Sport en bewegen
letterkoekje
18-08-2023 om 14:23
cryptogrammen
Ik weet niet of hier liefhebbers en oplossers van cryptogrammen komen. Indien niet, dan zal dit topic snel een stille dood sterven. Want alleen posten is eenzaam!
Ik heb als categorie 'Sport en bewegen' gekozen omdat ik denk dat denksport ook sport is () en onze hersenen toch serieus in beweging moeten komen om sommige puzzels op te lossen.
Soms kom ik tot een oplossing (of ik moet gaan kijken want ik ben zééééker geen expert) en dan snap ik niet hoe men daartoe komt. Dus collega-cryptogramoplossers die bij iets niet-begrijpen van iemand, even meester of juf spelen en hier uitleggen waarom 'dat' woord de oplossing is voor die cryptische zin.
Ook mensen die met cryptogrammen willen beginnen kunnen hier misschien de eerste stapjes uitgelegd krijgen.
Ben nieuwsgierig of ik medestanders/tegenstanders vind, ik zie het wel.
alhambra
22-10-2023 om 23:34
Mannen zijn fijn (7)
Heren
Kerels
Jongens
Gasten
Knapen
Gabbers
Echtgenoten
Echtgenoten is een mooie maar teveel letters
Die ga ik onthouden voor wanneer ik zelf eens een crypto ga ontwikkelen.
Het antwoord zal genoten zijn.
letterkoekje
23-10-2023 om 00:53
alhambra schreef op 22-10-2023 om 23:34:
Echtgenoten is een mooie maar teveel letters
Die ga ik onthouden voor wanneer ik zelf eens een crypto ga ontwikkelen.
Het antwoord zal genoten zijn.
Is dit het antwoord op deze puzzel of op de puzzel die jij ooit gaat maken? Als het de oplossing is voor ´mannen zijn fijn´ dan moet ik je jammer genoeg ontgoochelen. Ik zie nergens een link met ´fijn´
Schemerlampje
23-10-2023 om 07:16
Ik weet het! Kreeg ineens een ingeving vanmorgen. Het is niet echt een veel gebruikt woord voor mannen. In Nederland in ieder geval, of beter gezegd, niet in mijn omgeving.
letterkoekje
23-10-2023 om 07:34
Schemerlampje schreef op 23-10-2023 om 07:16:
Ik weet het! Kreeg ineens een ingeving vanmorgen. Het is niet echt een veel gebruikt woord voor mannen. In Nederland in ieder geval, of beter gezegd, niet in mijn omgeving.
Bij ons ook niet hoor, maar ik denk dat Maxima of Mathilde dat woord wel eens zouden durven te gebruiken.
alhambra
23-10-2023 om 08:38
letterkoekje schreef op 23-10-2023 om 00:53:
[..]
Is dit het antwoord op deze puzzel of op de puzzel die jij ooit gaat maken? Als het de oplossing is voor ´mannen zijn fijn´ dan moet ik je jammer genoeg ontgoochelen. Ik zie nergens een link met ´fijn´
Als je hebt genoten is het toch fijn?
letterkoekje
23-10-2023 om 11:01
alhambra schreef op 23-10-2023 om 08:38:
[..]
Als je hebt genoten is het toch fijn?
Daar heb je gelijk in, maar zoek ook eens andere mogelijkheden voor ´fijn´ dan alleen maar genieten. Je zit in de ´verkeerde soort fijn´ te denken.
Dus een andere soort fijn wat tegelijkertijd ook een soort man is. En de oplossing is in het meervoud.
alhambra
23-10-2023 om 18:49
letterkoekje schreef op 23-10-2023 om 11:01:
[..]
Daar heb je gelijk in, maar zoek ook eens andere mogelijkheden voor ´fijn´ dan alleen maar genieten. Je zit in de ´verkeerde soort fijn´ te denken.
Dus een andere soort fijn wat tegelijkertijd ook een soort man is. En de oplossing is in het meervoud.
Gemalen
letterkoekje
23-10-2023 om 19:15
alhambra schreef op 23-10-2023 om 18:49:
[..]
Gemalen
Zo makkelijk/moeilijk (*) was het!
(*) schrappen wat niet past
letterkoekje
23-10-2023 om 19:16
Dit vind ik nog eens een héél moeilijke (en een leuke):
obese stripfiguur (9)
Wie het al onmiddellijk weet, stuur me liever het antwoord in PB, dan hebben de anderen nog plezier.
Schemerlampje
23-10-2023 om 19:35
letterkoekje schreef op 23-10-2023 om 19:16:
Dit vind ik nog eens een héél moeilijke (en een leuke):
obese stripfiguur (9)Wie het al onmiddellijk weet, stuur me liever het antwoord in PB, dan hebben de anderen nog plezier.
Ik weet het niet zeker, maar ik ga je een PB sturen.
Schemerlampje
23-10-2023 om 19:36
letterkoekje schreef op 22-10-2023 om 13:07:
[..]
Je hebt hem! Goed, Lampje!
Ik zit altijd wel een beetje in dubio hoe ver ik moet gaan in het tippen.
Heb je plezier beleefd aan deze puzzel of moet je denken na mijn laatste hints: dan kan ze even goed het antwoord zelf geven? Eerlijk vraagje hoor, ook aan de anderen. Moet ik meer tippen, minder, of is de werkwijze goed? En elk antwoord is goed hé, voor alle duidelijkheid.
Je doet het goed hoor!
letterkoekje
23-10-2023 om 20:18
Ik ga ongevraagd een tip geven.
Zoek eerst de stripfiguur. Ik kan nog verder tippen maar dat doe ik pas nadat enkele oplossingen (of vragen rond de puzzel) zijn verschenen.
En dan brei ik er ineens eentje aan vast voor het clubje van alhambra (die intussen wat kennis betreft al helemaal geen groentjes meer zijn, maar ik blijf het maar onder de noemer 'alhambra' posten):
Heeft Ellen de nood doorstaan? 7
Schemerlampje
23-10-2023 om 21:43
Schemerlampje schreef op 23-10-2023 om 19:35:
[..]
Ik weet het niet zeker, maar ik ga je een PB sturen.
Ik zat er dus naast. 😭😭
Mijn antwoord was Dikkie Dik, maar dat was niet goed. Terwijl ik dit type denk ik aan iets anders, maar twijfel of het goed is. Zal ik een PB doen Letterkoekje of zal ik het hier neerzetten?
Edit: dat antwoord is te lang, dus zeker niet goed. 🤦🏻♀️
Ik dacht aan Billie Turf.
letterkoekje
23-10-2023 om 21:54
Ik tip bijkomend: de stripfiguur die we zoeken is niet dik. Klinkt misschien verwarrend en tegenstrijdig maar het is wel zo. En dan moet je iets met dat obese doen. In dat opzicht (Nu zeg ik héél veel hoor) is Dikkie Dik beter gevonden (maar fout) dan Billy Turf (turf in verhouding tot 'dik' is enkel dat het een dik boek is).
Broed er maar een nachtje op, ik ga nu naar Blind Getrouwd kijken. En daarna de slimste mens.
Misschien kom ik nog eens kijken. En reageer. Stel dat het dan al gevonden is met mijn megatip van hierboven.
Iedereen mag mij PB'en en ik antwoord altijd (daarom niet onmiddellijk natuurlijk)
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.