Relaties Relaties

Relaties

RaggedGull77

RaggedGull77

15-11-2023 om 20:06

Inkomen partner criterium partnerkeuze?

Ted68 schreef op 16-11-2023 om 08:38:

Ik geloof dat ik dus al 25 jaar samen ben met een kneus.....Hij is kleiner, verdiende nog geen geld, en studeerde af toen er al 3 kinderen waren....Nu verdient hij een loon, en ik zakgeld....dus alles wat hier niet door de beugel kan..

Ik vind het echt een groot verschil als je elkaar jong leert kennen en nog alles op moet bouwen,  dan wanneer je een nieuwe relatie aangaat als je al wat verderop in je leven bent. Ik ben ook zoals jij begonnen, inclusief studerende man, maar ik zou nu toch echt geen man meer willen zonder inkomen die op mijn zak gaat leven. 

RaggedGull77

RaggedGull77

16-11-2023 om 10:31

Inmiddels vele jaren geleden kende ik wel een geval van een echtpaar dat uiteindelijk gescheiden is vanwege het inkomen van de man.

De man had vroeger een paar tientallen jarenlang gewerkt en van het salaris dat hij verdiende kon hij het zich veroorloven om een auto te hebben. Op een gegeven moment raakte hij arbeidsongeschikt en kwam in de WAO terecht. Hij was toen al boven de 50 jaar. Hij ging er toen in inkomen op achteruit, dus de auto ging de deur uit. Hij miste het niet dat hij geen auto meer had, maar zijn vrouw miste het wel. Die begon op een gegeven moment te zeuren dat hij maar weer moest gaan werken zodat ze weer een auto konden kopen. Zijn antwoord daarop was iedere keer dat als zij zo graag auto wilde rijden, ze daar zelf voor moest gaan werken. Uiteindelijk na jaren werd het gezeur hem teveel en gingen ze scheiden, met als gevolg dat ze ieder nog minder te besteden hadden dan toen ze nog samen waren.

Sja, je zult natuurlijk wel érgens op moeten selecteren alvorens je contact maakt en dates gaat plannen. Anders krijg je het wel heel druk. Ik merkte in de loop van het daten dat ik eigenlijk nooit een leuke date had met mannen die laaggeschoold werk deden. Uiteindelijk ben ik daar dus wel op gaan selecteren. Daarmee filter ik natuurlijk ook de uitzonderingen op de regel weg, maar dat is nu eenmaal de consequentie van online daten. In het echt merk je eerst of het klikt en kom je daarna pas achter zulke feiten (en dan zou ik niet een man de deur wijzen enkel op één criterium), op internet ken je eerst die feiten en ga je dan kijken of het klikt. En je kunt niet met 100en mannen gaan kijken of het klikt, dus sja dan maak je op voorhand een selectie. 

Overigens gaat het mij er niet om dat een man mij moet kunnen onderhouden zoals TO lijkt te suggereren. Het gaat mij om samen leuke dingen te kunnen doen, op een vergelijkbare manier in het leven staan, ervaringen kunnen delen, gesprekken kunnen voeren. En dat gaat gemakkelijker met iemand die een soortgelijk leven én inkomen heeft.  

KipFritesAppelmoes schreef op 16-11-2023 om 10:31:

Inmiddels vele jaren geleden kende ik wel een geval van een echtpaar dat uiteindelijk gescheiden is vanwege het inkomen van de man.

De man had vroeger een paar tientallen jarenlang gewerkt en van het salaris dat hij verdiende kon hij het zich veroorloven om een auto te hebben. Op een gegeven moment raakte hij arbeidsongeschikt en kwam in de WAO terecht. Hij was toen al boven de 50 jaar. Hij ging er toen in inkomen op achteruit, dus de auto ging de deur uit. Hij miste het niet dat hij geen auto meer had, maar zijn vrouw miste het wel. Die begon op een gegeven moment te zeuren dat hij maar weer moest gaan werken zodat ze weer een auto konden kopen. Zijn antwoord daarop was iedere keer dat als zij zo graag auto wilde rijden, ze daar zelf voor moest gaan werken. Uiteindelijk na jaren werd het gezeur hem teveel en gingen ze scheiden, met als gevolg dat ze ieder nog minder te besteden hadden dan toen ze nog samen waren.

Ik denk dat jij misschien ook een wat simplistische kijk op dingen hebt. 'Vrouwen willen mij niet omdat ik niet genoeg geld heb en niet lang genoeg ben.' 'De relatie ging uit omdat de man niet genoeg verdiende'. Zou bovenstaande niet veel complexer in elkaar zitten? Jij schildert nu een luie vrouw af die wil dat haar zieke man gaat werken om voor haar een auto te kopen. Maar er kunnen hierin toch veel meer factoren spelen. Zoals: waarom (en door wie) is besloten dat de auto verkopen de juiste optie was om te bezuinigen? De man mist de auto niet en de vrouw wel, waarom? Moet de vrouw (in deze traditionele rolverdeling) 10km verderop boodschappen gaan doen en moet dat nu met de fiets? Gaat het conflict niet over de auto, maar over de wens van de vrouw om meer te ondernemen? Is er onvrede ontstaan nu ze op elkaars lip zitten? Enz enz enz. 

Tegenwoordig moet je als vrouw slank zijn, sportief zijn, verzorgend zijn de juiste haarkleur hebben en niet (financieel) afhankelijk zijn. Dan lijkt me de tegengestelde eis van financieel voor jezelf kunnen zorgen niet zo'n hoge eis.

Mij maakt het niet uit. Nu ben ik ook al sinds mijn 18e samen met mijn man, dus toen ik hem leerde kennen boeide zijn inkomen me al helemaal niet en begon hij pas net met een echte baan. Wij zijn gewoon samen gegroeid daarin. Gestart in een huurflat via de woningbouw, ik heb toen zelfs nog een opleiding gevolgd zonder inkomen. Dus dan had hij mij de deur moeten wijzen eigenlijk Gelukkig heeft hij dat niet gedaan en hebben we beide een prima baan met goed inkomen. En genieten we van ons leven en ons gezin, dat is toch het belangrijkst

Vroeger keek ik daar niet naar. Ik ben hoteldebotel verliefd geworden op mijn man en hij op mij. In onze verkeringstijd gaven we allebei ons hele loon uit aan vakanties en uitgaan. Wij zijn gaan sparen toen we echt serieus samen een huis wilden kopen en een gezin wilden stichten en dat is allemaal goed gekomen. 

Ik ben inmiddels weduwe en ik wil ook geen relatie meer. Stel dat ik van gedachte verander dan zou het denk ik niet werken met een man die geen cent te makken heeft. Ik heb een bepaalde levensstijl die ik niet wil veranderen voor geen enkele man. 

Ik ken heel veel vrouwen en het merendeel van die vrouwen date wel eens. Nog nooit hoorde ik van een vrouw die een inkomenseis stelde. Wel: humor, zorgzaamheid, empathie, interesse in haar (niet de hele tijd over zichzelf praten) alleenstaand (men komt nogal eens mannen tegen die nog gebonden zijn). Ik zelf heb altijd meer verdiend dan mijn partners, vind het totaal irrelevant. 

Het valt mij altijd op dat dit onderwerp veel meer in Amerika speelt: een man moet je verwennen etc. Speelt hier veel minder. Ikzelf vind het zelf ook zo'n ongemakkelijk gedoe dat die man dan de eerste dat per se moet betalen en daarmee 'hoffelijk' is. Is toch niet meer van deze tijd? Ik voel me dan ook helemaal niet verwend of zo, net zo als iemand de deur voor me open houdt.  Neem me serieus, lach met me, maak contact. Dat is pas aantrekkelijk. 

Ik begrijp eerlijk gezegd niet dat vrouwen hier nog serieus antwoord komen geven. OP wil het toch niet horen. Er is nu een behoorlijk aantal vrouwen hier die duidelijk hebben aangegeven dat ze het niet om het geld doen, maar OP gaat daar helemaal niet op in. 

In plaats daarvan komt hij met een tegenverhaal: 'ik kende er wel 1 hoor. Die alleen maar voor het geld ging hoor.'

En vrouwen zich maar lopen verdedigen. Dat is nergens voor nodig. OP wil enkel bevestiging dat vrouwen oppervlakkig en/of geldwolven zijn. Dan ligt het niet aan hem dat vrouwen niet in de rij staan voor hem en hoeft hij dus ook niet kritisch naar zichzelf te kijken. Dus al komen er nog 1000 vrouwen hier aangeven dat het ze niet om het geld te doen is, dan maakt dat niks uit, want het glijdt zo van hem af. Hij kent toch een ander voorbeeld dat zijn beeld wel bevestigt of las iets over een golddigger online en dus zijn alle vrouwen stom. Met name en vooral ook omdat ze hem niet leuk vinden. 

kerstbeer schreef op 16-11-2023 om 11:48:

Ik begrijp eerlijk gezegd niet dat vrouwen hier nog serieus antwoord komen geven. OP wil het toch niet horen. Er is nu een behoorlijk aantal vrouwen hier die duidelijk hebben aangegeven dat ze het niet om het geld doen, maar OP gaat daar helemaal niet op in.

In plaats daarvan komt hij met een tegenverhaal: 'ik kende er wel 1 hoor. Die alleen maar voor het geld ging hoor.'

En vrouwen zich maar lopen verdedigen. Dat is nergens voor nodig. OP wil enkel bevestiging dat vrouwen oppervlakkig en/of geldwolven zijn. Dan ligt het niet aan hem dat vrouwen niet in de rij staan voor hem en hoeft hij dus ook niet kritisch naar zichzelf te kijken. Dus al komen er nog 1000 vrouwen hier aangeven dat het ze niet om het geld te doen is, dan maakt dat niks uit, want het glijdt zo van hem af. Hij kent toch een ander voorbeeld dat zijn beeld wel bevestigt of las iets over een golddigger online en dus zijn alle vrouwen stom. Met name en vooral ook omdat ze hem niet leuk vinden.

je hebt gelijk

FancyDuck29

FancyDuck29

16-11-2023 om 12:21

Poezie schreef op 16-11-2023 om 11:13:

Tegenwoordig moet je als vrouw slank zijn, sportief zijn, verzorgend zijn de juiste haarkleur hebben en niet (financieel) afhankelijk zijn. Dan lijkt me de tegengestelde eis van financieel voor jezelf kunnen zorgen niet zo'n hoge eis.

Ik vind de lat voor mannen nog steeds erg laag liggen (gemiddeld genomen, in de westerse maatschappij), als ik eerlijk ben. Als ik mannen zie die emotioneel slecht ontwikkeld zijn, niet in staat om een interessant wederkerig gesprek te voeren, egocentrisch, weinig vaardigheden in het privé leven hebben (niet kunnen klussen, geen weet hebben van het huishouden, niet kunnen koken), dan snap ik heel goed dat daar nog geen vrouw aan is blijven plakken. Logische trend ook: Vrouwen worden steeds onafhankelijker (je hebt geen man meer nodig voor de financiën of om moeder te worden) en hebben steeds minder noodzaak om terug te vallen op een partner. Als het aanbod dan niet per se leuker is dan de optie om alleen te blijven... Tja.

Lieveheersbeest schreef op 16-11-2023 om 12:21:

[..]

Ik vind de lat voor mannen nog steeds erg laag liggen (gemiddeld genomen, in de westerse maatschappij), als ik eerlijk ben. Als ik mannen zie die emotioneel slecht ontwikkeld zijn, niet in staat om een interessant wederkerig gesprek te voeren, egocentrisch, weinig vaardigheden in het privé leven hebben (niet kunnen klussen, geen weet hebben van het huishouden, niet kunnen koken), dan snap ik heel goed dat daar nog geen vrouw aan is blijven plakken. Logische trend ook: Vrouwen worden steeds onafhankelijker (je hebt geen man meer nodig voor de financiën of om moeder te worden) en hebben steeds minder noodzaak om terug te vallen op een partner. Als het aanbod dan niet per se leuker is dan de optie om alleen te blijven... Tja.

Jeetje, ik dacht dat dit voor mijn generatie gold (opgegroeid in de 60er jaren) maar als dit nog steeds zo is, en ik geloof dat, is dat best triest. Maar inderdaad ik heb veel gedate en het beeld dat je schetst klopt zeker voor mijn leeftijd. En dan maakt het mij niks uit dat een man niet kan klussen of een laag inkomen heeft. Maar de de basics als een gelijkwaardig wederkerig gesprek kunnen voeren zijn nauwelijks aanwezig. Ja vrouwen hebben een sprong naar zelfstandigheid gemaakt in financieel opzicht en qua werk. Maar veel mannen (van mijn generatie) lijken nog vast te zitten in de vorige fase: een vrouw nodig hebben als 'moeder de vrouw': voor emotionele/ seksuele opvang en verzorging/ gezelschapsdame terwijl zij door gaan niet te investeren vwb geinteresseerdheid in wie die ander is. Ik vind dat heel jammer. Voor veel vrouwen onder wie ikzelf. Maar eigenlijk ook voor die mannen zelf. Hoewel het mijn plaats niet is voor die ander te denken, heb ik stiekem toch iets van: joh het leven zou zoveel leuker en interessanter kunnen zijn. Als antwoord krijg je dan: Zal wel maar ik wil het makkelijk hebben. 

FancyDuck29

FancyDuck29

16-11-2023 om 12:41

ik geloof wel dat de mate waarin vermindert is hoor. Er zit echt wel vooruitgang in. Maar ja, die doelgroep bestaat nog wel. Fuck boys (bijvoorbeeld) die hun gedrag helemaal goed weten te praten zijn niet de norm, maar ook zeker geen uitzondering.

je zou TikTok eens af moeten struinen. Of de comment section op Facebook/instagram. Dan wordt het snel zichtbaar dat er een grote groep “niet zo leuke mannen” is. Geldt voor vrouwen overigens ook… maar die zitten dan weer niet op dit forum om mannen als golddiggers neer te zetten. Die vragen eerder “wat is er mis met mij?” Heb ik het idee (op fora iig).

Lieveheersbeest schreef op 16-11-2023 om 12:41:

ik geloof wel dat de mate waarin vermindert is hoor. Er zit echt wel vooruitgang in. Maar ja, die doelgroep bestaat nog wel. Fuck boys (bijvoorbeeld) die hun gedrag helemaal goed weten te praten zijn niet de norm, maar ook zeker geen uitzondering.

je zou TikTok eens af moeten struinen. Of de comment section op Facebook/instagram. Dan wordt het snel zichtbaar dat er een grote groep “niet zo leuke mannen” is. Geldt voor vrouwen overigens ook… maar die zitten dan weer niet op dit forum om mannen als golddiggers neer te zetten. Die vragen eerder “wat is er mis met mij?” Heb ik het idee (op fora iig).

Ja of die gaan andere vrouwen aanvallen op hun zelfstandigheid en mannen verdedigen om hun entitlement. Er is daadwerkelijk een grote groep 'pick me-girls' die onder het mom van nuance ("maar niet alle mannen hoor") misschien hun eigen man, zoon of broer verdedigen. 

Neeee, zeker niet. Niet in het geringst. Wel heb ik altijd gewild dat de partner buitenshuis werkt, dus overdag tussen 9 en 5 weg van huis is en een routine heeft. Maar wat dat opbrengt is niet erg belangrijk.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.