Relaties
RaggedGull77
15-11-2023 om 20:06
Inkomen partner criterium partnerkeuze?
Ik ga hier eventjes een onderwerp aansnijden dat misschien een beetje taboe is. Mensen zeggen immers dat ze een relatie aangaan uit liefde. De laatste jaren heb ik echter de indruk dat geld toch ook een belangrijke rol speelt, en dat vooral veel vrouwen het toch wel belangrijk vinden dat een man veel geld verdient.
Sommige dating sites bieden de mogelijkheid om bij het invullen van je profiel ook aan te geven, naast andere wensen, hoe hoog het inkomen van je partner moet zijn. Sommige vrouwen geven dan inderdaad doodleuk om dat de man die ze zoeken ten minste 50 duizend euro per jaar moet verdienen. Dergelijke vrouwen begrijpen kennelijk niet dat het stellen van zo'n inkomenseis voor verreweg de meeste mannen een afknapper is, ook voor mannen die wel aan de gestelde inkomenseis voldoen.
Meestal gaat het echter wat minder openlijk. Dan kom je op een dating site in contact met een vrouw die aanvankelijk interesse toont. Je begint een gesprek en op een gegeven moment, vroeger of later, komt de vraag wat je in het dagelijks leven doet en wat voor werk je doet. Ik vertel dat dan gewoon eerlijk, en uit het antwoord begrijpen ze dan wel dat ik nou niet bepaald een hoog inkomen heb, en dan reageren ze vervolgens niet meer.
Nu kan ik het begrijpen van jonge vrouwen die nog een gezin willen stichten en kinderen willen dat ze naar het inkomen van de man kijken. Kinderen grootbrengen kost een hoop geld, het resulteert er vaak in dat de vrouw thuisblijft of hooguit in deeltijd werkt, dus dan is het wel makkelijk als je een man hebt die wat geld binnenbrengt. Maar ik maak het dus ook mee bij vrouwen van boven de 50 die deze levensfase inmiddels voorbij zijn.
Ik vraag me af hoe jullie hierover denken.
Vinden jullie het inkomen belangrijk bij de partnerkeuze?
Ben je wel eens afgewezen vanwege je lage inkomen?
Of heb je wel eens iemand afgewezen omdat hij een laag inkomen heeft?
Moederkareltje
15-11-2023 om 21:13
KipFritesAppelmoes schreef op 15-11-2023 om 21:09:
[..]
Op een of andere manier krijg ik van mijn ervaring op dating sites wel een beetje de indruk dat veel vrouwen golddiggers zijn. Maar ik ben me er ook van bewust dat de vrouwen die je op dating sites tegenkomt, niet representatief zijn voor alle vrouwen.
Op een onlinedatingsite is het makkelijker om je filters aan te zetten in je zoektocht. In het echt loop je iemand tegen het lijf en krijgt die op veel meer vlakken al kans gewoon omdat die echt is.
Ginevra
15-11-2023 om 21:16
Ik heb op dit forum een stokpaardje, waarom datingsites met filters volgens mij niet werken. En dit is een belangrijke reden: je kúnt filters aanzetten dus mensen dóen het ook, en realiseren zich niet dat de meeste van die filters volstrekt irrelevante criteria zijn.
FancyDuck29
15-11-2023 om 21:18
Ginevra schreef op 15-11-2023 om 21:02:
En iets hindert me aan de OP. Ik kan er niet helemaal de vinger op leggen. Maar het klinkt als een verwijt aan vrouwen: stiekem zijn jullie toch allemaal golddiggers en bewijs maar eens dat het niet zo is.
Ik lees het ook. Ik proef dat TO vrouwen kwalijk neemt dat ze hem afwijzen. Omdat hij ook recht heeft op iemand die hem leuk vindt.
ToetieToover
15-11-2023 om 21:35
En iets hindert me aan de OP. Ik kan er niet helemaal de vinger op leggen. Maar het klinkt als een verwijt aan vrouwen: stiekem zijn jullie toch allemaal golddiggers en bewijs maar eens dat het niet zo is.
Diezelfde boom zou je ook kunnen opzetten over mannen die beweren bij vrouwen vooral op innerlijk en uitstraling te letten, maar in werkelijkheid vrouwen vooral beoordelen op "lekker wijf of niet".
Daar zeg je zowat, ik ben ook benieuwd naar de selectiecriteria die TO heeft voor de beoogde dames. Zo ken(de) ik een man die klaagde dat vrouwen hem niet moeten, ik zag dit: depressief, geen gespreksvaardigheden, smerig huis (ik ging er niet naar de wc), onverzorgd gebit, bijstand. Die beweert dat vrouwen golddiggers zijn, en hij valt op type ‘lang blond haar en slank met rondingen’ en met hemzelf is niets mis behalve geen geld. Tsja. Mijn hele heldere en eerlijke feedback werd niet op prijs gesteld, dus ik kom er nooit meer maar ik vermoed dat die wc nog even smerig is en de volle asbakken met lege bierflesjes nog steeds op de salontafel staan.
Bloem75
15-11-2023 om 21:37
Diezelfde boom zou je ook kunnen opzetten over mannen die beweren bij vrouwen vooral op innerlijk en uitstraling te letten, maar in werkelijkheid vrouwen vooral beoordelen op "lekker wijf of niet".
Met 50.000 euro bruto per jaar val je net in de middeninkomens en is net boven modaal. Dat lijkt me geen bedrag waar "golddiggers" op afkomen.
Zeker eens met de rest van je post.
Aan to:
Ik zou zelf geen inkomenseis stellen maar als iemand weinig inkomen heeft omdat hij/zij van kansloos baantje naar kansloos baantje hopt, dan zou ik ook overslaan.
Maar als die persoon bijvoorbeeld weinig werkt en dus een laag inkomen heeft omdat hij/zij veel tijd steekt in mantelzorgtaken van een naaste, dan zou ik dat juist mooi vinden. Kortom, salaris is niet zo belangrijk. Het verhaal erachter wel.
RaggedGull77
15-11-2023 om 21:43
Lieveheersbeest schreef op 15-11-2023 om 21:18:
[..]
Ik lees het ook. Ik proef dat TO vrouwen kwalijk neemt dat ze hem afwijzen. Omdat hij ook recht heeft op iemand die hem leuk vindt.
Hmm. Nog eventjes en ik krijg het etiket incel opgeplakt.
zwaankip
15-11-2023 om 21:51
Wat ben ik blij dat ik me indertijd totaal niet druk maakte over het inkomen van mijn man!
We zijn inmiddels 40j getrouwd; 3 kinderen + 8 kleinkinderen rijker. (1 kleinkindje is gestorven)
Wij houden oprecht van elkaar en wij genieten van elkaar, de kinderen en de kleinkinderen.
Mijn man en ikzelf zijn intussen invalide (veel minder inkomsten) maar dat maakt de liefde niet minder.
Wij blijven zeker samen tijdens onze laatste levensjaren.
Ik begrijp echt niet dat mensen hun partner beoordelen op het inkomen! Dat heeft niks, totaal niks met echte liefde te maken.
Ik ga heel veel negatieve reacties krijgen op wat ik hier gepost heb maar dat is dan maar zo.
MissBobby
15-11-2023 om 21:54
Mijn huidige partner verdient 30k per jaar. Maar hij heeft zijn eigen bescheiden maar keurige huis, auto, motor, leuke kleding, spaargeld etc. En is superhandig, netjes, opgeruimd etc.
Voor mij is het geen probleem maar ik merk wel dat hij het soms lastig vindt dat ik meer betaal omdat ik wel veel meer verdien dus is hij nu wel weer op zoek naar ander werk. Terwijl hij juist bewust de keuze heeft gemaakt om het werk te gaan doen wat hij nu doet omdat zijn vorige baan weliswaar beter verdiende maar hem ook niet gelukkiger maakte.
Dutchgirly
15-11-2023 om 21:58
Ik ken mijn vriend ook van een dating site. Toen ik wist wat voor beroep hij deed was het mij wel duidelijk dat hij geen hoog inkomen zou hebben. Voor mij maakt dat niet uit, hij werkt hard en hij vind het super leuk. Hij vertelde me wel wat jij eigenlijk vertelt, dat hij vanwege zijn baan vaak werd afgewezen door vrouwen. Nouja pech voor hun 😉.
Kijk natuurlijk is het jammer dat beroepen waarbij je met je handen werkt zo laag betaald worden en hij daardoor dus minder krijgt dan ik met mijn kantoorbaan. De meeste van mijn vrienden kopen allemaal dure 2 onder 1 kap nieuwbouwhuizen. Die kunnen wij niet betalen. Dat is jammer, maar meer ook niet. Ik zou een leuke man daarvoor niet afwijzen.
Zonnebloem17
15-11-2023 om 22:13
Totaal niet relevant en ik ken ook niemand die dat vindt.
Wel relevant: bereidheid om handen uit de mouwen te steken, een zekere mate van ambitie (in de breedste zin van het woord) en/of zelfstandigheid. Als mijn partner amper geld zou verdienen maar wel iets bijdraagt of zijn passie volgt, vind ik dat helemaal okay. Of als het door (al dan niet tijdelijke) omstandigheden komt en iemand doet wat die kan, ook okay. Het zit hem in iemands houding.
Renmuis
15-11-2023 om 22:18
Het is wel taboe, maar ik denk dat TO wel gelijk heeft. Dit is stiekem een enorme klassenmaatschappij. Vrouwen zijn vaak op zoek naar een plaatje, een bepaald soort leven.
Het is niet zo gek natuurlijk. Tot eigenlijk heel recent in de geschiedenis was de man die je trouwde allesbepalend voor het leven wat je zou hebben. Je trouwde niet alleen met Piet of Christiaan, maar werd daarmee een bakkersvrouw, of een burgemeestersvrouw.
RaggedGull77
15-11-2023 om 22:20
ToetieToover schreef op 15-11-2023 om 21:35:
[..]
Daar zeg je zowat, ik ben ook benieuwd naar de selectiecriteria die TO heeft voor de beoogde dames.
Ik heb eigenlijk nauwelijks selectiecriteria. Het enige echte harde selectiecriterium is dat ze niet rookt. Mijn ouders rookten, dus ik ben opgegroeid in een huis waar gerookt werd. Ik vond dat altijd vies en ik wil dat niet meer. Dus als ik een relatie krijg en ik zou regelmatig bij haar op bezoek komen en zij bij mij, dan wil ik niet in een gaskamer zitten.
Ik ben niet van de blauwe knoop, ik drink zelf ook wel eens een biertje of een wijntje, maar ik zou liever ook geen vrouw willen die regelmatig drinkt.
Verder heb ik de indruk dat ik ook om een andere reden afgewezen word. Ik ben nu eenmaal niet de langste qua lichaamslengte, en vrouwen schijnen een voorkeur te hebben voor langere mannen. Dat hoeft in principe geen probleem te zijn als het gewenste verschil in lichaamslengte overeenkomt met het feitelijke verschil in lichaamslengte tussen mannen en vrouwen. Veel vrouwen dragen bij gelegenheden graag hoge hakken en willen dat de man ook dan langer is, en daardoor is het gewenste verschil in lichaamslengte een stuk groter dan het feitelijke verschil in lichaamslengte.
Renmuis
15-11-2023 om 22:25
Ik ben trouwens met iemand getrouwd die minder verdient dan ik, en minder dan 10% van wat mijn vader verdiende. Dat is echt heel zeldzaam, als ik zo om me heen kijk. Alle vrouwen met wie ik ben opgegroeid (in soortgelijke, bevoorrechte omstandigheden), zijn getrouwd met een man met een soortgelijk inkomen als hun vaders, of in ieder geval de potentie. En dat zijn echt geen oppervlakkige leeghoofden, maar ze hebben wel een idee van hoe hun leven eruit moet zien, en daar moet de man inpassen. (Zelf hebben ze natuurlijk ook allemaal wel een goed verdienende baan; dit is niet de jaren 50).
Dutchgirly
15-11-2023 om 22:26
Inkomen maakte me niet uit, maar lengte was voor mij wel een criteria in mijn zoektocht. Ik had expliciet ook vermeld hoe lang ik was (heel lang dus). Naast een kleine man voel ik me een reuzin, dat vind ik gewoon niet fijn.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.