Relaties Relaties

Relaties

Hoe verkeerde verwachtingen voorkomen?

Oh, en volgens mij was de opmerking van Toetie geen gemene insinuatie, maar een grapje. Een grapje dat helemaal in lijn is met het topic. Beetje gek dat jij dan denkt te moeten reageren met een opmerking over wanhopige vrouwen, kennelijk ook bedoelt als sneer. Maar voor anderen echt totaal onnavolgbaar.

hengelen is volgens mij vooral een forumterm voor het (verkapt) op zoek zijn naar een date/hook up. 

en verder, ik zou niet ingewikkeld doen met omfloerste reacties naar die vrouwen. Denk juist dat daar een groot deel van het probleem zit. Gewoon eerlijk zeggen; om misverstanden te voorkomen, ik vind je erg aardig, maar niet voor een relatie. Daar ben ik ook helemaal niet naar op zoek. 

who cares als ze dan net doen alsof ze het niet zo bedoelt hebben? Wat is daar het probleem mee?

Jewels schreef op 12-04-2023 om 08:13:

De mogelijkheid dat een leuk iemand zich via hengelen aanbiedt is vreselijk klein waardoor ik nooit nagedacht heb te gaan hengelen, door de insinuatie reageer ik wat platter.

dus leuke vrouwen/mannen flirten niet? Wat begrijp ik niet?

Jewels

Jewels

12-04-2023 om 10:08 Topicstarter

Doemijdieglazenbol schreef op 12-04-2023 om 09:25:

hengelen is volgens mij vooral een forumterm voor het (verkapt) op zoek zijn naar een date/hook up.

en verder, ik zou niet ingewikkeld doen met omfloerste reacties naar die vrouwen. Denk juist dat daar een groot deel van het probleem zit. Gewoon eerlijk zeggen; om misverstanden te voorkomen, ik vind je erg aardig, maar niet voor een relatie. Daar ben ik ook helemaal niet naar op zoek.

who cares als ze dan net doen alsof ze het niet zo bedoelt hebben? Wat is daar het probleem mee?

De signalen zijn echt te onduidelijk om zo te reageren, dat ik eenmalig voor gek kom te staan is niet zo het probleem maar wanneer mijn invulling/vermoeden fout is kunnen zij de indruk krijgen niet meer normaal en spontaan met een man om te kunnen gaan omdat hij er dan misschien wat achter zoekt. Vanuit eigen ervaringen wil ik hen dat ook weer niet aandoen. 

Ik vind het net als anderen lastig om advies te geven omdat het van achter een scherm lastig in te schatten is waar het 'mis gaat'. Er kan vanalles spelen:

1. Zijn de vrouwen 'overgevoelig' voor vriendelijkheid en reageren zij dus ongepast op heel normaal gedrag van jou?
  2. Geven de vrouwen flirtsignalen die jij niet oppikt waardoor je door aandacht te blijven geven hun onbedoeld aanmoedigt?
  3. Is jouw normaal en attent zijn 'over de top' tov het gemiddelde waardoor vrouwen gevleid raken en verwachtingen krijgen.
  4. Zijn de vrouwen helemaal niet geïnteresseerd, maar denk jij dat alleen maar?
  5. Tref je allerlei wanhopige types die iedere 'loslopende man' proberen te verleiden? 

Ik kan op basis van wat je tot nog toe vertelt niet inschatten welke aan de orde is/zijn. En evt advies is natuurlijk wel anders bij andere situaties. 

Dan doe je toch gewoon niets? Het kan ook zijn dat je het verkeerd interpreteert. Het schijnt dat mannen vaker denken dat vrouwen met ze flirten, dan ze werkelijk doen.

https://www.sbs.com.au/news/article/comment-why-men-always-think-women-are-flirting-with-them/bbumosrxp (met link naar het onderliggende onderzoek).

En jij hebt zo'n indirecte manier van communiceren en de enorme aantallen én het grote leeftijdsverschil van veel van die vrouwen, doen mij vermoeden dat er wel eens iets mis kan gaan in de communicatie en interpretatie daarvan. Maar ik ben er niet bij, dus ik kan het volledig verkeerd invullen.

Tot slot; ik denk ook dat je je eigen impact een beetje overschat. Ik zou prima normaal met mannen om kunnen gaan als ik een keer ten onrechte "verdacht" wordt van flirten. Zo broos is de psyche van de meeste mensen ook weer niet. Als die dat wel is, dan moeten ze daar sowieso iets mee, want dan lopen ze daar ook op andere terreinen tegen aan.

Doemijdieglazenbol schreef op 12-04-2023 om 10:25:

Dan doe je toch gewoon niets? Het kan ook zijn dat je het verkeerd interpreteert. Het schijnt dat mannen vaker denken dat vrouwen met ze flirten, dan ze werkelijk doen.

https://www.sbs.com.au/news/article/comment-why-men-always-think-women-are-flirting-with-them/bbumosrxp (met link naar het onderliggende onderzoek).

En jij hebt zo'n indirecte manier van communiceren en de enorme aantallen én het grote leeftijdsverschil van veel van die vrouwen, doen mij vermoeden dat er wel eens iets mis kan gaan in de communicatie en interpretatie daarvan. Maar ik ben er niet bij, dus ik kan het volledig verkeerd invullen.

Leuk artikel, ik heb dat inderdaad vaak meegemaakt als jonge vrouw: je bent gewoon aardig en mannen denken datje aan het flirten bent

Andersom trouwens ook: dat je dacht 'oh wat een aardige man" maar dat bleek dat hij met een versierpoging bezig was. 

Jewels schreef op 12-04-2023 om 10:08:

[..]

De signalen zijn echt te onduidelijk om zo te reageren, dat ik eenmalig voor gek kom te staan is niet zo het probleem maar wanneer mijn invulling/vermoeden fout is kunnen zij de indruk krijgen niet meer normaal en spontaan met een man om te kunnen gaan omdat hij er dan misschien wat achter zoekt. Vanuit eigen ervaringen wil ik hen dat ook weer niet aandoen.

ken je de afkorting NIVEA? Niet Invullen Voor Een Ander. Stopzetten dus en telkens weer terug naar wat je zélf kunt zeggen en doen. Dit soort gedachten valt niet onder 'rekening houden met een ander'. Je maakt het te complex daarmee.

gr Angela

Jewels schreef op 11-04-2023 om 22:58:

Misschien is wat is normaal wel de belangrijkste vraag, ik doe gewoon zoals ik ben en altijd deed maar daardoor wordt er geklaagd. Het hengelen voelt als een sneer en daardoor kan ik het niet laten terug te sneren, de beschikbare vrouwen die binnen de toch wel met een beetje gegronde reden regels vielen waren wanhopig en het daardoor echt niet en ik heb echt niet de illusie dat met hengelen net die ene niet wanhopige zich aanbiedt.

Het was niet als sneer bedoeld, maar het legt nu wel bloot dat er tussen ons een communicatieprobleem is. Je checkt je interpretatie niet bij mij. Bovendien haal ik uit jouw antwoord niet dat je een sneer teruggeeft. Dus als je hier gewoon doet zoals je altijd bent, dan vermoed ik dat je teveel denkt voor een ander en zelf niet heel duidelijk bent.

Jewels

Jewels

12-04-2023 om 13:54 Topicstarter

Meesje schreef op 12-04-2023 om 10:23:

Ik vind het net als anderen lastig om advies te geven omdat het van achter een scherm lastig in te schatten is waar het 'mis gaat'. Er kan vanalles spelen:

1. Zijn de vrouwen 'overgevoelig' voor vriendelijkheid en reageren zij dus ongepast op heel normaal gedrag van jou?
  2. Geven de vrouwen flirtsignalen die jij niet oppikt waardoor je door aandacht te blijven geven hun onbedoeld aanmoedigt?
  3. Is jouw normaal en attent zijn 'over de top' tov het gemiddelde waardoor vrouwen gevleid raken en verwachtingen krijgen.
  4. Zijn de vrouwen helemaal niet geïnteresseerd, maar denk jij dat alleen maar?
  5. Tref je allerlei wanhopige types die iedere 'loslopende man' proberen te verleiden?

Ik kan op basis van wat je tot nog toe vertelt niet inschatten welke aan de orde is/zijn. En evt advies is natuurlijk wel anders bij andere situaties.

1 en 3 is over geklaagd, 2 en 5 was echt wel (deels) van toepassing bij de 4 toen ik na ging denken over ze en kan ook van toepassing zijn bij anderen. Mijn vraag was dus eigenlijk hoe maak ik onderscheid tussen 2 en 4 en wat voor invloed heb ik zelf maar hier is geen antwoord op te geven en zal per situatie anders zijn. Jullie reacties hebben mij geholpen, ik zal proberen mijn gedrag aan te passen zodat 1 en 3 minder wordt.

Jewels

Jewels

12-04-2023 om 14:00 Topicstarter

ToetieToover schreef op 12-04-2023 om 13:09:

[..]

Het was niet als sneer bedoeld, maar het legt nu wel bloot dat er tussen ons een communicatieprobleem is. Je checkt je interpretatie niet bij mij. Bovendien haal ik uit jouw antwoord niet dat je een sneer teruggeeft. Dus als je hier gewoon doet zoals je altijd bent, dan vermoed ik dat je teveel denkt voor een ander en zelf niet heel duidelijk bent.

Of je reageert nu ontkennend vergelijkbaar met het eerdere aangegeven dat er best wel ontkennend gereageerd kan worden als ik de intenties zou checken. Als ik zeker wist dat alle mensen eerlijk zijn (geen insinuatie naar jouw reactie maar gewoon hoe de algemene praktijk is) was communic atie een stuk eenvoudiger. 

Jewels schreef op 12-04-2023 om 14:00:

[..]

. Als ik zeker wist dat alle mensen eerlijk zijn (geen insinuatie naar jouw reactie maar gewoon hoe de algemene praktijk is) was communicatie een stuk eenvoudiger.

you're damn right.

Het enige voordeel is van dit inzicht - en ik bedoel dit niet sarcastisch of ironisch - is dat het rust kan geven. Jij werkt aan hoe jij zelf communiceert en hoe je dat zo goed mogelijk kunt doen. Maar je kunt niets veranderen aan anderen. Je zult steeds beter worden in het herkennen en subtiel of niet ter sprake brengen. Het accepteren van dit inzicht en het loslaten van ergernis maakt dat je beter voor jezelf kunt zorgen.

gr Angela

[..]

Of je reageert nu ontkennend vergelijkbaar met het eerdere aangegeven dat er best wel ontkennend gereageerd kan worden als ik de intenties zou checken. 

Ik begrijp niet wat je hier zegt. Misschien helpt het om jezelf te dwingen kortere woorden te gebruiken. En eenvoudiger zinnen. Misschien is jouw manier van schrijven heel gewoon in jouw regio (ik vermoed ergens in Vlaanderen?), maar het doet me ook sterk denken aan een autistisch kenmerk. Is daar voor zover je weet sprake van of heb je dat wel eens eerder gehoord? Ik wil hier op geen enkele manier vervelend over doen of je een huis-tuin-keuken-diagnose aanpraten. Maar als je hier bekend mee bent, zou dat ook een rol kunnen spelen. 

Autisme of niet, ik zie vooral wollig taalgebruik. Ik lees graag, en ik 'luister' doorgaans goed, maar ik vind jou moeilijk te volgen TO. Moet sommige van jouw zinnen echt 2-3 keer lezen en dan weet ik eigenlijk nog niet wat je wil zeggen.
Het lijkt me totaal denkbaar dat je naar de mensen om je heen heel onduidelijk communiceert en daardoor verkeerd begrepen wordt.
Of jij begrijpt hen niet goed.

[..]

Of je reageert nu ontkennend vergelijkbaar met het eerdere aangegeven dat er best wel ontkennend gereageerd kan worden als ik de intenties zou checken. Als ik zeker wist dat alle mensen eerlijk zijn (geen insinuatie naar jouw reactie maar gewoon hoe de algemene praktijk is) was communic atie een stuk eenvoudiger.

Ik ben inderdaad indirect geweest in mijn communicatie. Dat kan verwarrend zijn. Toch weet ik misschien iets dat jou kan helpen: ik zou je aanraden om intenties te checken met een open vraag. Dus niet alvast vragen ‘was dit een sneer’ maar een open vraag ‘wat bedoel je hiermee’. Daarmee voorkom je dat er ontkennend gereageerd wordt, terwijl jij dat al in je hoofd hebt zitten als waarheid. Dus in die zin is het misschien vergelijkbaar met situties waaraan je refereert. Het ontkennende antwoord kun je dus vrij eenvoudig voorkomen en daarmee ook veel ongemakkelijk situaties.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.