Relaties
Dromertje
13-07-2023 om 10:03
Conflict met mijn broertje. Zie ik het verkeerd?
Mijn broertje woonde tot voor kort bij mij in de wijk. Als hij op vakantie ging zorgde ik voor zijn katten. Recent is hij verhuisd naar de wijk hiernaast en hij woont nu tegenover een goede vriendin van mij. Deze vriendin is iemand die hij ook goed kent en met wie hij goed kan opschieten. Hij heeft haar ook weleens gevraagd klusjes voor hem te doen. Soms betaald, soms onbetaald. Ze is ook geregeld bij hem over de vloer gekomen in dat kader. Hij is onlangs getrouwd, en zijn vrouw kent haar niet zo goed, maar wel van gezicht.
Mijn contact met mijn vriendin is erg goed. Ik ben er voor haar wanneer zij mij nodig heeft en andersom. (Overigens is mijn contact met mijn broertje ook altijd goed geweest.) Toen mijn broertje vroeg of ik voor zijn katten en planten wilde zorgen vond mijn vriendin het onzin dat ik elke dag daarheen zou moeten komen terwijl het voor haar een kwestie is van de straat oversteken. Zij heeft deze taak dan ook op zich genomen.
Ook had mijn broertje gevraagd of ik hun naar het vliegveld kon brengen. Er is een rechtstreekse busverbinding van waar wij wonen, we wonen vlakbij het vliegveld, maar op dat tijdstip rijden er geen bussen. Omdat dit heel vroeg op zondagochtend was, hadden we uiteindelijk afgesproken dat hij mijn auto mocht lenen. Mijn reservesleutel had hij al. Ik zou diezelfde ochtend mijn auto dan ophalen op het vliegveld en zou op deze manier toch nog kunnen uitslapen in mijn weekend. Uiteindelijk koos zijn vrouw ervoor met de taxi te gaan en geen gebruik te willen maken van het aanbod mijn auto te mogen lenen.
Tijdens de vakantie merkte ik al dat zowel mijn broertje als zijn vrouw boos waren dat ik hen niet naar het vliegveld had gebracht en niet zelf voor hun katten en planten zorgde. Ik ben immers zijn zus en dus moet ik gewoon doen wat van mij gevraagd wordt, is hun redenatie. Een principekwestie dus. Ik kijk er zelf pragmatisch naar. Mijn vriendin woont tegenover hen en wilde graag helpen en door mijn auto te lenen komen ze ook op het vliegveld, en kan ik in het weekend uitslapen.
Ik heb zeer recent promotie gemaakt op mijn werk. Op de tweede dag dat ik werd ingewerkt vroeg mijn familie mij om hen, inclusief mijn broertje en zijn vrouw, weer op te halen op het vliegveld. Omdat ik niet nog meer gedoe wilde met hun heb ik een smoes bedacht zodat ik aan hun verzoek kon voldoen. Het voelde niet goed, ik ben juist zo blij dat ik de kans heb gekregen om me verder te ontwikkelen, maar ik had verwacht dat mijn broertje dan wel weer af zou koelen. Gisteren bleek dat dit niet het geval was. Ik stelde hem een normale vraag op WhatsApp en hij ging als een razende tekeer tegen mij dat ik, als familie, moet doen wat mij gevraagd wordt en het niet moet afschuiven op een ander. Belangrijk om te vermelden is dat mijn vriendin na mijn vakantie hem ook heeft aangesproken dat het voor haar geen probleem is om de straat over te steken om voor zijn katten en planten te zorgen en dat hij mij niet zo moet behandelen. Uiteindelijk heb ik mijn broertje geblokkeerd omdat hij het heel erg op de man begon te spelen en echt heel denigrerend deed. Ik heb nog steeds niet het gevoel dat ik verkeerd heb gehandeld, maar vraag me af of ik dat verkeerd zie?
Peiling
Het is te begrijpen dat je broertje hier boos over is.
Maximaal 2 antwoorden.
BritgetJones007
14-07-2023 om 20:19
Dromertje schreef op 14-07-2023 om 09:56:
[..]
Ik heb hem dit verteld toen hij het mij vroeg. Waar ik vooral benieuwd naar ben is waarom je mijn voorstel bizar vindt?
Verteld, maar dus niet gevraagd?
Dromertje
14-07-2023 om 20:20
Vrijevlinder schreef op 14-07-2023 om 09:45:
Doorgegeven of gevraagd? Daar zit nogal verschil in.
Maar daarnaast, het is natuurlijk hartstikke fout dat je broer zo tegen je doet.
Kan je wat met de reacties?
Los van het feit dat, zoals ik in mijn vorige bericht aangaf, ik merk ik sommige dingen blijf herhalen kan ik zeker wat met de reacties. Het bevestigd mij dat ik niet verkeerd gehandeld heb, hoewel een enkeling blijkbaar vindt van wel.
Voorop gesteld dat hij mijn broertje is en blijft en dat de deur voor hem open zal staan als hij het uit wilt praten, want tegenover dit ene negatieve moment staan ook heel veel fijne momenten en herinneringen.
Mija schreef op 14-07-2023 om 09:48:
[..]
Uitzonderlijk voor hoe hij met jou omgaat dus maar voor je zus is het blijkbaar niet zo ongewoon dat hij, als ze irritatie bij hem opwekt, tegen haar tekeer gaat? Hoe vindt de rest van de familie dat dan? Vindt die dat hij goede redenen heeft om zo snel uit zijn dak te gaan als hij boos is?
Nee. Het is een slechte eigenschap van hem. Ik denk dat mijn familie dat wel met elkaar eens is. Ook zijn vrouw heeft weleens gezegd dat hij een zeer temperamentvol persoon is.
Maar goed, hij heeft ook veel goede eigenschappen en dat vergeet ik ook niet zomaar.
Mija
14-07-2023 om 20:22
Meesje schreef op 14-07-2023 om 19:30:
dus er is hier een team TO en een team broer? Kan het ook nog zo zijn; waar er 2 vechten hebben er 2 schuld?
Dus als je broer tegen je schreeuwt dat je gewoon moet doen wat ‘ie je opdraagt, kan het volgens jou toch nog zijn dat je daar mede-verantwoordelijk voor bent? Ik kijk daar duidelijk anders tegenaan.
Dromertje
14-07-2023 om 20:26
duizel schreef op 14-07-2023 om 10:18:
ik vind de manier van reageren en de verwachtingen van broertje trouwens niet kunnen. Je kunt niet eisen dat iemand iets voor je doet omdat je simpelweg familie bent.
Met een smoesje weg gaan op je werk om je broertje op te halen op het vliegveld vind ik ook echt te ver gaan. Van je familie naar jou toe maar ook vanuit jou naar werkgever.
Dat ging ook te ver naar mijn werkgever. Het voelde ook niet goed. Maar ik was bang om nee te zeggen omdat mijn broertje dus al boos was omdat ik aan zijn vorige verzoeken geen gehoor gegeven had. Ik ben wel van plan om nog eens bij mijn familie te benoemen dat de verwachting dat ik hun ophaal van het vliegveld terwijl zij weten dat het de tweede dag is dat ik wordt ingewerkt voor mijn nieuwe baan niet correct is om dit in het vervolg te voorkomen.
Dromertje
14-07-2023 om 20:29
Moxxie schreef op 14-07-2023 om 11:59:
[..]
Het is een beetje psychologie van de kouwe grond van mij, maar ik denk dat TO doorgaans nogal een pleaser is en broertje behoorlijk autoritair. Als zo'n pleaser dan eens een keer niet precies doet wat broertje zegt wekt dat behoorlijk wat irritatie op, dat is de dynamiek van zo'n relatie.
Het klopt dat ik doorgaans de neiging heb om te pleasen inderdaad. Mijn broertje zou ik niet autoritair noemen, maar hij kan wel behoorlijk dominant zijn.
Dromertje
14-07-2023 om 20:33
Ginevra schreef op 14-07-2023 om 13:00:
[..]
Ga nou toch.
jij weet het wat broer betreft wel maximaal te draaien alsof hij het heel redelijk vroeg, en wat TO betreft draai je het zo alsof zij hem half en half belazerd heeft.
Vind ik wel heel creatief dit.
Ik moet zeggen dat ik dit gevoel bij sommigen inderdaad ook krijg..
Dromertje
14-07-2023 om 20:36
RoodVruchtje schreef op 14-07-2023 om 15:45:
[..]
TO schreef eerder al dat ze het hem zei op het moment dat hij haar vroeg (of eigenlijk het bevel gaf).
Als dit dan te laat geweest zou zijn om iets anders te regelen, had broer eerder moeten gaan rondvragen. Hij ging er nu dus duidelijk standaard van uit dat TO het zou (moeten!) doen en dat verklaart ook zijn misplaatste autoritaire gedachtegang dat ‘je dit maar behoort te doen voor familie’. Koekoek
Gezien het feit dat hij het mij 3 dagen voor zijn vertrek vroeg kun je inderdaad opmaken dat hij daar gewoon vanuit ging.
Dromertje
14-07-2023 om 20:38
Gebruikersnaaminvullen schreef op 14-07-2023 om 15:49:
[..] Als iemand zegt "spring!" dan hoef je nooit te zeggen "hoe hoog?" ook al is het familie.
Mooi verwoord!
Meesje
14-07-2023 om 20:40
Mija schreef op 14-07-2023 om 20:22:
[..]
Dus als je broer tegen je schreeuwt dat je gewoon moet doen wat ‘ie je opdraagt, kan het volgens jou toch nog zijn dat je daar mede-verantwoordelijk voor bent? Ik kijk daar duidelijk anders tegenaan.
Dit vind ik een ontzettend nare manier van forummen. Dit schrijf ik helemaal nergens.
Het is een sterke simplificering van de hele situatie en vervolgens schuif je mij een nogal absurde mening in de schoenen en verkondigt dat jij daar anders tegenaan kijkt. Lekker makkelijk je gelijk halen. Want ook ik kijk daar anders tegenaan.
Het schreeuwen was en is fout. Dat hoort niet. En je broer kan je niet iets opdragen 'omdat hij het vraagt' en dan moet jij dat doen zonder tegensputteren. Dus broer is fout.
Anderzijds kan ik me ook voorstellen dat het hinderlijk is als iemand oplossingen gaat bedenken voor zaken en jou die 'mededeelt' zoals TO zegtt dat ze gedaan heeft. Ook als dat vanuit de beste bedoelingen is. En als diegene vervolgens niet begrijpt dat dat niet prettig is, maar vasthoudt aan haar visie dat ze het toch heeft opgelost dan werkt dat frustrerend. Ik vroeg niet om een oplossing ik vroeg jou om dat te doen en dan verwacht ik dat jij dat doet en dus niet dat je iemand anders organiseert.
Daarmee zeg ik niet dat TO het schuld is dat broer scheld en schreeuwt. Ik zeg alleen dat er 2 kanten zitten aan iedere ruzie. Waarbij meestal niemand volledig vrij van blaam is.
Ysenda
14-07-2023 om 20:42
maar blijft nog steeds staan en je geeft er maar geen antwoord op: heb je gevraagd of hij het goed vond dat je vriendin het ging doen of hem het alleen meegedeeld.
Zeg broer vind je het goed als x het doet?
Dromertje
14-07-2023 om 20:45
Meesje schreef op 14-07-2023 om 20:40:
[..]
Dit vind ik een ontzettend nare manier van forummen. Dit schrijf ik helemaal nergens.
Het is een sterke simplificering van de hele situatie en vervolgens schuif je mij een nogal absurde mening in de schoenen en verkondigt dat jij daar anders tegenaan kijkt. Lekker makkelijk je gelijk halen. Want ook ik kijk daar anders tegenaan.
Het schreeuwen was en is fout. Dat hoort niet. En je broer kan je niet iets opdragen 'omdat hij het vraagt' en dan moet jij dat doen zonder tegensputteren. Dus broer is fout.
Anderzijds kan ik me ook voorstellen dat het hinderlijk is als iemand oplossingen gaat bedenken voor zaken en jou die 'mededeelt' zoals TO zegtt dat ze gedaan heeft. Ook als dat vanuit de beste bedoelingen is. En als diegene vervolgens niet begrijpt dat dat niet prettig is, maar vasthoudt aan haar visie dat ze het toch heeft opgelost dan werkt dat frustrerend. Ik vroeg niet om een oplossing ik vroeg jou om dat te doen en dan verwacht ik dat jij dat doet en dus niet dat je iemand anders organiseert.
Daarmee zeg ik niet dat TO het schuld is dat broer scheld en schreeuwt. Ik zeg alleen dat er 2 kanten zitten aan iedere ruzie. Waarbij meestal niemand volledig vrij van blaam is.
Ik wilde met de beste bedoelingen meedenken, maar ik heb mijn broertje niet verplicht om mijn oplossing te aanvaarden. Hij had ook nee kunnen zeggen. Vrienden van zijn vrouw hebben een deel van de zorg ook op zich genomen en hij had dus kunnen zeggen dat hij het helemaal aan hen over zou laten.
Dromertje
14-07-2023 om 20:48
Ysenda schreef op 14-07-2023 om 20:42:
maar blijft nog steeds staan en je geeft er maar geen antwoord op: heb je gevraagd of hij het goed vond dat je vriendin het ging doen of hem het alleen meegedeeld.
Zeg broer vind je het goed als x het doet?
Hij had gewoon nee kunnen zeggen zoals ik in mijn vorige bericht schreef. Ik heb hem niets opgedrongen. Hij ging ermee akkoord en heeft nog snel geregeld dat mijn vriendin zijn sleutel kreeg. Wel is het zo dat hij op het allerlaatste moment dit ging regelen waardoor hij zelf misschien niet de tijd genomen heeft om er goed over na te denken.
Meesje
14-07-2023 om 20:52
Dromertje schreef op 14-07-2023 om 20:45:
[..]
Ik wilde met de beste bedoelingen meedenken, maar ik heb mijn broertje niet verplicht om mijn oplossing te aanvaarden. Hij had ook nee kunnen zeggen. Vrienden van zijn vrouw hebben een deel van de zorg ook op zich genomen en hij had dus kunnen zeggen dat hij het helemaal aan hen over zou laten.
Ik geloof ook helemaal dat je het goed bedoelde. En de planten zijn verzorgd, de katten leven nog en het huis staat nog (althans dat neem ik even aan). Sommige mensen schieten in regel en oplos modus tbv een eindresultaat en daar hoor jij wrs bij. Maar voor sommige mensen (ik ook) gaat dat soms wat te snel. Dan denk ik, oh okee, nou ja zal wel goed zijn. Maar later denk ik dan: ja maar, dat vroeg ik toch helemaal niet, wat is hier nu gebeurd? Praat zijn gedrag zeker niet goed. Zo'n ruzie had daar niet van hoeven komen imo. Maar mss kun je voorgaande wel benoemen als je in gesprek gaat met broer.
Dus je wenst niet zo benaderd te worden. Je bent zn hond niet. Je volgt geen bevelen op. Maar je zult een volgende keer ook proberen sec zijn vraag te beantwoorden omdat je hebt gemerkt (en begrijpt?) dat hij de gang van zakem niet prettig vond. Dus dat je niet voor hem zaken zal regelen/oplossen.
Gebruikersnaaminvullen
14-07-2023 om 21:00
Dromertje schreef op 14-07-2023 om 20:26:
[..]
Dat ging ook te ver naar mijn werkgever. Het voelde ook niet goed. Maar ik was bang om nee te zeggen omdat mijn broertje dus al boos was omdat ik aan zijn vorige verzoeken geen gehoor gegeven had. Ik ben wel van plan om nog eens bij mijn familie te benoemen dat de verwachting dat ik hun ophaal van het vliegveld terwijl zij weten dat het de tweede dag is dat ik wordt ingewerkt voor mijn nieuwe baan niet correct is om dit in het vervolg te voorkomen.
Sowieso zou ik aankaarten dat de manier waarop broer denk jou bevelen te kunnen geven geen normale manier is van zaken geregeld te krijgen.
Ysenda
14-07-2023 om 21:05
Dromertje schreef op 14-07-2023 om 20:48:
[..]
Hij had gewoon nee kunnen zeggen zoals ik in mijn vorige bericht schreef. Ik heb hem niets opgedrongen. Hij ging ermee akkoord en heeft nog snel geregeld dat mijn vriendin zijn sleutel kreeg. Wel is het zo dat hij op het allerlaatste moment dit ging regelen waardoor hij zelf misschien niet de tijd genomen heeft om er goed over na te denken.
Dat is meestal niet het geval omdat het vaak een mededeling is waar je door overdonderd wordt en dan zeg je maar ja, want je moet toch wat.
Dus ga ik er nu van uit dat je het niet gevraagd maar meegedeeld hebt. Dat hij toch de sleutels gaf komt mogelijk omdat hij voelde dat hij geen andere optie had op dat moment.
Maakt nog steeds de manier waarop hij nu communiceert niet goed, maar de irritatie over jouw handelen wel begrijpelijk.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.