Relaties
Dromertje
13-07-2023 om 10:03
Conflict met mijn broertje. Zie ik het verkeerd?
Mijn broertje woonde tot voor kort bij mij in de wijk. Als hij op vakantie ging zorgde ik voor zijn katten. Recent is hij verhuisd naar de wijk hiernaast en hij woont nu tegenover een goede vriendin van mij. Deze vriendin is iemand die hij ook goed kent en met wie hij goed kan opschieten. Hij heeft haar ook weleens gevraagd klusjes voor hem te doen. Soms betaald, soms onbetaald. Ze is ook geregeld bij hem over de vloer gekomen in dat kader. Hij is onlangs getrouwd, en zijn vrouw kent haar niet zo goed, maar wel van gezicht.
Mijn contact met mijn vriendin is erg goed. Ik ben er voor haar wanneer zij mij nodig heeft en andersom. (Overigens is mijn contact met mijn broertje ook altijd goed geweest.) Toen mijn broertje vroeg of ik voor zijn katten en planten wilde zorgen vond mijn vriendin het onzin dat ik elke dag daarheen zou moeten komen terwijl het voor haar een kwestie is van de straat oversteken. Zij heeft deze taak dan ook op zich genomen.
Ook had mijn broertje gevraagd of ik hun naar het vliegveld kon brengen. Er is een rechtstreekse busverbinding van waar wij wonen, we wonen vlakbij het vliegveld, maar op dat tijdstip rijden er geen bussen. Omdat dit heel vroeg op zondagochtend was, hadden we uiteindelijk afgesproken dat hij mijn auto mocht lenen. Mijn reservesleutel had hij al. Ik zou diezelfde ochtend mijn auto dan ophalen op het vliegveld en zou op deze manier toch nog kunnen uitslapen in mijn weekend. Uiteindelijk koos zijn vrouw ervoor met de taxi te gaan en geen gebruik te willen maken van het aanbod mijn auto te mogen lenen.
Tijdens de vakantie merkte ik al dat zowel mijn broertje als zijn vrouw boos waren dat ik hen niet naar het vliegveld had gebracht en niet zelf voor hun katten en planten zorgde. Ik ben immers zijn zus en dus moet ik gewoon doen wat van mij gevraagd wordt, is hun redenatie. Een principekwestie dus. Ik kijk er zelf pragmatisch naar. Mijn vriendin woont tegenover hen en wilde graag helpen en door mijn auto te lenen komen ze ook op het vliegveld, en kan ik in het weekend uitslapen.
Ik heb zeer recent promotie gemaakt op mijn werk. Op de tweede dag dat ik werd ingewerkt vroeg mijn familie mij om hen, inclusief mijn broertje en zijn vrouw, weer op te halen op het vliegveld. Omdat ik niet nog meer gedoe wilde met hun heb ik een smoes bedacht zodat ik aan hun verzoek kon voldoen. Het voelde niet goed, ik ben juist zo blij dat ik de kans heb gekregen om me verder te ontwikkelen, maar ik had verwacht dat mijn broertje dan wel weer af zou koelen. Gisteren bleek dat dit niet het geval was. Ik stelde hem een normale vraag op WhatsApp en hij ging als een razende tekeer tegen mij dat ik, als familie, moet doen wat mij gevraagd wordt en het niet moet afschuiven op een ander. Belangrijk om te vermelden is dat mijn vriendin na mijn vakantie hem ook heeft aangesproken dat het voor haar geen probleem is om de straat over te steken om voor zijn katten en planten te zorgen en dat hij mij niet zo moet behandelen. Uiteindelijk heb ik mijn broertje geblokkeerd omdat hij het heel erg op de man begon te spelen en echt heel denigrerend deed. Ik heb nog steeds niet het gevoel dat ik verkeerd heb gehandeld, maar vraag me af of ik dat verkeerd zie?
Peiling
Het is te begrijpen dat je broertje hier boos over is.
Maximaal 2 antwoorden.
Nick90
14-07-2023 om 13:20
Ginevra schreef op 14-07-2023 om 13:00:
[..]
Ga nou toch.
jij weet het wat broer betreft wel maximaal te draaien alsof hij het heel redelijk vroeg, en wat TO betreft draai je het zo alsof zij hem half en half belazerd heeft.
Vind ik wel heel creatief dit.
Dat weet jij toch ook niet of hij het wel of niet redelijk vroeg? De broer gebruikt niet voor niks het woord afschuiven en TO vraagt zich af of haar broer toch een beetje gelijk heeft. Ik vind dan dat hij wel een beetje gelijk heeft dat z’n zus zich er makkelijk vanaf maakt. Maar mensen vinden het blijkbaar echt normaal dat je broer of zus zelf vervanging aandraagt of een andere oplossing aandraagt die verder geen moeite kost.
Bloemenaandewaterkant
14-07-2023 om 13:58
[..]
Ga nou toch.
jij weet het wat broer betreft wel maximaal te draaien alsof hij het heel redelijk vroeg, en wat TO betreft draai je het zo alsof zij hem half en half belazerd heeft.
Wat een rare vorm van wantrouwen is dit.
Als je geen relatie (meer) met elkaar wilt, maak stampij, scheld uit en zorg dat je elkaar nooit meer ziet. Jij jouw gelijk (denk je) en de ander zijn gelijk (denkt hij).
Maar wil je wel nog een relatie, is het wel handig om je een voorstelling te kunnen maken hoe het eruit ziet vanuit zijn blikveld. Dat hoeft niet, hoor. Gewoon ruzie maken, liefst kwetsend of sta er op dat jij gelijk hebt en de ander het hoofd moet buigen, hoef nooit meer iets met elkaar. Maar bij dat scenario hoef je niet na te denken of een discussie op te starten op een forum, dat kan je altijd doen, bij iedereen. Daar is echt geen kunst aan.
Zonnebloem17
14-07-2023 om 14:28
[..]
Ga nou toch.
Plottwist: het is de broer
(Bericht niet al te serieus nemen aub)
RoodVruchtje
14-07-2023 om 15:45
Nick90 schreef op 14-07-2023 om 10:54:
[..]
Omdat ik iets doorgeven niet hetzelfde vind als iets vragen. En wie weet was er geen andere oplossing meer te vinden want in deze tijd een betrouwbare oppas aan huis vinden is niet heel makkelijk, en was broer wel een soort van verplicht om hier dan maar in mee te gaan. Er zal heus wel een reden zijn waarom hij nu boos is. Kan uiteraard ook nog zijn dat ie van z’n Latina op z’n donder heeft gekregen.
Dromertje schreef op 14-07-2023 om 09:56:[..]Ik heb hem dit verteld toen hij het mij vroeg. Waar ik vooral benieuwd naar ben is waarom je mijn voorstel bizar vindt?
TO schreef eerder al dat ze het hem zei op het moment dat hij haar vroeg (of eigenlijk het bevel gaf).
Als dit dan te laat geweest zou zijn om iets anders te regelen, had broer eerder moeten gaan rondvragen. Hij ging er nu dus duidelijk standaard van uit dat TO het zou (moeten!) doen en dat verklaart ook zijn misplaatste autoritaire gedachtegang dat ‘je dit maar behoort te doen voor familie’. Koekoek
Gebruikersnaaminvullen
14-07-2023 om 15:49
Bloemenaandewaterkant schreef op 14-07-2023 om 12:58:
[..]
Dat interpreteer ik dan als: als ik je vraag of je dat kan doen en je zegt ja, wil ik er op kunnen rekenen dat jij dat doet (omdat je ja zei) en niet een ander. Het leest alsof hij (ook mbt het rijden naar het vliegveld) vindt dat je het hebt laten afweten ondanks de afspraak tussen jou en hem. Ik kan mij dat voorstellen van zijn kant. Van jouw kant heb jij gezorgd dat de planten en de katten verzorgd werden alleen zonder goed te beseffen dat jouw broer, zijn huis, daar een heel ander gevoel bij had dan jij. tja en dan kan het zijn dat de vakantie net iets minder ontspannen beleefd werd. Soms is dat iets opgelost belangrijker dan hoe het opgelost wordt. Ieder zijn eigen smaak er in, jij de jouwe, hij de zijne. Aangezien het zijn huis is, zijn katten, planten en vakantie, kan ik mij voorstellen dat het “hoe” voor hem wel belangrijk is.
Ze had geen ja gezegd, lees haar berichten maar door.
Ze heeft het over vriendin gehad omdat die aan de overkant woont. Daarna heeft ze het gehad over haar auto lenen die ze dan zelf op zou halen op de luchthaven. Als iemand zegt "spring!" dan hoef je nooit te zeggen "hoe hoog?" ook al is het familie.
Nick90
14-07-2023 om 18:03
Gebruikersnaaminvullen schreef op 14-07-2023 om 15:49:
[..]
Ze had geen ja gezegd, lees haar berichten maar door.
Ze heeft het over vriendin gehad omdat die aan de overkant woont. Daarna heeft ze het gehad over haar auto lenen die ze dan zelf op zou halen op de luchthaven. Als iemand zegt "spring!" dan hoef je nooit te zeggen "hoe hoog?" ook al is het familie.
Ze heeft ook niet duidelijk nee doe ik niet gezegd
Nick90
14-07-2023 om 18:09
Nick90 schreef op 14-07-2023 om 18:03:
[..]
Ze heeft ook niet duidelijk nee doe ik niet gezegd maar ik begrijp hieruit dat jij het geen enkel probleem zou vinden om een vriend van je broer toegang tot je huis te geven en dat daarom blijkbaar ook verwacht van anderen en je durft geen nee te zeggen?
Meesje
14-07-2023 om 19:30
dus er is hier een team TO en een team broer? Kan het ook nog zo zijn; waar er 2 vechten hebben er 2 schuld?
Dromertje
14-07-2023 om 19:49
Bloemenaandewaterkant schreef op 13-07-2023 om 21:20:
[..]
Als je gevraagd bent en je hebt ja gezegd, dan neem je die verantwoordelijkheid op je. Je krijgt de sleutel omdat mensen vertrouwen in je hebben. Als je dat niet wil, zeg dan nee. Of zeg nee maar er is een oplossing, namelijk persoon x. Ik zou het zeker niet leuk vinden als ik iemand mijn huissleutel toevertrouw om er vervolgens achter te komen dat een ander mijn huis, mijn post, mijn.. noem maar op, in kan zien. Ik kan mij voorstellen, zonder te bepalen wie er meer gelijk heeft dan een ander, dat er een verwachting was (beeld 1) en dat dit niet matcht met het beeld van de uitkomst en dat dit geen leuke bijstelling was.
Ja, het is altijd handiger vooraf duidelijk te zijn ipv achteraf. Dat is achterafpraat. En bij je broer en wellicht bij sommige vriendschappen is het wel handig verwachtingen over en weer uit te spreken en op tijd bij te stellen zonder afgemeten te doen. Een afgemeten houding is de dood in de pot van elke relatie dan ook.
ik zou mij afvragen of ik persé gelijk wil hebben of toch de relatie wil repareren. Sorry zeggen staat niet gelijk aan ik was fout maar daarmee repareer je wel de onderlinge verstandhouding.
Het was geen verrassing voor mijn broertje dat mijn vriendin voor zijn katten en planten zorgde. Hij heeft haar zelf ook nog de sleutel gegeven voor vertrek. Zelf had (en heb) ik de sleutel van zijn woning niet gekregen. Ze zijn zeer recent verhuisd en daar nog niet aan toegekomen.
Dromertje
14-07-2023 om 19:53
Mija schreef op 13-07-2023 om 21:52:
[..]
Ze wisten het voor ze weggingen. Dat heeft TO heel duidelijk gezegd in dit topic. Het staat je vrij om dat te negeren of het niet te geloven maar ik ga er vanuit dat dit is hoe het gegaan is. Dus dat had gewoon besproken kunnen worden in plaats van zus achteraf autoritair toe te spreken.
En zelfs als ze het niet zo handig gedaan zou hebben ‘je moet het gewoon doen als en zoals ik het zeg’ is in geen enkele situatie een gepaste reactie. Ik zou dus wel wat aan verwachtingenmanagement doen en duidelijk te maken dat ik niet onder zijn bevel sta. De relatie kan prima gerepareerd worden. Maar niet zonder dat ik heb gezegd dat dit over mijn grens gaat en dat dit niet de manier is om iets van me gedaan te krijgen.
Fijn dat jij mijn woorden niet in twijfel trekt. 😅 Ik ben het ook volledig eens met je tweede alinea.
Ysenda
14-07-2023 om 19:53
Dromertje schreef op 14-07-2023 om 19:49:
[..]
Het was geen verrassing voor mijn broertje dat mijn vriendin voor zijn katten en planten zorgde. Hij heeft haar zelf ook nog de sleutel gegeven voor vertrek. Zelf had (en heb) ik de sleutel van zijn woning niet gekregen. Ze zijn zeer recent verhuisd en daar nog niet aan toegekomen.
Blijft de vraag: heb je het hem ruimschoots vooraf gevraagd of hij er ok mee was of is hij door jou en je vriendin voor het blok gezet?
Aviendha
14-07-2023 om 19:57
Meesje schreef op 14-07-2023 om 19:30:
dus er is hier een team TO en een team broer? Kan het ook nog zo zijn; waar er 2 vechten hebben er 2 schuld?
Nee joh, saai
Dromertje
14-07-2023 om 20:00
Ysenda schreef op 14-07-2023 om 19:53:
[..]
Blijft de vraag: heb je het hem ruimschoots vooraf gevraagd of hij er ok mee was of is hij door jou en je vriendin voor het blok gezet?
Nee, niet ruimschoots aangezien hij mij pas 3 dagen voordat hij op vakantie ging de vraag stelde. Dus dat is iets waar ik ook niets aan kan doen.
Dromertje
14-07-2023 om 20:07
Malm schreef op 13-07-2023 om 23:04:
Hoe ging dit in het verleden? Liet hè over je heen lopen? Daar maakt hij gebruik van. Misschien niet eens altijd even bewust. Ga in gesprek en geef je grenzen aan.
Ik ben de middelste in het gezin en voldoe wel aan het stereotype van de middelste: harmonieus, de bemiddelaar etc. Mijn broertje zegt vaak dat ik de liefste ben. En onbewust, dat merk ik ook in andere situaties, is het denk ik inderdaad zo dat juist van mij wordt verwacht dat ik meer slik. Niet alleen in deze situatie met mijn broertje trouwens.
Dromertje
14-07-2023 om 20:11
Nick90 schreef op 14-07-2023 om 09:39:
[..]
Zus had toch ook meteen nee kunnen zeggen op de vraag en het probleem verder bij haar broer laten?
Dat heb ik gedaan. Ik merk dat dit steeds terug blijft komen hier en ik in herhaling val.
Nog steeds ben ik benieuwd wat jij zo "bizar" vindt aan mijn voorstel? Ik zie dat je die vraag niet beantwoord hebt.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.