Relaties
Dromertje
13-07-2023 om 10:03
Conflict met mijn broertje. Zie ik het verkeerd?
Mijn broertje woonde tot voor kort bij mij in de wijk. Als hij op vakantie ging zorgde ik voor zijn katten. Recent is hij verhuisd naar de wijk hiernaast en hij woont nu tegenover een goede vriendin van mij. Deze vriendin is iemand die hij ook goed kent en met wie hij goed kan opschieten. Hij heeft haar ook weleens gevraagd klusjes voor hem te doen. Soms betaald, soms onbetaald. Ze is ook geregeld bij hem over de vloer gekomen in dat kader. Hij is onlangs getrouwd, en zijn vrouw kent haar niet zo goed, maar wel van gezicht.
Mijn contact met mijn vriendin is erg goed. Ik ben er voor haar wanneer zij mij nodig heeft en andersom. (Overigens is mijn contact met mijn broertje ook altijd goed geweest.) Toen mijn broertje vroeg of ik voor zijn katten en planten wilde zorgen vond mijn vriendin het onzin dat ik elke dag daarheen zou moeten komen terwijl het voor haar een kwestie is van de straat oversteken. Zij heeft deze taak dan ook op zich genomen.
Ook had mijn broertje gevraagd of ik hun naar het vliegveld kon brengen. Er is een rechtstreekse busverbinding van waar wij wonen, we wonen vlakbij het vliegveld, maar op dat tijdstip rijden er geen bussen. Omdat dit heel vroeg op zondagochtend was, hadden we uiteindelijk afgesproken dat hij mijn auto mocht lenen. Mijn reservesleutel had hij al. Ik zou diezelfde ochtend mijn auto dan ophalen op het vliegveld en zou op deze manier toch nog kunnen uitslapen in mijn weekend. Uiteindelijk koos zijn vrouw ervoor met de taxi te gaan en geen gebruik te willen maken van het aanbod mijn auto te mogen lenen.
Tijdens de vakantie merkte ik al dat zowel mijn broertje als zijn vrouw boos waren dat ik hen niet naar het vliegveld had gebracht en niet zelf voor hun katten en planten zorgde. Ik ben immers zijn zus en dus moet ik gewoon doen wat van mij gevraagd wordt, is hun redenatie. Een principekwestie dus. Ik kijk er zelf pragmatisch naar. Mijn vriendin woont tegenover hen en wilde graag helpen en door mijn auto te lenen komen ze ook op het vliegveld, en kan ik in het weekend uitslapen.
Ik heb zeer recent promotie gemaakt op mijn werk. Op de tweede dag dat ik werd ingewerkt vroeg mijn familie mij om hen, inclusief mijn broertje en zijn vrouw, weer op te halen op het vliegveld. Omdat ik niet nog meer gedoe wilde met hun heb ik een smoes bedacht zodat ik aan hun verzoek kon voldoen. Het voelde niet goed, ik ben juist zo blij dat ik de kans heb gekregen om me verder te ontwikkelen, maar ik had verwacht dat mijn broertje dan wel weer af zou koelen. Gisteren bleek dat dit niet het geval was. Ik stelde hem een normale vraag op WhatsApp en hij ging als een razende tekeer tegen mij dat ik, als familie, moet doen wat mij gevraagd wordt en het niet moet afschuiven op een ander. Belangrijk om te vermelden is dat mijn vriendin na mijn vakantie hem ook heeft aangesproken dat het voor haar geen probleem is om de straat over te steken om voor zijn katten en planten te zorgen en dat hij mij niet zo moet behandelen. Uiteindelijk heb ik mijn broertje geblokkeerd omdat hij het heel erg op de man begon te spelen en echt heel denigrerend deed. Ik heb nog steeds niet het gevoel dat ik verkeerd heb gehandeld, maar vraag me af of ik dat verkeerd zie?
Peiling
Het is te begrijpen dat je broertje hier boos over is.
Maximaal 2 antwoorden.
Dromertje
14-07-2023 om 09:58
Gebruikersnaaminvullen schreef op 13-07-2023 om 20:35:
[..]
Ze vinden die "ander" prettig genoeg om klusjes in hun huis te doen en kennen haar ook.
Precies. En dat vind ik dus heel wat anders dan wanneer het een vriendin zou zijn die al niet eerder bij hun.over de vloer kwam.
Ik reageer vanavond weer. Ben bij pagina 7 nu.
Moxxie
14-07-2023 om 10:03
Nick90 schreef op 14-07-2023 om 09:48:
[..]
Doorgegeven? Dus je hebt nee gezegd en toen zei je vriendin dat ze het onzin vond dat jij daar elke dag heen zou moeten voor die katten en dat zij het dan wel kon doen. En toen heb je aan je broer doorgegeven dat je vriendin voor hun katten komt zorgen?
Warom maak je er zo'n punt van hoe TO het precies gezegd heeft? Broertje is duidelijk niet op zijn op zijn mondje gevallen dus hij had gewoon kunnen zeggen, 'Joh, ik vind Karin een prima meid maar ik hoef haar niet in mijn huis als ik er niet ben, als jij het niet zelf wil doen zoek ik een andere oplossing.'
duizel
14-07-2023 om 10:14
Nick90 schreef op 14-07-2023 om 09:39:
[..]
Zus had toch ook meteen nee kunnen zeggen op de vraag en het probleem verder bij haar broer laten?
Dat is natuurlijk de beste optie. Ik had alleen het idee dat dat niet gebeurd was. Nu lees ik dat ze geen ja gezegd had.
duizel
14-07-2023 om 10:18
ik vind de manier van reageren en de verwachtingen van broertje trouwens niet kunnen. Je kunt niet eisen dat iemand iets voor je doet omdat je simpelweg familie bent.
Met een smoesje weg gaan op je werk om je broertje op te halen op het vliegveld vind ik ook echt te ver gaan. Van je familie naar jou toe maar ook vanuit jou naar werkgever.
Nick90
14-07-2023 om 10:54
Moxxie schreef op 14-07-2023 om 10:03:
[..]
Warom maak je er zo'n punt van hoe TO het precies gezegd heeft? Broertje is duidelijk niet op zijn op zijn mondje gevallen dus hij had gewoon kunnen zeggen, 'Joh, ik vind Karin een prima meid maar ik hoef haar niet in mijn huis als ik er niet ben, als jij het niet zelf wil doen zoek ik een andere oplossing.'
Omdat ik iets doorgeven niet hetzelfde vind als iets vragen. En wie weet was er geen andere oplossing meer te vinden want in deze tijd een betrouwbare oppas aan huis vinden is niet heel makkelijk, en was broer wel een soort van verplicht om hier dan maar in mee te gaan. Er zal heus wel een reden zijn waarom hij nu boos is. Kan uiteraard ook nog zijn dat ie van z’n Latina op z’n donder heeft gekregen.
Bloemenaandewaterkant
14-07-2023 om 10:57
ToetieToover schreef op 14-07-2023 om 09:45:
[..]
Ik lees van Bloemenaandewaterkant dat die de relatie voorop zou stellen. Met familie héb je nu eenmaal een relatie die je niet zo makkelijk verbreekt, dat klopt. Wat mij betreft gelden fatsoensnormen ook binnen de familie. Sommige mensen staan helemaal niet stil bij hun eigen gedrag, hoe je ze ook benadert. Op een gegeven moment houdt het voor mij dan op, ik heb een grens. Ook voor familie.
Ja ook voor familie is er een grens. Als iemand jou geen fijn gevoel blijft geven dan hoef je niet in de relatie te blijven. Dat hoef je alleen niet te doen tijdens een ruzie, dat kan altijd (nog).
Moxxie
14-07-2023 om 11:59
Nick90 schreef op 14-07-2023 om 10:54:
[..]
Omdat ik iets doorgeven niet hetzelfde vind als iets vragen. En wie weet was er geen andere oplossing meer te vinden want in deze tijd een betrouwbare oppas aan huis vinden is niet heel makkelijk, en was broer wel een soort van verplicht om hier dan maar in mee te gaan. Er zal heus wel een reden zijn waarom hij nu boos is. Kan uiteraard ook nog zijn dat ie van z’n Latina op z’n donder heeft gekregen.
Het is een beetje psychologie van de kouwe grond van mij, maar ik denk dat TO doorgaans nogal een pleaser is en broertje behoorlijk autoritair. Als zo'n pleaser dan eens een keer niet precies doet wat broertje zegt wekt dat behoorlijk wat irritatie op, dat is de dynamiek van zo'n relatie.
Ysenda
14-07-2023 om 12:08
Dus je broer vraagt jou, en je vriendin wil jou helpen door het voor jou te doen. En jij deelt die oplossing mee ipv van ruim van te voren te vragen: zeg Broer, vriendin x stelt voor dat zij het doet wat vind jij daarvan?
Dan snap ik dat je broer daar pissig van wordt want dan heeft hij geen keuze gehad en het is zijn keuze wie wanneer in zijn huis mag komen.
De manier waarop hij dat uit is niet acceptabel, maar jou manier van handelen op dit punt ook niet.
Dees!
14-07-2023 om 12:12
Nick90 schreef op 14-07-2023 om 10:54:
[..]
Ja dag hoor. Dat is dan toch echt zijn eigen probleem.
Jij maakt het helemaal bont.
Gebruikersnaaminvullen
14-07-2023 om 12:12
Ysenda schreef op 14-07-2023 om 12:08:
Dus je broer vraagt jou, en je vriendin wil jou helpen door het voor jou te doen. En jij deelt die oplossing mee ipv van ruim van te voren te vragen: zeg Broer, vriendin x stelt voor dat zij het doet wat vind jij daarvan?
Dan snap ik dat je broer daar pissig van wordt want dan heeft hij geen keuze gehad en het is zijn keuze wie wanneer in zijn huis mag komen.
De manier waarop hij dat uit is niet acceptabel, maar jou manier van handelen op dit punt ook niet.
Maar mijn broertje zei letterlijk tegen mij "Als ik naar het vliegveld gebracht moet worden, dan zorg je dat je er staat, maakt niet uit hoe vroeg of laat. Als ik vraag of jij de katten eten wil geven dan doe je dat. Dan schuif je het niet op een vriendin af. Als ik vraag of je de plantjes water geeft dan doe je dat voor je familie.".
Dromertje schreef op 14-07-2023 om 09:42:
[..]
Ik heb het op tijd doorgegeven en niet eerst ja gezegd.
_Audrey
14-07-2023 om 12:22
Ik.blijf team TO hoor, hoe hard iedereen ook zijn best doet het zo te draaien dat het haar eigen schuld is.
Hij blaft, zij moet in de houding springen. Schei toch uit.
Nick90
14-07-2023 om 12:39
Dees! schreef op 14-07-2023 om 12:12:
[..]
Ja dag hoor. Dat is dan toch echt zijn eigen probleem.
Jij maakt het helemaal bont.
Ja maar zo zou ik toch niet met familie om willen gaan.
Bloemenaandewaterkant
14-07-2023 om 12:58
Gebruikersnaaminvullen schreef op 14-07-2023 om 12:12:
[..]
Maar mijn broertje zei letterlijk tegen mij "Als ik naar het vliegveld gebracht moet worden, dan zorg je dat je er staat, maakt niet uit hoe vroeg of laat. Als ik vraag of jij de katten eten wil geven dan doe je dat. Dan schuif je het niet op een vriendin af. Als ik vraag of je de plantjes water geeft dan doe je dat voor je familie.".
Dat interpreteer ik dan als: als ik je vraag of je dat kan doen en je zegt ja, wil ik er op kunnen rekenen dat jij dat doet (omdat je ja zei) en niet een ander. Het leest alsof hij (ook mbt het rijden naar het vliegveld) vindt dat je het hebt laten afweten ondanks de afspraak tussen jou en hem. Ik kan mij dat voorstellen van zijn kant. Van jouw kant heb jij gezorgd dat de planten en de katten verzorgd werden alleen zonder goed te beseffen dat jouw broer, zijn huis, daar een heel ander gevoel bij had dan jij. tja en dan kan het zijn dat de vakantie net iets minder ontspannen beleefd werd. Soms is dat iets opgelost belangrijker dan hoe het opgelost wordt. Ieder zijn eigen smaak er in, jij de jouwe, hij de zijne. Aangezien het zijn huis is, zijn katten, planten en vakantie, kan ik mij voorstellen dat het “hoe” voor hem wel belangrijk is.
Ginevra
14-07-2023 om 13:00
Bloemenaandewaterkant schreef op 14-07-2023 om 12:58:
[..]
Dat interpreteer ik dan als: als ik je vraag of je dat kan doen en je zegt ja, wil ik er op kunnen rekenen dat jij dat doet (omdat je ja zei) en niet een ander.
Ga nou toch.
jij weet het wat broer betreft wel maximaal te draaien alsof hij het heel redelijk vroeg, en wat TO betreft draai je het zo alsof zij hem half en half belazerd heeft.
Vind ik wel heel creatief dit.
Ysenda
14-07-2023 om 13:10
Gebruikersnaaminvullen schreef op 14-07-2023 om 12:12:
[..]
Dromertje schreef op 14-07-2023 om 09:42:
[..]
Ik heb het op tijd doorgegeven en niet eerst ja gezegd.
Dit kun jij niet beantwoorden want het staat nergens hoe het proces vooraf is gegaan. Heeft zij gevraagd of hij het goed vond, of niet. Of was het slechts de mededeling vooraf dat vriendin het ging doen en broer stond voor een voldongen feit.
Dit is broers volkomen buiten proportie reactie achteraf. Het kan zijn dat hij zich al 2 weken lang loopt op te winden, wat nog steeds niet maakt dat het acceptabel is. Dat schreef ik ook al.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.