Relaties
Dromertje
13-07-2023 om 10:03
Conflict met mijn broertje. Zie ik het verkeerd?
Mijn broertje woonde tot voor kort bij mij in de wijk. Als hij op vakantie ging zorgde ik voor zijn katten. Recent is hij verhuisd naar de wijk hiernaast en hij woont nu tegenover een goede vriendin van mij. Deze vriendin is iemand die hij ook goed kent en met wie hij goed kan opschieten. Hij heeft haar ook weleens gevraagd klusjes voor hem te doen. Soms betaald, soms onbetaald. Ze is ook geregeld bij hem over de vloer gekomen in dat kader. Hij is onlangs getrouwd, en zijn vrouw kent haar niet zo goed, maar wel van gezicht.
Mijn contact met mijn vriendin is erg goed. Ik ben er voor haar wanneer zij mij nodig heeft en andersom. (Overigens is mijn contact met mijn broertje ook altijd goed geweest.) Toen mijn broertje vroeg of ik voor zijn katten en planten wilde zorgen vond mijn vriendin het onzin dat ik elke dag daarheen zou moeten komen terwijl het voor haar een kwestie is van de straat oversteken. Zij heeft deze taak dan ook op zich genomen.
Ook had mijn broertje gevraagd of ik hun naar het vliegveld kon brengen. Er is een rechtstreekse busverbinding van waar wij wonen, we wonen vlakbij het vliegveld, maar op dat tijdstip rijden er geen bussen. Omdat dit heel vroeg op zondagochtend was, hadden we uiteindelijk afgesproken dat hij mijn auto mocht lenen. Mijn reservesleutel had hij al. Ik zou diezelfde ochtend mijn auto dan ophalen op het vliegveld en zou op deze manier toch nog kunnen uitslapen in mijn weekend. Uiteindelijk koos zijn vrouw ervoor met de taxi te gaan en geen gebruik te willen maken van het aanbod mijn auto te mogen lenen.
Tijdens de vakantie merkte ik al dat zowel mijn broertje als zijn vrouw boos waren dat ik hen niet naar het vliegveld had gebracht en niet zelf voor hun katten en planten zorgde. Ik ben immers zijn zus en dus moet ik gewoon doen wat van mij gevraagd wordt, is hun redenatie. Een principekwestie dus. Ik kijk er zelf pragmatisch naar. Mijn vriendin woont tegenover hen en wilde graag helpen en door mijn auto te lenen komen ze ook op het vliegveld, en kan ik in het weekend uitslapen.
Ik heb zeer recent promotie gemaakt op mijn werk. Op de tweede dag dat ik werd ingewerkt vroeg mijn familie mij om hen, inclusief mijn broertje en zijn vrouw, weer op te halen op het vliegveld. Omdat ik niet nog meer gedoe wilde met hun heb ik een smoes bedacht zodat ik aan hun verzoek kon voldoen. Het voelde niet goed, ik ben juist zo blij dat ik de kans heb gekregen om me verder te ontwikkelen, maar ik had verwacht dat mijn broertje dan wel weer af zou koelen. Gisteren bleek dat dit niet het geval was. Ik stelde hem een normale vraag op WhatsApp en hij ging als een razende tekeer tegen mij dat ik, als familie, moet doen wat mij gevraagd wordt en het niet moet afschuiven op een ander. Belangrijk om te vermelden is dat mijn vriendin na mijn vakantie hem ook heeft aangesproken dat het voor haar geen probleem is om de straat over te steken om voor zijn katten en planten te zorgen en dat hij mij niet zo moet behandelen. Uiteindelijk heb ik mijn broertje geblokkeerd omdat hij het heel erg op de man begon te spelen en echt heel denigrerend deed. Ik heb nog steeds niet het gevoel dat ik verkeerd heb gehandeld, maar vraag me af of ik dat verkeerd zie?
Peiling
Het is te begrijpen dat je broertje hier boos over is.
Maximaal 2 antwoorden.
Nick90
13-07-2023 om 20:42
Gebruikersnaaminvullen schreef op 13-07-2023 om 20:35:
[..]
Dat de vriendin de broer aansprak op zijn gedrag was pas ná de zeer onaardig appjes en verwijten richting TO.
Waar zij verder niks mee te maken heeft of spreken de vrienden van je broer/zus jou ook aan op je gedrag richting je broer/zus? De vriendin klinkt dwingend en bemoeizuchtig. En dat ze die ander kennen en haar goed genoeg vinden om klusjes in hun huis te doen wil niet zeggen dat ze haar dan ook maar moeten accepteren als oppas voor de poes.
Gebruikersnaaminvullen
13-07-2023 om 20:55
Nick90 schreef op 13-07-2023 om 20:42:
[..]
Waar zij verder niks mee te maken heeft of spreken de vrienden van je broer/zus jou ook aan op je gedrag richting je broer/zus? De vriendin klinkt dwingend en bemoeizuchtig. En dat ze die ander kennen en haar goed genoeg vinden om klusjes in hun huis te doen wil niet zeggen dat ze haar dan ook maar moeten accepteren als oppas voor de poes.
Dwingend? Omdat ze het voor haar vriendin opneemt? Vrienden doen dat voor elkaar, of het nu om een familielid gaat of een andere bekende.
Ik blijf nog steeds voor team TO.
Nick90
13-07-2023 om 21:11
Gebruikersnaaminvullen schreef op 13-07-2023 om 20:55:
[..]
Dwingend? Omdat ze het voor haar vriendin opneemt? Vrienden doen dat voor elkaar, of het nu om een familielid gaat of een andere bekende.
Ik blijf nog steeds voor team TO.
Eerst vind ze het onzin dat TO daar heen moet komen om voor de katten te zorgen en vervolgens spreekt ze broer aan die haar verder helemaal niks gevraagd heeft dat ze het echt geen probleem vind om voor de katten te zorgen tijdens hun vakantie en dat hij niet zo lelijk moet doen tegen z’n zus. Wat de broer en z’n vrouw van deze oplossing vonden is blijkbaar niet van belang. TO had ook gewoon kunnen zeggen dat ze geen zin had om voor die katten te zorgen. En nee ik zou het absoluut niet normaal vinden dat vrienden zich bemoeien met familieruzies en er actief aan gaan deelnemen.
BritgetJones007
13-07-2023 om 21:12
Mija schreef op 13-07-2023 om 20:12:
[..]
Hij had dat ook meteen kunnen zeggen: “Ik vind het niet prettig als je vriendin het doet en ik heb ook geen tijd meer om iemand anders te regelen. Zou je het toch zelf willen doen?”
Dikke kans dat TO had gezegd: “Natuurlijk!”
Als je je overvallen voelt en het niet overlegd, maar meer wordt medegedeeld en je tijdsdruk voelt, kan het zijn dat je later de irritatie voelt over deze gang van zaken....dus ik snap de frustratie wel als je je voor het blok gezet voelt.
BritgetJones007
13-07-2023 om 21:14
Nick90 schreef op En nee ik zou het absoluut niet normaal vinden dat vrienden zich bemoeien met familieruzies en er actief aan gaan deelnemen.
Dit is wel het escalatie moment. Hoe komt jou vriendin erop om dit te zeggen zo raar
Bloemenaandewaterkant
13-07-2023 om 21:20
Mija schreef op 13-07-2023 om 20:17:
[..]
Dat klopt maar je bent niet verantwoordelijk voor het oplossen van andermans problemen. Iemand kan het je vragen. Je kan iets aanbieden. Die persoon kan dat bespreken en eventueel weigeren als ‘niet mijn idee van een oplossing’ en dan kan die persoon vragen of je het misschien asjeblieft toch op de manier wil doen zoals hem dat voor ogen staat of iemand anders zoeken die dat wil doen. Niemand heeft gezegd dat hij de oplossing moet aanvaarden die zij aandraagt maar zij is ook niet verplicht exact de oplossing te bieden die hij had bedacht. Als er geen flexibiliteit is om een pragmatische oplossing te accepteren, is het moeilijker om iemand te vinden die je wil en kan helpen. Dat is dan het probleem van die broer.
Ik zou die grens in dit geval toch wel heel duidelijk aangeven want ik ga zelf over wat ik bereid ben voor een ander te doen en ik zou daar geen misverstand over willen laten bestaan.
Als je gevraagd bent en je hebt ja gezegd, dan neem je die verantwoordelijkheid op je. Je krijgt de sleutel omdat mensen vertrouwen in je hebben. Als je dat niet wil, zeg dan nee. Of zeg nee maar er is een oplossing, namelijk persoon x. Ik zou het zeker niet leuk vinden als ik iemand mijn huissleutel toevertrouw om er vervolgens achter te komen dat een ander mijn huis, mijn post, mijn.. noem maar op, in kan zien. Ik kan mij voorstellen, zonder te bepalen wie er meer gelijk heeft dan een ander, dat er een verwachting was (beeld 1) en dat dit niet matcht met het beeld van de uitkomst en dat dit geen leuke bijstelling was.
Ja, het is altijd handiger vooraf duidelijk te zijn ipv achteraf. Dat is achterafpraat. En bij je broer en wellicht bij sommige vriendschappen is het wel handig verwachtingen over en weer uit te spreken en op tijd bij te stellen zonder afgemeten te doen. Een afgemeten houding is de dood in de pot van elke relatie dan ook.
ik zou mij afvragen of ik persé gelijk wil hebben of toch de relatie wil repareren. Sorry zeggen staat niet gelijk aan ik was fout maar daarmee repareer je wel de onderlinge verstandhouding.
Mija
13-07-2023 om 21:52
Bloemenaandewaterkant schreef op 13-07-2023 om 21:20:
[..]
Als je gevraagd bent en je hebt ja gezegd, dan neem je die verantwoordelijkheid op je. Je krijgt de sleutel omdat mensen vertrouwen in je hebben. Als je dat niet wil, zeg dan nee. Of zeg nee maar er is een oplossing, namelijk persoon x. Ik zou het zeker niet leuk vinden als ik iemand mijn huissleutel toevertrouw om er vervolgens achter te komen dat een ander mijn huis, mijn post, mijn.. noem maar op, in kan zien. Ik kan mij voorstellen, zonder te bepalen wie er meer gelijk heeft dan een ander, dat er een verwachting was (beeld 1) en dat dit niet matcht met het beeld van de uitkomst en dat dit geen leuke bijstelling was.
Ja, het is altijd handiger vooraf duidelijk te zijn ipv achteraf. Dat is achterafpraat. En bij je broer en wellicht bij sommige vriendschappen is het wel handig verwachtingen over en weer uit te spreken en op tijd bij te stellen zonder afgemeten te doen. Een afgemeten houding is de dood in de pot van elke relatie dan ook.
ik zou mij afvragen of ik persé gelijk wil hebben of toch de relatie wil repareren. Sorry zeggen staat niet gelijk aan ik was fout maar daarmee repareer je wel de onderlinge verstandhouding.
Ze wisten het voor ze weggingen. Dat heeft TO heel duidelijk gezegd in dit topic. Het staat je vrij om dat te negeren of het niet te geloven maar ik ga er vanuit dat dit is hoe het gegaan is. Dus dat had gewoon besproken kunnen worden in plaats van zus achteraf autoritair toe te spreken.
En zelfs als ze het niet zo handig gedaan zou hebben ‘je moet het gewoon doen als en zoals ik het zeg’ is in geen enkele situatie een gepaste reactie. Ik zou dus wel wat aan verwachtingenmanagement doen en duidelijk te maken dat ik niet onder zijn bevel sta. De relatie kan prima gerepareerd worden. Maar niet zonder dat ik heb gezegd dat dit over mijn grens gaat en dat dit niet de manier is om iets van me gedaan te krijgen.
Nick90
13-07-2023 om 21:59
Mija schreef op 13-07-2023 om 21:52:
[..]
Ze wisten het voor ze weggingen. Dat heeft TO heel duidelijk gezegd in dit topic. Het staat je vrij om dat te negeren of het niet te geloven maar ik ga er vanuit dat dit is hoe het gegaan is. Dus dat had gewoon besproken kunnen worden in plaats van zus achteraf autoritair toe te spreken.
En zelfs als ze het niet zo handig gedaan zou hebben ‘je moet het gewoon doen als en zoals ik het zeg’ is in geen enkele situatie een gepaste reactie. Ik zou dus wel wat aan verwachtingenmanagement doen en duidelijk te maken dat ik niet onder zijn bevel sta. De relatie kan prima gerepareerd worden. Maar niet zonder dat ik heb gezegd dat dit over mijn grens gaat en dat dit niet de manier is om iets van me gedaan te krijgen.
En hoe lang van te voren waren ze er dan van op de hoogte? En is überhaupt wel aan broer iets gevraagd? Had hij nog wel de mogelijkheid om iets anders te regelen of om gewoon nee te zeggen op dit bizarre voorstel?
Ginevra
13-07-2023 om 21:59
BritgetJones007 schreef op 13-07-2023 om 20:31:
[..]
100% dit! En dat je niet snapt dat ze het aan jou vragen en dus ook jij degene bent waarvan ze willen dat je het klusje doet. En dus niet jou vriendin.
Het gaat niet om het gemak en ging erom dat ze het prettig vinden om jou te vragen en dus niet een ander in hun huis. En dat is hun goed recht
Ze vragen het niet. Broer beveelt het. Bevelen. Alsof ze een hond is. En daar houdt wmb alles op.
Tuurlijk heb je alle recht om je voorkeuren te hebben en een voorgestelde regeling af te wijzen. Volgens mij zegt niemand hier dat broer geen recht had gehad om nee te zeggen tegen de vriendinconstructie.
Het gaat erom dat hij zijn zus beveelt en blaft dat ze geen recht heeft om nee te zeggen. Dat is heel iets anders dan vragen. En ik snap dan weer niet dat jij daar zo makkelijk aan voorbij gaat.
Vrijevlinder
13-07-2023 om 22:15
Nick90 schreef op 13-07-2023 om 21:11:
[..]
Eerst vind ze het onzin dat TO daar heen moet komen om voor de katten te zorgen en vervolgens spreekt ze broer aan die haar verder helemaal niks gevraagd heeft dat ze het echt geen probleem vind om voor de katten te zorgen tijdens hun vakantie en dat hij niet zo lelijk moet doen tegen z’n zus. Wat de broer en z’n vrouw van deze oplossing vonden is blijkbaar niet van belang. TO had ook gewoon kunnen zeggen dat ze geen zin had om voor die katten te zorgen. En nee ik zou het absoluut niet normaal vinden dat vrienden zich bemoeien met familieruzies en er actief aan gaan deelnemen.
Mee eens. Die vriendin lijkt vrij dominant.
Ik zou het niet in mijn hoofd halen om mij te bemoeien met ruzies in andermans familie.
BritgetJones007
13-07-2023 om 22:18
Ginevra schreef op 13-07-2023 om 21:59:
[..]
Ze vragen het niet. Broer beveelt het. Bevelen. Alsof ze een hond is. En daar houdt wmb alles op.
Tuurlijk heb je alle recht om je voorkeuren te hebben en een voorgestelde regeling af te wijzen. Volgens mij zegt niemand hier dat broer geen recht had gehad om nee te zeggen tegen de vriendinconstructie.
Het gaat erom dat hij zijn zus beveelt en blaft dat ze geen recht heeft om nee te zeggen. Dat is heel iets anders dan vragen. En ik snap dan weer niet dat jij daar zo makkelijk aan voorbij gaat.
Het ging mij meer om de vaag op zich.
Voor de rest denk ik er precies zo over als jij. Vragen is wat anders dan eisen en toeblaffen. Dat is gewoon een harde grens
Malm
13-07-2023 om 23:04
Hoe ging dit in het verleden? Liet hè over je heen lopen? Daar maakt hij gebruik van. Misschien niet eens altijd even bewust. Ga in gesprek en geef je grenzen aan.
Dromertje
13-07-2023 om 23:04
Ik heb jullie reacties gelezen. Ik wil er veel over kwijt maar heb op dit moment geen tijd. Ik reageer morgenavond weer. In ieder geval bedankt voor jullie reacties!
Bloemenaandewaterkant
13-07-2023 om 23:54
Mija schreef op 13-07-2023 om 21:52:
[..]
Dat kan ook interpretatie zijn, in het heetste van de strijd zeg maar. Kennelijk heeft broer het zich aangetrokken. Nu kan je gaan nadenken of hij daarin gelijk heeft of fout zit maar dan negeer je het feit dat hij zich zo voelt. En daarin is geen gelijk te halen.
Tja duidelijk maken dat je niet onder zijn bevel staat.. nee natuurlijk sta je niet onder zijn bevel maar als je daar een punt van maakt, voel je je kennelijk wel onder zijn bevel staan. Ik zou dat door de vingers zien op dit moment en als dat thema terugkomt na het bijleggen, eens op een rustiger moment duidelijk maken. Verbaal grenzen aangeven is niet persé sterk of zo. Zoiets kan ook gezien worden als iemand die coûte que coûte een puntje wil maken. Je kan niet overal een punt van maken.
Pragmatisch handelen gaat in dit geval over wat to pragmatisch vindt. Niet wat broer pragmatisch vindt (en misschien helemaal niet prettig vindt). En daar gaat het ook mis, mi. Dat wil niet zeggen dat een pragmatische insteek handig en verstandig is maar de kans is groot dat je daarmee geen rekening houdt met de gevoelens, mening etc van de anderen. Dat is ook een bepaalde verwachting van to.
Ginevra
14-07-2023 om 00:11
Bloemenaandewaterkant schreef op 13-07-2023 om 23:54:
[..]
Ik zou dat door de vingers zien op dit moment en als dat thema terugkomt na het bijleggen, eens op een rustiger moment duidelijk maken. Verbaal grenzen aangeven is niet persé sterk of zo. Zoiets kan ook gezien worden als iemand die coûte que coûte een puntje wil maken. Je kan niet overal een punt van maken.
Pragmatisch handelen gaat in dit geval over wat to pragmatisch vindt. Niet wat broer pragmatisch vindt (en misschien helemaal niet prettig vindt). En daar gaat het ook mis, mi. Dat wil niet zeggen dat een pragmatische insteek handig en verstandig is maar de kans is groot dat je daarmee geen rekening houdt met de gevoelens, mening etc van de anderen. Dat is ook een bepaalde verwachting van to.
Ik vind dit een vrij wazig verhaal maar bedoel je nou dat TO maar niet teveel een punt moet maken van het gecommandeer van broer want dat is niet sterk, maar anderzijds wel meer rekening moet houden met de gevoelens van broer?
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.