Relaties Relaties

Relaties

Conflict met mijn broertje. Zie ik het verkeerd?

Peiling

Het is te begrijpen dat je broertje hier boos over is.

Maximaal 2 antwoorden.

123 stemmen
11%
89%

Nouja, verkeerd, das wel meteen zwaar en ik spreek niet voor je broer en zijn vrouw, natuurlijk. In eigen ogen, heb je natuurlijk altijd gelijk en bedoel je het altijd goed maar het is de kunst om door de ogen van de ander naar het verhaal te kijken om te zien waar het verdriet vandaan kan komen.
Als ik zelf met iemand afspreek om de planten te doen en de katten verzorgen en de persoon zou dat niet doen maar een vriendin ervan, zou ik niet blij zijn.. tenzij de gevraagde persoon dat mij zou voorleggen en ik daarmee akkoord ga. Zoniet, geef jij eigenlijk ongevraagd toegang aan een derde tot mijn huis. Ik schenk jou mijn vertrouwen en jij jouw vriendin, wat niet wil zeggen dat ik jouw vriendin mijn vertrouwen schenk. Voor mij zou dat niet goed voelen. En ik kan jou vertrouwen en jij jouw vriendin maar dat wil niet zeggen dat ik jouw vriendin in mijn huis vertrouw. Dat kan ook nog eens extra meespelen. Daarmee zou je mijn vertrouwen in jou kunnen schaden. Hoeft niet maar kan. En zelfs als je het afspreekt dat niet jij maar een vriendin het doet, kan mij tijdens de vakantie een ander gevoel bekruipen. En dan kan je vakantie toch net even minder o ntspannen zijn.

Wat betreft de rit naar het vliegveld, kan ik mij helemaal voorstellen dat de auto uitlenen een mooie oplossing zou zijn. Voor mij zou dat zeker zo zijn.
Maar in het licht van de planten/katten én dit erbij, zonder een gesprek onder vier ogen, kan je eea zien als “zus wil niet, zus laat het afweten, zus verzaakt”. Zus laat haar weerwil met passieve agressie blijken. Dat doet pijn bij broer en dat is weer pijnlijk voor jou. Het kan zomaar zijn dat als jij hen zou brengen, dat een fijn en ontspannen begin van de vakantie zou betekenen. En dat gedoe met lenen van de auto en toch maar een taxi bestellen, helemaal geen lekker ontspannen begin van de vakantie betekende. 

Ik weet niet of je hierin je broer herkent. 
Je kan dit soort dingen mi voorkomen door elkaar verwachtingen te managen.
Wat zou ik doen als ik jou was? Als het je wat waard is om de relatie te herstellen, zou ik met een grote bos bloemen naar je broer gaan, zijn vrouw en hem laten uitpraten, zeggen dat het niet de bedoeling was. Vertellen wat wel de bedoeling was maar dat je het verkeerd hebt aangepakt en dat je iets probeerde te herstellen aan de relatie door ze op te halen terwijl het jou eigenlijk niet zo goed uitkwam (baan, nieuw). Dat hoeft niet te betekenen dat je de volgende keer in het gelid springt 
maar dat je elkaars verwachtingen helder krijgt en op tijd bijstelt.

Heeft broer van te voren toestemming gegeven dat vriendin de katten en de planten zou doen? In dat geval helemaal team TO.

En los van conflict of wie er gelijk heeft: iemand die op zo'n toon ("je hebt gewoon te doen wat ik vraag") tegen mij praat wordt pontificaal uitgelachen, zelfs als het mijn baas was.

Dromertje schreef op 13-07-2023 om 14:02:

[..]

In mijn optiek gaat het erom dat hij op tijd bij het vliegveld is, linksom of rechtsom. Hij mocht mijn auto lenen en op die manier kon ik hem dan te hulp schieten. Maar goed, ik bekijk het gewoon pragmatisch.

En dat mag gewoon. Je mag ook gewoon zeggen: ‘nee dat krijg ik niet geregeld’ maar je lost het notabene voor hem op. Ik begrijp zijn probleem echt niet. Ik zou blij zijn met zo’n zus die zo oplossingsgericht is. 

Ken je je broer zo of is dit helemaal onverwacht? Besef goed dat jij helemaal zelf bepaalt waar je grenzen liggen en wat je oplost voor een ander. Je broer mag jouw aanbod niet passend vinden en afslaan maar hij heeft niet het recht je bevelen te geven en je fout te maken omdat je het helemaal niet doet zoals hij het in zijn hoofd had. Ik zou verwachten dat zo’n autoritaire houding wel vaker problemen geeft in de familie en in andere relaties. Is dat zo of is dit een eenmalige uitglijder van ‘m? 

Mija schreef op 13-07-2023 om 19:00:

[..]

En dat mag gewoon. Je mag ook gewoon zeggen: ‘nee dat krijg ik niet geregeld’ maar je lost het notabene voor hem op. Ik begrijp zijn probleem echt niet. Ik zou blij zijn met zo’n zus die zo oplossingsgericht is.

Ken je je broer zo of is dit helemaal onverwacht? Besef goed dat jij helemaal zelf bepaalt waar je grenzen liggen en wat je oplost voor een ander. Je broer mag jouw aanbod niet passend vinden en afslaan maar hij heeft niet het recht je bevelen te geven en je fout te maken omdat je het helemaal niet doet zoals hij het in zijn hoofd had. Ik zou verwachten dat zo’n autoritaire houding wel vaker problemen geeft in de familie en in andere relaties. Is dat zo of is dit een eenmalige uitglijder van ‘m?

Het leest meer of er een stuk verhaal mist. Waarom  de vriendin zich er mee bemoeit lees ik nergens en ook niet of dit allemaal op tijd is doorgegeven en begrepen door beiden en niet een dag voor de vakantie waardoor er geen tijd was om wat anders te regelen. Vind het sowieso apart dat een vriendin vind dat zij het ook wel kan doen omdat zij dichterbij woont terwijl hij het z’n zus heeft gevraagd. Zeg dan gewoon meteen nee denk ik dan. 

Nick90 schreef op 13-07-2023 om 19:14:

[..]

Het leest meer of er een stuk verhaal mist. Waarom de vriendin zich er mee bemoeit lees ik nergens en ook niet of dit allemaal op tijd is doorgegeven en begrepen door beiden en niet een dag voor de vakantie waardoor er geen tijd was om wat anders te regelen. Vind het sowieso apart dat een vriendin vind dat zij het ook wel kan doen omdat zij dichterbij woont terwijl hij het z’n zus heeft gevraagd. Zeg dan gewoon meteen nee denk ik dan.

Er staat in de OP dat vriendin dat op zich wilde nemen. Verderop staat het volgende;

Dromertje schreef op 13-07-2023 om 11:14:

[..]

Ze wisten voordat ze vertrokken al dat mijn vriendin voor hun katten en planten zou zorgen.

Mijn familie doet ook veel voor mij maar ik leg niet alles bij hun neer. Zelf heb ik bijvoorbeeld ook een kat en wanneer ik op vakantie ga vraag ik niet aan mijn broertje of zijn vrouw om voor hem te zorgen. Ik kies voor een andere oplossing. Eentje die ik pragmatischer vind. Ik vind ook niet dat ze verplicht zijn om voor mijn kat te zorgen, alleen omdat ze familie zijn. En toen mijn broertje nog bij mij in de wijk woonde zorgde ik wél voor zijn katten als hij op vakantie ging.

Gebruikersnaaminvullen schreef op 13-07-2023 om 19:25:

[..]

Er staat in de OP dat vriendin dat op zich wilde nemen. Verderop staat het volgende;

Dromertje schreef op 13-07-2023 om 11:14:

[..]

Ze wisten voordat ze vertrokken al dat mijn vriendin voor hun katten en planten zou zorgen.

Mijn familie doet ook veel voor mij maar ik leg niet alles bij hun neer. Zelf heb ik bijvoorbeeld ook een kat en wanneer ik op vakantie ga vraag ik niet aan mijn broertje of zijn vrouw om voor hem te zorgen. Ik kies voor een andere oplossing. Eentje die ik pragmatischer vind. Ik vind ook niet dat ze verplicht zijn om voor mijn kat te zorgen, alleen omdat ze familie zijn. En toen mijn broertje nog bij mij in de wijk woonde zorgde ik wél voor zijn katten als hij op vakantie ging.

Ik lees dat de vriendin het onzin vond dat TO er elke dag heen moet komen en dat zij het daarom wel wilde doen omdat ze tegenover hun woont en dat diezelfde vriendin hem later heeft aangesproken dat het voor haar geen probleem was om voor de katten te zorgen en dat ie niet zo lelijk tegen z’n zus moet doen, dus ja ik vraag me dan af waar ze zich mee bemoeit en ik vind dat het broertje gelijk heeft wbt het afschuiven. Hij vraagt haar iets, hij vraagt haar niet om een oplossing en ik vind zeker dat ze met die vriendin toch wat grenzen heeft overschreden. Als iemand je iets vraagt kun je ja of nee zeggen maar om nou ja te zeggen en het vervolgens af te schuiven op iemand anders vind ik wat te ver gaan. Ik lees ook nergens of broer nog tijd had om iets anders te regelen. Ik zou laaiend zijn en ook even flink uit m’n slof schieten. 

Ik vind het bizar dat er mensen zijn die het voor die broer opnemen haha. Wat een absurde situatie, laaiend zijn omdat iemand jouw (!!!) probleem (wel/niet) oplost op de manier die jij per se wil. Vooral ook nog dat autoritaire berichtje erna: je doet het maar voor me, omdat ik familie ben. Alsof een bloedband jou allerlei rechten geeft om andermans tijd en middelen te verdoen, ongeacht je eigen gedrag hierin.

Volgende keer eens een paar verzoeken zijn kant op slingeren, kijken wat er dan gebeurt... Nee hoor TO, laat je echt niet gek maken. Hopelijk stelt dit je een beetje gerust en kan je het een beetje loslaten. Laat hem maar even afkoelen, misschien wel goed om voor jezelf te bepalen hoe je met hem om wil gaan in de toekomst. 

Mija schreef op 13-07-2023 om 19:00:

[..]

Jouw oplossing hoeft niet zijn oplossing te zijn. Ik lees ook reacties over gelijk hebben.. Iedereeen vind doorgaans dat hijzelf gelijk heeft, meer dan een ander. Aan gelijk hebben, heb je niets, tenzij je gelijk krijgt van de ander. Gelijk hebben en gelijk krijgen zijn twee verschillende dingen. En als je daarop inzet, verhardt het de onenigheid.

Nick90 schreef op 13-07-2023 om 19:35:

[..]

Ik lees dat de vriendin het onzin vond dat TO er elke dag heen moet komen en dat zij het daarom wel wilde doen omdat ze tegenover hun woont en dat diezelfde vriendin hem later heeft aangesproken dat het voor haar geen probleem was om voor de katten te zorgen en dat ie niet zo lelijk tegen z’n zus moet doen, dus ja ik vraag me dan af waar ze zich mee bemoeit en ik vind dat het broertje gelijk heeft wbt het afschuiven. Hij vraagt haar iets, hij vraagt haar niet om een oplossing en ik vind zeker dat ze met die vriendin toch wat grenzen heeft overschreden. Als iemand je iets vraagt kun je ja of nee zeggen maar om nou ja te zeggen en het vervolgens af te schuiven op iemand anders vind ik wat te ver gaan. Ik lees ook nergens of broer nog tijd had om iets anders te regelen. Ik zou laaiend zijn en ook even flink uit m’n slof schieten.

Hij had dat ook meteen kunnen zeggen: “Ik vind het niet prettig als je vriendin het doet en ik heb ook geen tijd meer om iemand anders te regelen. Zou je het toch zelf willen doen?” 

Dikke kans dat TO had gezegd: “Natuurlijk!” 

Bloemenaandewaterkant schreef op 13-07-2023 om 19:57:

[..]

Jouw oplossing hoeft niet zijn oplossing te zijn. Ik lees ook reacties over gelijk hebben.. Iedereeen vind doorgaans dat hijzelf gelijk heeft, meer dan een ander. Aan gelijk hebben, heb je niets, tenzij je gelijk krijgt van de ander. Gelijk hebben en gelijk krijgen zijn twee verschillende dingen. En als je daarop inzet, verhardt het de onenigheid.

Dat klopt maar je bent niet verantwoordelijk voor het oplossen van andermans problemen. Iemand kan het je vragen. Je kan iets aanbieden. Die persoon kan dat bespreken en eventueel weigeren als ‘niet mijn idee van een oplossing’ en dan kan die persoon vragen of je het misschien asjeblieft toch op de manier wil doen zoals hem dat voor ogen staat of iemand anders zoeken die dat wil doen. Niemand heeft gezegd dat hij de oplossing moet aanvaarden die zij aandraagt maar zij is ook niet verplicht exact de oplossing te bieden die hij had bedacht. Als er geen flexibiliteit is om een pragmatische oplossing te accepteren, is het moeilijker om iemand te vinden die je wil en kan helpen. Dat is dan het probleem van die broer.

Ik zou die grens in dit geval toch wel heel duidelijk aangeven want ik ga zelf over wat ik bereid ben voor een ander te doen en ik zou daar geen misverstand over willen laten bestaan.

Vrijevlinder schreef op 13-07-2023 om 15:56:

...vond mijn vriendin het onzin dat ik elke dag daarheen zou moeten komen terwijl het voor haar een kwestie is van de straat oversteken. Zij heeft deze taak dan ook op zich genomen.

Hoe is het gezegd dat je vriendin het huis doet? Want zoals je het hier schrijft komt het best wat dwingerig over en werden ze voor een voldongen feit gesteld.
Lief dat je vriendin wil helpen, maar dat kan ze aanbieden, maar meer ook niet. Het lijkt nu of is ze nogal voortvarend te werk gegaan en dat is niet netjes.

Er zit veel verschil in een mededeling als: Vriendin die tegenover jullie woont heeft de taak op zich genomen en gaat jullie huis verzorgen, en: mijn vriendin bood aan om jullie plantjes en katten te doen, ze woont zo dichtbij. Hoe vinden jullie dat?

100% dit! En dat je niet snapt dat ze het aan jou vragen en dus ook jij degene bent waarvan ze willen dat je het klusje doet. En dus niet jou vriendin.

Het gaat niet om het gemak en ging erom dat ze het prettig vinden om jou te vragen en dus niet een ander in hun huis. En dat is hun goed recht 

Mija schreef op 13-07-2023 om 20:12:

[..]

Hij had dat ook meteen kunnen zeggen: “Ik vind het niet prettig als je vriendin het doet en ik heb ook geen tijd meer om iemand anders te regelen. Zou je het toch zelf willen doen?”

Dikke kans dat TO had gezegd: “Natuurlijk!”

Hij vroeg het toch aan z’n zus?  Als ie haar vriendin had willen vragen had hij dat zelf ook wel kunnen doen. Ze had ook gewoon nee kunnen zeggen. En dat die vriendin hem daarop aansprak vind ik helemaal van de zotte.

BritgetJones007 schreef op 13-07-2023 om 20:31:

[..]

100% dit! En dat je niet snapt dat ze het aan jou vragen en dus ook jij degene bent waarvan ze willen dat je het klusje doet. En dus niet jou vriendin.

Het gaat niet om het gemak en ging erom dat ze het prettig vinden om jou te vragen en dus niet een ander in hun huis. En dat is hun goed recht

Tuurlijk is dat hun goed recht. Maar al dat geblaf op whatsapp is dat niet. 

Nick90 schreef op 13-07-2023 om 20:33:

[..]

Hij vroeg het toch aan z’n zus? Als ie haar vriendin had willen vragen had hij dat zelf ook wel kunnen doen. Ze had ook gewoon nee kunnen zeggen. En dat die vriendin hem daarop aansprak vind ik helemaal van de zotte.

Dat de vriendin de broer aansprak op zijn gedrag was pas ná de zeer onaardig appjes en verwijten richting TO.

BritgetJones007 schreef op 13-07-2023 om 20:31:

[..]

Ze vinden die "ander" prettig genoeg om klusjes in hun huis te doen en kennen haar ook.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.