Relaties
Dromertje
13-07-2023 om 10:03
Conflict met mijn broertje. Zie ik het verkeerd?
Mijn broertje woonde tot voor kort bij mij in de wijk. Als hij op vakantie ging zorgde ik voor zijn katten. Recent is hij verhuisd naar de wijk hiernaast en hij woont nu tegenover een goede vriendin van mij. Deze vriendin is iemand die hij ook goed kent en met wie hij goed kan opschieten. Hij heeft haar ook weleens gevraagd klusjes voor hem te doen. Soms betaald, soms onbetaald. Ze is ook geregeld bij hem over de vloer gekomen in dat kader. Hij is onlangs getrouwd, en zijn vrouw kent haar niet zo goed, maar wel van gezicht.
Mijn contact met mijn vriendin is erg goed. Ik ben er voor haar wanneer zij mij nodig heeft en andersom. (Overigens is mijn contact met mijn broertje ook altijd goed geweest.) Toen mijn broertje vroeg of ik voor zijn katten en planten wilde zorgen vond mijn vriendin het onzin dat ik elke dag daarheen zou moeten komen terwijl het voor haar een kwestie is van de straat oversteken. Zij heeft deze taak dan ook op zich genomen.
Ook had mijn broertje gevraagd of ik hun naar het vliegveld kon brengen. Er is een rechtstreekse busverbinding van waar wij wonen, we wonen vlakbij het vliegveld, maar op dat tijdstip rijden er geen bussen. Omdat dit heel vroeg op zondagochtend was, hadden we uiteindelijk afgesproken dat hij mijn auto mocht lenen. Mijn reservesleutel had hij al. Ik zou diezelfde ochtend mijn auto dan ophalen op het vliegveld en zou op deze manier toch nog kunnen uitslapen in mijn weekend. Uiteindelijk koos zijn vrouw ervoor met de taxi te gaan en geen gebruik te willen maken van het aanbod mijn auto te mogen lenen.
Tijdens de vakantie merkte ik al dat zowel mijn broertje als zijn vrouw boos waren dat ik hen niet naar het vliegveld had gebracht en niet zelf voor hun katten en planten zorgde. Ik ben immers zijn zus en dus moet ik gewoon doen wat van mij gevraagd wordt, is hun redenatie. Een principekwestie dus. Ik kijk er zelf pragmatisch naar. Mijn vriendin woont tegenover hen en wilde graag helpen en door mijn auto te lenen komen ze ook op het vliegveld, en kan ik in het weekend uitslapen.
Ik heb zeer recent promotie gemaakt op mijn werk. Op de tweede dag dat ik werd ingewerkt vroeg mijn familie mij om hen, inclusief mijn broertje en zijn vrouw, weer op te halen op het vliegveld. Omdat ik niet nog meer gedoe wilde met hun heb ik een smoes bedacht zodat ik aan hun verzoek kon voldoen. Het voelde niet goed, ik ben juist zo blij dat ik de kans heb gekregen om me verder te ontwikkelen, maar ik had verwacht dat mijn broertje dan wel weer af zou koelen. Gisteren bleek dat dit niet het geval was. Ik stelde hem een normale vraag op WhatsApp en hij ging als een razende tekeer tegen mij dat ik, als familie, moet doen wat mij gevraagd wordt en het niet moet afschuiven op een ander. Belangrijk om te vermelden is dat mijn vriendin na mijn vakantie hem ook heeft aangesproken dat het voor haar geen probleem is om de straat over te steken om voor zijn katten en planten te zorgen en dat hij mij niet zo moet behandelen. Uiteindelijk heb ik mijn broertje geblokkeerd omdat hij het heel erg op de man begon te spelen en echt heel denigrerend deed. Ik heb nog steeds niet het gevoel dat ik verkeerd heb gehandeld, maar vraag me af of ik dat verkeerd zie?
Peiling
Het is te begrijpen dat je broertje hier boos over is.
Maximaal 2 antwoorden.
FancyDuck29
13-07-2023 om 13:55
Dromertje schreef op 13-07-2023 om 13:41:
[..]
@Lieveheersbeest, mijn vriendin is ook eerder al zelfstandig in zijn huis geweest. Meerdere keren. Hij weet dat hij haar kan vertrouwen.
Dat las ik al. Maar dat neemt niet weg dat je broer misschien liever heeft dat jij het doet. Om wat voor reden dan ook.
En ongeacht de werktijden van je broer vind ik het gewicht dat je aan uitslapen hangt wel erg zwaar... Als je om half 7 opstaat ga je ook op een normale tijd naar bed lijkt me, dus het toont gewoon niet zo behulpzaam dat je ze niet afzet bij het vliegveld.
ToetieToover
13-07-2023 om 13:57
Dromertje schreef op 13-07-2023 om 11:27:
Nee, ik ben gewoon Nederlands. Maar mijn broertje zei letterlijk tegen mij "Als ik naar het vliegveld gebracht moet worden, dan zorg je dat je er staat, maakt niet uit hoe vroeg of laat. Als ik vraag of jij de katten eten wil geven dan doe je dat. Dan schuif je het niet op een vriendin af. Als ik vraag of je de plantjes water geeft dan doe je dat voor je familie.".
Kennelijk gaat hij uit van bepaalde familiewaarden. Daar kan ik nog begrip voor opbrengen, dat hij dan teleurgesteld is als jij die niet deelt. Maar de manier waarop hij het brengt gaat echt alle perken te buiten. Alsof hij ergens récht op heeft. Alsof hij jou een dienstbevel mag geven. Wees voorbereid op een slechte verhouding als je er tegenin gaat. Het is buigen of barsten met zo’n dominantje. Ik heb namelijk een soortgelijke broer.
Toen mijn andere oudere broer overleed, vond hij dat hij als ‘oudste broer’ de boel ging regelen en ik en mijn moeder kregen het ‘bevel’ om op hem te wachten. Dat deden we natuurlijk niet want er moest direct actie komen. Dus werd hij kwaad. Hij schold mij uit, belde daarna onze bejaarde moeder en schold haar ook uit. Sindsdien hebben we minimaal contact. Mafklapper. Je bejaarde moeder uitschelden die net haar kind is kwijtgeraakt omdat ze zelf de begrafenis wil regelen.
Dromertje
13-07-2023 om 14:02
Lieveheersbeest schreef op 13-07-2023 om 13:55:
[..]
Dat las ik al. Maar dat neemt niet weg dat je broer misschien liever heeft dat jij het doet. Om wat voor reden dan ook.
En ongeacht de werktijden van je broer vind ik het gewicht dat je aan uitslapen hangt wel erg zwaar... Als je om half 7 opstaat ga je ook op een normale tijd naar bed lijkt me, dus het toont gewoon niet zo behulpzaam dat je ze niet afzet bij het vliegveld.
In mijn optiek gaat het erom dat hij op tijd bij het vliegveld is, linksom of rechtsom. Hij mocht mijn auto lenen en op die manier kon ik hem dan te hulp schieten. Maar goed, ik bekijk het gewoon pragmatisch.
Dromertje
13-07-2023 om 14:05
ToetieToover schreef op 13-07-2023 om 13:57:
[..]
Kennelijk gaat hij uit van bepaalde familiewaarden. Daar kan ik nog begrip voor opbrengen, dat hij dan teleurgesteld is als jij die niet deelt. Maar de manier waarop hij het brengt gaat echt alle perken te buiten. Alsof hij ergens récht op heeft. Alsof hij jou een dienstbevel mag geven. Wees voorbereid op een slechte verhouding als je er tegenin gaat. Het is buigen of barsten met zo’n dominantje. Ik heb namelijk een soortgelijke broer.
Toen mijn andere oudere broer overleed, vond hij dat hij als ‘oudste broer’ de boel ging regelen en ik en mijn moeder kregen het ‘bevel’ om op hem te wachten. Dat deden we natuurlijk niet want er moest direct actie komen. Dus werd hij kwaad. Hij schold mij uit, belde daarna onze bejaarde moeder en schold haar ook uit. Sindsdien hebben we minimaal contact. Mafklapper. Je bejaarde moeder uitschelden die net haar kind is kwijtgeraakt omdat ze zelf de begrafenis wil regelen.
Wat erg. Ik kan me voorstellen dat je hem sindsdien op afstand houdt. Dat gaat nog wel een stuk verder dan wat mijn broertje nu doet, hoewel ik de vergelijking wel begrijp, en ik hoop niet dat hij zo ver zou gaan.
FancyDuck29
13-07-2023 om 14:11
Dromertje schreef op 13-07-2023 om 14:02:
[..]
In mijn optiek gaat het erom dat hij op tijd bij het vliegveld is, linksom of rechtsom. Hij mocht mijn auto lenen en op die manier kon ik hem dan te hulp schieten. Maar goed, ik bekijk het gewoon pragmatisch.
Ik lees het inderdaad alsof jullie andere optieken hebben. Hij vroeg je om hulp, niet om een oplossing. En je koos ervoor om hem niet te helpen.
Dromertje
13-07-2023 om 14:14
Lieveheersbeest schreef op 13-07-2023 om 14:11:
[..]
Ik lees het inderdaad alsof jullie andere optieken hebben. Hij vroeg je om hulp, niet om een oplossing. En je koos ervoor om hem niet te helpen.
Maar wanneer hij mijn auto mag lenen om naar het vliegveld te komen help ik hem toch ook?
Ik heb gisteren ook gezegd dat hij er een principekwestie van maakt terwijl ik het gewoon pragmatisch bekijk. Dat klopt.
ToetieToover
13-07-2023 om 14:16
[..]
Ze koos ervoor om hem te helpen op haar manier. Ze was er wél, ze heeft alles geregeld -alleen niet naar zijn smaak. En daarna gaat hij zijn boosheid daarover botvieren? Als hij nou was gekomen met een rustiger toon en had gezegd dat hij zich in de steek gelaten voelde, of onbelangrijk, of wat dan ook, is dat al een heel andere situatie. Maar nee: het moet zoals hij het zegt (beveelt) want anders issie boos. Nou dan moet hij ook maar weer goed worden. Even lekker laten sudderen, zou ik doen.
_Audrey
13-07-2023 om 14:18
[..]
Wil je perse gelijk hebben ofzo? Hij mocht haar auto lenen, dat is ook helpen.
Moradora
13-07-2023 om 14:19
[..]
Ik vind je best veroordelend maar TO omdat ze graag wou uitslapen. TO mag toch nee zeggen als hij om hulp vraagt? Zij wil graag uitslapen en dat recht heeft ze. Ze biedt hem een oplossing die hij vervolgens niet wil. Meeste mensen die ik ken zouden niet iemand vragen om op zondag heel vroeg hun bed uit te komen om iemand naar Schiphol te brengen. Normaal kunnen ze met de bus dus de afstand is niet enorm dan is die taxi een prima oplossing. Broer wil op vakantie mag hij ook zelf zorgen dat hij op het vliegveld komt. TO hoeft daar niet voor haar bed uit te komen als ze dat niet wil. Haar aanbod is heel schappelijk denk dat de meesten dat niet eens zouden doen
FancyDuck29
13-07-2023 om 14:23
Moradora schreef op 13-07-2023 om 14:19:
[..]
Ik vind je best veroordelend maar TO omdat ze graag wou uitslapen. TO mag toch nee zeggen als hij om hulp vraagt? Zij wil graag uitslapen en dat recht heeft ze. Ze biedt hem een oplossing die hij vervolgens niet wil. Meeste mensen die ik ken zouden niet iemand vragen om op zondag heel vroeg hun bed uit te komen om iemand naar Schiphol te brengen. Normaal kunnen ze met de bus dus de afstand is niet enorm dan is die taxi een prima oplossing. Broer wil op vakantie mag hij ook zelf zorgen dat hij op het vliegveld komt. TO hoeft daar niet voor haar bed uit te komen als ze dat niet wil. Haar aanbod is heel schappelijk denk dat de meesten dat niet eens zouden doen
Je zegt het zelf al: Meeste mensen zouden dat niet vragen. Het gegeven dat haar broer het vraagt wekt bij mij de indruk dat 'ie daar zo zijn redenen voor heeft. En dan vind ik uitslapen best wel een suf argument om nee te zeggen. En natuurlijk heeft TO dat recht. Maar dan kan het gevolg zijn dat de vrager daar niet zo blij mee is...
Ik ben iig heel blij dat onze vrienden/zus/broer niet in hun bed blijven liggen als wij verlegen zitten om hulp.
FancyDuck29
13-07-2023 om 14:24
Dromertje schreef op 13-07-2023 om 14:14:
[..]
Maar wanneer hij mijn auto mag lenen om naar het vliegveld te komen help ik hem toch ook?
Je helpt hem aan een oplossing, maar je biedt niet echt jouw hulp aan.
Mij maakt het niet uit he, als je voet bij stuk wil houden (en hij ook), ik vind 't prima. Maar je vraagt in dit topic of je het verkeerd ziet, dus daar reageer ik op.
Dromertje
13-07-2023 om 14:41
Lieveheersbeest schreef op 13-07-2023 om 14:23:
[..]
Je zegt het zelf al: Meeste mensen zouden dat niet vragen. Het gegeven dat haar broer het vraagt wekt bij mij de indruk dat 'ie daar een goede reden voor heeft. En dan vind ik uitslapen best wel een suf argument om nee te zeggen. En natuurlijk heeft TO dat recht. Maar dan kan het gevolg zijn dat de vrager daar niet zo blij mee is...
Ik ben iig heel blij dat onze vrienden/zus/broer niet in hun bed blijven liggen als wij verlegen zitten om hulp.
De reden dat hij mij dit vraagt is dat ik zijn zus ben en familie voor elkaar klaar hoort te staan. Daar kan ik tot op zekere hoogte in meekomen, en misschien ben ik wel iemand die gewoon heel simpel nadenkt. Ik denk zo: De vraag achter de vraag was: "Ik wil op tijd op het vliegveld zijn.". Aan die vraag kon ik voldoen. Misschien is dat wat jij bedoeld met "helpen aan een oplossing". Dát er een oplossing wordt geboden is waar het in mijn optiek inderdaad om draait. Ik stel het doel voorop, niet de weg er naartoe. Maar blijkbaar is voor mijn broertje belangrijker wat de inhoudt van de oplossing is.
Wel wil ik even wat nuance aanbrengen wanneer je schrijft dat je blij bent dat jouw vrienden/familie niet in bed blijven liggen wanneer je verlegen zit om hulp. Ik krijg daardoor het gevoel dat er een beeld wordt geschetst dat ik niets voor mijn broertje doe. Geloof me, ik heb hem geregeld met dingen geholpen en dat vind ik zelf ook gewoon normaal.
FancyDuck29
13-07-2023 om 14:44
Oh dat is zeker geen beeld wat ik van jou wil schetsen hoor. Dat is enkel plat gezegd waar het in dit topic om draait: Hij vroeg of je iets voor hem wilde doen en jij kiest ervoor om te slapen.
Ik zou je broer aanspreken op de manier waarop hij met jou communiceert (want, niet normaal) en met hem bespreken waar het nou knelt (jullie verschillende zienswijzen). Maar ik zou zeker m'n best doen om de situatie hierom niet te laten bekoelen (zoals sommigen adviseerden) en ik hoop voor jou/jullie dat hij er hetzelfde in staat. Zou toch van de gekken zijn dat jullie goede broer-zus relatie hierdoor slecht(er) wordt.
tasje
13-07-2023 om 14:50
Ik vind het consequent hebben over je broerTJE nogal denigrerend. Iets anders regelen dan wat er gevraagd wordt een soort van bemoeizucht. Het isvast lief bedoeld, maar jij gaat niet over hoe efficiënt mensen iets regelen. Misschien wilde je broer en zijn vrouw die vriendin niet over de vloer en dacht zijn vrouw: ik neem wel een taxi als vroeg opstaan teveel moeite is.
UnknownCrocodile85
13-07-2023 om 14:50
Zijn vrouw kent jou vriendin alleen van gezicht en toch regel jij dat zij de planten moest doen
ik denk dat schoonzus dat toch niet zo prettig vond
broer vraagt kun jij mij brengen
Jij regelt sleutels van jou auto
En de manier waarop broer reageert lijkt nergens op
vandaar mijn idee .. speelt er meer ??
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.