Relaties Relaties

Relaties

Conflict met mijn broertje. Zie ik het verkeerd?

Peiling

Het is te begrijpen dat je broertje hier boos over is.

Maximaal 2 antwoorden.

123 stemmen
11%
89%

'Je moet gewoon doen wat je gevraagd wordt'? 
Je moet helemaal niks, hoe komt hij erbij. 

Ik krijg het gevoel dat hij gewend is dat je inderdaad precies doet wat hij vraagt. Nu kom je een heel klein beetje voor jezelf op, en dat vindt hij maar niks dus gaat hij schreeuwen. 
Jij hebt niks fout gedaan. Alles wat hij vraagt is een gunst en je kunt daar dus gewoon nee op zeggen zonder dat hij recht heeft om daar boos om te worden. Maar je zegt niet eens nee, je lost het allemaal prima op. 

MRI

MRI

13-07-2023 om 11:05

Je bent niet helemaal fout denk ik. Het enige is dat je even had kunnen aangeven dat je vriendin die kat eten gaf. Ik begrijp dat wel van zijn vrouw omdat die haar niet kent. Maar de hele reactie van je broer is overtrokken. Hij had kunnen zeggen : 'goh hadden we graag even geweten dat x de kat en planten deed'. Hij klinkt een beetje verwend. Deed hij ook zoveel dingen voor jou? Even laten rusten en dan een kaartje sturen dat je idd dat even had kunnen zeggen en dan kijken hoe hij reageeert. Geen familiediner van maken over tien jaar. 

Dromertje

Dromertje

13-07-2023 om 11:14 Topicstarter

MRI schreef op 13-07-2023 om 11:05:

Je bent niet helemaal fout denk ik. Het enige is dat je even had kunnen aangeven dat je vriendin die kat eten gaf. Ik begrijp dat wel van zijn vrouw omdat die haar niet kent. Maar de hele reactie van je broer is overtrokken. Hij had kunnen zeggen : 'goh hadden we graag even geweten dat x de kat en planten deed'. Hij klinkt een beetje verwend. Deed hij ook zoveel dingen voor jou? Even laten rusten en dan een kaartje sturen dat je idd dat even had kunnen zeggen en dan kijken hoe hij reageeert. Geen familiediner van maken over tien jaar.

Ze wisten voordat ze vertrokken al dat mijn vriendin voor hun katten en planten zou zorgen. 

Mijn familie doet ook veel voor mij maar ik leg niet alles bij hun neer. Zelf heb ik bijvoorbeeld ook een kat en wanneer ik op vakantie ga vraag ik niet aan mijn broertje of zijn vrouw om voor hem te zorgen. Ik kies voor een andere oplossing. Eentje die ik pragmatischer vind. Ik vind ook niet dat ze verplicht zijn om voor mijn kat te zorgen, alleen omdat ze familie zijn. En toen mijn broertje nog bij mij in de wijk woonde zorgde ik wél voor zijn katten als hij op vakantie ging. 

Dromertje

Dromertje

13-07-2023 om 11:18 Topicstarter

Peaches schreef op 13-07-2023 om 10:51:

'Je moet gewoon doen wat je gevraagd wordt'?
Je moet helemaal niks, hoe komt hij erbij.

Ik krijg het gevoel dat hij gewend is dat je inderdaad precies doet wat hij vraagt. Nu kom je een heel klein beetje voor jezelf op, en dat vindt hij maar niks dus gaat hij schreeuwen.
Jij hebt niks fout gedaan. Alles wat hij vraagt is een gunst en je kunt daar dus gewoon nee op zeggen zonder dat hij recht heeft om daar boos om te worden. Maar je zegt niet eens nee, je lost het allemaal prima op.

Bedankt voor je reactie. Doet mij goed.  

"Ik ben immers zijn zus en dus moet ik gewoon doen wat van mij gevraagd wordt, is hun redenatie." 

Wat een idioterie. Doen wat in overleg afgesproken is: ja. Doen wat je gevraagd wordt: nee. 
Waar komt dit vandaan? Kom je uit een cultuur waar vrouwen gehoorzaam horen te zijn aan mannen?  Niet dat dat het rechtvaardigt, maar dan zou ik iets beter kunnen plaatsen waarom iemand zo'n krankzinnige (in mijn ogen) uitspraak doet.

Hoe dan ook: als vantevoren is overlegd dat je vriendin de katten doet, valt je niks te verwijten.

Dromertje

Dromertje

13-07-2023 om 11:27 Topicstarter

Nee, ik ben gewoon Nederlands. Maar mijn broertje zei letterlijk tegen mij "Als ik naar het vliegveld gebracht moet worden, dan zorg je dat je er staat, maakt niet uit hoe vroeg of laat. Als ik vraag of jij de katten eten wil geven dan doe je dat. Dan schuif je het niet op een vriendin af. Als ik vraag of je de plantjes water geeft dan doe je dat voor je familie.".

Dromertje schreef op 13-07-2023 om 11:27:

Nee, ik ben gewoon Nederlands. Maar mijn broertje zei letterlijk tegen mij "Als ik naar het vliegveld gebracht moet worden, dan zorg je dat je er staat, maakt niet uit hoe vroeg of laat. Als ik vraag of jij de katten eten wil geven dan doe je dat. Dan schuif je het niet op een vriendin af. Als ik vraag of je de plantjes water geeft dan doe je dat voor je familie.".

Wat??!! Is hij helemaal gek geworden.  Ik zou echt nooit meer iets voor hem doen. 

UnknownCrocodile85

UnknownCrocodile85

13-07-2023 om 11:28

je hoeft van mij geen sorry te zeggen

maar de boosheid van broertje komt niet zomaar denk ik

FancyDuck29

FancyDuck29

13-07-2023 om 11:31

unpupular opinion blijkbaar: Ik zeg niet dat je broer gelijk heeft, maar ik snap hem wel.

Dat vriendin het kan doen, betekent niet dat hij niet liever heeft dat jij het doet. Hij voelt zich daar waarschijnlijk geruster bij. Misschien vind hij het niet prettig als die vriendin zelfstandig in zijn huis komt?

Ook het niet naar het vliegveld brengen vind ik niet getuigen van klaar staan voor familie. Als je zo'n behoefte hebt aan slaap doe je 's middags toch ff een dutje? Of de andere weekenddag uitslapen?

Wat een tiranniek gedrag, en ook vrij bizar. Het doet een beetje denken aan wat Astrid Holleeder in een boek schreef over haar broer. Nou was dat een zware crimineel, maar even tiranniek naar zijn familie. Altijd dreigen, intimideren, eisen, en doen alsof hij de baas over alles en iedereen is. 

Ik vrees dat ik de relatie met broer ernstig zou laten bekoelen, als hij zich zo opstelt.

Ik had hem denk ik uitgelachen en gezegd dat ik me niet laat commanderen. Je had toch een oplossing met de auto en uiteindelijk gingen ze toch met de taxi. Ik snap echt probleem niet. Doen ze andersom ook veel voor jou of is dit eenrichtingsverkeer? Als iemand zo doet tegen mij, familie of niet dan was het gelijk de laatste keer dat ik iets doe voor diegene. 

Dat is geen "vragen" hoor. Dat zijn opdrachten. Is jouw broer jouw baas? 

Dat van die katten vind ik echt gezeur. Ik begrijp wel dat je broer het niet leuk vind dat je hem niet naar Schiphol wil brengen. Je kan je auto wel uitlenen maar die moet je daar dan parkeren, dat kost geld en misschien voelt hij zich uberhaupt niet zo fijn bij het lenen iemands auto. Als je een goede band hebt met je broer vind ik wel dat je dat voor hem kan doen, tenzij er een goede reden is om het niet te doen. Liever willen uitslapen vind ik niet zo'n goede reden.
Maar hoe je broer reageert op dit alles vind ik echt niet kunnen. Zo dwingend en zo onaardig is echt niet oké. Je bent niks verplicht en als het zo moet zal ik al helemaal nooit meer iets voor hem doen, bekijk het lekker.

Ik probeer even vanuit je broertje te denken, want zijn reactie vind ik absurd.

Hij is net getrouwd, zeg je, maar je kent zijn vrouw nog niet zo goed. Terwijl je broer nog niet zo lang geleden tegenover je woonde. Heb je in zijn ogen wel genoeg energie gestoken in het haar leren kennen?

Kan het zijn dat met je nieuwe promotie hij het gevoel krijgt dat jij je te goed voelt voor de familie?

Begrijp me niet verkeerd; beiden praten zijn gedrag of opvatting op geen enkele manier goed. Maar zijn reactie is zo overtrokken, dat ik zou proberen te achterhalen wat daar achter zit.

Overigens snap ik ook wel weer als je net 2 klusjes kort achter elkaar "afschuift" (die vriendin regelen is hen wel een beetje voor een voldongen feit stellen en lekker uit willen slapen is een prima argument, maar ook wel een beetje mwah... en was het voor hen gedoe om bij je auto te komen?) dat broertje een beetje zucht. Maar de reactie die je citeert is dan weer krankjorum in mijn ogen. Compleet onredelijk en daarover kun je niet in gesprek.

Ik vind dit echt een bizarre manier van communiceren vanuit jouw broer en ik zou hier ook juist heel opstandig van worden. Ik kan me op zich nog wel voorstellen dat ze liever een (schoon)zus in huis hebben voor de katten en planten dan een vriendin van (schoon)zus, maar je zegt dat dat van te voren wel besproken was. Maar de toon van dit bericht vind ik hoe dan ook echt bizar. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.