Relaties
Romir
01-06-2023 om 00:19
Alcoholgebruik partner
Mijn partner en ik zitten momenteel in een lastige fase in onze relatie. Hij is bezig met een coach om aan zichzelf te werken. Daarnaast willen we straks nog beginnen aan relatietherapie. Voor hem is het wat teveel om dat allemaal gelijktijdig te doen. Goed om te weten dat ik zelf ook een lastige periode heb doorgemaakt en nu bijna afgebouwd ben qua antidepressiva. We hebben twee kinderen van 4 en 7 jaar. Hij is de 40 inmiddels ruim gepasseerd, ik ben dat bijna. We zijn nu ongeveer 13 jaar samen.
Ik maak me al langer zorgen over zijn alcoholgebruik. Of liever gezegd erger ik me eraan. Hij drinkt niet dagelijks, maar als hij drinkt, drinkt hij regelmatig meerdere flesjes speciaalbier achter elkaar in redelijk rap tempo. Ook verdween het afgelopen jaar de voorraad likeur/sterke drank als sneeuw voor de zon. Ik houd ook zeker wel van een drankje (of enkele), maar de laatste keer dat ik flink aangeschoten of zelfs dronken was is al jaren geleden.
Enkele weken geleden hadden we een vriendenweekend en kon hij weer geen maat houden. Op zulke momenten sluit ik me voor hem af. Ik heb dan geen behoefte meer om met hem te praten, als hij die blik in zijn ogen heeft en niet meer fatsoenlijk uit zijn woorden kan komen.
Ik hoorde hem op een gegeven moment letterlijk zeggen: 'ik kan geen maat houden met drank'.
Dat triggerde mij en ik vroeg me af: kun je het niet, of wil je het niet?
Vanavond waren we eindelijk weer eens fijn in gesprek met elkaar. Naderhand dronken we een biertje en bij hem werden dat er meerdere, waarna ik hem vroeg of dat handig was op een doordeweekse dag.
Kort gezegd: het goede gesprek was wel voorbij en hij had kennelijk allerlei gedachten die hij op dat moment niet met mij wilde delen.
Ik twijfel soms zo aan mezelf: stel ik me aan? Is het normaal om op zijn leeftijd nog af en toe zo te binge drinken? Ik ben zijn moeder niet en wil ook zeker niet die rol aannemen. Wat mag ik van hem verwachten? Moet ik voor mezelf grenzen gaan stellen? Ik vind het niet fijn als ik hem in de loop van zo'n avond zie veranderen in een ander, voor mijn gevoel. Voor de duidelijkheid: hij heeft geen vervelende of agressieve dronk gelukkig. Dat maakt het voor mijn gevoel wel lastig om aan te geven wat ik graag zou zien.
Het is een lang verhaal geworden... Ik hoor graag of hier mensen zijn die in een soortgelijke situatie hebben gezeten en tips voor me hebben. Ik ga zo slapen, ik zal morgen reageren. Alvast bedankt!
Doemijdieglazenbol
01-06-2023 om 00:25
heb je het er wel eens met hem op een rustig en nuchter moment over gehad? En dan niet direct problematiseren, maar aangeven dat je het zelf gewoon niet zo gezellig vindt zo?
Hoe reageert hij dan?
heeft hij zelf de volgende ochtend wel eens spijt?
ik ken wel mensen (40+) die dit doen, van sommigen denk ik dat het problematisch is, van anderen niet.
TDM
01-06-2023 om 07:34
Misschien is het een uitlaatklep voor hem?
Ik drink al jaren niet meer, maar toen ik nog wel dronk en we waren ergens waar het erg gezellig was dan werden het ook vaak meerdere drankjes ipv 1.
Vind hij zelf dat hij teveel drinkt of heeft hij zoiets het valt wel mee?
En is het puur voor de gezelligheid dat hij drinkt??
Metallover
01-06-2023 om 09:25
Hij drinkt niet elke dag maar als hij drinkt dan een meerdere biertjes op een avond. Lijkt me vrij normaal toch als je 3/4 biertjes drinkt? Dat is toch niet door het gaatje gaan?
Of bedoel je met meerdere biertjes een stuk of 15/20?
DeOnbekende
01-06-2023 om 09:41
Metallover schreef op 01-06-2023 om 09:25:
Hij drinkt niet elke dag maar als hij drinkt dan een meerdere biertjes op een avond. Lijkt me vrij normaal toch als je 3/4 biertjes drinkt? Dat is toch niet door het gaatje gaan?
Dit vraag ik me ook af - wat versta jij onder "binge drinken"?
alhambra
01-06-2023 om 09:50
Speciaalbier gaat wel hard toch? 3 à 4 op 1 avond vind ik wel veel .
Yumi
01-06-2023 om 10:02
Lastig Romir, een partner die geen maat weet te houden met drank en behalve onaantrekkelijk is het ook nog eens ongezond. Ga in gesprek als hij nuchter is en vertel hem je zorgen en hoe dit voor jou voelt. Sterkte
Yumi
01-06-2023 om 10:05
alhambra schreef op 01-06-2023 om 09:50:
[..]
Speciaalbier gaat wel hard toch? 3 à 4 op 1 avond vind ik wel veel .
Eens, en ook al drinkt hij niet elke dag, toch vind ik het verhaal van Romee zorgwekkend.
Ben je verslavingsgevoelig, dan kan het regelmatig drinken van alcohol uit de hand lopen. Maar wanneer is er sprake van alcoholisme? Drink je meer dan 1 à 2 glazen alcohol per dag en minder dan 2 dagen in de week geen alcohol, dan drink je teveel. Een excessieve (mannelijke) drinker drinkt wekelijks meer dan 21 glazen alcohol per week. Voor vrouwen geldt de grens van 14 glazen per week.
Yumi
01-06-2023 om 10:12
Volgens TO drinkt haar partner in rap tempo, en dat is iets anders dan 'n biertje bij het eten en daarna nog 2...
Drinkt u 5 glazen in ongeveer 2 uur (vrouwen 4 glazen alcohol in 2 uur), dan noemen we dat binge-drinken.
Ik vraag me af of ik te veel drink | Thuisarts.nl
SpiritedMagpie74
01-06-2023 om 10:29
Vraag hem vriendelijk of hij het alcoholgebruik ook onder de aandacht wil brengen bij zijn coach. En daarmee is voorlopig de kous even af.
Als jij met hem erover in discussie gaat, heb je kans op een ontploffing en frustratie. Uiteindelijk is zijn alcoholgebruik iets van hem, niet van jou.
MRI
01-06-2023 om 10:41
Ligt het probleem niet anders? Ik ken een paar mensen die niet veel hoeven te drinken maar dan helemaal raar en best vervelend gedrag gaan vertonen. En dan hebben ze maar twee biertjes op. Lijkt wel een alcoholintolerantie of zo. Ik weet niet dat bestaat? Of dat ze in het dagelijks leven veel 'achter houden' en dat dat er dan ineens uitkomt doordat ze geen remmingen meer hebben.
Hanke321
01-06-2023 om 11:15
1 flesje speciaalbier is al gauw tweeënhalve eenheid alcohol. Bij 3 flesjes, zit je op ruim 7 in een paar uur, terwijl de grens van probleemdrinken op 10 eenheden per week ligt.
Ik zou zeker het gesprek met hem aangaan op een rustig moment. Misschien de nadruk leggen op wat het met je doet als hij zo uit contact gaat als hij alcohol 'tankt'.
Moirmel
01-06-2023 om 12:24
@Romir:
Met alle respect, maar volgens mij zoek je een probleem waar er geen is. Hij drinkt een aantal biertjes, maar als hij verder nog normaal functioneert zie ik geen reden waarom dit een probleem zou zijn.
Negeer trouwens enkele van de voorgaande berichten, want deze zijn ingegeven door de laatste richtlijnen van het who. Ga niet betwisten dat alcohol schadelijk is, maar om over een echte verslaving te praten denk ik dat je moet denken in de rangorde van 10 à 20 eenheden per dag ipv per week.
Bakblik
01-06-2023 om 12:41
Moirmel schreef op 01-06-2023 om 12:24:
@Romir:
Met alle respect, maar volgens mij zoek je een probleem waar er geen is. Hij drinkt een aantal biertjes, maar als hij verder nog normaal functioneert zie ik geen reden waarom dit een probleem zou zijn.
Negeer trouwens enkele van de voorgaande berichten, want deze zijn ingegeven door de laatste richtlijnen van het who. Ga niet betwisten dat alcohol schadelijk is, maar om over een echte verslaving te praten denk ik dat je moet denken in de rangorde van 10 à 20 eenheden per dag ipv per week.
Wat wil jij nou eigenlijk zeggen? Dat alle mensen die er verstand van hebben ongelijk hebben en dat Moirmel het beter weet? Je bent niet verslaafd als je 10 eenheden per week tot je neemt? En dan ben je ook geen probleemdrinker?
Natuurlijk wel! Lees je even in in allegegeven links. Jouw post is niet echt helpend voor TO.
Veel verslaafden ontkennen in eerste instantie, hoor jij bij die groep?
Moirmel
01-06-2023 om 12:51
Bakblik schreef op 01-06-2023 om 12:41:
[..]
Wat wil jij nou eigenlijk zeggen? Dat alle mensen die er verstand van hebben ongelijk hebben en dat Moirmel het beter weet? Je bent niet verslaafd als je 10 eenheden per week tot je neemt? En dan ben je ook geen probleemdrinker?
Natuurlijk wel! Lees je even in in allegegeven links. Jouw post is niet echt helpend voor TO.
Veel verslaafden ontkennen in eerste instantie, hoor jij bij die groep?
Hiermee kan ik weinig meer doen als lachen.
Kom eens buiten, in de echte wereld.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.