Over het forum
AlexOudersnl
16-07-2021 om 11:45
Feedback op moderatie, vol. 2 (gesloten ivm vol. 3)
Een forum als deze wordt beheerd en in goede banen geleidt door moderators.
Zij zorgen ervoor dat discussies beschaafd blijven en houden spammers en trollen buiten de deur.
Maar ook zij kunnen wel eens een foutje maken, het kan zomaar gebeuren. Maar het kan ook zijn dat je het simpelweg niet eens bent met een beslissing.
Die dingen mogen hier gemeld worden (en niet in de topic waar een moderator heeft ingegrepen).
Houd het hier beschaafd, wij snappen dat emoties soms hoog kunnen oplopen maar bedenk je dat moderators (en wij het beheer) ook maar mensen zijn, wij zullen beledigingen, dreigende taal en onbeleefdheid hier niet tolereren (op het hele forum niet, maar in deze topic zullen wij strenger optreden).
Daarnaast willen we ook graag vermelden dat moderatie foutjes / feedback slechts eenmalig gemeld hoeft te worden, ook om het overzicht voor ons te behouden. Als tientallen mensen hetzelfde komen melden dan draagt dat niet bij aan een gezonde discussie dus controleer, voordat je iets plaatst, of het niet al recent door iemand anders gemeld / aangekaart is.
DanGun
05-09-2021 om 13:29
Vraagje; ik wil graag een topic openen nav een artikel in t AD. Maar het is een premium artikel dus je moet het ff in een incognito venster lezen. Mag ik die link dan plaatsen of niet?
DanGun schreef op 05-09-2021 om 13:29:
Vraagje; ik wil graag een topic openen nav een artikel in t AD. Maar het is een premium artikel dus je moet het ff in een incognito venster lezen. Mag ik die link dan plaatsen of niet?
Nee, van berichten achter een betaalmuur mag je helaas geen link plaatsen.
Daglichtlamp
05-09-2021 om 14:28
letterlijk schreef op 05-09-2021 om 13:31:
[..]
Nee, van berichten achter een betaalmuur mag je helaas geen link plaatsen.
Bij de meeste kranten heb je drie soorten artikelen.
1. die mag je gewoon lezen
2. daar mag je een beperkt aantal per periode van lezen (en dat kun je omzeilen dmv een incognitovenster, of een andere browser of apparaat)
3. die mag je alleen lezen als je betaald.
Mag je dus ook niet linken naar de tweede soort? Zeker mensen die weinig krantensites lezen zullen die artikelen gewoon kunnen openen.
DownrightChinchilla41
05-09-2021 om 14:29
Gewoon even je cookies verwijderen dan kun je bij het AD weer 3 premiumartikelen lezen zonder in te loggen of een abonnement te hebben. Wel even de pagina verversen na het verwijderen van de cookies.
Mija
05-09-2021 om 15:22
Ter informatie: Mensen die een abonnement hebben op een DPG (Persgroep) krant kunnen online via Topics.nl (na inloggen) veel berichten uit alle DPG-kranten lezen. DPG geeft onder meer de Volkskrant, Trouw, AD, Parool en een heleboel regionale kranten uit. Ook onder meer de Belgische kranten De Morgen en HLN horen bij de Persgroep.
Voor mij is het nieuw dat je geen links naar artikelen achter een betaalmuur mag plaatsen. Zeker in de draadjes in de begintijd van Corona heb ik het best wel eens gedaan en heb ik er nooit wat over gehoord. Ik vind het in sommige gevallen essentieel om links naar artikelen te plaatsen, als bronvermelding. Als je iets wil onderbouwen, kun je een kleine samenvatting geven maar een verwijzing naar de vindplaats, waarbij de lezer eventueel kan controleren of je niet uit je nek kletst is in een discussie toch ook wel zinvol. Zelfs als zo’n artikel achter een betaalmuur staat, is een link dus voor mij van waarde. Al controleert maar één andere forummer (met abo van DPG) de inhoud, dan heeft het al meerwaarde. En wie weet is het zelfs nog reclame voor de betreffende krant om hier vaak aangehaald te worden.
Afijn, als het niet mag dan mag het niet en dan moet ik het voortaan maar houden bij ‘in die en die krant staat vandaag’ etcetera. Ook als zo’n bronvermelding veel eenvoudiger is te doen door simpelweg een link te plaatsen.
AlexOudersnl
05-09-2021 om 15:32
Officieel (auteursrechtelijk) mag je wel naar een artikel achter een (gedeeltelijke) paywall linken, alleen is het dan niet toegestaan om hun "technische maatregelen" te omzeilen, ofwel, het is niet toegestaan te vermelden hoe je die paywall kan omzeilen. In theorie kunnen we dus aangeven dat je wel naar artikelen mag linken, maar niet mag bespreken hoe je die kan lezen.
Aangezien het hierboven al meermaals benoemd is hoe dat kan (incognito, cookie, etc) gaat dat hem niet worden, dan zijn wij (of eigenlijk de moderators) constant bezig met gummen en waarschuwingen uitdelen en daar wordt het ook geen leuker forum van.
Vandaar dat wij simpelweg stellen dat het niet toegestaan is naar een artikel achter een betaalmuur te linken.
Als je wilt refereren naar een artikel dan kan je het beste de titel vermelden + op welke website die te vinden is, dan kan de lezer die zelf opzoeken in bijv. Google.
Mija
05-09-2021 om 15:40
AlexOudersnl schreef op 05-09-2021 om 15:32:
Officieel (auteursrechtelijk) mag je wel naar een artikel achter een (gedeeltelijke) paywall linken, alleen is het dan niet toegestaan om hun "technische maatregelen" te omzeilen, ofwel, het is niet toegestaan te vermelden hoe je die paywall kan omzeilen. In theorie kunnen we dus aangeven dat je wel naar artikelen mag linken, maar niet mag bespreken hoe je die kan lezen.
Aangezien het hierboven al meermaals benoemd is hoe dat kan (incognito, cookie, etc) gaat dat hem niet worden, dan zijn wij (of eigenlijk de moderators) constant bezig met gummen en waarschuwingen uitdelen en daar wordt het ook geen leuker forum van.
Vandaar dat wij simpelweg stellen dat het niet toegestaan is naar een artikel achter een betaalmuur te linken.
Als je wilt refereren naar een artikel dan kan je het beste de titel vermelden + op welke website die te vinden is, dan kan de lezer die zelf opzoeken in bijv. Google.
Oké, dat snap ik ook. Dan blijven jullie inderdaad bezig. Is ook niet wenselijk.
DanGun
05-09-2021 om 15:44
Het korte antwoord is dus ‘nee’? 😂😂😂
Piratenkoningin
05-09-2021 om 15:51
Begrijpelijk waarom linken niet toegestaan is. En fijn om te weten dat het op deze manier wel mag!
Friezinnetje
DanGun schreef op 05-09-2021 om 15:44:
[..]
Het korte antwoord is dus ‘nee’? 😂😂😂
als dat gezegd was, dan was het ook niet goed.
DanGun
Friezinnetje schreef op 05-09-2021 om 15:51:
[..]
Voor mij wel hoor.
Friezinnetje schreef op 05-09-2021 om 15:51:
[..]
*grinnik*, daarom heb ik mijn nee voor de zekerheid even nagevraagd voor een onderbouwde nee
willem1959
05-09-2021 om 18:51
De betaalmuur van kranten omzeilen is net zoiets als appels jatten bij Albert Heijn.