Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

Heb jij al last van bestelschaamte?


Ik heb een uur geleden nog 4 broeken besteld zonder schaamte 
Ik heb dit model broek een aantal jaar geleden fysiek in een winkel gekocht en het model bevalt me goed dus koop Ik iedere keer dezelfde broek in verschillende kleuren.
De winkel is zo'n 25 kilometer van mijn dorp af en de parkeerkosten zijn ook niet mis.
Nu bestel ik boven een bedrag waardoor ik geen verzendkosten betaal.
Ik hoef voor de levering niet thuis te blijven want er staat op mijn oprit een grote bak waarin de bezorgers de pakketten achterlaten (zelfs als ik wel thuis ben).
Vanwege de afstand naar fysieke winkels bestel ik dus regelmatig online en mijn zoon besteld gemiddeld 1 keer per week wel iets.
Ik kijk wel goed wat ik bestel en retourneer zelden iets.
Last van bestelschaamte heb ik niet, de enige schaamte die ik wel eens heb is als ik de bezorger zie zeulen met een pakket hondenbrok van 25 kilo 
Om dat te compenseren geef ik mijn vaste bezorgers rond de kerstdagen wel altijd een envelop met inhoud 

ProfitableMantis53

ProfitableMantis53

24-05-2022 om 21:20

Kleding en schoenen koop ik gewoon in winkels, boodschappen haal ik op de fiets.  Boeken bestel ik weleens maar dan komen ze vaak in een brievenbuspakket. Of via de boekwinkel. Verder hoeft hier niets bezorgd, behalve als er een groot huishoudelijk apparaat kapot gaat. Heeft niks met schaamte te maken, ik vind het gewoon niet nodig om te bestellen. Er rijden al busjes genoeg in dit land en ik vind dat het wel wat minder kan. 

OnherkenbaarAnoniem

OnherkenbaarAnoniem

24-05-2022 om 21:50 Topicstarter

De vaste bezorger van post.nl heeft hier ook al een paar jaar een enveloppe met inhoud gekregen. Zeker tijdens corona lockdowns kwam hij hier te vaak aan de deur.  Spullen besteld die ik eigenlijk in een fysieke winkel had willen kopen maar vanwege acuut nodig toch maar had besteld. En dan soms ook eigenlijk wel hele zware dingen. 

Ik heb geen last van bestelschaamte, want ik vind dat ik niet zo vaak iets online bestel. Kleding en schoenen sowieso niet, want die wil ik gewoon passen. Dat retour sturen van 75% vind ik niks. Wat ik wel online bestel zijn vaak gebruiksartikelen, waarvan ik zeker weet dat ik ze wil hebben. Ik heb dan online gekeken en onderzocht welk product ik precies wil, van welk merk. Dat lukt me vaak niet om in een fysieke winkel te kopen. Ik wil vaak net wat duurdere merken, bij blokker e.d. ligt toch het wat goedkopere spul.

Wat ik wel heel irritant vindt, is dat als je een bepaald product gaat kopen in een fysieke winkel, dat ze dan heel vaak zeggen, oh dat hebben we niet op voorraad, dat kunnen we wel bestellen en laten thuis bezorgen. Zelfs nadat je van te voren gecheckt hebt of het op voorraad is. Kun je met lege handen weer naar huis en komt toch dat pakketje, met dat vieze busje, met het verpakkingsmateriaal, bij de buren...

Vandaag stond mijn pakketje (specifiek merk honden trimschaar 🤣) overigens voor mijn voordeur op me te wachten toen in thuis kwam van mijn werk. Dat vind ik echt heel irritant, spullen op straat leggen en hopen dat het goed komt 😑

nee hoor geen schaamte, als ik vanuit dorp naar de stad wil ben ik meer kwijt aan benzine en parkeerkosten dan aan verzendkosten. 

Ik bestel wel de meeste dingen. Mijn zoon is binnenkort jarig en we hebben een super grote speelgoed winkel (keten van grote winkels) op 100 meter afstand, net nieuw.

Autobaan (gewoon hot wheels) is daar 40 euro duurder dan bij Amazon, 85 euro ipv 42. Een specifiek kindergereedschap waarvan zijn vader de grote variant heeft hebben ze niet. Toen bleek een simpel spelletje ook nog duurder te zijn.

Ik heb nu alles bij Amazon besteld. Ben bijna 100 goedkoper uit, dan wanneer ik het daar had gekocht. En ik snap dat ze huur moeten betalen etc. Maar dit scheelt me echt te veel geld. 

Ik heb dan geen last van bestel schaamte. Ondanks dat ik midden tussen de winkels woon. Als het niet te veel geld scheelt dan wil ik het nog wel in de winkel kopen. Maar vaak is het bos internet goedkoper, of ze hebben wel de juiste kleur/maat

Overigens laat ik de fysieke dierenwinkel ook thuis bezorgen, zware bedding en een paar kilo voer. Maar die winkel heeft niet alles wat ik voor mijn dieren wil, dus bestel ik ook bij een online dierenwinkel wat wordt bezorgd bij een ophaalpunt, bij een buurtgenoot. Geen last van schaamte, want het is niet te koop in de fysieke winkel, of ik moet 25 km fietsen.

Poezie schreef op 24-05-2022 om 19:03:

9 van de 10 keer dat ik iets wil kopen ligt het niet (meer) in de winkel en is het alleen online te koop.

Dat had ik een paar jaar geleden met de Blokker. Toen zei een medewerkster in de winkel schaterlachend tegen mij dat zij de hele dag door mensen verwijzen naar hun website.

Ik ben me veel bewuster van alles geworden door deze documentaire. https://www.vpro.nl/programmas/tegenlicht/kijk/afleveringen/2019-2020/Op-volle-retouren.html
Waar ik voorheen nog wel eens twee maten bestelde, bestel ik nu één maat. Ik bekijk dan eerst de recensies van het kledingstuk, en daaruit blijkt vaak dat de maat klopt, of dat ik hem kleiner of groter moet bestellen. 

Ik probeer het te beperken, maar veel dingen zijn niet in de winkels in de buurt te krijgen, maar is dat wel het geval, dan haal ik het op. 


Retourneren doe ik erg weinig. 

Ik probeer bewust te consumeren, of ik nou online bestel of naar een winkel ga. Dus ik let op het land van herkomst ivm de slechte arbeidsomstandigheden in bepaalde landen en koop bij voorkeur producten die zo min mogelijk milieubelastend zijn (dus duurzaam, biologisch en dichtbij geproduceerd heeft mijn voorkeur) en ik zorg dat ik niet meer koop dan ik nodig heb. Enige dat ik me wel eens afvraag als ik online bestel, is of ik lokale winkeliers niet wat meer moet steunen. Maar het prijsverschil is vaak zó groot, dat ik toch voor mijn eigen portemonnee kies. Het gaat me wat te ver om €20,- meer voor een paar schoenen te betalen omdat de lokale schoenwinkel anders failliet gaat. 

Dus nee. Geen schaamte. Maar soms wel wat twijfels. 

Ik heb 0 schaamte. Ik bestel kleding en schoenen altijd on-line.... Heb echt een hekel aan die tutholaa`s die ongevraagd zich opdringen in winkels.. En dan helemaal als ze mij met je aanspreken.... Iemand die veel ouder is, en je zeggen vind ik vrij onbeleefd.  Paskamers vind ik een verschrikking: het is altijd zo heet in winkels. .Ondergoed draag ik 1 merk dat altijd lekker zit... dus ca 1 keer in het half jaar koop ik online weer nieuw. 

Dus lang leve Zalando.... Ikea is de laatste tijd ook beter on-line, want hun magazijn is vrij leeg. En omdat ik een E reader heb kom ik bijna niet meer in de boekenwinkel.

Ysenda schreef op 24-05-2022 om 12:38:

Geen bestelschaamte, want ik bestel nauwelijks. Als ik bestel dan is het omdat het niet binnen een redelijke reisafstand te verkrijgen is en ik het echt nodig heb.

Veel waarvan ik denk leuk! koop ik niet omdat het niet echt nodig is en het niet op fiets- of loopafstand te verkrijgen is.

Kleding en schoenen bestel ik zeker niet online want dan kun je de stof en pasvorm niet voelen. Zoon bestelt zijn schoenen wel online, maar dat is 1 bepaald type en die customized hij, weet precies zijn maat en gaan dus ook niet terug.

Ik denk dat hier maximaal 1x per kwartaal een bestelling geleverd wordt.

Ik vind dat 'zien en voelen' juist een argument om het wèl online te kopen. Ik kan dan veel uitgebreider passen dan wanneer er een verkoper in mijn nek staat te hijgen. Mijn keuze is dan veel weloverwogener en ik heb geen miskopen meer.

Schoenen in een winkel kopen kan ik echt niet: (past het mevrouw, euh ja, ik wil er eerst een half uurtje mee lopen). Dat gaat dus thuis wèl. Gewoon binnen.

Ook geen praatjes meer van 'ze lopen nog uit' of iets dergelijks die me op het verkeerde been zetten.

Daarbij is de keuze in ongeveer àlles 10x zo groot dan in winkels in mijn buurt.

Ik vind het vervoer naar het pickup-point erg vervelend en dus probeer ik me tevoren zo goed mogelijk in te informeren hoe de afmetingen en het gewicht van het pakket zijn en hoe waarschijnlijk het is dat ik het houd.

Onhandige objecten zoals vloerkleden koop ik dus niet online. Helaas wel ooit een bank gekocht die helemaal niet modieus bleek te zijn maar een ontzettend plomp ding.

Ik ervaar weleens koopschaamte ja. Dan is iets duur en dan had ik het nieteens zo dringend nodig. En als ik het dan ook niet zo'n nuttig ding blijk te vinden dat ik amper gebruik, dan ervaar ik een vreemd soort schaamte. Decadentieschaamte.

nee. En ik ga het ook niet krijgen, hoewel  de op dat wel suggereert (heb jij het AL). 
Winkels zijn voor mij als Nah patient de hel. Mijn maten zijn bij goede webshops zo constant, dat ik weinig hoef terug te sturen. En als ik huishoud/auto/dierenspul nodig heb, weet ik exact wat ik nodig heb en hoeft het niet terug. Drie wasrekken vind ik dan ook bijzonder - tenzij je ze alledrie gebruikt. Al zou een buurvrouw die me er naar vraagt van mij echt een vuile bemoei je met je eigen zaken blik krijgen. 
Bij dochter (h en m, Zara, Bershka enz) gaat er vaker wat terug. De ene maat m broek is in een andere kleur ineens l. En nee, dat is in de winkel niet fijn want ze wil gewoon een zwarte, hoge taille, niet te lang. Dat is online handig uit te filteren, en gedoe om die dan in die overvolle met knetterharde muziek overstemde winkel te vragen aan een dame die alleen Engels kan. 
Maar zelfs medicijnen bestel ik online. Ook die bestelling zorgt niet voor een extra bus, want het is dezelfde koerier als die mijn oude apotheek bevoorraadt. En ook hier; apotheek bood geen service, niks op voorraad, hebben hele grove fouten met mijn medicatie gemaakt waardoor ik vijf weken niet heb kunnen autorijden enz. De service en kwaliteit online is gewoon beter. 
Wat dan nog wel lokaal? Boeken, als de boekhandel ze op voorraad heeft. Al bestel ik ze online, wel bij die lokale winkel. En eigenlijk vooral de winkels die nog wel service bieden zoals de lokale opticien, de kookwinkel, slager en groenteman. Of is een  too good to go dan ook weer online winkelen?
Dus nee. Geen bestelschaamte. Wel dikke vrienden (en fooi) voor de bezorgers. Die hier voor het hele plein hun pakketjes achter laten zodat ze maar een keer hoeven te stoppen en dat vind ik prima. 
Sterker nog; winkels worden ook bevoorraad met vrachtwagens en busjes. Mensen rijden naar die winkels toe- vaak met auto. Als ze het dan niet hebben moeten ze meer winkels bezoeken. Ik vraag me af of dat nou echt zoveel beter is voor het milieu dan die elektrische dhl auto die bezorgt. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.