Huiskamer
DownrightSpoonbill69
18-07-2021 om 20:54
Geloof jij?
To trapt af.
Een aantal jaar geleden nog wel. In de zin van meer tussen hemel en aarde. Niet specifiek in een god. Geloof jij of geloof je niet of niet meer?
redbulletje
21-07-2021 om 11:05
Herfstappeltaart schreef op 21-07-2021 om 11:02:
Ik vind dit topic een beetje verzanden in zendingswerk.
Zo komt t idd over ja.
Mlah!
21-07-2021 om 11:11
appeltje_ schreef op 21-07-2021 om 10:14:
[..]
De Joden lezen vaak selectief, delen waar gesproken wordt over de Messiah worden vaak overgeslagen, want ze willen Jezus de ere niet geven.
Moslims geloven dan wel weer in Jezus maar houden er een eigenaardige versie op na en zijn inderdaad een stuk toegewijder in het lezen van hun heilig boek.
Al weet ik dat daar vaak ook veel dwang achter zit.
Atheisten lezen de heilige boeken vaak met een bevooroordeelde blik, teksten worden naar willekeur er uit gepikt om een punt te bewijzen, is wat ik vaak zie.
Dan kun je de bijbel wel gelezen hebben maar het optimale haal je er niet uit.
Ah, dus iedereen ziet het fout, behalve jij/jouw kerk?
Rockstar
21-07-2021 om 11:15
Ik vind het niet overkomen als zendingswerk, ik stel vragen en krijg er netjes antwoord op. Een aantal dingen wist ik nog niet dus dat vind ik wel leuk om te leren.
kopjekoffie schreef op 21-07-2021 om 11:03:
[..]
Dat was het gevolg van ontwikkeling, voortschrijdend inzicht. Het christelijke geloof werd steeds vriendelijker en stond altijd open voor nieuwe inzichten, alsook om er voor te kiezen om helemaal niet meer te geloven.
Ah oké.
Denken jullie trouwens dat de Neanderthaler en Homo erectus ook gelovig waren? Of de aller eerste Sapiens 300.000 jaar geleden?
Herfstappeltaart
21-07-2021 om 11:22
Rockstar schreef op 21-07-2021 om 11:15:
Ik vind het niet overkomen als zendingswerk, ik stel vragen en krijg er netjes antwoord op. Een aantal dingen wist ik nog niet dus dat vind ik wel leuk om te leren.
[..]
Ah oké.
Denken jullie trouwens dat de Neanderthaler en Homo erectus ook gelovig waren? Of de aller eerste Sapiens 300.000 jaar geleden?
Ik hou niet zo van teksten als: "de Joden lezen vaak selectief". Dat komt op mij over als het verspreiden van het voor Appeltje's enige echte geloof.
Maar ik onthou me verder van commentaar hoor. Als jullie dat prima vinden is het goed
kopjekoffie
21-07-2021 om 11:23
Rockstar schreef op 21-07-2021 om 10:38:
[..]
Dat vind ik ook gek, dat je dus al 3 geloven hebt die alle 3 Jezus op een andere manier interpreteren. Dan heeft Jezus zijn boodschap niet goed overgebracht óf, wat ik aannemelijker vind, is dat het verhaal in verschillende culturen verschillend is gaan ontwikkelen. Door de mens zelf dus, niet omdat er een god zou zijn die dit of dat gezegd zou hebben. In de islam is Mohammed juist een belangrijk persoon en volgens mij is hij in het Christendom geen ding, althans ik kende hem daar niet.
De islam is in de 7e eeuw ontstaan. Het jodendom en christendom dus veel eerder.
Mohammed heeft wel teksten uit die eerdere geschriften gebruikt en deze naar eigen behoefte aangepast.
Rockstar
21-07-2021 om 11:24
Herfstappeltaart schreef op 21-07-2021 om 11:22:
[..]
Ik hou niet zo van teksten als: "de Joden lezen vaak selectief". Dat komt op mij over als het verspreiden van het voor Appeltje's enige echte geloof.
Maar ik onthou me verder van commentaar hoor. Als jullie dat prima vinden is het goed
Nou ja dat is wat ze vindt, dat Joden de bijbel verkeerd lezen en daardoor het nieuwe testament niet erkennen. De Moslims vinden vast dat Christenen de bijbel verkeerd lezen en daarom Jezus erkennen maar Mohammed niet, etcetera. Het hele (Christelijke/Westerse/Islaamse) geloof is gebaseerd op wat de bijbel zegt en daar zijn nou eenmaal meerdere meningen over.
Athan
21-07-2021 om 13:11
Atheïsten zijn volgens mij nou juist de enigen die de bijbel objectief lezen, omdat zij het het niet vanuit een bepaalde geloofsrichting doen. Als gelovige móet je wel aan cherry picking doen, want je kunt onmogelijk helemaal "volgens de bijbel" leven. Daarvoor staan er te veel tegenstrijdigheden in en te veel misdadige of onmogelijke leefregels.
redbulletje
21-07-2021 om 13:18
Voor de mensheid overschakelde op één God per volk aanbad men meerdere goden. Het is simpelweg een copingmechanisme om een verklaring te bedenken voor dingen die men niet kan verklaren. Zoals de god van de donder bijvoorbeeld. Inmiddels weten we wat onweer is en hoe het ontstaat dus dat is geen mysterie meer.
Rockstar
21-07-2021 om 13:24
redbulletje schreef op 21-07-2021 om 13:18:
Voor de mensheid overschakelde op één God per volk aanbad men meerdere goden. Het is simpelweg een copingmechanisme om een verklaring te bedenken voor dingen die men niet kan verklaren. Zoals de god van de donder bijvoorbeeld. Inmiddels weten we wat onweer is en hoe het ontstaat dus dat is geen mysterie meer.
Zo zie ik het ook. Uiteindelijk zullen we de huidige goden ook niet meer nodig hebben om dingen te verklaren denk ik.
Athan
21-07-2021 om 13:30
Inderdaad, de god van de gaten. Dat vind ik ook de meest logische verklaring voor religie.
CuddlyReindeer95
21-07-2021 om 13:38
Rockstar schreef op 21-07-2021 om 13:24:
[..]
Zo zie ik het ook. Uiteindelijk zullen we de huidige goden ook niet meer nodig hebben om dingen te verklaren denk ik.
Veel mensen zitten nu al in dat stadium. Het fascinerende voor mij als niet-gelovige is waarom de een dit niet nodig heeft om overeind te blijven en de ander wel.
Athan
21-07-2021 om 13:43
Wednesday schreef op 21-07-2021 om 13:38:
[..]
Veel mensen zitten nu al in dat stadium. Het fascinerende voor mij als niet-gelovige is waarom de een dit niet nodig heeft om overeind te blijven en de ander wel.
Ja, dat fascineert mij ook enorm!
Rockstar
21-07-2021 om 13:48
Wednesday schreef op 21-07-2021 om 13:38:
[..]
Ik denk dat opvoeding daar heel belangrijk in is. Nooit geloofd hebben is iets anders dan bewust van geloof af stappen, helemaal als je kin het daar niet mee eens is. Volgens mij zien we het aantal steeds meer afnemen terwijl de technologische ontwikkelingen en kennis over alles juist toenemen, dat is wat mij betreft wel een verband. Ik denk dat de afname trend doorzet tot religie straks een ding van het verleden is, net zoals heksen of de god van de donder.
CuddlyReindeer95
21-07-2021 om 13:58
Rockstar schreef op 21-07-2021 om 13:48:
[..]
Ik denk dat opvoeding daar heel belangrijk in is. Nooit geloofd hebben is iets anders dan bewust van geloof af stappen, helemaal als je kin het daar niet mee eens is.
Mijn ene ouder geloofde en de ander niet. Ik heb het geloof wel meegekregen in mijn opvoeding, maar het was altijd al een optie in plaats van dé waarheid. Mijn gelovige ouder is als kind geïndoctrineerd door familie en heeft zich in mijn jeugd uiteindelijk van de kerk afgekeerd. Maar dit is iemand geboren in de jaren 1950, opgevoed door mensen geboren in de jaren 1920. Heden ten dage vind ik het toch wel een ander verhaal, aangezien we veel meer info hebben over de wereld om ons heen.
DanGun
21-07-2021 om 14:01
kopjekoffie schreef op 21-07-2021 om 11:23:
[..]
De islam is in de 7e eeuw ontstaan. Het jodendom en christendom dus veel eerder.
Mohammed heeft wel teksten uit die eerdere geschriften gebruikt en deze naar eigen behoefte aangepast.
Of naar waarheid. Je weet het niet hè.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.