Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Woke. Zegen of ziekte?

SlushyAlbatross55

SlushyAlbatross55

25-02-2023 om 20:05

Libertine schreef op 25-02-2023 om 20:00:

[..]

Eigenlijk is dit wat de werkelijkheid is voor mensen van kleur 😏

en daar worden wel kamervragen over gesteld. Door Sylvana bijvoorbeeld. Maar die wordt dan weggezet als geïrriteerd.

Waar zie jij websites die dit bewerend dan?  

Epic88 schreef op 25-02-2023 om 20:05:

[..]

Waar zie jij websites die dit bewerend dan?

Websites? Educate yourself epic. 

Malibu2 schreef op 25-02-2023 om 20:05:

[..]

Ik heb ook geen idee van de reikwijdte van de site, kende het ook alleen maar door dit topic. Maar los van het bereik vind ik het een erg enge ontwikkeling dat zoiets überhaupt gebeurt.

Als je zoveel bent blootgesteld aan racisme als zwarte mens, kan ik het me voorstellen. 

SlushyAlbatross55

SlushyAlbatross55

25-02-2023 om 20:18

vinden jullie nou ook niet dat jullie een dubbel moraal hebben. Tegen discriminatie, behalve als het om de witte man en de witte mensheid gaat. Ik had niet anders verwacht hoor. Maar hoe verwacht je dat de wereld veranderd als je zelf maar selectief tegen discriminatie bent?

Epic88 schreef op 25-02-2023 om 20:18:

vinden jullie nou ook niet dat jullie een dubbel moraal hebben. Tegen discriminatie, behalve als het om de witte man en de witte mensheid gaat. Ik had niet anders verwacht hoor. Maar hoe verwacht je dat de wereld veranderd als je zelf maar selectief tegen discriminatie bent?

-knip-

Epic88 schreef op 25-02-2023 om 20:18:

Opkomen voor je kwetsbare medemens, vind ik belangrijk. Dat zijn in Nederland helaas de minderheden op welk gebied dan ook. Witte mannen zijn in die categorie sterk ondervertegenwoordigd. Zoals al eerder in dit topic uit talloze voorbeelden is gebleken. 

Hoe je het ook wendt of keert zoiets moet je gewoon niet willen. Ook al is het kleinschalig. Als ik met mijn bedrijf verkondig alleen blanke/witte mensen te willen als klant dan krijg je terecht tegenstand. Dan word je hopelijk aan de digitale schandpaal genageld, beginnend lokaal wat als olievlek uitbreid maar landelijk wanneer genoeg mensen het oppikken.

Het werkt averechts en polariserend. Je wil je samenleving zoveel mogelijk inclusief inrichten, dus alle diensten voor iedereen toegankelijk zonder uitzondering op basis van kleur, geloof of seksuele voorkeur. 

Miraval schreef op 25-02-2023 om 20:49:

Hoe je het ook wendt of keert zoiets moet je gewoon niet willen. Ook al is het kleinschalig. Als ik met mijn bedrijf verkondig alleen blanke/witte mensen te willen als klant dan krijg je terecht tegenstand. Dan word je hopelijk aan de digitale schandpaal genageld, beginnend lokaal wat als olievlek uitbreid maar landelijk wanneer genoeg mensen het oppikken.

Het werkt averechts en polariserend. Je wil je samenleving zoveel mogelijk inclusief inrichten, dus alle diensten voor iedereen toegankelijk zonder uitzondering op basis van kleur, geloof of seksuele voorkeur.

Ik ben het echt met je eens dat dit niet is wat we zouden moeten willen. Maar om nou deze vrouw polarisatie in de schoenen te schuiven is wel echt omgekeerde wereld. Wat zij doet is een incident. En vanuit het perspectief van kleur snap ik het ook nog. Want in vrijwel alle gevallen wordt er van de mensen van kleur verwacht dat ze zich aanpassen aan de witte norm. Daarom snap ik de ophef hier niet. Het is het cognitieve dissonantie. We maken als witte mensen onszelf hier veel vaker schuldig aan. Maar dat moet je wel willen zien. Als je dan met de vinger gaat wijzen naar deze ondernemer heb je echt onvoldoende in het vizier wat de context voor mensen van kleur is.

Beetje alsof je degene die wordt mishandeld, maar ook een keertje een klap uitdeelt ter verdediging, gaat beschuldigen van stelselmatige mishandeling. Blame the victim. Dat is het. 

SlushyAlbatross55

SlushyAlbatross55

25-02-2023 om 21:03

Libertine schreef op 25-02-2023 om 20:24:

[..]

-quote verwijderd-

Pardon. Onderbouw dit eens.

Epic88 schreef op 25-02-2023 om 21:03:

[..]

Pardon. Onderbouw dit eens.

Dan hoef je alleen maar dit draadje terug te lezen

SlushyAlbatross55

SlushyAlbatross55

25-02-2023 om 21:11

Libertine schreef op 25-02-2023 om 21:05:

[..]

Dan hoef je alleen maar dit draadje terug te lezen

Dacht ik al. Er is geen onderbouwing. In tegenstelling tot jou. Jij zegt hier gewoon openlijk dat het oké is om witte mensen te discrimineren. 

Libertine schreef op 25-02-2023 om 20:56:

[..]

Ik ben het echt met je eens dat dit niet is wat we zouden moeten willen. Maar om nou deze vrouw polarisatie in de schoenen te schuiven is wel echt omgekeerde wereld. Wat zij doet is een incident. En vanuit het perspectief van kleur snap ik het ook nog. Want in vrijwel alle gevallen wordt er van de mensen van kleur verwacht dat ze zich aanpassen aan de witte norm. Daarom snap ik de ophef hier niet. Het is het cognitieve dissonantie. We maken als witte mensen onszelf hier veel vaker schuldig aan. Maar dat moet je wel willen zien. Als je dan met de vinger gaat wijzen naar deze ondernemer heb je echt onvoldoende in het vizier wat de context voor mensen van kleur is.

Beetje alsof je degene die wordt mishandeld, maar ook een keertje een klap uitdeelt ter verdediging, gaat beschuldigen van stelselmatige mishandeling. Blame the victim. Dat is het.

Nee ik ben het niet met je eens hierover. Eigen rechter spelen is iets wat hier niet toegestaan is. Met goede reden. Ik doe nergens aan blame the victim maar vind dit gewoon iets wat je nooit zou moeten willen. Punt. 

En ja gelukkig is het een incident want want wanneer dit op grote schaal gebeurd dan zou er veel meer ophef over ontstaan. Gelukkig zijn de tijden veranderd en hoeven mensen van kleur zich niet meer aan te passen aan de normen en waarden van een witte maatschappij. Ook al gaat dit veel te langzaam.

Miraval schreef op 25-02-2023 om 21:12:

[..]

Nee ik ben het niet met je eens hierover. Eigen rechter spelen is iets wat hier niet toegestaan is. Met goede reden. Ik doe nergens aan blame the victim maar vind dit gewoon iets wat je nooit zou moeten willen. Punt.

En ja gelukkig is het een incident want want wanneer dit op grote schaal gebeurd dan zou er veel meer ophef over ontstaan. Gelukkig zijn de tijden veranderd en hoeven mensen van kleur zich niet meer aan te passen aan de normen en waarden van een witte maatschappij. Ook al gaat dit veel te langzaam.

Ik zie het niet als eigen rechter spelen maar als een vorm van activisme. En dat is soms nodig om een punt te maken. En mijn zegen heeft ze want de aanpassing gaat inderdaad veel te langzaam. En dan heiligt het doel de middelen. 

Epic88 schreef op 25-02-2023 om 21:11:

[..]

Dacht ik al. Er is geen onderbouwing. In tegenstelling tot jou. Hij zegt hier gewoon openlijk dat het oké is om witte mensen te discrimineren.

-knip-

SlushyAlbatross55

SlushyAlbatross55

25-02-2023 om 21:18

Libertine schreef op 25-02-2023 om 21:16:

[..]

Als je je eigen bijdragen geen onderbouwing vindt voor racisme en discriminatie zegt dat meer over jou dan over mij.

Wat een zwaktebod. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.