Nieuws en actueel
DS1971
10-08-2022 om 09:04
Woke. Zegen of ziekte?
Onder het mom: klaag niet, maar onderneem actie open ik bij deze een algemeen onderwerp over woke. Voordat die discussie gaat over dat woke een containerbegrip is en er dus eigenlijk geen discussie over mogelijk is: waar ik woke schrijf bedoel ik de meer extremistische progressieve opvattingen, het vingerwijzen naar iedereen die zich niet daaraan houdt en de onverdraagzaamheid.
Tegen discriminatie zijn is wat mij betreft ook niet woke, maar normaal.
Overal discriminatie in zien (zoals iemand die zijn vriend Nicolaas ziet en dan een Sinterklaasliedje gaat zingen, terwijl er toevallig ook mensen van kleur in beeld zijn als racisme betitelen), mensen met een andere mening onmiddellijk de mond willen snoeren en uitmaken voor racist, homofoob, transfoob, enz. dat is waar ik denk dat de maatschappelijke relevantie zit. Vaak wordt dit aangeduid met cancel culture, maar helaas gaan de goedpraters dan net doen alsof iemand niet is gecanceld, want hij of zij is nog niet definitief van de aardbol verdwenen. U begrijpt, ik zoek geen semantische discussie, maar een discussie over de gevolgen van activistische opvattingen, vaak kritiekloos herhaald als waarheid door de media (met name DPG en NPO), die het open debat bepaald niet ten goede komen.
En ja, hierboven staat vooral ook heel duidelijk te lezen dat ik geen fan ben en dus allesbehalve objectief, maar zie dat vooral als een uitdaging om mij te overtuigen dat ik het totaal verkeerd zie.
Malibu2
25-02-2023 om 15:18
Doemijdieglazenbol schreef op 25-02-2023 om 15:06:
oneworld is een vereniging met een duidelijk doel. Ik vind het allemaal niet zo schokkend. Ze hebben geen directe politieke macht ofzo.
Veel schokkender vind ik dit; er wordt steeds gesproken dat progressieven een bedreiging zijn voor de VvMu en de vrijheid. En dat wat in de VS gebeurt, hier vanzelf overwaait…
vergeten we dan niet die andere stroming mèt politieke macht? Die abortus verbiedt, dragshows verbiedt, het scholen verbiedt om over homoseksualiteit of over delen van de Amerikaanse geschiedenis te praten?
in Tennessee zijn ze lekker bezig: https://www.ad.nl/buitenland/openbare-dragshows-verboden-in-tennessee-straffen-tot-6-jaar-cel~a5f05714/
Dat extreme denken is niet voorbehouden aan progressieven. En ik vind deze vorm van rechtenbeperking echt schokkend. Bepaalde Staten in de VS zijn nauwelijks anders dan Rusland op bepaalde fronten. Vinden anti-wokies dat nu echt wenselijk?
Het gaat in eerste instantie niet om OneWorld, maar om de racistische en discriminerende actie van die vrouw die geen blanke mensen toelaat in haar welzijnspraktijk. Andersom geredeneerd: zou je het oké vinden als ik een massagepraktijk had waarbij ik alleen maar blanke mensen wil bedienen? Of een restaurant alleen voor blanken, want de mensen met een donkere huidskleur kunnen ook naar andere restaurants?
Mooi staaltje whataboutism trouwens.
Doemijdieglazenbol
25-02-2023 om 15:27
Malibu2 schreef op 25-02-2023 om 15:18:
[..]
Het gaat in eerste instantie niet om OneWorld, maar om de racistische en discriminerende actie van die vrouw die geen blanke mensen toelaat in haar welzijnspraktijk. Andersom geredeneerd: zou je het oké vinden als ik een massagepraktijk had waarbij ik alleen maar blanke mensen wil bedienen? Of een restaurant alleen voor blanken, want de mensen met een donkere huidskleur kunnen ook naar andere restaurants?
Mooi staaltje whataboutism trouwens.
Ik vind het stom om onderscheid te maken. En ridicuul om een incident/persoonlijke keuze zo te verheffen tot een discussie. Daarom ga ik er niet op in.
Libertine
25-02-2023 om 15:56
Malibu2 schreef op 25-02-2023 om 11:49:
"Alleen mensen van kleur zijn welkom in mijn welzijnspraktijk."
“Heteronormativiteit en witheid houden we hier buiten de deur. Haast te mooi om waar te zijn. Net een paradijs.”
"Ik wil niet bezig zijn met het perspectief en de wensen van witte mensen – daar zijn álle andere ruimtes al voor.”
Wat quotes uit een artikel op OneWorld, een site die ik via dit topic heb leren kennen. Ik ben wel benieuwd naar andere meningen hierover, in mijn ogen is dit enorm racistisch en discriminerend.
https://www.oneworld.nl/lezen/discriminatie/sociaal-onrecht/alleen-mensen-van-kleur-zijn-welkom-in-mijn-welzijnspraktijk/
Er zijn sportscholen alleen voor vrouwen. Er is een kinderfeest dat alleen rekening houdt met witte kinderen. Er is een wereldwijde zorgorganisatie, die ook in Nederland groot is, waar je alleen mag werken als je het christelijke geloof aanhangt. Er is een politieke partij die het liefst vrouwen zou willen uitsluiten. En dan ga je hier weer moord en brand om schreeuwen? Terwijl mensen van kleur stelselmatig worden buitengesloten. Alsof je uberhaubt de intentie hebt zo’n soort praktijk bezoeken …
Littledragon
25-02-2023 om 16:12
Malibu2 schreef op 25-02-2023 om 12:08:
En wat ik ook niet snap.. In het artikel staat:
"Na haar opleiding kwam dus als vanzelf het idee om een praktijk op te richten waarbij ze kon werken met en vóór mensen van kleur, op een plek die ook voor haar als behandelaar veilig aanvoelt. Een ingrijpende gebeurtenis in 2019 gaf de doorslag. Haar tante werd op klaarlichte dag verkracht en vermoord door een onbekende man, en dat had een desastreuze invloed op haar familie."
Ik snap zeker dat zoiets een desastreuze invloed op haar familie heeft. Maar het artikel heeft het over een onbekende man. Het linkt echter naar een Parool artikel waarin staat dat het om een man van Eritrese afkomst gaat en dat was al heel snel duidelijk. Hoe kun je deze afgrijselijke daad koppelen aan blanke mensen?Ik vind het typisch dat het artikel spreekt over een "onbekende man". Ik krijg bijna het idee dat de auteur bewust wil verhullen dat het om iemand met een donkere huidskleur ging..
Als de auteur dat bewust wilde verhullen had hij/zij geen hyperlink naar dat artikel geplaatst. En het was toch ook een onbekende man?
Malibu2
25-02-2023 om 16:54
Libertine schreef op 25-02-2023 om 15:56:
[..]
Er zijn sportscholen alleen voor vrouwen. Er is een kinderfeest dat alleen rekening houdt met witte kinderen. Er is een wereldwijde zorgorganisatie, die ook in Nederland groot is, waar je alleen mag werken als je het christelijke geloof aanhangt. Er is een politieke partij die het liefst vrouwen zou willen uitsluiten. En dan ga je hier weer moord en brand om schreeuwen? Terwijl mensen van kleur stelselmatig worden buitengesloten. Alsof je uberhaubt de intentie hebt zo’n soort praktijk bezoeken …
Je mag vinden dat ik moord en brand schreeuw, maar ik krijg bij jouw bericht heel erg het idee dat je deze vorm van racisme en discriminatie niet zo'n probleem vindt omdat volgens jou mensen met een niet-blanke huidskleur stelselmatig worden buitengesloten. Een soort boontje komt om zijn loontje?
Voor zover ik weet zijn sportscholen voor alleen vrouwen wettelijk toegestaan, evenals christelijke organisaties die alleen christenen in dienst willen hebben. Ik vermoed, maar corrigeer me vooral als ik het fout heb, dat een christelijke organisatie ook in de problemen komt als ze als vacature-eis stellen dat iemand een blanke christen moet zijn. Nu is huidskleur irrelevant in het christendom, ik kan me alleen voorstellen dat het een rol speelt bij zendingswerk in gevaarlijke gebieden, waarbij je meer gevaar loopt als je er anders uitziet dan de lokale bevolking.
Politieke partijen mogen meningen verkondigen waarmee we het oneens zijn, het staat ons volledig vrij om op een andere partij te stemmen, van dat recht maak ik graag gebruik. En ik neem aan dat je met het kinderfeest 5 december bedoelt? Triest dat je van mening bent dat dat feest alleen rekening houdt met blanke kinderen en op die manier de ervaring van alle niet-blanke kinderen die jaarlijks veel plezier aan dit feest beleven wegzet als totaal irrelevant.
Libertine
25-02-2023 om 17:05
Malibu2 schreef op 25-02-2023 om 16:54:
[..]
Je mag vinden dat ik moord en brand schreeuw, maar ik krijg bij jouw bericht heel erg het idee dat je deze vorm van racisme en discriminatie niet zo'n probleem vindt omdat volgens jou mensen met een niet-blanke huidskleur stelselmatig worden buitengesloten. Een soort boontje komt om zijn loontje?
Voor zover ik weet zijn sportscholen voor alleen vrouwen wettelijk toegestaan, evenals christelijke organisaties die alleen christenen in dienst willen hebben. Ik vermoed, maar corrigeer me vooral als ik het fout heb, dat een christelijke organisatie ook in de problemen komt als ze als vacature-eis stellen dat iemand een blanke christen moet zijn. Nu is huidskleur irrelevant in het christendom, ik kan me alleen voorstellen dat het een rol speelt bij zendingswerk in gevaarlijke gebieden, waarbij je meer gevaar loopt als je er anders uitziet dan de lokale bevolking.
Politieke partijen mogen meningen verkondigen waarmee we het oneens zijn, het staat ons volledig vrij om op een andere partij te stemmen, van dat recht maak ik graag gebruik. En ik neem aan dat je met het kinderfeest 5 december bedoelt? Triest dat je van mening bent dat dat feest alleen rekening houdt met blanke kinderen en op die manier de ervaring van alle niet-blanke kinderen die jaarlijks veel plezier aan dit feest beleven wegzet als totaal irrelevant.
Blijf jij eigenlijk bewust blank zeggen?
Malibu2
25-02-2023 om 17:07
Libertine schreef op 25-02-2023 om 17:05:
[..]
Blijf jij eigenlijk bewust blank zeggen?
Ja.
Libertine
25-02-2023 om 17:09
Malibu2 schreef op 25-02-2023 om 17:07:
[..]
Ja.
Dan weet ik genoeg en ben ik uitgepraat.
Malibu2
25-02-2023 om 18:21
Libertine schreef op 25-02-2023 om 17:09:
[..]
Dan weet ik genoeg en ben ik uitgepraat.
Die keuze is inderdaad geheel aan jou.
SlushyAlbatross55
25-02-2023 om 18:23
wauw bizar zeg dat hier geen media aandacht aan is gegeven en helemaal bizar dat bepaalde mensen hier, die hier normaalgesproken fel van leer trekken tegen discriminatie dit nu vooral
goed praten
felija
25-02-2023 om 19:49
Maar denken jij en Blomke dan dat er expres geen aandacht aan is gegeven in de media?
Ik ken de website oneworld niet, heb het dus niet gelezen. Dat zal voor meer mensen gelden.
SlushyAlbatross55
25-02-2023 om 19:54
felija schreef op 25-02-2023 om 19:49:
Maar denken jij en Blomke dan dat er expres geen aandacht aan is gegeven in de media?
Ik ken de website oneworld niet, heb het dus niet gelezen.
Als je het artikel herschrijft:
Alleen blanke mensen zijn welkom in mijn welzijnspraktijk."
“Kleur houden we hier buiten de deur. Haast te mooi om waar te zijn. Net een paradijs.”
"Ik wil niet bezig zijn met het perspectief en de wensen van zwartr mensen – daar zijn andere ruimtes voor.”
Ik geloof dat er kamervragen zouden worden gesteld en dat de wereld te klein is.
felija
25-02-2023 om 19:59
Epic88 schreef op 25-02-2023 om 19:54:
[..]
“Kleur houden we hier buiten de deur. Haast te mooi om waar te zijn. Net een paradijs.”
"Ik wil niet bezig zijn met het perspectief en de wensen van zwartr mensen – daar zijn andere ruimtes voor.”
Ik geloof dat er kamervragen zouden worden gesteld en dat de wereld te klein is.
Ik heb geen idee van de reikwijdte van deze specifieke website, bereikt het een groot publiek? Het zegt mij dus niks.
Het lijkt mij koren op de molen van een Geert Wilders bijvoorbeeld, de oorspronkelijke versie . Letterlijk rechtsom of linksom zouden er afhankelijk van welke versie, kamervragen gekomen zijn, als het bericht het grotere publiek had gehaald.
Er is nogal wat gaande in de wereld momenteel.
Libertine
25-02-2023 om 20:00
Epic88 schreef op 25-02-2023 om 19:54:
[..]
Eigenlijk is dit wat de werkelijkheid is voor mensen van kleur 😏
en daar worden wel kamervragen over gesteld. Door Sylvana bijvoorbeeld. Maar die wordt dan weggezet als geïrriteerd.
Malibu2
25-02-2023 om 20:05
felija schreef op 25-02-2023 om 19:59:
[..]
Ik heb geen idee van de reikwijdte van deze specifieke website, bereikt het een groot publiek? Het zegt mij dus niks.
Het lijkt mij koren op de molen van een Geert Wilders bijvoorbeeld, de oorspronkelijke versie . Letterlijk rechtsom of linksom zouden er afhankelijk van welke versie, kamervragen gekomen zijn, als het bericht het grotere publiek had gehaald.
Er is nogal wat gaande in de wereld momenteel.
Ik heb ook geen idee van de reikwijdte van de site, kende het ook alleen maar door dit topic. Maar los van het bereik vind ik het een erg enge ontwikkeling dat zoiets überhaupt gebeurt.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.