Nieuws en actueel
ShowyHummingbird30
14-09-2023 om 08:41
Wat ga jij stemmen - de viafora peiling DEEL 2
Als vervolg op https://www.viafora.nl/forum/nieuws-en-actueel/wat-ga-jij-stemmen-de-viafora-peiling.
Disclaimer: de lijst is op basis van huidige grootte in de tweede kamer. Daarom staat NSC bijna onderaan . Als je wilt stemmen op een lijst die hier niet tussen staat, kies dan "anders".
Wijzigingen:
Nieuw Sociaal Contract toegevoegd
PvdA en GL samengevoegd
Peiling
Wat ga jij stemmen?
Poezenmeisje
20-11-2023 om 08:58
Netherfield schreef op 20-11-2023 om 08:19:
Ik zie dat de SGP geen vrouwen op de kieslijst heeft staan. Mag dat?
Ja.
Gebruikersnaaminvullen
20-11-2023 om 09:21
Doemijdieglazenbol schreef op 19-11-2023 om 18:47:
als mensen verder nog geïnteresseerd zijn in feiten, ik struikelde net over deze fact check (ook van AD, pointer en de nieuwscheckers), née, ouderen gaan er niet op achteruit met de plannen van GL PvdA.
Nee, zegt het CPB na doorrekening, sterker nog: de koopkracht voor gepensioneerden stijgt bij geen enkele partij met een doorgerekend programma zo hard als bij die van Timmermans. Onder GroenLinks-PvdA stijgt de koopkracht voor gepensioneerden met gemiddeld 3,2 procent in 2028.
https://pointer.kro-ncrv.nl/50plus-noemt-groenlinks-pvda-ten-onrechte-anti-ouderenpartij
Lees alle checks hier: https://pointer.kro-ncrv.nl/factchecks/factcheck-marathon?filter=all
Dat hangt wel samen met de verhoging van het minimumloon. Als dat niet wordt ingevoerd dan komt die 3,2% er ook niet. En 13,3% vind ik persoonlijk een forse verhoging.
Wml met 13,3% verhogen (GL-PvdA_162)
GroenLinks-PvdA verhoogt het wettelijk minimumloon (wml) met 13,3%. Het gemiddeld bruto wml (exclusief vakantiegeld) in 2028 komt uit op 18,02 euro per uur. De sociale uitkeringen, de huurtoeslag en het kindgebonden budget worden hieraan gekoppeld. Dit is een intensivering van 9,4 mld euro.
Gegeven de al forse oploop in het basispad is de haalbaarheid van aanvullende overheidsuitgaven op
hoofdlijnen beoordeeld. Dit heeft bij GroenLinks-PvdA tot een aanpassing geleid. Het totale pakket van
GroenLinks-PvdA beoogt een grote bestedingsimpuls aan de economie te geven met omvangrijke
werkgelegenheidseffecten in de collectieve sector en de marktsector. De omvang van de beoogde impuls is
dusdanig dat het onwaarschijnlijk is dat deze positieve effecten op het aantal werkzame personen volledig
binnen de komende kabinetsperiode behaald kunnen worden. Om die reden is de werkgelegenheidsgroei
gedempt door generieke onderuitputting (ter grootte van 1,1 mld euro) bij de overheid en in de zorg te
veronderstellen. Daarnaast is in het licht van de krapte op de arbeidsmarkt, en in het bijzonder in de
kinderopvang, verondersteld dat een deel van de hogere vraag naar kinderopvang zal resulteren in langere
wachtlijsten, in plaats van een vergroot aanbod van kinderopvang.
absor
20-11-2023 om 10:51
ik zweef nog steeds, en zou never nooit op pvda/gl stemmen maar begin nu te denken dat ik strategisch op timmermans (of all people..)moet stemmen om een volledig rechts kabinet te voorkomen 😳😳😳. Andere mensen ook dat gevoel???
Natuurlijk mag er een rechtse partij in de regering maar ben overtuigd dat volledig rechts echt echt niet goed zal zijn voor nl
Doemijdieglazenbol
20-11-2023 om 10:54
Gebruikersnaaminvullen schreef op 20-11-2023 om 09:21:
[..]
Dat hangt wel samen met de verhoging van het minimumloon. Als dat niet wordt ingevoerd dan komt die 3,2% er ook niet. En 13,3% vind ik persoonlijk een forse verhoging.
klopt. Dat stond direct onder het stuk dat ik quotete. Ik wilde niet een superlange lap tekst neerzetten.
ik weet overigens zelf nog niet op welke partij ik ga stemmen (beetje zoals absor zit ik er nu in), maar ik zag hier best vaak voorbijkomen dat met de plannen van die die club we allemaal armer worden. Dus daar wilde ik nog op reageren.
Maar de plannen/wensen van welke partij dan ook, zeggen weinig tot niets over wat er uiteindelijk gaat gebeuren.
Poezenmeisje
20-11-2023 om 10:55
PVV is op sociaal gebied wel behoorlijk links. Daarop zouden ze zelfs met de SP samen kunnen.
Fleurtje_5
20-11-2023 om 11:15
Netherfield schreef op 20-11-2023 om 08:19:
Ik zie dat de SGP geen vrouwen op de kieslijst heeft staan. Mag dat?
Tuurlijk. Het gaat om de politiek/kennis, niet om het geslacht.
Gebruikersnaaminvullen
20-11-2023 om 11:40
Fleurtje_5 schreef op 20-11-2023 om 11:15:
[..]
Tuurlijk. Het gaat om de politiek/kennis, niet om het geslacht.
Het gaat tegen de grondwet in, en weldegelijk over geslacht en niet over kennis of politiek.
https://stories.nos.nl/artikel/2377525-waarom-er-binnen-de-sgp-al-jaren-discussie-is-over-vrouwen
Vanaf de oprichting van de SGP in 1918 mogen vrouwen niet op de kieslijst, dus kunnen ze bijvoorbeeld niet in de Tweede Kamer komen. Dat heet het 'vrouwenstandpunt'. In de bijbel staat namelijk dat de man het hoofd is van de vrouw. De SGP vindt om die reden ook dat politieke functies in strijd zijn met de taak van de vrouw.
Doemijdieglazenbol
20-11-2023 om 11:44
als de SGP nu zou worden opgericht, denk ik dat de wereld te klein zou zijn. Zo radicaal en extremistisch. Maar we zijn “aan ze gewend”. En ze hoeven ook niet zoveel lawaai te maken, want hun achterban vindt ze wel en is ze trouw.
Daglichtlamp
20-11-2023 om 11:45
Gebruikersnaaminvullen schreef op 20-11-2023 om 11:40:
[..]
Het gaat tegen de grondwet in, en weldegelijk over geslacht en niet over kennis of politiek.
https://stories.nos.nl/artikel/2377525-waarom-er-binnen-de-sgp-al-jaren-discussie-is-over-vrouwen
Vanaf de oprichting van de SGP in 1918 mogen vrouwen niet op de kieslijst, dus kunnen ze bijvoorbeeld niet in de Tweede Kamer komen. Dat heet het 'vrouwenstandpunt'. In de bijbel staat namelijk dat de man het hoofd is van de vrouw. De SGP vindt om die reden ook dat politieke functies in strijd zijn met de taak van de vrouw.
Maar praktisch hebben ze dat standpunt al lang verlaten, er zijn tegenwoordig vrouwelijk leden, vrouwelijk raadsleden in de gemeente, en zelfs al een vrouwelijke wethouder. Dus die vrouwen op de landelijke lijst komen er ook nog wel. De SGP doet er alleen wat langer over.
https://www.ru.nl/tocqueville/blog/blog/0/tocqueville-vrouwelijke-sgp-wethouder-democratie/
(maar vergeet ook niet dat het voor de andere partijen ook niet vanzelfsprekend is, het is nog niet zo lang geleden dat er in een kabinet Rutte maar 1 vrouwelijke VVD minister zat).
Fleurtje_5
20-11-2023 om 11:47
Ik heb liever een goede minister die kwaliteiten heeft en gebruikt (ongeacht leeftid, kleur, godsdienst of geslacht), dan iemand die op de eerste plaats gekozen is vanwege het geslacht. Want dát is discriminatie op gronde van geslacht.
Als iemand niet gekozen zou worden omdat diegene een vrouw is zou men kwaad worden. Als een man niet gekozen word omdat him man is vind men dat toch zeker ook niet normaal.
Gebruikersnaaminvullen
20-11-2023 om 11:49
Doemijdieglazenbol schreef op 20-11-2023 om 10:54:
[..]
klopt. Dat stond direct onder het stuk dat ik quotete. Ik wilde niet een superlange lap tekst neerzetten.
ik weet overigens zelf nog niet op welke partij ik ga stemmen (beetje zoals absor zit ik er nu in), maar ik zag hier best vaak voorbijkomen dat met de plannen van die die club we allemaal armer worden. Dus daar wilde ik nog op reageren.
Maar de plannen/wensen van welke partij dan ook, zeggen weinig tot niets over wat er uiteindelijk gaat gebeuren.
De doorrekening is ook maar van 2025-2028. Als ik dan de stukjes lees over hoe het dan gaat na die periode, dan lijkt het er toch wat minder rooskleurig uit te zien op de lange termijn.
Wat mij stoort aan GL, los van Timmermans zelf, het gemak hoe ze bedrijven extra willen belasten.
Minimumloon, maar ook extra belasting op winst, en dan het gewone mkb. Die heeft juist die winst nodig om te kunnen investeren, en misschien zelfs om die nieuwe lonen op te kunnen hoesten.
Doemijdieglazenbol
20-11-2023 om 11:53
Gebruikersnaaminvullen schreef op 20-11-2023 om 11:49:
[..]
De doorrekening is ook maar van 2025-2028. Als ik dan de stukjes lees over hoe het dan gaat na die periode, dan lijkt het er toch wat minder rooskleurig uit te zien op de lange termijn.
Wat mij stoort aan GL, los van Timmermans zelf, het gemak hoe ze bedrijven extra willen belasten.
Minimumloon, maar ook extra belasting op winst, en dan het gewone mkb. Die heeft juist die winst nodig om te kunnen investeren, en misschien zelfs om die nieuwe lonen op te kunnen hoesten.
Dat begrijp ik en op dat soort punten zit voor mij ook twijfel. Ik ben enorm voor om vermogen en woekerwinsten meer te belasten. Maar sommige ideeen, hoe sympathiek ook, brengen ongewenste neveneffecten met zich mee.
Van mij mag het hele systeem op de schop. Ingrijpend. Het is ontwikkeld voor een andere wereld dan de huidige en werkt gewoon niet meer. In plaats van steeds een nieuwe pleister te plakken, denk ik echt dat het beter is om iets compleet nieuws in te richten.
Gebruikersnaaminvullen
20-11-2023 om 11:58
Daglichtlamp schreef op 20-11-2023 om 11:45:
[..]
Maar praktisch hebben ze dat standpunt al lang verlaten, er zijn tegenwoordig vrouwelijk leden, vrouwelijk raadsleden in de gemeente, en zelfs al een vrouwelijke wethouder. Dus die vrouwen op de landelijke lijst komen er ook nog wel. De SGP doet er alleen wat langer over.
https://www.ru.nl/tocqueville/blog/blog/0/tocqueville-vrouwelijke-sgp-wethouder-democratie/
(maar vergeet ook niet dat het voor de andere partijen ook niet vanzelfsprekend is, het is nog niet zo lang geleden dat er in een kabinet Rutte maar 1 vrouwelijke VVD minister zat).
Omdat een rechter heeft gezegd dat het tegen de grondwet in gaat. Niet omdat ze het graag willen.
Bij andere partijen komen ze wel op de kieslijst, bij SGP staat er geen één op. Ik kan tenminste geen Sjaan, Bep of Annie vinden tussen de Wouters, Harry's en Johnny's.
Gebruikersnaaminvullen
20-11-2023 om 12:05
Fleurtje_5 schreef op 20-11-2023 om 11:47:
Ik heb liever een goede minister die kwaliteiten heeft en gebruikt (ongeacht leeftid, kleur, godsdienst of geslacht), dan iemand die op de eerste plaats gekozen is vanwege het geslacht. Want dát is discriminatie op gronde van geslacht.
Als iemand niet gekozen zou worden omdat diegene een vrouw is zou men kwaad worden. Als een man niet gekozen word omdat him man is vind men dat toch zeker ook niet normaal.
De rechter heeft gezegd dat het tegen de grondwet in gaat. Het gaat dus wél om geslacht. Als het over mannen met migratie achtergrond gaat is het discriminatie.
Fleur, je lijkt over het hoofd te zien dat vrouwen niet eens op de kieslijst van de Tweede Kamerverkiezingen kúnnen komen.
Maar ik snap ook wel dat vrouwen terughoudend zijn om zich verkiesbaar te stellen binnen een clubje waar je eigenlijk niet gewenst bent.
Fleurtje_5
20-11-2023 om 12:40
Gebruikersnaaminvullen schreef op 20-11-2023 om 12:05:
[..]
De rechter heeft gezegd dat het tegen de grondwet in gaat. Het gaat dus wél om geslacht. Als het over mannen met migratie achtergrond gaat is het discriminatie.
Fleur, je lijkt over het hoofd te zien dat vrouwen niet eens op de kieslijst van de Tweede Kamerverkiezingen kúnnen komen.
Maar ik snap ook wel dat vrouwen terughoudend zijn om zich verkiesbaar te stellen binnen een clubje waar je eigenlijk niet gewenst bent.
Misschien heeft deze rechter dan een les overgeslagen die over gelijke behandeling gaat. Het is discriminatie als je iemand een baan geeft vanwege het geslacht en niet vanwege kwaliteiten.
Als ik kijk naar de Tweede Kamer, staan daar toch veel vrouwen op de kieslijst. Toch? En er zijn gelukkig ook al een heleboel vrouwelijke burgemeesters en wethouders.
En niet alle rechters doen verstandige uitspraken. Laatst besloot een rechter dat een gedetineerde zeven jaar eerder vrij mocht, terwijl de directie van de gevangenis én justitie de rechter juist vroegen omdat niet te doen omdat die gedetineerde in herhaling kan vallen en er nog lang niet aan toe was om vrij te komen.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.