Nieuws en actueel
ShowyHummingbird30
14-09-2023 om 08:41
Wat ga jij stemmen - de viafora peiling DEEL 2
Als vervolg op https://www.viafora.nl/forum/nieuws-en-actueel/wat-ga-jij-stemmen-de-viafora-peiling.
Disclaimer: de lijst is op basis van huidige grootte in de tweede kamer. Daarom staat NSC bijna onderaan . Als je wilt stemmen op een lijst die hier niet tussen staat, kies dan "anders".
Wijzigingen:
Nieuw Sociaal Contract toegevoegd
PvdA en GL samengevoegd
Peiling
Wat ga jij stemmen?
Doemijdieglazenbol
17-11-2023 om 15:48
felija schreef op 17-11-2023 om 15:39:
[..]
Ik vrees dat het er na vier jaar op uitdraait dat wat er allemaal mis ging, de schuld is van links, terwijl die niet eens hebben mee geregeerd. Same old dus
Dat verbaasde me de afgelopen jaren ook zo erg. Met name dat er weer zoveel mensen VVD willen stemmen en yesilgoz gewoon wegkomt met “laten we vooruit kijken en niet terug”. Ze beloven ook al jaren zelf hun rommel op te ruimen en daar is feitelijk nog maar bar weinig van terecht gekomen. Ze ondermijnen de democratie door niet transparant te zijn (Nokia, wob verzoeken dwarsbomen).
Het zijn erg goede politici op het sociale vlak en met de meeste Nederlanders gaat het gewoon best goed. Dus ik snap best dat die het zo wel oké vinden. Maar dat er ook best veel mensen die ergens echt iets anders willen en bang zijn voor de lage- en middeninkomens en zich zorgen maken over mensen die door de overheid gemangeld zijn, dit ook overwegen blijft me rationeel gezien, verbazen.
Daglichtlamp
17-11-2023 om 19:53
Fleurtje_5 schreef op 17-11-2023 om 13:36:
Laatst zag ik op tv een dame die al 16 jaar in een caravan woont en alle huizen voorbij zag lopen naar statushouders. Een dame die voor haar beroep zonnepanelen plaatst woont in een omgebouwde paardentrailer omdat ze geen huis kan krijgen. Een man die in een tent woont omdat hij geen huis kan krijgen en daar zijn kind niet kan ontvangen. Nog een jonge man die in een tent woont omdat hij geen dak boven het hoofd kan krijgen. Dát is pas discriminatie.
Dit is gewoon aantoonbaar onjuist: https://pointer.kro-ncrv.nl/nee-wachtlijsten-voor-woningen-zijn-er-niet-omdat-statushouders-voorgaan
Daglichtlamp
17-11-2023 om 19:54
Overigens vind ik de draak steken met het overgewicht van Timmermans wel erg. Waarom zeiden de andere aanwezigen daar niet iets van? Dat is gewoon geen fraaie politiek.
Fleurtje_5
17-11-2023 om 20:08
Het was een paar weken geleden op tv bij Nieuwsuur. En het werd besproken in het topic over ouderen die plaats moeten maken.
En in het debat gisteravond gaven Pieter en Geert aan dat het woord 'voorrang' geschrapt moest worden omdat nu statushouders en mensen uit Oekraïne altijd voorrang krijgen. Terwijl nu blijkt dat lang niet alle asielzoekers vluchteling zijn.
MidasWolf
17-11-2023 om 20:27
Daglichtlamp schreef op 17-11-2023 om 19:54:
Overigens vind ik de draak steken met het overgewicht van Timmermans wel erg. Waarom zeiden de andere aanwezigen daar niet iets van? Dat is gewoon geen fraaie politiek.
Mee eens an sich ben ik niet tegen een grap hier en daar. Dat vind ik prima kunnen. Op de man spelen vind ik daar niet bijhoren. Maak dan een leuke opmerking met betrekking tot het beleid en de plannen.
Daglichtlamp
17-11-2023 om 20:33
Fleurtje_5 schreef op 17-11-2023 om 20:08:
Het was een paar weken geleden op tv bij Nieuwsuur. En het werd besproken in het topic over ouderen die plaats moeten maken.
En in het debat gisteravond gaven Pieter en Geert aan dat het woord 'voorrang' geschrapt moest worden omdat nu statushouders en mensen uit Oekraïne altijd voorrang krijgen. Terwijl nu blijkt dat lang niet alle asielzoekers vluchteling zijn.
Asielzoekers die geen vluchteling zijn, worden dus geen statushouders. Die maken dus ook geen aanspraak op een woning hier. Oekraïners hebben wel recht op gemeentelijke opvang, maar daardoor ook al weer geen recht op voorrang op een woning.
Gebruikersnaaminvullen
17-11-2023 om 21:27
1.6 Effecten na de kabinetsperiode
In deze editie zijn geen langetermijnindicatoren opgenomen. De gerapporteerde effecten hebben, tenzij anders vermeld, betrekking op 2028, het einde van de komende kabinetsperiode. Waar effecten op de langere termijn duidelijk verschillen van de stand in 2028, wordt hiervan bij maatregelen wel melding gemaakt.
Voor sommige maatregelen geldt dat de budgettaire effecten op langere termijn afwijken van het bedrag in 2028. Voor een aantal maatregelen geldt dat ze structureel minder opleveren dan in 2028: ombuigingen op het Transitiefonds, het Nationaal Groeifonds en de inkomensafhankelijke combinatiekorting (IACK) hebben bijvoorbeeld structureel geen budgettair effect omdat de middelen alleen tijdelijk zijn begroot. Er zijn ook enkele maatregelen die op termijn juist budgettair meer opleveren dan in 2028, zoals de verplichting om alle artsen in loondienst te nemen (waarvoor initieel goodwill dient te worden afgekocht), of bepaalde maatregelen in de winst- en vermogenssfeer waar sprake is van aankondigingseffecten. Bij andere maatregelen kan er sprake zijn van grondslagerosie, zoals bij veel lasten op klimaat en milieu. Bij de partijen die kiezen voor beperking van de hypotheekrenteaftrek wordt een pad ingezet dat bij logische voortzetting uitmondt in volledige afschaffing, en dus een grotere besparing.
De effecten op de arbeidsmarkt zijn op lange termijn ook vaak anders dan in 2028. Veel partijen (GL-PvdA, CU, Volt, en in mindere mate D66, CDA en SGP) nemen maatregelen die (meer) werken financieel minder aantrekkelijk maken, waardoor het arbeidsaanbod structureel daalt ten opzichte van het basispad. Op langere termijn leidt een lager arbeidsaanbod tot minder werkgelegenheid. Daarnaast geldt dat positieve werkgelegenheidseffecten die worden veroorzaakt door extra banen in de collectieve sector op termijn verdwijnen doordat verdringing optreedt van banen in de marktsector.
https://www.cpb.nl/sites/default/files/omnidownload/Keuzes-in-Kaart-2025-2028.pdf
Eigenlijk zou het voor een nog langere periode doorberekend moeten worden. 4 jaar zijn zo voorbij.
Yumi
17-11-2023 om 22:58
Daglichtlamp schreef op 17-11-2023 om 20:33:
[..]
Asielzoekers die geen vluchteling zijn, worden dus geen statushouders. Die maken dus ook geen aanspraak op een woning hier. Oekraïners hebben wel recht op gemeentelijke opvang, maar daardoor ook al weer geen recht op voorrang op een woning.
Zowel de statushouders als de Oekraïners hebben geen recht op voorrang, maar ze krijgen het wel.
Een gemeente bepaalt zelf of woningzoekenden recht hebben op voorrang bij een sociale huurwoning. Maar hebben tevens de plicht om voor het einde van het jaar nog 13.000 (10 november) statushouders te huisvesten.
Wanneer een asielzoeker een verblijfsvergunning krijgt, verbindt het COA de vergunninghouder binnen 2 weken aan een gemeente waar diegene de beste kans heeft om in te burgeren.
Gemeenten hebben 10 weken de tijd om woonruimte te vinden.
Dromertje
18-11-2023 om 08:28
MidasWolf schreef op 17-11-2023 om 11:00:
[..]
Nog even los van Wilders, dit geldt ook voor andere politici. Ik vind het zelf iets zwak als je dit soort steken uitdeelt op de man. Je moet er voor waken dat je straks vooral modder gaat gooien naar elkaar.
Mooi gezegd. Tijdens het debat was Timmermans ook echt niet de enige.
Dromertje
18-11-2023 om 08:40
felija schreef op 17-11-2023 om 15:34:
[..]
Ja en dan? Wat heb jij daaruit opgepikt, waardoor jij tot deze conclusie komt?
Goede vraag, ik ben ook benieuwd!
Gebruikersnaaminvullen
18-11-2023 om 11:05
Dromertje schreef op 18-11-2023 om 08:40:
[..]
Goede vraag, ik ben ook benieuwd!
Wat dacht je hiervan?
De effecten op de arbeidsmarkt zijn op lange termijn ook vaak anders dan in 2028. Veel partijen (GL-PvdA, CU, Volt, en in mindere mate D66, CDA en SGP) nemen maatregelen die (meer) werken financieel minder aantrekkelijk maken, waardoor het arbeidsaanbod structureel daalt ten opzichte van het basispad. Op langere termijn leidt een lager arbeidsaanbod tot minder werkgelegenheid. Daarnaast geldt dat positieve werkgelegenheidseffecten die worden veroorzaakt door extra banen in de collectieve sector op termijn verdwijnen doordat verdringing optreedt van banen in de marktsector.
Facy66
18-11-2023 om 11:24
En wat denk je van al die dure zogenaamde klimaatmaatregelen in de meest brede zin van het woord die voor bijna niemand zijn op te brengen en/of enkel leiden tot lastenverzwaringen voor iedereen.
Daglichtlamp
18-11-2023 om 11:27
Facy66 schreef op 18-11-2023 om 11:24:
En wat denk je van al die dure zogenaamde klimaatmaatregelen in de meest brede zin van het woord die voor bijna niemand zijn op te brengen en/of enkel leiden tot lastenverzwaringen voor iedereen.
Laten we vooral ook niet de miljarden niet vergeten die wel al moeten uitgeven vanwege klimaat dat al veranderd is. https://dp2024.deltaprogramma.nl/hoofdlijnen/in-vijf-minuten#fea6e2214778797d3a7c7414087e0a29
Facy66
18-11-2023 om 11:31
En een forse verhoging van de erfbelasting die veel mensen in de problemen zou gaan brengen (niet alleen voor de rijken, zie partijprogramma). Heb je je hele leven gewerkt om je huis af te betalen, mag je met spoed je huis verkopen als de partner overlijdt. Leuke partij die GL PvdA
Facy66
18-11-2023 om 11:32
Daglichtlamp schreef op 18-11-2023 om 11:27:
[..]
Laten we vooral ook niet de miljarden niet vergeten die wel al moeten uitgeven vanwege klimaat dat al veranderd is. https://dp2024.deltaprogramma.nl/hoofdlijnen/in-vijf-minuten#fea6e2214778797d3a7c7414087e0a29
Geld dat veel beter besteed had kunnen worden aan iets waar mensen wel wat aan hadden gehad.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.