Nieuws en actueel
ShowyHummingbird30
14-09-2023 om 08:41
Wat ga jij stemmen - de viafora peiling DEEL 2
Als vervolg op https://www.viafora.nl/forum/nieuws-en-actueel/wat-ga-jij-stemmen-de-viafora-peiling.
Disclaimer: de lijst is op basis van huidige grootte in de tweede kamer. Daarom staat NSC bijna onderaan . Als je wilt stemmen op een lijst die hier niet tussen staat, kies dan "anders".
Wijzigingen:
Nieuw Sociaal Contract toegevoegd
PvdA en GL samengevoegd
Peiling
Wat ga jij stemmen?
amarna
05-11-2023 om 16:26
Ik vond het erg voorspelbaar.
De interviews van Bontenbal en Marijnissen bij Buitenhof boeiden me meer.
Daglichtlamp
05-11-2023 om 16:33
Fleurtje_5 schreef op 05-11-2023 om 16:21:
Ik zou zeggen 'kijk gewoon eerst' , en kom dan verslag doen.
Er is gewoon zoveel te kijken, dat ik er bijna een dagtaak aan heb Dus dan vraag ik eerst of iemand het al gezien heeft. Er staan best een aantal relatief onbekenden op nummer twee, dus wat dat betreft vind ik het wel interessant. Maar ik loop ook nog wat nieuwsuur interviews achter.
MidasWolf
05-11-2023 om 17:06
Daglichtlamp schreef op 05-11-2023 om 16:33:
[..]
Er is gewoon zoveel te kijken, dat ik er bijna een dagtaak aan heb Dus dan vraag ik eerst of iemand het al gezien heeft. Er staan best een aantal relatief onbekenden op nummer twee, dus wat dat betreft vind ik het wel interessant. Maar ik loop ook nog wat nieuwsuur interviews achter.
Vanavond is er ook een verkiezingsdebat op RTL 4 die ga ik wel kijken. Hetgeen wat eerder genoemd laat ik denk ik gaan.
_Audrey
06-11-2023 om 08:27
Rechtse coalitie mét PVV sterkste voorkeur bij kiezers
https://www.ad.nl/politiek/rechtse-coalitie-met-pvv-sterkste-voorkeur-bij-kiezers~a3a8466a/
VVD, PVV, BBB en NSC is de voorkeur. Ik ben benieuwd wat dat voor het land zou doen.
wild-flower
06-11-2023 om 09:02
Hoe vonden jullie het debat gisteravond ? Ik ergerde me wel een beetje aan het meesmuilende lachje van Dilan Yesilgöz telkens en Timmermans was weer het toonbeeld van arrogantie . Van Pieter Omtzigt krijg ik weinig hoogte , vind hem nog steeds een beetje mysterieus . ( maar dat is mijn mening ) .
Fleurtje_5
06-11-2023 om 10:21
Liever Pieter die mysterieus is, maar waarvan je wel weet dat hij oprecht is, dan iemand die de joviale kandidaat wil lijken (toneel) waarvan je vermoed dat hij je een flinke poot gaat uitdraaien. Volgens mij wil hij verder gaan daar waar Rutte niet meer mee verder wou.
Yumi
06-11-2023 om 10:22
wild-flower schreef op 06-11-2023 om 09:02:
Hoe vonden jullie het debat gisteravond ? Ik ergerde me wel een beetje aan het meesmuilende lachje van Dilan Yesilgöz telkens en Timmermans was weer het toonbeeld van arrogantie . Van Pieter Omtzigt krijg ik weinig hoogte , vind hem nog steeds een beetje mysterieus . ( maar dat is mijn mening ) .
Timmermans was inderdaad het toonbeeld van arrogantie, maar daarnaast wat kan die man boos kijken
Van Omtzigt krijg ik ook geen hoogte maar dat komt omdat hij geen duidelijkheid geeft.
Ik zag het lachje van Yesilgöz niet als meesmuilend, maar dat komt waarschijnlijk omdat ik het met veel van haar antwoorden eens was
Daglichtlamp
06-11-2023 om 12:55
https://www.advocatenorde.nl/nieuws/nova-commissie-ruim-helft-verkiezingsprogrammas-voldoet-niet-volledig-aan-minimumnormen-van-de-rechtsstaat
Voor wie hecht aan de rechtstaat een belangrijk rapport. Verkiezingsprogramma's zijn beoordeeld op:
GROEN: plannen die de rechtsstaat kunnen verbeteren
GEEL: plannen die mogelijk een risico vormen voor de rechtsstaat
ROOD: plannen die regelrecht in strijd zijn met de rechtsstaat.
Alleen de SP heeft geen plannen die geel of rood scoren. Partijen die plannen hebben die in strijd zijn met de rechtsstaat (dus rood scoren): PVV, NSC, Ja21, FVD, Denk, CDA, BVNL, SGP, VVD en BBB.
Fleurtje_5
06-11-2023 om 15:55
Daglichtlamp schreef op 06-11-2023 om 12:55:
https://www.advocatenorde.nl/nieuws/nova-commissie-ruim-helft-verkiezingsprogrammas-voldoet-niet-volledig-aan-minimumnormen-van-de-rechtsstaat
Voor wie hecht aan de rechtstaat een belangrijk rapport. Verkiezingsprogramma's zijn beoordeeld op:
Alleen de SP heeft geen plannen die geel of rood scoren. Partijen die plannen hebben die in strijd zijn met de rechtsstaat (dus rood scoren): PVV, NSC, Ja21, FVD, Denk, CDA, BVNL, SGP, VVD en BBB.
Tuurlijk. Ik zie GroenLinks/PvdA er niet tussen staan. Joh. Wat toevallig.
Waarom heeft NOvA niet eerder een commissie ingesteld toen het er op aan kwam? voordat alles in de soep dreigde te lopen? Ze zien er niet uit alsof ze pas een paar jaartjes mee draaien. Waar waren ze toen met hun mooie woorden over 'rechtstatelijkheid' ?
Quote uit je link:
De Nederlandse orde van advocaten (NOvA) heeft ook voor de
komende Tweede Kamerverkiezingen een commissie ingesteld die de
verkiezingsprogramma’s toetst op rechtsstatelijkheid. Hoewel de
commissie de meeste plannen van de politieke partijen positief
beoordeelt, zijn bij tien van de achttien onderzochte partijprogramma’s
voorstellen aangetroffen die de toets aan de minimumnormen van de
rechtsstaat niet doorstaan.
Regie terug bij overheid
De wens dat de overheid weer de regie terugneemt op een aantal terreinen zoals zorg, huisvesting of de arbeidsmarkt komt bij verschillende partijen terug.
De zorg terug bij de Overheid? Dat zou mooi zijn maar het was toen wel de Overheid (oa Rutte en L. Asscher) die het over 'zelfredzaamheid' gingen hebben en besloten dat 800 verzorgingstehuizen de deuren moesten sluiten voor oudere hulpbehoevenden. En diezelfden besloten dat het een goed idee was om 80.000 fte's te ontslaan in de zorg, en dat was toen 'nog maar het begin' werd gezegd. Ouderen moesten langer thuis blijven wonen, aan zelfredzaamheid doen, en ook op thuishulpen werd bezuinigd.
Asscher bood de interieurverzorgers van o. a. zijn kantoor een vast contract aan want het was wel belangrijk werk. Ik dacht toen wel 'Asscher, je bent jong, goed ter been en gezond, probeer zelf eens met een stofdoek en zeem om te gaan in deze zelfredzaamheid.
Maar waar was NOvA toen?
Daglichtlamp
06-11-2023 om 15:59
Fleurtje_5 schreef op 06-11-2023 om 15:55:
[..]
Tuurlijk. Ik zie GroenLinks/PvdA er niet tussen staan. Joh. Wat toevallig.
Waarom heeft NOvA niet eerder een commissie ingesteld toen het er op aan kwam? voordat alles in de soep dreigde te lopen? Ze zien er niet uit alsof ze pas een paar jaartjes mee draaien. Waar waren ze toen met hun mooie woorden over 'rechtstatelijkheid' ?
Ze doen dit al een aantal jaren. En zij maken het beleid niet, dat doet de Tweede Kamer. (en probeer toch alsjeblieft als je stukken tekst knipt en plakt te kiezen voor plakken zonder opmaak, dit leest zo vermoeiend).
Fleurtje_5
06-11-2023 om 16:01
Ik heb 'plakken zonder opmaak' toegepast. Heb het extra nog even gecontroleerd en het overnieuw gedaan maar 'het was en het is' echt met 'plakken zonder opmaak' gedaan.
Doemijdieglazenbol
06-11-2023 om 16:07
@fleurtje, ik zie dat je getriggerd raakt, maar dat over de zorg heeft niets te maken met waarom bepaalde partijen “rode” onderdelen in hun programma hebben.
Als je verder doorleest, zie je ook waarom de meer rechtse partijen in het rode lijstje staan; het heeft voor een groot gedeelte te maken met migratie”oplossingen” die tegen wetten en verdragen ingaan en/of het onderscheid maken tussen bepaalde groepen in de samenleving in overheidsbehandeling. Vaak onderscheid op basis van migratie-achtergrond.
Verder hebben sommige partijen ook hun eigen ideeen over bijvoorbeeld monitoring, censuur of rechtspraak.
Ik vond het wel interessant om dat eens op een rijtje gezet te zien door deskundigen. Had ook niet het idee dat het bijzonder biased was, maar misschien heb ik een blinde vlek.
Groen kregen weer heel veel partijen (ook FvD bijvoorbeeld) voor voorstellen voor directere democratie.
Ik zie nu dat de NOS ook al een aardige samenvatting had gemaakt: https://nos.nl/liveblog/2496828-10-verkiezingsprogramma-s-in-strijd-met-rechtsstaat-stoffer-sgp-gezin-meer-centraal#UPDATE-container-73224078
OmaVan2
06-11-2023 om 16:17
Daglichtlamp schreef op 06-11-2023 om 12:55:
Bijna heel het FvD programma rood. Waarom verbaast me dat niets?
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.