Nieuws en actueel
ShowyHummingbird30
14-09-2023 om 08:41
Wat ga jij stemmen - de viafora peiling DEEL 2
Als vervolg op https://www.viafora.nl/forum/nieuws-en-actueel/wat-ga-jij-stemmen-de-viafora-peiling.
Disclaimer: de lijst is op basis van huidige grootte in de tweede kamer. Daarom staat NSC bijna onderaan . Als je wilt stemmen op een lijst die hier niet tussen staat, kies dan "anders".
Wijzigingen:
Nieuw Sociaal Contract toegevoegd
PvdA en GL samengevoegd
Peiling
Wat ga jij stemmen?
Herfstappeltaart
03-11-2023 om 19:49
Fleurtje_5 schreef op 03-11-2023 om 18:59:
[..]
Ik heb nog nooit op Baudet gestemd en zal dat nu ook niet gaan doen. Hij heeft een afwijkende mening, waar ik het bij voorbaat al niet mee eens ben, en dat mag. Maar hij heeft wel een stel hersens, ook al deel je niet zijn mening, en dat is ook een feit.
Wikipedia:
Na het behalen van zijn gymnasiumdiploma ging hij in 2001 geschiedenis studeren aan de Universiteit van Amsterdam. In 2002 kwam daar de studie rechten bij. In 2006 behaalde hij zijn doctoraalexamen voor rechten en een academische bachelor voor geschiedenis. In 2007 trad Baudet in dienst van de Universiteit Leiden als docent rechten.
Volgens mij is er echt een steekje aan hem los. Hersens kan best maar helemaal sporen doet hij niet.
felija
03-11-2023 om 19:55
Fleurtje_5 schreef op 03-11-2023 om 18:59:
[..]
Ik heb nog nooit op Baudet gestemd en zal dat nu ook niet gaan doen. Hij heeft een afwijkende mening, waar ik het bij voorbaat al niet mee eens ben, en dat mag. Maar hij heeft wel een stel hersens, ook al deel je niet zijn mening, en dat is ook een feit.
Wikipedia:
Na het behalen van zijn gymnasiumdiploma ging hij in 2001 geschiedenis studeren aan de Universiteit van Amsterdam. In 2002 kwam daar de studie rechten bij. In 2006 behaalde hij zijn doctoraalexamen voor rechten en een academische bachelor voor geschiedenis. In 2007 trad Baudet in dienst van de Universiteit Leiden als docent rechten.
Ook hele intelligente mensen kunnen (heel) dom zijn,
MidasWolf
03-11-2023 om 19:56
KipFritesAppelmoes schreef op 03-11-2023 om 19:47:
[..]
In principe is Forum voor Democratie nog steeds een uitstekend alternatief voor kiezers die wel een conservatieve politiek willen en een stringenter migratiebeleid, maar die niet het zionisme en de moslimhaat van de PVV willen.
Zelf zie ik nu voor die mensen JA21 eerder als alternatief daarvoor. Met name voor bijvoorbeeld ondernemers die op sociaal-economische thema’s rechts wil stemmen zonder de complotten tegen de regering en het WEF.
Doemijdieglazenbol
03-11-2023 om 21:19
KipFritesAppelmoes schreef op 03-11-2023 om 19:47:
[..]
In principe is Forum voor Democratie nog steeds een uitstekend alternatief voor kiezers die wel een conservatieve politiek willen en een stringenter migratiebeleid, maar die niet het zionisme en de moslimhaat van de PVV willen.
Het is vooral een uitstekend alternatief voor mensen die teleurgesteld in en genaaid zijn door de maatschappij en daar nog niet genoeg van hebben. Thierry doet het dunnetjes over, want alle energie van die “partij” gaat in hun commerciele activiteiten zitten. Waar ze vaak ook nog eens misleidende promotie voor maken.
Hij zegt het zelf ook hoor. Dat hij vooral ondernemer is, en 1 dag in de week het landsbelang dient. Alleen dat klinkt voor mij ook een beetje jokken, want volgens mij dient dat politieke gedoe vooral als extra free publicity voor de commerciële tak.
Wat dat betreft heb ik als progressieveling haast het liefste dat mensen FvD gaan stemmen.
Uit eindelijk zie ik het liefst een soort kabinet waar links en rechts elkaar in evenwicht houden. Maar sommige partijen zouden alleen maar traineren. Fvd maakt geen kans op regeringsdeelname en participeren in de kamer doen ze nauwelijks als ze geen spotje op willen nemen voor hun socials.
Yumi
03-11-2023 om 23:42
In het kort, de zetelpeiling van EenVandaag en Ipsos uitgesplitst naar een aantal achtergrondkenmerken van de kiezer.
De VVD peiling 28 zetels, trekt vooral de mannelijke kiezer, hoogopgeleiden en ouder dan 50 jaar.
NSC 26 zetels, populair onder mannen, alle opleidingsniveaus, maar vooral onder laagopgeleiden en ouder dan 65 jaar.
GroenLinks-PvdA 22 zetels, zowel mannen als vrouwen, ongeveer 50% hoogopgeleid alle leeftijden.
PVV 17 zetels, mannen en vrouwen, laag- of middelbaar opgeleid, tot 65jaar
BBB-kiezers Manen en vrouwen vooral laag- en middelbaar opgeleid, verschillende leeftijden, onder de jongste en oudste kiezers doet de partij het in dit onderzoek het relatief het best.
Mannen stemmen vaker VVD, NSC-kiezers zijn relatief oud en GroenLinks-PvdA is populair onder hoogopgeleiden: de zetelpeiling uitgesplitst - EenVandaag (avrotros.nl)
Doemijdieglazenbol
04-11-2023 om 01:00
Ik heb de link nog niet bestudeerd maar wat me uit je samenvatting opvalt, ik zie partijen die mannen en vrouwen trekken en partijen die mannen trekken. Traditioneel is links/progressief vrouwelijker en ik verwacht dat pvdd wat meer vrouwen trekt en misschien nog sp (al missen die hier Agnes kant als inhoudelijk zorgvoorvechter).
Waar zitten de vrouwen? (Ik zal me later verder verdiepen).
Yumi
04-11-2023 om 10:13
Doemijdieglazenbol schreef op 04-11-2023 om 01:00:
Ik heb de link nog niet bestudeerd maar wat me uit je samenvatting opvalt, ik zie partijen die mannen en vrouwen trekken en partijen die mannen trekken. Traditioneel is links/progressief vrouwelijker en ik verwacht dat pvdd wat meer vrouwen trekt en misschien nog sp (al missen die hier Agnes kant als inhoudelijk zorgvoorvechter).
Waar zitten de vrouwen? (Ik zal me later verder verdiepen).
Die verwachting klopt
Fleurtje_5
04-11-2023 om 11:38
Daglichtlamp schreef op 03-11-2023 om 19:01:
[..]
Onvoorstelbaar dat zo iemand zich zo kan verliezen in complottheorieën.
Laat ik dat nou ook vinden van bepaalde leden van Bij1.
Fleurtje_5
04-11-2023 om 11:42
Daglichtlamp schreef op 03-11-2023 om 13:41:
[..]
Bang dat je ontdekt dat je voornamelijk vooroordelen hebt over Bij1?
.......................
Bij1 is vandaag wel bij NOS-op3, maar dat is op youtube, dus dat is niet zo moeilijk te vermijden:
https://www.youtube.com/playlist?list=PLcz8MliLAY0d9oNY81wgz13Cf_5fJWbd0
Ik heb je link aangeklikt en het fragment bekeken. Is dat alles? Er onderen staat:
In het NOS op 3 Verkiezingsprogramma gaan Stephan van Baarle (DENK), Joost Eerdmans (JA21) en Wybren van Haga (BVNL) in gesprek met twintigers en dertigers. Over thema’s die jíj belangrijk vindt, zoals migratie en geld.
Waarom alleen twintigers en dertigers? Ik denk als een veertiger, vijftiger en zestiger er tussen zou zitten er ook belangrijke vragen gesteld zouden worden waar een twintiger nu misschien nog niet bij stil staat, maar die wel heel belangrijk kunnen zijn voor twintigers en dertigers.
Doemijdieglazenbol
04-11-2023 om 12:06
Fleurtje_5 schreef op 04-11-2023 om 11:42:
[..]
Ik heb je link aangeklikt en het fragment bekeken. Is dat alles? Er onderen staat:
In het NOS op 3 Verkiezingsprogramma gaan Stephan van Baarle (DENK), Joost Eerdmans (JA21) en Wybren van Haga (BVNL) in gesprek met twintigers en dertigers. Over thema’s die jíj belangrijk vindt, zoals migratie en geld.
Waarom alleen twintigers en dertigers? Ik denk als een veertiger, vijftiger en zestiger er tussen zou zitten er ook belangrijke vragen gesteld zouden worden waar een twintiger nu misschien nog niet bij stil staat, maar die wel heel belangrijk kunnen zijn voor twintigers en dertigers.
Omdat 40-60ers de hele tijd al vragen stellen in debatten. En journaals en talkshows presenteren. En de kranten volschrijven. En in de kamer zitten. De jongere groep veel minder. Én het is de doelgroep van NPO3.
Fleurtje_5
04-11-2023 om 13:05
Goeie column van Richard Kemper:
https://www.veldhuisenkemper.nl/posts/kleine-jongens-worden-groot 26 aug.2023
Klein stukje uit deze column:
........................
Ik ben blij dat we in Nederland meer houden van échte mensen die iets kunnen en ergens voor staan dan van ge-mediatrainde, buikspreekpoppen met nephaar of glitterlipstick. Of erger, rijke aggressors die van een mugshot nog een campagnemoment weten te maken.
Mijn enige zorg is of mijn zoon dat onderscheid op 22 november aanstaande ook kan maken. Het is toch een generatie die is opgegroeid met de gedachte dat hoe gladder je praat, hoe belangrijker je bent. Hij werd afgelopen week achttien jaar en mag dus ineens stemmen. Ik moet er nog even aan wennen. De gedachte dat zijn stem over de toekomst van dit land net zoveel waard is als de mijne vind ik ronduit lachwekkend. Ik weet het, ik bombardeer mezelf hiermee meteen tot arrogante, ouwe zak maar dat moet dan maar.
Ik hou zielsveel van hem, maar we hebben het hier wel over een jongen die als grootste zorg heeft hoeveel procent batterij zijn telefoon nog heeft als ie een avondje gaat stappen. Een jongen die vindt dat ie prima voor zichzelf kan zorgen maar vergeet het plastic van de pizza te halen voordat ie hem in de oven stopt. “Dat staat ook helemaal niet op de doos!” Een jongen die je het idee kan geven dat ie aandachtig luistert naar je lang overwogen vaderlijke adviezen, maar na tien minuten opeens z’n oortjes uit doet en vraagt: “Hè? Zei je wat?“ Een jongen die als verjaardagscadeau voor zijn moeder een appje aan haar stuurt met “Stuur maar een tikkie”. Een jongen die niet snapt wat er raar is aan kipnuggets uit de Airfryer als ontbijt en die als z’n kratje voorop zijn fiets stuk is een flitsbezorger belt voor chips.
Die jongen dus, die mag nu stemmen. Eén houvast, de stembureau’s zijn tot 21.00 uur open. Grote kans dat ie zich verslaapt. Enfin, kleine jongens worden groot, zelfs als ze dat zelf nog niet willen.
Daglichtlamp
04-11-2023 om 13:10
Het zal je vader maar zijn. Zelf geen kinderen Fleurtje? Want dan zou je weten dat opgroeien nu bepaalt niet gemakkelijk is. Dat kinderen van nu minstens zo politiek bewust zijn dan ik was op mijn achttiende. Meer zelfs denk ik.
Daglichtlamp
04-11-2023 om 13:17
Fleurtje_5 schreef op 04-11-2023 om 11:38:
[..]
Laat ik dat nou ook vinden van bepaalde leden van Bij1.
In welke complottheorieën geloven de aanhangers van Bij1?
Doemijdieglazenbol
04-11-2023 om 13:18
Fleurtje_5 schreef op 04-11-2023 om 13:05:
Goeie column van Richard Kemper:
https://www.veldhuisenkemper.nl/posts/kleine-jongens-worden-groot 26 aug.2023
ik ben blij dat mijn ouders niet zo denigrerend over me spraken en beter naar me keken dan hij naar zijn volwassen zoon.
Ik ben blij dat mijn vrienden anders naar hun kinderen kijken dan deze man schrijft.
En dat gladde praters…. Dat was natuurlijk vroeger helemaaaaaaaal niet zo. En dat is vast de reden dat een hoop ouderen op partijen stemmen die niet in hun belang handelen en zich af laten leiden door bijzaken en platte retoriek. Partijen die het ene roepen en het andere doen. Of die dingen roepen die sowieso niet kunnen.
Het mag duidelijk zijn, ik denk hier anders over. En ik vind dat generaties tegen elkaar opzetten ook niet erg constructief.
Ps: deze schrijver was reclameman, als ik me niet vergis. Die verdiende zijn geld met gladde praatjes. En nu verdient hij nog steeds zijn geld met gladde praatjes. De column is vooral vorm. Bijzonder weinig inhoud.
Daglichtlamp
04-11-2023 om 13:19
Fleurtje_5 schreef op 04-11-2023 om 11:42:
[..]
Nee je kunt daar alle debatten van NOS op 3 terugkijken (allemaal langer dan een uur ). De eerste vijf zijn inmiddels gepubliceerd, de laatste twee komen vandaag en morgen.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.