Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

14-09-2023 om 08:41

Wat ga jij stemmen - de viafora peiling DEEL 2

Peiling

Wat ga jij stemmen?
187 stemmen
11%
3%
32%
10%
1%
4%
11%
2%
3%
0%
1%
0%
3%
6%
1%
0%
11%
1%

wild-flower schreef op 24-10-2023 om 11:12:

Ik vind Pieter Omtzigt best een goed programma hebben .

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/politiek/artikel/5414796/verkiezingsprogramma-omtzigt-veestapel-kleiner-maximaal-50000

Ik vind het inderdaad ook een goed programma. Ik denk dat mijn stem naar hem zal gaan. 

Moirmel schreef op 24-10-2023 om 11:35:

[..]

Ik heb proberen te surfen op hun eigen website naar hun standpunten, maar die site werkt voor geen meter.
Daarnaast heb ik wel het 40 pagina's tellende basisdocument gevonden voor de partij en daar hier met geen woord wordt gerept over klimaat- of milieudoelstelling zou ik alvast nooit voor deze partij stemmen mocht ik in Nederland wonen.

Heb je misschien een link naar hun programma buiten dit nieuwsartikel?

Edit: als Belg vind ik de tegenkanting tegen Timmermans hier wel opvallend. Goed heb er slechts één lang interview van gezien en enkele interviews gelezen, maar voor mij kwam hij toch als een verstandig man over.

Ik vind Timmermans een vreselijk arrogante blaaskaak. Je ziet het meteen als hij wat tegengas krijgt, zoals bij College Tours vandeweek over kernenergie. Geen prettig mens. 

Ik vind het wel grappig hoe mensen uit de stukjes die de pers uit het programma van Omtzigt gehaald hebben al concluderen dat het een goed programma is. De website zelf van NSC heeft blijkbaar nu teveel bezoekers, daar kom ik nu niet eens op. Daar is in elk geval nog wel een stukje professionalisering nodig.

Timmermans wordt blijkbaar gehaat of geliefd, daar zit weinig tussen. Ik vind het nog steeds jammer dat de nieuwe combinatie het niet aangedurfd heeft om met een nieuw gezicht de verkiezingen in te gaan.

Inmiddels gelukt om bij het programma van Omtzigt te komen. https://storage.googleapis.com/groep-pieter-website/NSC_verkiezingsprogramma_2023_01.pdf
Zijn plannen voor de kinderopvang vind ik best goed:
Bij de formele kinderopvang stappen we over op instellingsfinanciering. De kinderopvangtoeslag wordt vervangen door een inkomensafhankelijke bijdrage, die wordt geïnd door de Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO). Dit vermindert problemen met terugvordering.
Ik neem aan dat dit betekent dat kinderopvangorganisaties niet langer veel meer kunnen vragen dan wat de overheid maximaal vergoed. Het wordt dan vergelijkbaar met financiering voor scholen. Dat lijkt me een goede zaak. Dan ook nog de inkomensafhankelijke bijdrage niet afhankelijk maken van het huidige jaarsalaris, maar dat van het salaris van daarvoor, zodat het al bekend is, en je hebt een stelsel dat voorspelbaar is voor ouders.

Uit het linkje van RTL Nieuws.

Omtzigt wil maximaal 50.000 migranten (zowel arbeid, studie, asiel én gezinshereniging).

Hoe dan? Er zijn volgens dit rapport al meer dan 500.000 arbeidsmigranten. Wordt 95% naar huis gestuurd? 

Plus geen studenten, asielzoekers etc.?

Het linkje is een pdf.

https://www.algemenebestuursdienst.nl/binaries/abd/documenten/publicatie/2022/12/30/jaarrapportage-arbeidsmigranten-2022/Jaarrapportage+Arbeidsmigranten+2022.pdf

Poezenmeisje schreef op 24-10-2023 om 11:59:

Uit het linkje van RTL Nieuws.

Omtzigt wil maximaal 50.000 migranten (zowel arbeid, studie, asiel én gezinshereniging).

Hoe dan? Er zijn volgens dit rapport al meer dan 500.000 arbeidsmigranten. Wordt 95% naar huis gestuurd?

Plus geen studenten, asielzoekers etc.?

Het linkje is een pdf.

https://www.algemenebestuursdienst.nl/binaries/abd/documenten/publicatie/2022/12/30/jaarrapportage-arbeidsmigranten-2022/Jaarrapportage+Arbeidsmigranten+2022.pdf

Omtzigt heeft het over nieuwe instroom, niet over wat hier al is. Overigens ben ik met je eens dat het niet reëel is. Alleen al uit de EU komt dat aantal volgens mij, en daar kun je niet op sturen. Behalve wellicht op studiemigratie, door de studies weer echt in het Nederlands aan te bieden. Dan zijn we alleen nog echt aantrekkelijk voor Belgen.

op zich vind ik het niet zo'n gek idee om een maximaal aantal te noemen aan instroom. Voor iedereen duidelijk en ik denk zelfs dat je op die manier meer steun krijgt vanuit de bevolking wanneer ze zien dat er aan dit aantal vastgehouden wordt.

Daglichtlamp schreef op 24-10-2023 om 11:51:

Ik vind het wel grappig hoe mensen uit de stukjes die de pers uit het programma van Omtzigt gehaald hebben al concluderen dat het een goed programma is. De website zelf van NSC heeft blijkbaar nu teveel bezoekers, daar kom ik nu niet eens op. Daar is in elk geval nog wel een stukje professionalisering nodig.

Timmermans wordt blijkbaar gehaat of geliefd, daar zit weinig tussen. Ik vind het nog steeds jammer dat de nieuwe combinatie het niet aangedurfd heeft om met een nieuw gezicht de verkiezingen in te gaan.

Laat ik het dan zo zeggen: van wat er tot nu toe in de pers kwam, vond ik het programma er goed uitzien   

Het hele programma moet ik nog gaan lezen, maar ik wacht wel tot de grootste drukte op de site voorbij is. 

_Audrey schreef op 24-10-2023 om 11:48:

[..]

Ik vind Timmermans een vreselijk arrogante blaaskaak. Je ziet het meteen als hij wat tegengas krijgt, zoals bij College Tours vandeweek over kernenergie. Geen prettig mens.

Het is een soort nieuwe Kaag maar dan met een baard. 

Daglichtlamp schreef op 24-10-2023 om 11:57:

Inmiddels gelukt om bij het programma van Omtzigt te komen. https://storage.googleapis.com/groep-pieter-website/NSC_verkiezingsprogramma_2023_01.pdf
Zijn plannen voor de kinderopvang vind ik best goed:
Bij de formele kinderopvang stappen we over op instellingsfinanciering. De kinderopvangtoeslag wordt vervangen door een inkomensafhankelijke bijdrage, die wordt geïnd door de Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO). Dit vermindert problemen met terugvordering.
Ik neem aan dat dit betekent dat kinderopvangorganisaties niet langer veel meer kunnen vragen dan wat de overheid maximaal vergoed. Het wordt dan vergelijkbaar met financiering voor scholen. Dat lijkt me een goede zaak. Dan ook nog de inkomensafhankelijke bijdrage niet afhankelijk maken van het huidige jaarsalaris, maar dat van het salaris van daarvoor, zodat het al bekend is, en je hebt een stelsel dat voorspelbaar is voor ouders.

Er staan goede dingen in, maar ook dingen waar ik me minder in kan vinden. Zijn voorstel mbt kinderopvang zou al een verbetering zijn ten opzichte van nu al blijft de opvang dan nog steeds te duur voor veel mensen.

_Audrey schreef op 24-10-2023 om 11:48:

[..]

Bedankt om me te wijzen op die College Tours. Heb het net gekeken en verbaas mij erover dat Timmermans zijn reactie op de vraag naar kernenergie hier als heftig wordt gezien. 

Vlak daarna kwam de vraag naar Omtzigt of hij premier ambities heeft en kwam er weinig meer als gespin (over zijn basisdocument van 40 pagina's heb ik mij al uitgesproken).
De vrouw van de VVD kon vooral incasseren en rond de pot draaien. 
Van der Plas zat er een beetje bij voor spek en bonen. 
Eigenlijk was Timmermans de enige die een beetje directe antwoorden gaf. 

Natuurlijk, dit geheel als buitenstaander, want Belg en ik moet niet bij jullie gaan stemmen. 

Ben nu wel heel benieuwd naar welke studies ze hem zullen toesturen waaruit blijkt dat kernenergie rendabel is, want uit elk artikel dat ik de afgelopen jaren heb gelezen blijkt dat kernenergie een pak subsidies nodig heeft, zeker als je de verwerking van het afval  (ook ontmanteling) in rekening neemt.

Facy66 schreef op 24-10-2023 om 12:59:

[..]

Er staan goede dingen in, maar ook dingen waar ik me minder in kan vinden. Zijn voorstel mbt kinderopvang zou al een verbetering zijn ten opzichte van nu al blijft de opvang dan nog steeds te duur voor veel mensen.

Wat het nu onder andere zo duur maakt is dat veel organisaties meer vragen dan dat de overheid vergoed. Dat is met rechtstreekse overheidsfinanciering niet meer zo.

Daglichtlamp schreef op 24-10-2023 om 11:51:

Ik snap niks van de haat tegen Timmermans. Ik ga op hem stemmen, vind hem verre van een blaaskaak. Dan denk ik meer aan Yesilgüz.

Daglichtlamp schreef op 24-10-2023 om 13:09:

[..]

Wat het nu onder andere zo duur maakt is dat veel organisaties meer vragen dan dat de overheid vergoed. Dat is met rechtstreekse overheidsfinanciering niet meer zo.

Wel voor mensen met een iets hoger inkomen. Het hakt er echt in hoor en dan vragen ze niet eens zo heel veel meer per uur dan het uurtarief dat de overheid vergoedt. Ik ben blij dat we het volgend jaar niet meer nodig hebben. Het is nu echt een rib uit ons lijf.

Het gaat waarschijnlijk Omtzigt worden voor mij. 
Ik stem gewoonlijk nooit op nieuwe partijen en eigenlijk vaak links, maar ik ben het gewoon op te veel punten met hem eens. 

En links: zowel steeds meer migratie toelaten maar dan ook strengere regels op stikstof en andere activiteiten die nu eenmaal meer gebeuren als er meer mensen zijn, dat werkt gewoon niet met elkaar. 

Verder vind ik dat wij inderdaad moeten investeren in defensie en niet alleen de VS voor de NAVO op laten draaien. Dat is ook een punt waaop de Republikeinen daar stemmen winnen (kijk eens, wij betalen alles voor iedereen!) en die zie ik als een steeds groter gevaar. Mensen kunnen de VS wel niet leuk vinden, maar als die zich van de NAVO afwenden, wie gaat Europa dan beschermen? Polen? 
Rusland heeft al laten zien aggressief te zijn, dus van mij mogen alle NAVO lidstaten hun defensie goed opschroeven en dat geldt dus ook voor Nederland. 
Verder zie ik nog wel een sociale kant bij NSC, die ik dan weer bij de VVD mis. 
En voor Wilders, FVD, Denk en D66 zou ik nooit stemmen. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.