Nieuws en actueel
ShowyHummingbird30
14-09-2023 om 08:41
Wat ga jij stemmen - de viafora peiling DEEL 2
Als vervolg op https://www.viafora.nl/forum/nieuws-en-actueel/wat-ga-jij-stemmen-de-viafora-peiling.
Disclaimer: de lijst is op basis van huidige grootte in de tweede kamer. Daarom staat NSC bijna onderaan . Als je wilt stemmen op een lijst die hier niet tussen staat, kies dan "anders".
Wijzigingen:
Nieuw Sociaal Contract toegevoegd
PvdA en GL samengevoegd
Peiling
Wat ga jij stemmen?
Yumi
23-10-2023 om 10:53
Yumi schreef op 23-10-2023 om 09:41:
[..]
Excuus niet nodig! Overigens staat er 40% eerstejaars op de universiteit.
Recent onderzoek 23-09-2023
In het studiejaar 2022/’23 deden bijna 123 duizend internationale studenten een hbo-opleiding of universitaire studie in Nederland.
Internationale student volgt vaker wetenschappelijk onderwijs (cbs.nl)
Volgens Omtzigt, hebben buitenlandse studenten die 1 dag per week werken, volgend jaar recht op een basisbeurs en waarschijnlijk ook een aanvullende beurs, waardoor er volgend jaar een nog grotere toeloop wordt verwacht. Als ze dit niet onder controle krijgen is er in de toekomst geen plek meer voor de NL student.
Gebruikersnaaminvullen
23-10-2023 om 12:40
Ik zit college tour terug te kijken en moest denken aan het schreeuwen van Timmermans. Vond het wel meevallen, tot het over kernenergie ging. Wat een brulaap zeg. En ook de toon die hij aanslaat.
Fleurtje_5
23-10-2023 om 13:09
Gebruikersnaaminvullen schreef op 23-10-2023 om 12:40:
Ik zit college tour terug te kijken en moest denken aan het schreeuwen van Timmermans. Vond het wel meevallen, tot het over kernenergie ging. Wat een brulaap zeg. En ook de toon die hij aanslaat.
Ik heb grote moeite met deze man. Ik kan hem niet loszien van eerdere uitspraken van hem.
Daglichtlamp
23-10-2023 om 13:34
Yumi schreef op 23-10-2023 om 10:53:
[..]
Volgens Omtzigt, hebben buitenlandse studenten die 1 dag per week werken, volgend jaar recht op een basisbeurs en waarschijnlijk ook een aanvullende beurs, waardoor er volgend jaar een nog grotere toeloop wordt verwacht. Als ze dit niet onder controle krijgen is er in de toekomst geen plek meer voor de NL student.
En het is heel gemakkelijk, verplicht in elk geval bijvoorbeeld minimaal de helft van de vakken in het Nederlands + Nederlandstalig tentamen (echte internationale studies uitgezonderd). Dan zal de toeloop echt een stuk minder zijn is mijn inschatting.
Fleurtje_5
23-10-2023 om 13:36
MidasWolf schreef op 22-10-2023 om 23:18:
[..]
Klopt, maar dit viel mij extra op. Ik ga niet op hem stemmen. Zeker niet omdat er een fractie met GroenLinks gevormd is.
Als je het mij vraagt is dat omdat de PvdA slecht scoorde de laatste jaren. Dan lift men mee op het succes van de andere partij.
Daglichtlamp
23-10-2023 om 13:39
Fleurtje_5 schreef op 23-10-2023 om 13:36:
[..]
Als je het mij vraagt is dat omdat de PvdA slecht scoorde de laatste jaren. Dan lift men mee op het succes van de andere partij.
Nee omdat ze beiden apart te klein zijn om het verschil te maken in een coalitie die in het Nederlandse stelsel nu eenmaal ook met midden en rechtse partijen gevormd moet worden. Dan doet grootte ertoe.
Poezenmeisje
23-10-2023 om 14:44
Daglichtlamp schreef op 23-10-2023 om 13:34:
[..]
En het is heel gemakkelijk, verplicht in elk geval bijvoorbeeld minimaal de helft van de vakken in het Nederlands + Nederlandstalig tentamen (echte internationale studies uitgezonderd). Dan zal de toeloop echt een stuk minder zijn is mijn inschatting.
35 jaar geleden konden buitenlandse promovendi binnen twee dagen vloeken in het Nederlands en het Gronings en binnen twee maanden konden ze zich redelijk uitdrukken in het Nederlands.
Nu loop ik maar weg uit kroegen waar het personeel te belabberd is om de menukaart van de baas uit het hoofd te leren. Ik ben in Nederland en verdom het om een "draai waait waain" te bestellen. Je bezorgt me gewoon een droge, witte wijn en anders maar niet.
Ik meld dan wel altijd aan de bedrijfsleider waarom ik vertrek. Voed je personeel maar op.
Gebruikersnaaminvullen
23-10-2023 om 15:38
Yumi schreef op 23-10-2023 om 10:53:
[..]
Universiteiten hebben vaak vrij veel vastgoed en grond in bezit. Laat ze zelf maar voor de huisvesting zorgen voor internationals.
wild-flower
23-10-2023 om 16:07
Gebruikersnaaminvullen schreef op 23-10-2023 om 12:40:
Ja heel aanmatigende en belerende toon .
Poezenmeisje
23-10-2023 om 19:38
Gebruikersnaaminvullen schreef op 23-10-2023 om 15:38:
[..]
Universiteiten hebben vaak vrij veel vastgoed en grond in bezit. Laat ze zelf maar voor de huisvesting zorgen voor internationals.
Welnee, het eigen personeel wordt gewoon gevraagd om een logeerkamertje beschikbaar te stellen. Maar huur ervoor vragen mag dus niet.
https://nos.nl/artikel/2247435-universiteit-groningen-roept-personeel-op-studenten-in-huis-te-nemen
...
De RUG, de Hanzehogeschool en de gemeente Groningen vinden het niet wenselijk dat veel studenten in onzekerheid verkeren over een slaapplek. Daarom is het personeel van de universiteit in een e-mail gevraagd om kamers of bedden beschikbaar te stellen.
...
Vrijwilligers kunnen een onkostenvergoeding krijgen, maar mogen geen huur vragen.
_Audrey
23-10-2023 om 19:43
wild-flower schreef op 23-10-2023 om 16:07:
[..]
Ja heel aanmatigende en belerende toon .
Enorm vervelend idd.
Met 1 ding was ik het wel eens met hem: het is de hoogste tijd dat de VVD een poos op het bankje gaat zitten.
Gebruikersnaaminvullen
23-10-2023 om 22:24
Poezenmeisje schreef op 23-10-2023 om 19:38:
[..]
Welnee, het eigen personeel wordt gewoon gevraagd om een logeerkamertje beschikbaar te stellen. Maar huur ervoor vragen mag dus niet.
https://nos.nl/artikel/2247435-universiteit-groningen-roept-personeel-op-studenten-in-huis-te-nemen
...
De RUG, de Hanzehogeschool en de gemeente Groningen vinden het niet wenselijk dat veel studenten in onzekerheid verkeren over een slaapplek. Daarom is het personeel van de universiteit in een e-mail gevraagd om kamers of bedden beschikbaar te stellen.
...
Vrijwilligers kunnen een onkostenvergoeding krijgen, maar mogen geen huur vragen.
Hier in de buurt heeft de uni een aantal heel dure huizen laten bouwen op een stuk grond van hun. Daar hebben ze vele miljoenen mee verdient. Aan de rand van de stad kunnen ze mooi een torenflat uit de grond laten stampen voor de internationals.
Poezenmeisje
24-10-2023 om 00:20
Die torenflats worden in Groningen behoorlijk veel gebouwd. Niet door de universiteit maar door huisjesmelkers.
Containerflats zijn ook een goede investering blijkbaar, die internationals weten toch niet waar ze recht op hebben. De universiteit, hanzehogeschool en gemeente promoten ze zelfs...
Deze links gaan over vier verschillende locaties.
https://www.sikkom.nl/actueel/Studios-Vrydemalaan-tikken-s-avonds-laat-nog-de-30-graadjes-aan.-En-dat-met-label-A-28480664.html
https://www.sikkom.nl/actueel/Huurcommissie-huurders-Zwarte-Doos-Xior-betalen-veel-te-veel-servicekosten-28691500.html
https://www.sikkom.nl/actueel/Hitteflat-kampt-nog-steeds-met-extreme-temperaturen-47-graden.-%E2%80%98Ik-tuk-naast-het-toilet-daar-is-het-nog-een-beetje-uit-te-houden%E2%80%99-27983576.html
https://www.sikkom.nl/actueel/The-Big-Steal-hoe-een-verhuurder-met-steun-van-RUG-en-gemeente-bijna-2-ton-jat-van-studenten-28082147.html
wild-flower
24-10-2023 om 11:12
Ik vind Pieter Omtzigt best een goed programma hebben .
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/politiek/artikel/5414796/verkiezingsprogramma-omtzigt-veestapel-kleiner-maximaal-50000
Moirmel
24-10-2023 om 11:35
wild-flower schreef op 24-10-2023 om 11:12:
Ik vind Pieter Omtzigt best een goed programma hebben .
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/politiek/artikel/5414796/verkiezingsprogramma-omtzigt-veestapel-kleiner-maximaal-50000
Ik heb proberen te surfen op hun eigen website naar hun standpunten, maar die site werkt voor geen meter.
Daarnaast heb ik wel het 40 pagina's tellende basisdocument gevonden voor de partij en daar hier met geen woord wordt gerept over klimaat- of milieudoelstelling zou ik alvast nooit voor deze partij stemmen mocht ik in Nederland wonen.
Heb je misschien een link naar hun programma buiten dit nieuwsartikel?
Edit: als Belg vind ik de tegenkanting tegen Timmermans hier wel opvallend. Goed heb er slechts één lang interview van gezien en enkele interviews gelezen, maar voor mij kwam hij toch als een verstandig man over.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.