Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

14-09-2023 om 08:41

Wat ga jij stemmen - de viafora peiling DEEL 2

Peiling

Wat ga jij stemmen?
187 stemmen
11%
3%
32%
10%
1%
4%
11%
2%
3%
0%
1%
0%
3%
6%
1%
0%
11%
1%

Doemijdieglazenbol schreef op 07-10-2023 om 22:25:

[..]

CU komt bij mij altijd superhoog uit. En ik begrijp waarom, want ik herken me in heeeeel veel van hun standpunten. Ik zal echter nooit op ze stemmen. Iets met homos en medisch ethische kwesties die echt dealbreakers zijn voor mij.

Weet je niet dat er een homofiel voor de ChristenUnie in de eerste kamer zit?

Schemerlampje schreef op 07-10-2023 om 22:57:

[..]

Ik niet, maar dat Jetten homo is wist ik ook pas een paar jaar later via het zusterforum dat hij homo is.

En eerlijk gezegd, wat zou het me kunnen schelen? 

De Story en Privé heb ik sinds de jaren '80 van de vorige eeuw niet meer gelezen dus ik ben nergens van op de hoogte.

Volgens Bij1 heeft Nederland bloed aan de handen vanwege het koloniseren van Palestijns gebied?

https://www.telegraaf.nl/nieuws/1121808276/bij1-lijsttrekker-over-hamas-aanval-nederland-heeft-hier-schuld-aan

Volgens Bij1-lijsttrekker Edson Olf heeft Nederland ’actief schuld’ aan het huidige conflict. „Vanzelfsprekend steunen wij de Palestijnen in hun antikoloniale verzet”, meldt Bij1 op Instagram.

Poezenmeisje schreef op 07-10-2023 om 23:22:

Volgens Bij1 heeft Nederland bloed aan de handen vanwege het koloniseren van Palestijns gebied?

https://www.telegraaf.nl/nieuws/1121808276/bij1-lijsttrekker-over-hamas-aanval-nederland-heeft-hier-schuld-aan

Volgens Bij1-lijsttrekker Edson Olf heeft Nederland ’actief schuld’ aan het huidige conflict. „Vanzelfsprekend steunen wij de Palestijnen in hun antikoloniale verzet”, meldt Bij1 op Instagram.

Dit las ik:  Op sociale media wordt verbijsterd gereageerd op Bij1-politici die
begrip tonen voor de Hamas-aanval in Israël
, waarbij zeker 200
Israëliërs om het leven zijn gekomen.

Zitten Anja Meulenbelt en Sunny Bergman nog bij Bij1? 

Er is een foto van Sunny tijdens een gezellig onderonsje met Dyab Abou Jahjah, de journalist die ontslagen werd vanwege nare uitspraken over Joden en begrip toonde voor een laffe aanslag met een truck die mensen van achteren aanreed.

Velisval schreef op 07-10-2023 om 21:11:

In het kader van dit topic heb ik de stemwijzer ingevuld, en echt goed nagedacht bij alle stellingen etc. Nu komen er bij mij bovenaan SGP met een voorsprong, daarna CU en Jezus leeft. Vind ik bijzonder, ben helemaal niet gelovig.
Zouden jullie op zo’n partij stemmen, bijv SGP, als je zelf helemaal niet gelovig bent? Omdat blijkbaar hun programma het beste past bij jouw mening? Of valt het dan gelijk af?

Het is vooral belangrijk om de stemchecker in te vullen die erop gebaseerd is wat de partijen zelf stemmen. Dan eindigt SGP bij mij wel echt veel hoger dan CU. Die partij doet dus meer wat het belooft.

PVV is het meest betrouwbaar tussen wat ze de kiezer vertellen en wat ze zelf stemmen. 

-knip-

Bovendien is Israël bashen sinds een paar jaar opeens bonton lijkt t wel. 

redbulletje schreef op 08-10-2023 om 09:24:

[..]

Het is vooral belangrijk om de stemchecker in te vullen die erop gebaseerd is wat de partijen zelf stemmen. Dan eindigt SGP bij mij wel echt veel hoger dan CU. Die partij doet dus meer wat het belooft.

PVV is het meest betrouwbaar tussen wat ze de kiezer vertellen en wat ze zelf stemmen.

Volgens mij doet de CU precies wat ze beloven, dat is alleen niet wat jij wilt.

Schemerlampje schreef op 07-10-2023 om 22:57:

[..]

Dat interesseert me niet. Het gaat om het geheel van medische ethische kwesties die ze blokkeren en homo emancipatie. Ze hebben het verbod op conversietherapie tegen gewerkt, zijn niet fijn op abortus en euthanasie. En maakten een gesprek over voltooid leven onmogelijk als voorwaarde voor hun regeringsdeelname. Adoptie en ouderschap onder homoseksuelen is ze ook te ingewikkeld. 

Dus ondanks dat ze voor een groot gedeelte op mijn zienswijze aansluiten zijn dit voor mij dealbreakers en zal ik niet op ze stemmen tot ze wezenlijk ander beleid op deze punten faciliteren. 

Doemijdieglazenbol schreef op 08-10-2023 om 20:34:

[..]

. En maakten een gesprek over voltooid leven onmogelijk als voorwaarde voor hun regeringsdeelname.

Dat is niet waar. In het regeerakkoord is dit opgenomen als vrije kwestie.

Over levenseindebegeleiding van ouderen op verzoek verschillen de meningen in de samenleving en in de politiek, ook in deze coalitie. Een ieder zal een persoonlijke afweging maken bij het initiatiefwetsvoorstel ‘toetsing levenseindebegeleiding van ouderen op verzoek’

Vergelijkbare frases staan in het regeerakkoord over andere medisch ethische kwesties.

https://open.overheid.nl/documenten/ronl-f3cb0d9c-878b-4608-9f6a-8a2f6e24a410/pdf

Ik heb nu geen tijd om het allemaal weer op te duiken, maar een paar weken geleden hadden we het ergens op het forum ook over dit thema. Ik heb toen eea opgescharreld, dat CU dit buiten de tweede kamer wilde houden en als ik me goed herinner dit wilde bevriezen. Het grappige was dat het laatste publieke debat (tot deze nieuwe campagneperiode) precies daarmee samenviel. Daarna werd het vrij stil op dit thema. Ik vond dat het voor deze verkiezingen opnieuw geagendeerd moet worden.
Kan er naast zitten, het kan wat genuanceerder liggen, maar ik geloof niet dat CU voorstander is van dit soort zelfbeschikking. En als ze inmiddels mini stapjes doen, kan ik dat alleen maar toejuichen. Ik moet echter veel meer van hen zien voor ik ze ga overwegen als partij om op te stemmen. Ik heb voldoende alternatieven die ik ook niet 100% prettig vind, maar die op deze thema’s al jaren/decennia veel meer in mijn straatje passen. En ik vind dit essentiële thema’s. Over andere zaken is het al snel compromissen, polderen etc. Maar op deze thema’s (LHBTi/medisch ethische), waar Nederland ooit voorop liep, doen we dat allang niet meer. Zelfde rechten voor mensen. En recht op zelfbeschikking. 
Ik heb echt sympathie voor CU, op heel veel fronten. De vraag was (toch? zou je stemmen op een christelijke partij als je zelf niet christelijk bent, ik zou niet weten waarom niet, behalve als je onoverkomelijke verschillen hebt. En die heb ik met CU, ondanks grote overeenkomsten. 

CU is niet voor, maar ze hebben het niet geblokkeerd. Wetende dat er in de tweede kamer een meerderheid zou zijn.

Vandaag in onze krant een rete-goeie column gelezen over die aanslag van 'hamas'. De titel van de column heet: 'Er is helemaal niets heroïsch aan terreur'

Edson en zijn Bij1-leden zouden zich kapot moeten schamen dat hij dit zegt terwijl er zoveel onschuldige slachtoffers zijn gevallen.

Doemijdieglazenbol schreef op 08-10-2023 om 21:31:

Ik heb nu geen tijd om het allemaal weer op te duiken, maar een paar weken geleden hadden we het ergens op het forum ook over dit thema. Ik heb toen eea opgescharreld, dat CU dit buiten de tweede kamer wilde houden en als ik me goed herinner dit wilde bevriezen. Het grappige was dat het laatste publieke debat (tot deze nieuwe campagneperiode) precies daarmee samenviel. Daarna werd het vrij stil op dit thema. Ik vond dat het voor deze verkiezingen opnieuw geagendeerd moet worden.
Kan er naast zitten, het kan wat genuanceerder liggen, maar ik geloof niet dat CU voorstander is van dit soort zelfbeschikking. En als ze inmiddels mini stapjes doen, kan ik dat alleen maar toejuichen. Ik moet echter veel meer van hen zien voor ik ze ga overwegen als partij om op te stemmen. Ik heb voldoende alternatieven die ik ook niet 100% prettig vind, maar die op deze thema’s al jaren/decennia veel meer in mijn straatje passen. En ik vind dit essentiële thema’s. Over andere zaken is het al snel compromissen, polderen etc. Maar op deze thema’s (LHBTi/medisch ethische), waar Nederland ooit voorop liep, doen we dat allang niet meer. Zelfde rechten voor mensen. En recht op zelfbeschikking.
Ik heb echt sympathie voor CU, op heel veel fronten. De vraag was (toch? zou je stemmen op een christelijke partij als je zelf niet christelijk bent, ik zou niet weten waarom niet, behalve als je onoverkomelijke verschillen hebt. En die heb ik met CU, ondanks grote overeenkomsten.

Bij de vorige Tweede Kamerverkiezingen heb ik op de CU gestemd.  Het is maatschappelijk gezien een heel sociale partij. Qua verdeling van rijkdom, vluchtelingenbeleid, vrijheid van godsdienst etc.  Homoseksualiteit en homohuwelijk zijn ze niet tegen. Maar pas later las ik dat ze zich niet uitspreken pro adoptie door paren van gelijke sekse.  En dat is nu een dealbreaker voor mij. 

Ik ben zelf vrijzinning protestant maar voel me niet verplicht om op een christelijke partij te stemmen.   En al helemaal niet op de vrouwonvriendelijke SGP.

amarna schreef op 09-10-2023 om 13:55:

[..]

Bij de vorige Tweede Kamerverkiezingen heb ik op de CU gestemd. Het is maatschappelijk gezien een heel sociale partij. Qua verdeling van rijkdom, vluchtelingenbeleid, vrijheid van godsdienst etc. Homoseksualiteit en homohuwelijk zijn ze niet tegen. Maar pas later las ik dat ze zich niet uitspreken pro adoptie door paren van gelijke sekse. En dat is nu een dealbreaker voor mij.

Ze zijn inderdaad niet tegen veel dingen, maar ook niet voor. En ik wil op deze punten een expliciet vóór. De aansluiting zit inderdaad in de punten die je noemt. de christelijke medemenselijkheid waarmee ik sterk ben opgevoed ook. Zij dragen die van de christelijke partijen wat mij betreft het beste uit. 

Maar dat niet voor en ook niet tegen is soms wel een verholen “wel tegen”. Het is nu wat opgeschoven de “goede” kant op (in mijn ogen), maar het was jarenlang dat je in deze kringen bijv wel homo mocht zijn, maar niet homo mocht doen. Geen seks dus. 
het kerngezin als hoeksteen van de samenleving is ook achterhaald. Want heel veel huishoudens (ook met kinderen) zijn geen kerngezin meer. Daar gaat het met mij en de CU ook nog wel eens een beetje mis. 

Doemijdieglazenbol schreef op 07-10-2023 om 22:25:

[..]

CU komt bij mij altijd superhoog uit. En ik begrijp waarom, want ik herken me in heeeeel veel van hun standpunten. Ik zal echter nooit op ze stemmen. Iets met homos en medisch ethische kwesties die echt dealbreakers zijn voor mij.

Voor mij precies zo.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.