Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Verkiezingen gemeenteraad

ik heb me gisteren wat verder verdiept. Valt niet mee! Sommige partijen zijn vooral overal tegen maar bieden geen alternatief. Anderen komen niet veel verder dan: we willen de verkeersveiligheid vergroten. (Wie niet?)  Maar hoe ze dat willen moet je maar raden. Beetje jammer! Ik ga er nog maar even over nadenken en dan vanmiddag na het werk maar eens een poging doen!

Ik ga stemmen, maar niet op de partij waarop ik landelijk stem. Die is hier samengevoegd met een andere partij en sluit niet aan bij mijn standpunten. We hebben hier SGP, CU, CDA, VVD, GL/PVDA, lokale partij. Ik ga lokaal stemmen, omdat de SGP hier het grootst is en de niet-christelijke lokale partij momenteel tweede is.

QuizzicalOpossum53

QuizzicalOpossum53

16-03-2022 om 07:41

Lastig hoor. Ik woon in een plattelandsgemeente en hier zijn de thema's vooral wonen, voorzieningen en groen (duurzaam vs landschapsvervuiling). Ik stem ook lokaal, omdat die partijen het meest los staan van landelijke afspraken. Maar juist de kandidaten van de lokale partijen zijn man en grijs. Jonge vrouwen gaan blijkbaar eerder voor een landelijke partij (hebben misschien grotere politieke ambities dan lokaal?). En ik wil eigenlijk wel graag stemmen op een jongere of vrouw. Kandidaten van kleur hebben we helemaal niet, maar dat is niet zo raar omdat er weinig allochtonen wonen. 

Uiteindelijk ga ik toch maar voor het partijprogramma dat me het meest aanspreekt en dus voor een oudere man. Ik wil een verplichting voor nieuwe bedrijven (blokkendozen) om hun daken vol te leggen met zonnepanelen en wil dat de landschapsvervuiling door windmolens en zonneweides stopt. Of alleen langs het spoor of de snelweg, niet zomaar op een weiland tussen de koeien, zeg maar. 

QuizzicalOpossum53

QuizzicalOpossum53

16-03-2022 om 07:53

Hmmm, de hoogste vrouw op 'mijn' lijst heeft als bezigheden opgegeven: zorgen voor mijn gezin, boetseren en wandelen. Pfff, ik wil wel stemmen op iemand die werkt.

Ik stem op een jonge vrouw (25) zij is zelfs de lijsttrekker van de partij. Na het doorgespitten van alle programma's bleven er twee partijen over. 
Één had maar één vrouw op de lijst en de andere gewoon de helft. Daardoor was voor mij de keuze toen duidelijk.

Ik heb ook op een man gestemd van rond de 60. Die zijn bezig met zaken die ik ook belangrijk vind zoals behoud van karakter dorpskernen, geen landschapsvervuiling, nooit meer azc, bereikbare gezondheidszorg, seniorenbelangen. Jongeren zijn vaker bezig met groei. Hoewel er hier een conservatieve partij is opgericht door een paar jonge knullen maar die staan nog te weinig stil bij senioren. Een boomer is daar meer aangelegen. 

Ik zou nooit op een jonge vrouw stemmen, veel te veel kans dat ze uitvallen vanwege zwangerschap/gezin. 

Ja ik ga stemmen. Altijd. Ik vind principieel dat je van dat recht gebruik moet maken, dat je blij moet zijn dat je hier kùnt stemmen in alle vrijheid.
Ik geef de PvdA een kans. Ideologisch staan zij dicht bij mijn opvattingen.

Overigens stem ik op de eerste van de lijst. Ik stem op een partij, niet op de poppetjes.

Ik stem in eerste instantie natuurlijk op een partij iedereen kan uitvallen ook de vijftiger met drie pubers thuis. Bij mijn partij staan er dan gelukkig nog genoeg andere goede kandidaten op de lijst.

Drietje schreef op 16-03-2022 om 07:41:

Lastig hoor. Ik woon in een plattelandsgemeente en hier zijn de thema's vooral wonen, voorzieningen en groen (duurzaam vs landschapsvervuiling). Ik stem ook lokaal, omdat die partijen het meest los staan van landelijke afspraken. Maar juist de kandidaten van de lokale partijen zijn man en grijs. Jonge vrouwen gaan blijkbaar eerder voor een landelijke partij (hebben misschien grotere politieke ambities dan lokaal?). En ik wil eigenlijk wel graag stemmen op een jongere of vrouw. Kandidaten van kleur hebben we helemaal niet, maar dat is niet zo raar omdat er weinig allochtonen wonen.

Uiteindelijk ga ik toch maar voor het partijprogramma dat me het meest aanspreekt en dus voor een oudere man. Ik wil een verplichting voor nieuwe bedrijven (blokkendozen) om hun daken vol te leggen met zonnepanelen en wil dat de landschapsvervuiling door windmolens en zonneweides stopt. Of alleen langs het spoor of de snelweg, niet zomaar op een weiland tussen de koeien, zeg maar.

Wat ik begreep/hoorde is dat zonnepanelen niet (meer?) verzekerd kunnen worden op daken van bedrijfspanden.. Of in ieder geval dat de verzekeringen het risico niet aan durven. 

Drietje schreef op 16-03-2022 om 07:53:

Hmmm, de hoogste vrouw op 'mijn' lijst heeft als bezigheden opgegeven: zorgen voor mijn gezin, boetseren en wandelen. Pfff, ik wil wel stemmen op iemand die werkt.

Hahaha, zoiets ben ik inderdaad ook tegen gekomen! Ik ben Marietje, moeder van 4 kinderen en getrouwd met Keesje. Ik vind milieu heel belangrijk voor mijn kinderen (Kinderen zijn sowieso de grootste vervuilers, misschien had je er geen 4 moeten maken)

Ik geloof dat ik de meest diverse vrouw op de lijst ontdekt hebt, dat was zoeken en is alsnog vrij treurig. Maar anders wordt het niet stemmen en dat gaat tegen mijn principes in.

redbulletje schreef op 16-03-2022 om 08:27:

Ik zou nooit op een jonge vrouw stemmen, veel te veel kans dat ze uitvallen vanwege zwangerschap/gezin.

Toch knap hoe jij erin slaagt werkelijk élk onderwerp te draaien naar kindvrijheid. 

On topic, 

Ik heb gestemd op een kennis van me, die op de lijst van de grootste lokale partij staat waarvan het verkiezingsprogramma me het meest aansprak. 

Mijn man zei vanmorgen dat hij niet ging stemmen, geen tijd (?) en 1 stem meer of minder maakt toch niet uit. Short story: hij gaat tussen werk en avondafspraak even. 

Rondstruiner

Rondstruiner

16-03-2022 om 09:19 Topicstarter

Wat slecht dit zeg! Je zou toch verwachten dat hier in 2022 wel eens iets voor geregeld is. Wat een schande.

Blinde raadskandidaat kan niet zelf stemmen - https://nos.nl/l/2421368#UPDATE-container-60137062

Drietje schreef op 16-03-2022 om 07:53:

Oh god ja, dat is een goed punt. Ik stem graag op een vrouw maar ik wil niet op een thuisblijfmoeke stemmen, ik ga daar in het vervolg ook maar op letten. De vrouw op wie ik wilde stemmen is dat gelukkig niet.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.