Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Toekomst met bedreigingen

ProfitableMantis53

ProfitableMantis53

29-07-2022 om 15:53

Ik denk soms dat een burgeroorlog niet meer zo heel ver weg is. En ook dat het beetje lol wat ik nog in het leven heb tegen die tijd verdwenen zal zijn.

NippyDunlin42

NippyDunlin42

29-07-2022 om 17:33

Nera schreef op 29-07-2022 om 15:53:

Ik denk soms dat een burgeroorlog niet meer zo heel ver weg is. En ook dat het beetje lol wat ik nog in het leven heb tegen die tijd verdwenen zal zijn.

Dit is een heel zwart scenario. Ik denk en hoop dat de meerderheid van de Nederlandse bevolking gewoon weldenkend en beschaafd is en zichzelf een beetje kan beheersen.

Ik denk dat we door de ramkoers van het kabinet waarbij de Nederlandse burger onderaan de prioriteitenlijst staat idd in een soort van burgeroorlog zullen belanden. Er gaat nu al geen dag voorbij zonder steekpartijen, schietpartijen, aanslagen op (verkeerde?) huizen, vandalisme etc. etc. 

NippyDunlin42

NippyDunlin42

29-07-2022 om 17:44

redbulletje schreef op 29-07-2022 om 17:36: 

Ik denk dat we door de ramkoers van het kabinet waarbij de Nederlandse burger onderaan de prioriteitenlijst staat idd in een soort van burgeroorlog zullen belanden. Er gaat nu al geen dag voorbij zonder steekpartijen, schietpartijen, aanslagen op (verkeerde?) huizen, vandalisme etc. etc.

De Nederlandse burger staat niet onderaan in de prioriteitenlijst, jij ervaart dat zo.

ik denk dat het een gevolg is van het uit de hand gelopen neo-liberalisme.  Alles moet kunnen. Je bent verantwoordelijk voor je eigen geluk.  Het leven is maakbaar.  Vecht voor je relatie. Vecht voor je kinderen.  Neem met niets anders dan het maximaal haalbare genoegen.
De solidariteit en verantwoordelijkheid voor elkaar uit de naoorlogse jaren is compleet verdwenen.

NippyDunlin42

NippyDunlin42

29-07-2022 om 17:51

Ik begrijp wat je zegt Amarna maar er zijn ook al echt weer wat zaken op zun retour, neem bijvoorbeeld de overheid, die probeert toch al weer wat dichter bij de mensen te komen.

Elaine68 schreef op 29-07-2022 om 17:51:

Ik begrijp wat je zegt Amarna maar er zijn ook al echt weer wat zaken op zun retour, neem bijvoorbeeld de overheid, die probeert toch al weer wat dichter bij de mensen te komen.

You're kidding me? De overheid heeft nog nooit zover van de burger af gestaan als nu. 

redbulletje schreef op 29-07-2022 om 08:50:

Het is schadelijk voor je gezondheid om dingen op te kroppen en vroeger waren fora een stuk aangenamer te vertoeven omdat alle sterke meningen werden toegelaten (op bedreigingen en doodverwensingen na uiteraard) Nu is een afwijkende mening vaak reden voor een ban geworden doordat er virtuele heksenjachten plaatsvinden.

Deze post geeft maar weer eens duidelijk jouw superkleine wereldje aan, het beperkt zich tot een forum terwijl de echte wereld zooooooooveel groter is dan dat! Daar waar het échte leven zich afspeelt en niet enkel vanaf een beeldschermpje. Jammer dat je dat zelf niet kunt inzien en enkel de overheid hier zelfs de schuld van geeft!

Ik gun mensen het échte leven, zowel positief als negatief, maar zeker niet enkel vanachter hun beeldscherm en TV, want dan mis je toch wel heel erg veel blijkbaar, dat moge duidelijk zijn!

Kersje schreef op 29-07-2022 om 17:55:

[..]

Deze post geeft maar weer eens duidelijk jouw superkleine wereldje aan, het beperkt zich tot een forum terwijl de echte wereld zooooooooveel groter is dan dat! Daar waar het échte leven zich afspeelt en niet enkel vanaf een beeldschermpje. Jammer dat je dat zelf niet kunt inzien en enkel de overheid hier zelfs de schuld van geeft!

Ik gun mensen het échte leven, zowel positief als negatief, maar zeker niet enkel vanachter hun beeldscherm en TV, want dan mis je toch wel heel erg veel blijkbaar, dat moge duidelijk zijn!

Gelukkig zie en spreek ik in mijn eigen omgeving juist veel meer mensen die er hetzelfde in staan als ik. 

redbulletje schreef op 29-07-2022 om 17:59:

[..]

Gelukkig zie en spreek ik in mijn eigen omgeving juist veel meer mensen die er hetzelfde in staan als ik.

Mooi voor jou, maar of dat zo positief is betwijfel ik ten zeerste.

Elaine68 schreef op 29-07-2022 om 17:51:

Zeker zie ik hier en daar verbeteringen.  Privatisering bijvoorbeeld is niet meer heilig want heeft bijv. in de zorg tot wantoestanden geleid.   De bomen groeien niet meer tot de hemel. De gesubsidieerde schaalvergroting in de landbouw heeft tot deze stikstofproblemen en boerenacties geleid.

Overigens denk ik dat het in de jaren 80  gepropageerde eigenbelang juist heeft geleid tot vreemdelingenhaat en niet andersom.

‘De Nederlandse burger’ bestaan helemaal niet. Dat jij denkt dat iedereen is zoals jij en wil wat jij wil en belangrijk vindt wat jij belangrijk vindt, dat is een merkwaardige vergissing. Want je ziet hier op het forum al hoe verschillend (Nederlandse) mensen zijn en hoe divers hun wensen en prioriteiten in het leven. Niet alle individuele Nederlandse mensen zullen alles kunnen krijgen wat ze willen. Want die wensen zijn vaak genoeg tegenstrijdig en politiek is ook: de pijn verdelen. Als mensen zich standaard tekortgedaan voelen ten opzichte van anderen, ontstaat een vreemde situatie. Ze zien niet meer wat ze wel zijn en bezitten en krijgen en alleen nog wat ze niet hebben en krijgen. Ze meten zichzelf alleen nog af aan wat ze tekort komen, wat ze hebben verloren, en concluderen dat ze dat is afgenomen of onthouden en dat ‘niemand’ om ze geeft, behalve de mensen die lijden onder dezelfde verliezen. Dat is een heel treurige psychologische toestand waarin mensen dan verkeren, een fuik waar je moeilijk weer uitkomt. En uit die toestand komt lelijk gedrag voort, alsof het de werkelijkheid is dat je voortdurend wordt geslachtofferd en het niet eerlijk is dat juist jij, ‘DE’ Nederlandse burger, niet krijgt wat je had willen hebben. 

Ik zeg niet dat er niet een beter politiek en maatschappelijk evenwicht moet komen tussen allerlei verschillende belangen. Dat denk ik ook. Maar dit gejammer over dat ‘de Nederlandse burger’ voortdurend aan het kortste eind trekt, is een emotionele vertekening. in meer dan één opzicht. 

Niet eens!

De haat tegen vreemdelingen komt voort uit het ikke-ikke-ikke uit de jaren '80 en '99 en niet andersom! 

Ik was onlangs in Oostenrijk in 3 verschillende regio's en kreeg de indruk dat daar toch meer eenheid onder de burgers was met een sterker uitdragen van de eigen cultuur. Dat leidt tot minder maatschappelijke ellende als hier. Ook komt Nederland bij EU zaken nooit met veto's in ons belang, waardoor we er hier telkens bekaaid afkomen. Ja, de rijken met de grote bedrijven varen er blijkbaar wél bij bij ons beleid van massaimmigratie en andere ellende, maar het merendeel van de burgers niet. Straks willen ze eigen huizenbezit ook nog gaan belasten, dan raakt het opeens toch een stuk meer burgers, hopelijk is het dan niet te laat om wakker te worden en in opstand te komen. 

Mija schreef op 29-07-2022 om 18:23:

[..]

‘De Nederlandse burger’ bestaan helemaal niet. Dat jij denkt dat iedereen is zoals jij en wil wat jij wil en belangrijk vindt wat jij belangrijk vindt, dat is een merkwaardige vergissing. Want je ziet hier op het forum al hoe verschillend (Nederlandse) mensen zijn en hoe divers hun wensen en prioriteiten in het leven. Niet alle individuele Nederlandse mensen zullen alles kunnen krijgen wat ze willen. Want die wensen zijn vaak genoeg tegenstrijdig en politiek is ook: de pijn verdelen. Als mensen zich standaard tekortgedaan voelen ten opzichte van anderen, ontstaat een vreemde situatie. Ze zien niet meer wat ze wel zijn en bezitten en krijgen en alleen nog wat ze niet hebben en krijgen. Ze meten zichzelf alleen nog af aan wat ze tekort komen, wat ze hebben verloren, en concluderen dat ze dat is afgenomen of onthouden en dat ‘niemand’ om ze geeft, behalve de mensen die lijden onder dezelfde verliezen. Dat is een heel treurige psychologische toestand waarin mensen dan verkeren, een fuik waar je moeilijk weer uitkomt. En uit die toestand komt lelijk gedrag voort, alsof het de werkelijkheid is dat je voortdurend wordt geslachtofferd en het niet eerlijk is dat juist jij, ‘DE’ Nederlandse burger, niet krijgt wat je had willen hebben.

Ik zeg niet dat er niet een beter politiek en maatschappelijk evenwicht moet komen tussen allerlei verschillende belangen. Dat denk ik ook. Maar dit gejammer over dat ‘de Nederlandse burger’ voortdurend aan het kortste eind trekt, is een emotionele vertekening. in meer dan één opzicht.

Juist Mija, jij beschrijft iets uitgebreider hetgeen ik bedoel in mijn laatste posts, zo ontzettend met je eens! Sommige mensen leven in zo’n ontzettende kleine wereld en eigen bubbel, dat ze de realiteit compleet uit het oog zijn verloren. Is ook niet erg voor die mensen op zich, want zij voelen zich daar blijkbaar prima bij, maar de realiteit gaat steeds verder van hen afstaan en dát gaat totaal aan hen voorbij en ervaren het enkel nog uit plaatselijke roddels, online nieuwsberichten etc.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.