Nieuws en actueel
wild-flower
02-04-2022 om 13:22
Thermostaat op 19 graden : wel of niet ? Wat doen jullie ?
Het kabinet adviseert ook huishoudens de thermostaat op 19 graden te zetten.
Ik heb overdag de thermostaat wel op 19 graden staan , maar in de avond zet ik hem toch af en toe op 20 graden . Ik heb heel gauw koude voeten
Waarop staat die van jullie op overdag en in de avond ?
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/politiek/artikel/5299162/temperatuur-200-rijkskantoren-naar-19-graden-om-te-besparen
Lali
11-07-2022 om 21:51
Vrijevlinder schreef op 11-07-2022 om 21:12:
[..]
Ik heb precies dezelfde gedachtes.
Wat ik mij afvraag: heb je met zo'n paneel niet dat een deel van je lichaam wordt en een deel koud blijft? En waar heb jij het paneel staan of hangen? Het bevalt je goed? Of zijn er ook nadelen?
Ik heb hem tegen de muur hangen, onder mijn bureau. Het straalt dan recht naar voren en ik blijf warm. Hij is zo plat als een whiteboard en ziet er strak uit. Ik ben er blij mee.
Ik zag op internet dat je ook infrarood panelen voor aan het plafond hebt, zodat je eronder warm wordt. Maar dat vind ik wel lelijk. Ik denk dan toch dat ik een verplaatsbaar ding wil.
Vrijevlinder
11-07-2022 om 22:00
Lali schreef op 11-07-2022 om 21:51:
[..]
Ik heb hem tegen de muur hangen, onder mijn bureau. Het straalt dan recht naar voren en ik blijf warm. Hij is zo plat als een whiteboard en ziet er strak uit. Ik ben er blij mee.
Ik zag op internet dat je ook infrarood panelen voor aan het plafond hebt, zodat je eronder warm wordt. Maar dat vind ik wel lelijk. Ik denk dan toch dat ik een verplaatsbaar ding wil.
Goed om te horen. Ik was bang dat als je het paneel voor je hebt, de rug dan koud blijft, maar dat valt mee?
Aan het plafond heb ik ook gezien. Ik moet er over nadenken welke plek ik zal kiezen.
Lali
11-07-2022 om 22:02
Vrijevlinder schreef op 11-07-2022 om 22:00:
[..]
Goed om te horen. Ik was bang dat als je het paneel voor je hebt, de rug dan koud blijft, maar dat valt mee?
Aan het plafond heb ik ook gezien. Ik moet er over nadenken welke plek ik zal kiezen.
Ja, dat valt mee. Hij verwarmt toch ook de ruimte om je heen wel mee.
Vrijevlinder
11-07-2022 om 22:06
Lali schreef op 11-07-2022 om 22:02:
[..]
Ja, dat valt mee. Hij verwarmt toch ook de ruimte om je heen wel mee.
Mooi. Ik ga er een aanschaffen om te proberen. Waar heb jij hem gekocht? Zijn er dingen waar ik op moet letten?
Neweve
12-07-2022 om 17:18
voor in de woonkamer/op de bank zou ik eerder voor een elektrisch dekentje of warmtekussen (zoals stoov) gaan. Dat lijkt mij makkelijker te richten.
Een paneel bij je werkplek kan inderdaad goed onder je Bureau. Als je handen en voeten warm blijven dan voelt het al eerder warm. Kortom investeren in een paar goede sokken kan ook helpen.
Rondstruiner
12-07-2022 om 18:32
Neweve schreef op 12-07-2022 om 17:18:
voor in de woonkamer/op de bank zou ik eerder voor een elektrisch dekentje of warmtekussen (zoals stoov) gaan. Dat lijkt mij makkelijker te richten.
Een paneel bij je werkplek kan inderdaad goed onder je Bureau. Als je handen en voeten warm blijven dan voelt het al eerder warm. Kortom investeren in een paar goede sokken kan ook helpen.
Ik vond het ook heel erg schelen om op het laminaat een kleedje of dekentje op de grond onder je voeten te leggen als je stil zit in de winter. Ook nog met pantoffels aan maakt dat echt veel verschil.
Lali
12-07-2022 om 19:02
Vrijevlinder schreef op 11-07-2022 om 22:06:
[..]
Mooi. Ik ga er een aanschaffen om te proberen. Waar heb jij hem gekocht? Zijn er dingen waar ik op moet letten?
Ik heb hem hier gekocht. Goed naar het wattage gekeken.
https://www.infraroodverwarmingstore.nl
Vrijevlinder
12-07-2022 om 20:01
Lali schreef op 12-07-2022 om 19:02:
[..]
Ik heb hem hier gekocht. Goed naar het wattage gekeken.
https://www.infraroodverwarmingstore.nl
Bedankt. Ik ga hier kijken en een of twee uitzoeken.
Auwereel
12-07-2022 om 21:37
Wel een geschikte dag om dit aan te schaffen, er zal keus genoeg zijn. Airco's om de temperatuur terug te brengen naar een aangename 19 graden, daar zal wel meer vraag naar zijn.
Dorestad
12-07-2022 om 21:55
Auwereel schreef op 12-07-2022 om 21:37:
Wel een geschikte dag om dit aan te schaffen, er zal keus genoeg zijn. Airco's om de temperatuur terug te brengen naar een aangename 19 graden, daar zal wel meer vraag naar zijn.
Een airco is in feite een warmtepomp. Om nu airco aan te schaffen en die voor koude tijden als verwarming te gebruiken is goedkoper dan verwarmen met gas
1968
13-07-2022 om 11:21
Is het echt goedkoper om te verwarmen op electriciteit dan op gas. Als ik google krijg ik veel verschillende uitkomsten, maar toch voornamelijk nog dat op gas verwarmen,nog steeds goedkoper is dan electrisch (speciaal gekeken naar de datum van de artikelen, omdat recent natuurlijk veel veranderd is)
Dit tekstje heb ik gekopieerd van www.pricewise.nl/gas
Wat is duurder: gas of stroom?
Er wordt snel gesteld dat gas duurder is dan stroom. Dit omdat een kWh stroom een stuk goedkoper is dan een kuub gas. Waar een kWh in 2021 ongeveer € 0,22 cent kost, kost een kuub zo’n € 0,79 cent. In dat opzicht is stroom dus duurder dan gas. Eigenlijk zijn gas en stroom qua kosten niet met elkaar te vergelijken. Om de vraag goed te beantwoorden, moet worden gekeken naar de energetische inhoud. Waar 1 kWh elektriciteit een bruikbare energetische inhoud heeft van 1 kWh, heeft 1 kuub gas 8 kWh aan bruikbare energetische inhoud. Puur gekeken naar energie staat 8 kWh dus gelijk aan 1 m³ gas. Die 8 kWh kost je (8 keer € 0,22) €1,76. Terwijl 1 m³ gas je maar € 0,79 had gekost. Gas is op die manier dus ruim twee keer goedkoper dan stroom.
Dorestad
13-07-2022 om 11:41
1968 schreef op 13-07-2022 om 11:21:
Is het echt goedkoper om te verwarmen op electriciteit dan op gas. Als ik google krijg ik veel verschillende uitkomsten, maar toch voornamelijk nog dat op gas verwarmen,nog steeds goedkoper is dan electrisch (speciaal gekeken naar de datum van de artikelen, omdat recent natuurlijk veel veranderd is)
Wat is duurder: gas of stroom?Er wordt snel gesteld dat gas duurder is dan stroom. Dit omdat een kWh stroom een stuk goedkoper is dan een kuub gas. Waar een kWh in 2021 ongeveer € 0,22 cent kost, kost een kuub zo’n € 0,79 cent. In dat opzicht is stroom dus duurder dan gas. Eigenlijk zijn gas en stroom qua kosten niet met elkaar te vergelijken. Om de vraag goed te beantwoorden, moet worden gekeken naar de energetische inhoud. Waar 1 kWh elektriciteit een bruikbare energetische inhoud heeft van 1 kWh, heeft 1 kuub gas 8 kWh aan bruikbare energetische inhoud. Puur gekeken naar energie staat 8 kWh dus gelijk aan 1 m³ gas. Die 8 kWh kost je (8 keer € 0,22) €1,76. Terwijl 1 m³ gas je maar € 0,79 had gekost. Gas is op die manier dus ruim twee keer goedkoper dan stroom.
Het zal in onze situatie ook te maken hebben met de hoeveelheid energie die de zonnepanelen opwekken. En met even snel kortdurend verwarmen denk ik.
Schemerlampje
13-07-2022 om 12:22
1968 schreef op 13-07-2022 om 11:21:
Wat is duurder: gas of stroom?Er wordt snel gesteld dat gas duurder is dan stroom. Dit omdat een kWh stroom een stuk goedkoper is dan een kuub gas. Waar een kWh in 2021 ongeveer € 0,22 cent kost, kost een kuub zo’n € 0,79 cent. In dat opzicht is stroom dus duurder dan gas. Eigenlijk zijn gas en stroom qua kosten niet met elkaar te vergelijken. Om de vraag goed te beantwoorden, moet worden gekeken naar de energetische inhoud. Waar 1 kWh elektriciteit een bruikbare energetische inhoud heeft van 1 kWh, heeft 1 kuub gas 8 kWh aan bruikbare energetische inhoud. Puur gekeken naar energie staat 8 kWh dus gelijk aan 1 m³ gas. Die 8 kWh kost je (8 keer € 0,22) €1,76. Terwijl 1 m³ gas je maar € 0,79 had gekost. Gas is op die manier dus ruim twee keer goedkoper dan stroom.
Maar het hangt ook af van het rendement van je cv-ketel en je airco.
Ginevra
13-07-2022 om 12:50
En hoe je het gebruikt. Mijn thuiswerkplek is vrij klein en zo opgewarmd met een elektrisch kacheltje. Als ik de cv aanzet verwarmt hij een groter deel van het huis terwijl ik daar niet ben.
Auwereel
13-07-2022 om 13:06
Het zal er ook wel van afhangen wat Poetin met de gaskraan gaat doen, dus je kan beter nu investeren in infraroodpanelen als de mossen van het dak vallen van de hitte, dan dat er in de winter een gastekort blijkt te zijn en toch wonder-boven-wonder er een Elfstedentocht geschaatst kan worden.