Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Save the planet… of niet

Mevrouw75 schreef op 27-11-2022 om 22:50:

[..]

Ik geloof dat watertoren de levensstijl van Teuniet onder een leuk en gelukkig leven schaart.

Ik snap echt niet wat dat kerkelijk gezwam met mij te maken heeft.

fianne schreef op 27-11-2022 om 22:57:

’we’ willen niet echt. We zien de noodzaak niet. We hebben geen zin luxe in te leveren. We zijn gewend aan groei. En aan nieuwe spullen. Zo werkt onze economie.

De leesgroep waar ik aan meedoe ( lezers van 30 - 60plus, m/v) las onlangs een groen & duurzaam boek. Een van de deelnemers zei ‘In mijn geboortejaar kwam de Club van Rome met een alarmerend rapport. Dat was begin jaren 70. En al die tijd is er kennelijk niet echt iets ondernomen. Verbijsterend. Maar kennelijk hebben overheden en bedrijven andere ambities dan het milieu ontzien.’

Ja je hebt gelijk 'we' willen niet. Maar het gaat niet alleen om overheden en bedrijven. Als consument heb je ook macht. Maar omdat mensen niet op willen geven wat ze denken dat luxe is (inderdaad nieuwe spullen, overvloed) zal het dus toch van overheden moeten komen. En die willen dus ook niet. Dus ja, jammer kinderen, 'we' hebben geen zin aan jullie toekomst te denken, dus hier heb je de nieuwst I phone 

Lizzyliz schreef op 27-11-2022 om 

Niet raar die enorme uitstoot in China. Is beslist niet los te zien van het feit dat van alles en nog wat, ook veel weggooispullen, daar wordt geproduceerd. Industrie. Een flink deel van onze consumptieartikelen dus.
En daarmee ook onze uitstoot!

watertoren schreef op 27-11-2022 om 22:57:

[..]

Ik snap echt niet wat dat kerkelijk gezwam met mij te maken heeft.

Daarom verwijs ik je naar de oudste berichten, toen ze met jonge kinderen zat en er financieel het beste van moest zien te maken. 

Ze heeft me goede tips gegeven voor het wecken van groente en fruit en gaf me de doorslag om een Wonderpan te kopen. (Toen was ze nog geen verkoper van dat ding). 

Naar aanleiding van mijn vraag op Viva of iemand ervaring had met zo'n Wonderpan, werd ik op Teunies blog gewezen. Sindsdien ben ik haar blijven lezen. 

De catechisaties en kerkbezoeken lees ik gewoon omheen.

😊

BrightEchidna89

BrightEchidna89

27-11-2022 om 23:08

Paracelsus schreef op 26-11-2022 om 17:36:

[..]

Als iedereen zo reageert verandert er niets. Dit valt voor mij in dezelfde categorie. Ik vlieg, want het vliegtuig vertrekt toch.

Aan je reactie te zien, begrijp je niet wat ik schrijf. 
Ik heb het over cijfers. Zo'n wedstrijd wordt gespeeld over twee uur in een stadium met tussen de 40 000 en  50 000 supporters die airco verbruiken. De campagne richt zich tot ieder die kijkt, waarbij we spreken over honderden miljoenen per wedstrijd ( https://www.ad.nl/sport/miljard-kijkers-wereldwijd-voor-wk-finale-met-oranje~ad7094ed/ ).
Als zo'n campagne slechts bij 1% van de kijkers het gedrag verandert zal dit al meer invloed hebben dan het wk zelf.

Net dezelfde reden waarom ik geen kritiek uitoefen op de personen die met een privéjet toekomen op de klimaattop; het gaat niet om hun individuele uitstoot, wel om het aantal mensen dat zij weten te bereiken om hun uitstoot te minderen. 
Spijtige hierbij is dat het over aantallen gaat die mensen niet kunnen bevatten. 

Poezenmeisje schreef op 27-11-2022 om 23:06:

[..]

Daarom verwijs ik je naar de oudste berichten, toen ze met jonge kinderen zat en er financieel het beste van moest zien te maken.

Ze heeft me goede tips gegeven voor het wecken van groente en fruit en gaf me de doorslag om een Wonderpan te kopen. (Toen was ze nog geen verkoper van dat ding).

Naar aanleiding van mijn vraag op Viva of iemand ervaring had met zo'n Wonderpan, werd ik op Teunies blog gewezen. Sindsdien ben ik haar blijven lezen.

De catechisaties en kerkbezoeken lees ik gewoon omheen.

😊

Als je watertoren een beetje kent, dan zijn Teunie en zij zo ongeveer water en vuur, die gaat toch niet gelukkig zijn met groenten wecken, zelf theedoeken naaien of sokken stoppen en dan tevreden een boekje inkijken ofzo? 

Ik ken Watertoren (nog) niet.

watertoren schreef op 27-11-2022 om 22:45:

[..]

Deze reactie maakt mij echt benieuwd. Ik zou niet weten hoe .

Vanwege deze verkapte vraag plaatste ik de link naar Teunie.

Lexus schreef op 27-11-2022 om 22:51:

[

Maar laat de vraag de volgende zijn: mensen die nu niets doen of laten voor het milieu (behalve wat afval scheiden): wat zou jullie er toe brengen er wel aan gecommiteerd te zijn? Als er een hoge tax komt bijvoorbeeld?

De grote vraag is denk ik ook. Wanneer doet iemand dan genoeg? 

Zelf ben ik er deels mee bezig. Vind het zeker belangrijk. Maar ben ook zeker schuldig aan "verkeerd" consumeren. Dan kan ik wel mijn een deel van mijn lijstje: "Ik doe het goed op noemen":

Afval scheiden. Huis geisoleerd, voor de woning heel laag gas verbruik, eigen opwekking energie. Elektrische auto (waarvan we het verbruik zelf opwekken). Groene tuin met moestuin. Laatste keer vliegen is 10 jaar geleden

Maar daar staat het slechte lijstje tegenover. We houden van vlees. We houden van roadtrippen met de diesel bus. Etc. 

En zo kan ik nog wel even doorgaan met het lijstje goed en slecht. Gaat een hoge tax me weerhouden van mijn "zondes"? Nee, want die die neem ik heel bewust. En zijn me dus ook veel waard.

RaSa schreef op 28-11-2022 om 00:36:

[..]

De grote vraag is denk ik ook. Wanneer doet iemand dan genoeg?

Zelf ben ik er deels mee bezig. Vind het zeker belangrijk. Maar ben ook zeker schuldig aan "verkeerd" consumeren. Dan kan ik wel mijn een deel van mijn lijstje: "Ik doe het goed op noemen":

Afval scheiden. Huis geisoleerd, voor de woning heel laag gas verbruik, eigen opwekking energie. Elektrische auto (waarvan we het verbruik zelf opwekken). Groene tuin met moestuin. Laatste keer vliegen is 10 jaar geleden

Maar daar staat het slechte lijstje tegenover. We houden van vlees. We houden van roadtrippen met de diesel bus. Etc.

En zo kan ik nog wel even doorgaan met het lijstje goed en slecht. Gaat een hoge tax me weerhouden van mijn "zondes"? Nee, want die die neem ik heel bewust. En zijn me dus ook veel waard.

Voor mij is dat niet de grote vraag. Als je maar iets doet, als je maar de intentie hebt, daar waar jij wat kan opbrengen voor het milieu dat ook te doen. Dat schijnt al best te schelen. Daarbij gun ik zelf ieder zijn quilty pleasure hoor. 

Maar het is vaak zo dat de mensen die niets doen, de mensen die iets doen verwijten dat ze niet alles doen.

Dorestad schreef op 27-11-2022 om 22:30:

[..]

Het een hoeft het ander niet uit te sluiten. Gelukkig en leuk leven en toch consuminderen en/of altijd al vrij eenvoudig leven kan prima samengaan.

Ja, als je omstandigheden (gezin, familie, vrienden, werk, gezondheid, geestelijke gezondheid) allemaal enigszins prettig is, is dat vast zo. Als dat allemaal wat minder prettig is  of moeilijk is, of verdrietig, of... , dan is het een heeeeel.ander verhaal. Je moet érgens enige vreugde uut kunnen halen

Madamecannibale

Madamecannibale

28-11-2022 om 07:25 Topicstarter

Lexus schreef op 27-11-2022 om 22:51:

[..]

precies, het gaat het helemaal niet om een pluim krijgen, het is flauw en kortzichtig het zo te framen. Het gaat om maar niet door te gaan met je verwende leventje terwijl de planeet naar God gaat.

En je kan heel gelukkig en leuk leven als je niet al die spullen/reizen/luxe eten/ kleren hebt. Je zou zelfs kunnen stellen dat dat nodig hebben een vorm van armoede is.

Maar laat de vraag de volgende zijn: mensen die nu niets doen of laten voor het milieu (behalve wat afval scheiden): wat zou jullie er toe brengen er wel aan gecommiteerd te zijn? Als er een hoge tax komt bijvoorbeeld?

Ik denk dat hier nooit een standaard antwoord op te geven is, omdat dit compleet afhangt van iemands persoonlijke situatie. Neem bijvoorbeeld vliegen. As ik nooit meer het vliegtuig zou pakken is de enige consequentie dat ik geen verre plezierreizen of zakelijke reizen kan maken. Maar voor een collega zou het betekenen dat hij nooit meer zijn familie zou zien, want buiten het vliegtuig is er eigenlijk geen echt alternatief om deze verre reis te maken. Voor mij zou een auto dan weer onmisbaar zijn, terwijl collega alles met het OV doet.

Wij hebben zelf geen financiële problemen en wonen in een huis dat het milieutechnisch gezien best goed doet. Maar als je dat niet hebt en elk dubbeltje om moet draaien dan snap ik heel goed dat je niet extra wil betalen voor biologisch vlees, je sinterklaascadeautjes bij Ali express besteld en in je oude diesel blijft rijden.

ZanyHeron88

ZanyHeron88

28-11-2022 om 08:07

bieb1963 schreef op 28-11-2022 om 06:33:

[..]

Ja, als je omstandigheden (gezin, familie, vrienden, werk, gezondheid, geestelijke gezondheid) allemaal enigszins prettig is, is dat vast zo. Als dat allemaal wat minder prettig is of moeilijk is, of verdrietig, of... , dan is het een heeeeel.ander verhaal. Je moet érgens enige vreugde uut kunnen halen

Maar zit vreugde dan in consumeren ?

Paracelsus schreef op 28-11-2022 om 08:07:

[..]

Maar zit vreugde dan in consumeren ?

Soms wel.

We kijken weleens een film via pathe-thuis. Iets dat we met het hele gezin leuk vinden. Dat zou kunnen met een pot thee erbij en een rol mariakaakjes. Wij maken het dan extra gezellig met toastjes met wat kaasjes, en beetje filet en nootjes fris en/of wijn erbij. 

Geen noodzaak maar wel gezellig. Daar halen we dan vreugde uit.

watertoren schreef op 27-11-2022 om 22:10:

[..]

Er zijn zo veel mensen die hun eigen luxe leven blijven leiden en vaak vliegen , elke dag veel vlees eten en veel kleding kopen en noem maar op. Ook op dit forum maar die reageren niet op een topic zoals dit. Dan lijkt het alsof het allemaal gelijkgestemden zijn en de ene geeft zichzelf nog meer veren in de reet dan een ander. Dat is altijd met topics zoals deze, dan krijg je weer de eindeloze opsomming van mensen die zichzelf weer een pluim in de reet steken hoe goed ze het doen. Nou sorry maar ik vind het ook belangrijk om een gelukkig en leuk leven ten hebben en jammer dat dat niet goed is voor het milieu.

Wat een flauwe, kinderachtige manier om je eigen gedrag goed te praten. Als je alleen maar een leuk gelukkig leven kan leiden door zoveel mogelijk te consumeren, dierenleed te veroorzaken of goed te praten, schijt de hebben aan heel de wereld is dat voor mij pure armoe.

Het bewust leven kan je juist een heel goed en gelukkig gevoel geven.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.