Nieuws en actueel
ZanyHeron88
24-11-2022 om 16:39
Recht van demonstratie op plaatsen waar kinderen komen.
Even voor de duidelijkheid. Ik wil geen discussie over waar mensen voor demonstreren, maar alleen over de plaats.
Ik merk dat ik met pijn in mijn buik de artikelen lees over wat er in Staphorst is gebeurd. Hier hadden zomaar kinderen tussen kunnen zitten. Ik citeer even het AD
De politie zette zaterdag in Staphorst 200 man personeel in, waaronder een peloton mobiele eenheid (48 mensen) en agenten in burger. In de lucht vloog een drone van de politie. Ter vergelijking: bij een risicowedstrijd in het betaald voetbal brengt de politie 150 man op de been.
Ik ben ooit eens op de verkeerde plaatst geweest en belande tussen rellende supporters van een voetbalclub en werd klemgezet door politie paarden. Ik vond dit als volwassen vrouw een zeer angstige ervaring. En nu lees ik dat er een demonstratie was in Staphorst en dat ze er al vanuit gingen dat het erger uit de hand zou gaan lopen dan bij een gemiddelde voetbalwedstrijd ( eigen invulling gezien de politie inzet)
En dit op een plaats waar alle kinderen van 1 gemeente op 1 plek aanwezig zouden zijn. Pfff dat had in mijn ogen echt heel fout kunnen aflopen.
Een dag geleden waren er mensen die weliswaar vreedzaam protesteerde in een kindermuseum. Ze trokken hun kleding uit. Ook dit vind ik een kwalijke zaak. Kinderen vragen hier niet om en krijgen zomaar een naakte man of vrouw te zien. Nog even los van kinderen die misschien al een trauma hebben door misbruik. Want die cijfers liegen er niet om helaas.
Wat vinden jullie hiervan? Ik snap zelf niet dat er op deze plaatsen gedemonstreerd mag worden. En in elk geval niet op deze manier. Het recht van protest hoeft ook helemaal niet ontnomen te worden, maar kan zich verplaatsen naar Bijv Den- Haag.
ZanyHeron88
25-11-2022 om 14:40
Moxxie schreef op 25-11-2022 om 14:33:
[..]
Maar geef jij niet de voorkeur aan een oplossing die demonstreren niet langer nodig maakt?
Nee, ik ben voor keuzevrijheid en die zal altijd schuren. En eerlijk. Ik vind het vrij onzinnige om te demonstreren in Staphorst. Zij kijken ook tv, dus die verandering komt er echt wel. Alleen niet zo snel als sommige zouden willen. Ik vind het compleet onnodig om te demonstreren tussen de kinderen en hun een risico te laten lopen, voor een verandering die vroeg of laat toch wel komt.
felija
25-11-2022 om 14:42
Doemijdieglazenbol schreef op 25-11-2022 om 14:37:
Kinderen moeten beschermd worden tegen geweld en intimidatie. Net als volwassenen. Daarvoor hoef je het demonstratierecht niet verder in te perken. Eenvoudiger is het voor mij niet.
Het is aan de ouders om persoonlijke risico inschattingen te maken. Dat doen ze élke dag, op heel veel fronten. Dus ook in dit soort situaties.
Er worden allerlei excessen met de haren erbij getrokken, maar gelukkig hoor ik eigenlijk nooit over (onschuldige) kinderslachtoffers. Dus zover uit de hand loopt het ook niet. Dat zou echt wel gemeld worden.
het inperken van het demonstratierecht op deze grond, is in mijn optiek dan ook zoiets als met een bazooka schieten op een mug.
Precies! Jij verwoordt precies hoe ik erover denk.
ZanyHeron88
25-11-2022 om 14:45
Het is mij nu nog steeds niet duidelijk wat nou de zwaarwegende grond is om tussen de kinderen te demonstreren? Ik hoop dat de politiek hier ook eens naar gaat kijken.
Moxxie
25-11-2022 om 15:05
Paracelsus schreef op 25-11-2022 om 14:45:
Het is mij nu nog steeds niet duidelijk wat nou de zwaarwegende grond is om tussen de kinderen te demonstreren? Ik hoop dat de politiek hier ook eens naar gaat kijken.
Dat lijkt me duidelijk, demonstreren doe je om aandacht te vragen voor een onderwerp en dan zoek je het tijdstip en de lokatie uit waarmee je de meeste mensen uit je doelgroep bereikt. Twee weken van tevoren bij de toneelclub gaan staan is zinloos.
Het gevoel, moet dat nou bij een kinderfeest begrijp ik heel goed, ik had het ook liever niet want het werkt natuurlijk niet sfeerverhogend, ook zonder rellen niet en dat vind ik jammer voor de kinderen. Maar een groep het demonstratierecht ontnemen omwille van de gezelligheid kan natuurlijk niet en als een gemeente kiest voor een feest dat demonstranten aantrekt moeten onveilige situaties gewoon voorkomen en aangepakt worden bij de bron.
Daglichtlamp
25-11-2022 om 15:10
Paracelsus schreef op 25-11-2022 om 14:37:
[..]
Vast, maar is dat het trauma waar van ook een andere grote groep kinderen ? Je kan natuurlijk ook op kinderniveau protesteren en lekker je kleding aanhouden.
Waren er wel kinderen bij, bij die actie van Naturalis? Ik vind het veel waarschijnlijker dat ze gewacht hebben tot die zaal waar ze hun foto gemaakt hebben leeg was, zodat ze in alle rust hun actie op social media konden zetten voordat ze weer uit het museum verwijderd werden.
ZanyHeron88
25-11-2022 om 15:13
Moxxie schreef op 25-11-2022 om 15:05:
[..]
Dat lijkt me duidelijk, demonstreren doe je om aandacht te vragen voor een onderwerp en dan zoek je het tijdstip en de lokatie uit waarmee je de meeste mensen uit je doelgroep bereikt. Twee weken van tevoren bij de toneelclub gaan staan is zinloos.
Het gevoel, moet dat nou bij een kinderfeest begrijp ik heel goed, ik had het ook liever niet want het werkt natuurlijk niet sfeerverhogend, ook zonder rellen niet en dat vind ik jammer voor de kinderen. Maar een groep het demonstratierecht ontnemen omwille van de gezelligheid kan natuurlijk niet en als een gemeente kiest voor een feest dat demonstranten aantrekt moeten onveilige situaties gewoon voorkomen en aangepakt worden bij de bron.
Maar je doelgroep is niet de kinderen? Dus wat is de logica om op een drukbezochte plek van kinderen te gaan demonstreren? Met alle risico’s van dien?
En waarom is de toneelgroep geen goede optie? Ik neem aan dat zij hun eigen schminck doen? Of is het toch stiekem te doem om de media aandacht ? en is de veiligheid en gezelligheid voor de kinderen maar bijzaak. Het zijn immers niet de kinderen van de demonstranten. Die demonstranten staan er nota bene, omdat ze willen dat elk kind een leuk feest heeft. Maar blijkbaar niet voor de kinderen in het dorp waar ze komen, want de kans is groot dat het tot ongeregeldheden zorgt en dat wisten ze vast, anders hadden ze amnesty niet meegenomen.
als je demonstreert in Naturalis kan je toch ook gewoon je punt maken met kleding aan. Maar nee, het moet blijkbaar toch gaan om het shockerende effect en de kinderen zijn weer bijzaak.
Ik vind er enorm veel egoïsme zitten om bij kinderen te demonstreren op een manier die niet passend is en eventueel geweld kan uitlokken.
Daglichtlamp
25-11-2022 om 15:17
Paracelsus schreef op 25-11-2022 om 15:13:
[..]
Ik vind er enorm veel egoïsme zitten om bij kinderen te demonstreren op een manier die niet passend is en eventueel geweld kan uitlokken.
Daar verschillen wij van mening. Als een demonstratie een vergunning aanvraagt, zich precies aan die vergunning houdt dan zie ik niet in op welke manier zij geweld uitlokken.
ZanyHeron88
25-11-2022 om 15:20
Daglichtlamp schreef op 25-11-2022 om 15:10:
[..]
Waren er wel kinderen bij, bij die actie van Naturalis? Ik vind het veel waarschijnlijker dat ze gewacht hebben tot die zaal waar ze hun foto gemaakt hebben leeg was, zodat ze in alle rust hun actie op social media konden zetten voordat ze weer uit het museum verwijderd werden.
Wat denk je zelf? Het is een museum dat goed bezocht wordt, vooral door kinderen. In hun filmpje hoor je de kinderen en mensen op de achtergrond.
ZanyHeron88
25-11-2022 om 15:21
Daglichtlamp schreef op 25-11-2022 om 15:17:
[..]
Daar verschillen wij van mening. Als een demonstratie een vergunning aanvraagt, zich precies aan die vergunning houdt dan zie ik niet in op welke manier zij geweld uitlokken.
Dan hoop ik dat de politiek nu eens goed gaat nadenken over het verschaffen van een vergunning als ze weten dat de inzet van enorm veel politie noodzakelijk is. Daarnaast heeft het 0 meerwaarde om kinderen hiermee te confronteren.
felija
25-11-2022 om 15:22
Paracelsus schreef op 25-11-2022 om 15:13:
[..]
Maar je doelgroep is niet de kinderen? Dus wat is de logica om op een drukbezochte plek van kinderen te gaan demonstreren? Met alle risico’s van dien?
En waarom is de toneelgroep geen goede optie? Ik neem aan dat zij hun eigen schminck doen? Of is het toch stiekem te doem om de media aandacht ? en is de veiligheid en gezelligheid voor de kinderen maar bijzaak. Het zijn immers niet de kinderen van de demonstranten. Die demonstranten staan er nota bene, omdat ze willen dat elk kind een leuk feest heeft. Maar blijkbaar niet voor de kinderen in het dorp waar ze komen, want de kans is groot dat het tot ongeregeldheden zorgt en dat wisten ze vast, anders hadden ze amnesty niet meegenomen.
als je demonstreert in Naturalis kan je toch ook gewoon je punt maken met kleding aan. Maar nee, het moet blijkbaar toch gaan om het shockerende effect en de kinderen zijn weer bijzaak.Ik vind er enorm veel egoïsme zitten om bij kinderen te demonstreren op een manier die niet passend is en eventueel geweld kan uitlokken.
Ik vind enorm veel egoïsme zitten bij dat tuig, wat de orde verstoort.
Poezie
25-11-2022 om 15:26
felija schreef op 25-11-2022 om 15:22:
[..]
Je hebt toch hopelijk wel begrepen dat we het daar allemaal over eens zijn?
ZanyHeron88
25-11-2022 om 15:26
felija schreef op 25-11-2022 om 15:22:
[..]
Ja, ik ga nu in herhaling vallen. Dit. Gebeurd. Elk. Jaar. Weer.
Wat is nu de meerwaarde om dit keer op keer zo te organiseren tussen de kinderen in? Nogmaals. De. Kinderen. Gaan. Niet. Voor. De. Verandering. Zorgen.
Dat tuig kan je pas achteraf aanpakken. Zeer onwenselijk om dit elk jaar weer zo te laten escaleren. De
felija
25-11-2022 om 15:29
Poezie schreef op 25-11-2022 om 15:26:
[..]
Je hebt toch hopelijk wel begrepen dat we het daar allemaal over eens zijn?
TO noemt het egoïstisch van de demonstranten, ik wilde dat toch graag even nuanceren. Over de oproerkraaiers ging het (weer) niet, terwijl het wat mij betreft, juist daarover zou moeten gaan.
ShowyHummingbird30
25-11-2022 om 15:30
Paracelsus schreef op 25-11-2022 om 15:21:
[..]
Dan hoop ik dat de politiek nu eens goed gaat nadenken over het verschaffen van een vergunning als ze weten dat de inzet van enorm veel politie noodzakelijk is. Daarnaast heeft het 0 meerwaarde om kinderen hiermee te confronteren.
Daarmee geef je het tuig dus hun zin. Als ze maar genoeg geweld gebruiken, of daarmee dreigen, dan moet een vreedzame legale demonstratie volgens jou verboden worden? Omgekeerde wereld. Zou mooi worden - als een demonstratie mij niet aanstaat trommel ik een clubje relschoppers op en hup de burgemeester verbiedt de demonstratie.
Laten we wel wezen, je vindt dit alleen als het je zo uitkomt, oftewel als jij het niet met het doel van een demonstratie eens bent.
Je bagatelliseert het wangedrag van de relschoppers. Dát zijn degenen die je moet bekritiseren. Dát zijn degenen die het dreigen te verpesten voor je kinderen. Dát zijn degenen die (preventief) moeten worden opgepakt en gestraft. En ja, dat had gekund. Dit was echt wel in de gemeenschap bekend. Men heeft er bewust voor gekozen om de ogen dicht te houden en het te laten escaleren. Dat moet je hen kwalijk nemen. Niet de demonstranten.
Maar goed, we draaien in kringetjes.
ZanyHeron88
25-11-2022 om 15:35
Coreopsis schreef op 25-11-2022 om 15:30:
[..]
Daarmee geef je het tuig dus hun zin. Als ze maar genoeg geweld gebruiken, of daarmee dreigen, dan moet een vreedzame legale demonstratie volgens jou verboden worden? Omgekeerde wereld. Zou mooi worden - als een demonstratie mij niet aanstaat trommel ik een clubje relschoppers op en hup de burgemeester verbiedt de demonstratie.
Laten we wel wezen, je vindt dit alleen als het je zo uitkomt, oftewel als jij het niet met het doel van een demonstratie eens bent.
Je bagatelliseert het wangedrag van de relschoppers. Dát zijn degenen die je moet bekritiseren. Dát zijn degenen die het dreigen te verpesten voor je kinderen. Dát zijn degenen die (preventief) moeten worden opgepakt en gestraft. En ja, dat had gekund. Dit was echt wel in de gemeenschap bekend. Men heeft er bewust voor gekozen om de ogen dicht te houden en het te laten escaleren. Dat moet je hen kwalijk nemen. Niet de demonstranten.Maar goed, we draaien in kringetjes.
Onderbouw dit eens en kom vooral eens met bewijs?
Ik bagatelliseer niets, dat lees je er zelf in, misschien zoals de waard is vertrouwd hij z’n gasten?
Je kan het tuig niet vooraf aanpakken, alleen achteraf en dan is het kwaad al geschied en het risico voor de kinderen alweer voorbij. En nogmaals. Waarom demonstreren tussen de kinderen, terwijl zij 0 zeggenschap hebben. Protesteer daar waar je je punt kan maken.
want leg mij eens uit waarom je bij een kinderpubliek met 0% invloed iets kan veranderen, behalve provocatie ( wat dat gebeurd er jaar in jaar uit en is de gemeente blijkbaar al op voorbereid)
Terwijl je ook kan protesteren bij de gemeente zelf of de toneelclub, die wel iets kunnen veranderen.