Nieuws en actueel
ZanyHeron88
24-11-2022 om 16:39
Recht van demonstratie op plaatsen waar kinderen komen.
Even voor de duidelijkheid. Ik wil geen discussie over waar mensen voor demonstreren, maar alleen over de plaats.
Ik merk dat ik met pijn in mijn buik de artikelen lees over wat er in Staphorst is gebeurd. Hier hadden zomaar kinderen tussen kunnen zitten. Ik citeer even het AD
De politie zette zaterdag in Staphorst 200 man personeel in, waaronder een peloton mobiele eenheid (48 mensen) en agenten in burger. In de lucht vloog een drone van de politie. Ter vergelijking: bij een risicowedstrijd in het betaald voetbal brengt de politie 150 man op de been.
Ik ben ooit eens op de verkeerde plaatst geweest en belande tussen rellende supporters van een voetbalclub en werd klemgezet door politie paarden. Ik vond dit als volwassen vrouw een zeer angstige ervaring. En nu lees ik dat er een demonstratie was in Staphorst en dat ze er al vanuit gingen dat het erger uit de hand zou gaan lopen dan bij een gemiddelde voetbalwedstrijd ( eigen invulling gezien de politie inzet)
En dit op een plaats waar alle kinderen van 1 gemeente op 1 plek aanwezig zouden zijn. Pfff dat had in mijn ogen echt heel fout kunnen aflopen.
Een dag geleden waren er mensen die weliswaar vreedzaam protesteerde in een kindermuseum. Ze trokken hun kleding uit. Ook dit vind ik een kwalijke zaak. Kinderen vragen hier niet om en krijgen zomaar een naakte man of vrouw te zien. Nog even los van kinderen die misschien al een trauma hebben door misbruik. Want die cijfers liegen er niet om helaas.
Wat vinden jullie hiervan? Ik snap zelf niet dat er op deze plaatsen gedemonstreerd mag worden. En in elk geval niet op deze manier. Het recht van protest hoeft ook helemaal niet ontnomen te worden, maar kan zich verplaatsen naar Bijv Den- Haag.
ShowyHummingbird30
24-11-2022 om 17:22
Paracelsus schreef op 24-11-2022 om 17:20:
[..]
Nee, maar dat kan je dus alleen achteraf aanpakken en bestraffen. Dan is het kwaad al geschied.
Niet waar. Dit hadden ze echt ook van te voren kunnen aanpakken. Met gebiedsverboden en zo. Die lokale relschoppers kwamen echt niet uit de lucht vallen.
Daglichtlamp
24-11-2022 om 17:23
Paracelsus schreef op 24-11-2022 om 17:20:
[..]
Nee, maar dat kan je dus alleen achteraf aanpakken en bestraffen. Dan is het kwaad al geschied.
Dat kan dus ook vooraf, juist door een rustig verloop als voorwaarde te stellen. Als je de demonstratie op het laatste nippertje nog kan verbieden (wat dus deze keer gebeurde) kun je dat met de intocht ook doen. Het is heel normaal om voorwaarden te verbinden aan een vergunning voor een evenement.
ZanyHeron88
24-11-2022 om 17:23
Coreopsis schreef op 24-11-2022 om 17:22:
[..]
Niet waar. Dit hadden ze echt ook van te voren kunnen aanpakken. Met gebiedsverboden en zo. Die lokale relschoppers kwamen echt niet uit de lucht vallen.
Blijkbaar wel als je het AD artikel leest.
ik ben dus inderdaad voor een gebiedsverbod voor actievoerders in een kinderrijk gebied.
ZanyHeron88
24-11-2022 om 17:25
Daglichtlamp schreef op 24-11-2022 om 17:23:
[..]
Dat kan dus ook vooraf, juist door een rustig verloop als voorwaarde te stellen. Als je de demonstratie op het laatste nippertje nog kan verbieden (wat dus deze keer gebeurde) kun je dat met de intocht ook doen. Het is heel normaal om voorwaarden te verbinden aan een vergunning voor een evenement.
Dus pak je de kinderen. Dat vind ik pas echt sneu. Als ik uitga van mijn eigen kinderen. Die verheugen zich al een week op z’n event. En vaak zijn ze ook nog “ gelovig” want het gaat om jonge kinderen.
ShowyHummingbird30
24-11-2022 om 17:26
Paracelsus schreef op 24-11-2022 om 17:23:
[..]
ik ben dus inderdaad voor een gebiedsverbod vooractievoerdersrelschoppers in een kinderrijk gebied.
Zo klopt ie weer.
ZanyHeron88
24-11-2022 om 17:26
Coreopsis schreef op 24-11-2022 om 17:26:
[..]
Zo klopt ie weer.
En hoe ga je dat regelen dan?
ShowyHummingbird30
24-11-2022 om 17:27
Paracelsus schreef op 24-11-2022 om 17:25:
[..]
Dus pak je de kinderen. Dat vind ik pas echt sneu. Als ik uitga van mijn eigen kinderen. Die verheugen zich al een week op z’n event. En vaak zijn ze ook nog “ gelovig” want het gaat om jonge kinderen.
Zo'n event is die dag op honderden plekken in Nederland. Dan kies je er een waar geen demonstratie is aangekondigd of relschoppers worden verwacht. De wereld houdt niet op bij de grens van Staphorst.
ShowyHummingbird30
24-11-2022 om 17:30
Ik blijf me verbazen TO. Jij zegt dus eigenlijk dat omdat iets een ongewenst gevolg heeft, moet je dat "iets" voortaan maar verbieden? Ik zou zeggen: pak dat ongewenste gevolg aan. Anders beloon je het tuig voor hun rotgedrag. Lijkt me niet bevorderlijk voor de toekomst.
ZanyHeron88
24-11-2022 om 17:32
Coreopsis schreef op 24-11-2022 om 17:30:
Ik blijf me verbazen TO. Jij zegt dus eigenlijk dat omdat iets een ongewenst gevolg heeft, moet je dat "iets" voortaan maar verbieden? Ik zou zeggen: pak dat ongewenste gevolg aan. Anders beloon je het tuig voor hun rotgedrag. Lijkt me niet bevorderlijk voor de toekomst.
Ze mogen toch demonstreren? Maar waarom moet dat tussen de kinderen en laten we wel wezen, met een extreem standpunt in de ogen van de tegenpartij. En de tegenpartij heeft weer een extreemstandpunt in de ogen van de demonstranten.
ZanyHeron88
24-11-2022 om 17:33
Coreopsis schreef op 24-11-2022 om 17:27:
[..]
Zo'n event is die dag op honderden plekken in Nederland. Dan kies je er een waar geen demonstratie is aangekondigd of relschoppers worden verwacht. De wereld houdt niet op bij de grens van Staphorst.
En iedereen heeft een auto? Ik niet namelijk.
Zilver_gray
24-11-2022 om 17:34
Rondstruiner schreef op 24-11-2022 om 17:20:
[..]
Precies. Ze moeten die schijnheilige tokkies uit Staphorst keihard aanpakken.
Volgend jaar misschien maar helemaal geen intocht van de sint daar. Gaan ze maar in Zwolle naar de intocht met hun kinderen, dan zijn die tenminste veilig. Want het gaat de to allemaal om de kinderen, toch ?
Nou echt he!
Zilver_gray
24-11-2022 om 17:35
Dit zou een vreedzame demonstratie zijn geweest als die achterlijke rellers zich rustig hadden gehouden. Dan was er niks aan de hand geweest.
ZanyHeron88
24-11-2022 om 17:37
Zilver_gray schreef op 24-11-2022 om 17:35:
Dit zou een vreedzame demonstratie zijn geweest als die achterlijke rellers zich rustig hadden gehouden. Dan was er niks aan de hand geweest.
Maar keer op keer draait het hier weer op uit.
ShowyHummingbird30
24-11-2022 om 17:38
Paracelsus schreef op 24-11-2022 om 17:32:
[..]
Ze mogen toch demonstreren? Maar waarom moet dat tussen de kinderen en laten we wel wezen, met een extreem standpunt in de ogen van de tegenpartij. En de tegenpartij heeft weer een extreemstandpunt in de ogen van de demonstranten.
Tegenpartij? Relschoppers. Je vergoelijkt het gedrag van dat tuig. Bedreiging, vernieling, is nooit oke.
ZanyHeron88
24-11-2022 om 17:39
Coreopsis schreef op 24-11-2022 om 17:38:
[..]
Tegenpartij? Relschoppers. Je vergoelijkt het gedrag van dat tuig. Bedreiging, vernieling, is nooit oke.
Ik vergoelijk niets, maar keer op keer zien we weer dat dit enorm uit de hand loopt. En dat op een kinderfeest. Het lijkt mij niet de plaatst voor een demonstratie.