Nieuws en actueel
Claire11
22-05-2022 om 21:36
Personeelstekort
De laatste dagen/weken komen er wel erg veel nieuwsberichten over personeelstekort voorbij. Vakanties vallen in het water, de thuiszorg is overbelast, de politie kan het werk niet meer doen en noem maar op.
Hoe merken jullie dat er overal personeelstekort is? En wat zouden we als oplossing ervoor kunnen doen?
duizel
23-05-2022 om 20:05
lientje69 schreef op 23-05-2022 om 13:22:
[..]
Ik ben heel enthousiast over de zorg hoor! Vind het geweldig werk, dankbaar werk ook en een goede afwisseling tussen met je handen en hoofd werken. Het is zoveel meer dan alleen maar billen wassen, zoals sommigen denken. Ik werkte hiervoor in een winkel, met veel slechtere pauzes, hele dag staan ( nu zit ik ook regelmatig) en slechter betaald. Ben onwijs blij met mijn werk, alleen is 13, 60 bruto per uur wat karig ten opzichte van de verantwoordelijkheid die je hebt voor je bewoners. Maar in de winkel kreeg ik maar 11 euro bruto per uur en dat was mijn max. Ik kan nu doorgroeien nog naar 19 bruto per uur, al duurt dat nog zo'n 10 jaar eer ik in die trede zit. Ik ben mega blij dat ik me op mijn 50ste besloten heb de zorg in te gaan!
Ik denk dat je hierover best kunt onderhandelen als je dat zou willen. Als je ergens anders gaat solliciteren kun je onderhandelen over de trede. Bij je huidige werk misschien ook wel
Rockstar
23-05-2022 om 20:06
Bellejolie schreef op 23-05-2022 om 18:35:
[..]
Ik vind computers best interessant. Ben ook digi vraagbaak voor mijn collega's.
Maar goed, we zeggen over IT toch ook niet: jaaaa daar moet je een bepaald type mens voor zijn. Beetje nerdy en autistisch. Het is een roeping hè, IT-werk. Zo dankbaar ook, als Janneke van Inkoop toch weer kan printen door jouw inspanningen.
Zie je hoe kleinerend dat klinkt? Ik word eigenlijk altijd pissed als mensen zo over mij en mijn werk praten.
Maar het is zo toch? In de IT werkt over het algemeen inderdaad een beetje een nerdy introvert type met ruimtelijk inzicht en analytisch vermogen. In de zorg werken gevoelsmensen met hart voor anderen en grote communicatieve vaardigheden. En er zijn uitzonderingen, maar dat is wel de tendens. Ik kan natuurlijk best billen wassen, maar patiënten op hun gemak stellen, begrip tonen, meeleven en (slechte) boodschappen overbrengen ben ik echt niet goed in. Net zoals een zorgmedewerker misschien best wat code kan schrijven maar geen AI algoritme uit zijn mouw kan schudden.
ProfitableMantis53
23-05-2022 om 20:06
Rockstar schreef op 23-05-2022 om 20:01:
[..]
Uh nee, als ik 36-40+ uur per week van mijn leven op offer, dan neem ik geen genoegen met minder. Helemaal niet als ik niet fatsoenlijk rond kan komen met minder.
Nee, maar ik heb het dus over mensen die wel rond kunnen komen met minder.
Mevrouw75
23-05-2022 om 20:10
willem1959 schreef op 23-05-2022 om 15:37:
Als vrouwen in de zorg en het onderwijs per week een paar uurtjes meer zouden werken is het personeelstekort in die sectoren opgelost.
Die vrouwen gaan alleen meer werken als de voorwaarden beter worden, en gelijk hebben ze. Niet voor niks zijn alle mannen al het onderwijs uitgegaan. Als die nou allemaal terug komen is het probleem ook opgelost.
ProfitableMantis53
23-05-2022 om 20:11
Libertine schreef op 23-05-2022 om 18:53:
[..]
Zorgen ís niet een vrouwending. We hebben geen afwijkend gen dat maakt dat wij vrouwen beter of liever kunnen zorgen.
Geen gen, wel een hormoon dacht ik.
LostJellyfish83
23-05-2022 om 20:12
absor schreef op 23-05-2022 om 18:55:
lijkt alsof we het nu alleen over personeelstekort hebben in de zorg en alsof hoger salaris het zou oplossen maar het tekort is OVERAL. Politie defensie onderwijs bouw zorg horeca ict techniek detailhandel en ga zo maar door
Enige waar we meer dan genoeg van hebben zijn influencers, youtubers en allerhande coaches
Ja, dat. Mijn man en dochter werken allebei in een technisch bedrijf en daar zitten ze ook te springen om mensen. Dochter moet tegenwoordig vaak overwerken op zaterdag om aan de vraag van de opdrachtgevers te kunnen voldoen. Vacatures hebben ze zat, maar het is moeilijk om gekwalificeerde mensen te vinden.
duizel
23-05-2022 om 20:15
willem1959 schreef op 23-05-2022 om 15:37:
Als vrouwen in de zorg en het onderwijs per week een paar uurtjes meer zouden werken is het personeelstekort in die sectoren opgelost.
Daar moet wel wat tegenover staan dan. Voor mij betekent dat:
- hulp ivm werkdrukvermindering, bijvoorbeeld ondersteuning bij veel zware casussen (bv meer ruimte krijgen voor collegiale consultatie), papierwerk deels mogen overdragen
- betere waardering wb salaris
MMcGonagall
23-05-2022 om 20:21
Nera schreef op 23-05-2022 om 20:06:
[..]
Nee, maar ik heb het dus over mensen die wel rond kunnen komen met minder.
Waarschijnlijk zou ik wel kunnen rondkomen van 3000 bruto, maar veel meer dan net aan rondkomen ook niet. In je eentje en met een goedkoop huisje is weer een ander verhaal, maar ook die mensen willen wel eens op vakantie of een nieuwe tv kopen. Altijd moeten schipperen is ook niet fijn.
Rockstar
23-05-2022 om 20:29
MMcGonagall schreef op 23-05-2022 om 20:21:
[..]
Waarschijnlijk zou ik wel kunnen rondkomen van 3000 bruto, maar veel meer dan net aan rondkomen ook niet. In je eentje en met een goedkoop huisje is weer een ander verhaal, maar ook die mensen willen wel eens op vakantie of een nieuwe tv kopen. Altijd moeten schipperen is ook niet fijn.
Ja dat, geld geeft ook sjeu aan je leven. Leuk als je net rond kan komen, maar als je bij de eerst volgende huursverhoging meteen een probleem hebt (of zoals nu met de inflatie van eten, verwarming, benzine) ben je toch ook niet blij.
BrightEchidna89
23-05-2022 om 20:36
Bellejolie schreef op 23-05-2022 om 19:18:
[..]
Dat kleuters andere interesses laten zien, kan ook liggen aan de subtiele voorbeelden die ze krijgen. Maar dat is een andere discussie.
Mannen hebben ook twee handjes net als vrouwen en daarmee kunnen ze gewoon een stofzuiger hanteren. En als mannen dan echt vinden dat onderwijs en zorg niets voor hun is, dan moeten ze ook geen arts worden.
Overigens waren onderwijzers vroeger bijna allemaal man, hoe kan dat dan?
En hoezo werken er mannen als kok als koken vrouwenwerk is?
Misschien omdat het toen vooral ging om de overdracht van kennis en er veel minder aandacht werd besteed aan de meer vrouwelijke waarden.
Gelukkig is de kwaliteit van ons onderwijs erop vooruitgegaan sinds het merendeel van de onderwijzers vrouwen zijn.
Jsf182
23-05-2022 om 21:20
Bakblik schreef op 23-05-2022 om 15:55:
[..]
Dat is de theorie, de rekenmodellen vertellen jou dat het dan is opgelost. In de praktijk pakt dat vaak heel anders uit en als het financieel dan ook nog eens niets oplevert dan doen vrouwen dat niet.
Mannen ook niet overigens maar daar hoor je niemand over. Want mannen werken meer en die kunnen er niet een paar uur extra bijdoen dat is veel te zwaar en mannen hebben het al zó zwaar.
Wat moeten die gezinnen waar de partners geen man/vrouw zijn het dan echt ingewikkeld hebben
absor
23-05-2022 om 22:15
Libertine schreef op 23-05-2022 om 19:54:
[..]
Baren en voeden is binnen een jaar wel bekennen maar de manier waarop we naar vrouwen kijken en we verwachten dat ze zorgen duurt een vrouwenleven lang
Het is aangeleerd gedrag. Dat we met z’n allen in stand houden.
Dat kan je wel denken maar daar is de wetenschap het niet over eens. Sterker nog s onderzoeken wijzen uit dat het mannen en vrouwenbrein echt heel anders werkt (lichaam trouwens ook wat echt gevolgen heeft voor werking van bv medicatie)
Libertine
23-05-2022 om 22:58
absor schreef op 23-05-2022 om 22:15:
[..]
Dat kan je wel denken maar daar is de wetenschap het niet over eens. Sterker nog s onderzoeken wijzen uit dat het mannen en vrouwenbrein echt heel anders werkt (lichaam trouwens ook wat echt gevolgen heeft voor werking van bv medicatie)
De wetenschap is er volgens mij allang uit dat mannen technisch prima in staat zijn om te kunnen (ver)zorgen? En dat door de bank genomen er geen beperkingen (lichamelijk, mentaal, genetisch) zijn die ze in de weg staat dat met net zoveel inzet te doen als vrouwen. Toch?
Zeefietser
24-05-2022 om 03:59
Valdemar schreef op 23-05-2022 om 20:36:
[..]
Misschien omdat het toen vooral ging om de overdracht van kennis en er veel minder aandacht werd besteed aan de meer vrouwelijke waarden.
Gelukkig is de kwaliteit van ons onderwijs erop vooruitgegaan sinds het merendeel van de onderwijzers vrouwen zijn.
Is dat zo, over het algemeen lees ik alleen maar dat het niet goed gaat in het onderwijs. En dat heet niks met man of vrouw uit te staan. Meer het systeem wat er is, iets met lezen, rekenen enzo.
Ohw en ik wil best wel meer uren draaien dan de 70 per week die ik al doe. Maakt alleen niks uit, gaat boot niks sneller van varen. En dan zit heel de oosterse wereld mij al raar aan te kijken van dat ik als kapitein zeewachten draai.
Personeels tekort hebben we in de zeevaart ook. Als ik nou weer thuis kom kan ik in principe, 9 maand thuis blijven en uitbetaald krijgen. Jammer alleen dat dat nooit zal gebeuren.
Netherfield
24-05-2022 om 06:39
Overal zijn tekorten, en er gaan nog steeds veel mensen met pensioen. We kunnen niet een blik personeel opentrekken voor alle tekorten. Dus, zitten we nog jaren met uitvallende bussen, wachtlijsten ivm geen personeel, winkels die dichtblijven, dingen in je huis die niet gerepareerd worden. Ik vrees dat we er maar aan moeten wennen?
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.