Nieuws en actueel
Claire11
22-05-2022 om 21:36
Personeelstekort
De laatste dagen/weken komen er wel erg veel nieuwsberichten over personeelstekort voorbij. Vakanties vallen in het water, de thuiszorg is overbelast, de politie kan het werk niet meer doen en noem maar op.
Hoe merken jullie dat er overal personeelstekort is? En wat zouden we als oplossing ervoor kunnen doen?
Rozi
23-05-2022 om 19:05
Er zitten ook mensen in de bijstand met kinderen onder de 5 jaar die niet hoeven te solliciteren. Denk dat we daar misschien ook wel een slag in kunnen maken.
Waar ik wel benieuwd naar ben, ouderschapsverlof is uitgebreid, in die zin dat je 70% krijgt doorbetaald nu met nog eens 9 weken. Gaat vanaf augustus dit jaar in. Zorgt ervoor dat tekorten nog meer toenemen toch?
absor
23-05-2022 om 19:06
Libertine schreef op 23-05-2022 om 18:53:
[..]
Zorgen ís niet een vrouwending. We hebben geen afwijkend gen dat maakt dat wij vrouwen beter of liever kunnen zorgen.
Nou we produceren bijvoorbeeld de melk die nodig is, ook hebben we een heel specifieke hormoonhuishouding die zeker aangepast is op baren en voeden hoor
Ja je kan het ontkennen maar als je kleutermeisjes en kleuterjongens ziet spelen is er een groot verschil. En dat betekent niet dat er geen verzorgende jongens zijn en tomboy meisjes het gaat over algemenheden
Bellejolie
23-05-2022 om 19:13
redbulletje schreef op 23-05-2022 om 18:56:
[..]
Volgens mij toch echt wel, het is toch grotendeels een vrouwelijke interesse ondanks dat ikzelf dat gen niet heb.
Lekker seksistisch zeg. Dus vrouwen zijn beter in schoonmaken, zorgen en koken thuis. Mannen zijn beter in klussen, wiskunde en koken als ze chefkok zijn.
redbulletje
23-05-2022 om 19:16
Bellejolie schreef op 23-05-2022 om 19:13:
[..]
Lekker seksistisch zeg. Dus vrouwen zijn beter in schoonmaken, zorgen en koken thuis. Mannen zijn beter in klussen, wiskunde en koken als ze chefkok zijn.
Ik zeg niet dat ze er beter in zijn, enkel dat het meer de interesse van de vrouwen is. Ook als de man best wat in t huishouden wil doen is het vaak niet goed genoeg voor de vrouw waardoor ze het alsnog zelf vaker doet dan de man in kwestie zou doen.
Bellejolie
23-05-2022 om 19:18
absor schreef op 23-05-2022 om 19:06:
[..]
Nou we produceren bijvoorbeeld de melk die nodig is, ook hebben we een heel specifieke hormoonhuishouding die zeker aangepast is op baren en voeden hoor
Ja je kan het ontkennen maar als je kleutermeisjes en kleuterjongens ziet spelen is er een groot verschil. En dat betekent niet dat er geen verzorgende jongens zijn en tomboy meisjes het gaat over algemenheden
Dat kleuters andere interesses laten zien, kan ook liggen aan de subtiele voorbeelden die ze krijgen. Maar dat is een andere discussie.
Mannen hebben ook twee handjes net als vrouwen en daarmee kunnen ze gewoon een stofzuiger hanteren. En als mannen dan echt vinden dat onderwijs en zorg niets voor hun is, dan moeten ze ook geen arts worden.
Overigens waren onderwijzers vroeger bijna allemaal man, hoe kan dat dan?
En hoezo werken er mannen als kok als koken vrouwenwerk is?
MidasWolf
23-05-2022 om 19:26
In zoveel sectoren een te kort, dat los je niet altijd op met meer werken in de techniek en in de transport sectoren bijvoorbeeld werken veel mensen al Full time. Dat los je niet op met nog meer werken
Bij ons in de werkplaats waar ze met elektra werken worden functies nu ook Parttime aangeboden, reiskosten vergoeding, veel vrije dagen, goed loon.9 tot 17 uur baan, overleg in tijden mogelijk.
En toch werken er alleen mannen in de werkplaats de vrouwen die er bij ons werken zitten of op kantoor/administratie en of in de schoonmaak.Mijn baas zegt er is vanuit vrouwen gezien (nu)geen interesse want bij interesse worden veel mensen uitgenodigd voor een gesprek. Zeker in deze tijden.
redbulletje
23-05-2022 om 19:31
Bij mij kwam vandaag een jonge meid voor onderhoud CV en airco. Dat zie je niet vaak. Ze is ook de enige vrouw bij dat bedrijf (althans in de techniek) en ze geniet van de voordelen dat de mannen t allemaal voor haar opnemen en haar helpen zei ze. Zodra er veel meer vrouwen in de sector werken gaan die voordelen ook weg.
absor
23-05-2022 om 19:33
Bellejolie schreef op 23-05-2022 om 19:18:
[..]
Dat kleuters andere interesses laten zien, kan ook liggen aan de subtiele voorbeelden die ze krijgen. Maar dat is een andere discussie.
Mannen hebben ook twee handjes net als vrouwen en daarmee kunnen ze gewoon een stofzuiger hanteren. En als mannen dan echt vinden dat onderwijs en zorg niets voor hun is, dan moeten ze ook geen arts worden.
interessant dat vroeger leerkracht vaak man was maar nog wat: net als postbode en politieagent had onderwijzer ‘status’. Overigens je hd vroeger opleiding voor kleuteronderwijs en dat waren enkel vrouwen. Lagere school (kweekschool) was een andere opleiding
maar goed vrouwen zijn over het algemeen meer aangetrokken tot verzorgende beroepen, zijn weinig mannelijke kraamverzorgers bijvoorbeeld. En mijn man werkt in de ict en ja er zijn vrouwen maar zeer beperkt
redbulletje
23-05-2022 om 19:38
Maar in die tijd waren veel vrouwen nog huisvrouw dus logisch dat er toen vooral mannen voor de klas stonden. De kleuterklas en de eerste 2 klassen op de basisschool had ik wel juffen, maar vanaf klas 3 waren het allemaal mannen.
MidasWolf
23-05-2022 om 19:40
Bellejolie schreef op 23-05-2022 om 19:18:
[..]
Om onderwijzer te worden ga je tot eind jaren 60 naar de kweekschool. Als vooropleiding moet je gymnasium of hbs hebben. Met een diploma van mulo-B kun je ook naar de kweekschool, maar dan duurt de opleiding twee jaar langer. Basisschoolleraren hebben dus allemaal een achtergrond in de hogere en exactere opleidingen van het voortgezet onderwijs.
De kweekschool
De kweekschool duurt afhankelijk van de vooropleiding twee tot vier jaar. Daarna kan de onderwijzer nog één jaar doorleren om zijn volledige bevoegdheid te halen.
Op de kweekschool is naast vakkennis veel aandacht voor handarbeid en lichamelijke opvoeding.
Eind jaren 60 verandert de kweekschool in de Pedagogische Academie en nog later worden onderwijzers klaargestoomd voor het vak via de pabo, waarvoor in vergelijking met de kweekschool lagere toelatingseisen gelden.
De nadruk in de lerarenopleiding verschuift van degelijke vakkennis naar de ontwikkeling van het kind. “Ik had het gevoel dat ik alles met twee vingers in mijn neus kon doen en ik kan me niet herinneren dat ik veel kennis heb opgedaan”, vertelt Iek de Vos in Andere Tijden.
Vooral de onderste alinea vind ik interessant is het niet grof gezegd dat vrouwen meer interesse hebben in de pedagogische kant van het kind en de man nog iets meer op vakkennis gefocust is met op de achtergrond de pedagogiek. Vanuit scholen gezien is het onderwijs flink hervormd in de afgelopen decennia.
MidasWolf
23-05-2022 om 19:42
redbulletje schreef op 23-05-2022 om 19:31:
Bij mij kwam vandaag een jonge meid voor onderhoud CV en airco. Dat zie je niet vaak. Ze is ook de enige vrouw bij dat bedrijf (althans in de techniek) en ze geniet van de voordelen dat de mannen t allemaal voor haar opnemen en haar helpen zei ze. Zodra er veel meer vrouwen in de sector werken gaan die voordelen ook weg.
Klopt zie je niet heel vaak, dan zie je nog eerder meer vrouwen in het magazijn werken en op de vrachtwagen rijden dan hetgeen wat je benoemde.
Libertine
23-05-2022 om 19:54
absor schreef op 23-05-2022 om 19:06:
[..]
Baren en voeden is binnen een jaar wel bekennen maar de manier waarop we naar vrouwen kijken en we verwachten dat ze zorgen duurt een vrouwenleven lang
Het is aangeleerd gedrag. Dat we met z’n allen in stand houden.
lientje69
23-05-2022 om 19:57
Bij ons in de regio zit een transportbedrijf dat vrouwen alleen op kantoor wil. Op de vrachtwagen en in de werkplaats nemen ze alleen mannen aan. Beleid van de directie, al sinds het begin. Gemiste kans vind ik.
Rockstar
23-05-2022 om 20:01
Nera schreef op 23-05-2022 om 18:09:
Al dat geroep om betere salarissen helpt ook weinig. Volgens mij zou de oplossing juist zijn dat mensen eens genoegen zouden nemen met wat minder. Waarom moet je meer krijgen omdat je meer verantwoordelijkheid hebt of omdat je iets harder werkt dan de ander? Mij interesseert alleen maar dat ik genoeg heb om van te leven eigenlijk. Ik weet niet wat ik zie bij sommige bedragen die mensen maandelijks verdienen.
Uh nee, als ik 36-40+ uur per week van mijn leven op offer, dan neem ik geen genoegen met minder. Helemaal niet als ik niet fatsoenlijk rond kan komen met minder.
ProfitableMantis53
23-05-2022 om 20:05
MildredRatched schreef op 23-05-2022 om 18:28:
[..]
Maar hoeveel denk je dat een gemiddelde zorg-medewerker verdient? Een gewone, mbo opgeleide medewerker. Als je het dan hebt over meer verdienen, gaat het ook over bedragen die daadwerkelijk nodig zijn om in je eigen levensonderhoud te voorzien.
Ja dan snap ik het wel, maar daarbuiten niet.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.