Nieuws en actueel
Claire11
22-05-2022 om 21:36
Personeelstekort
De laatste dagen/weken komen er wel erg veel nieuwsberichten over personeelstekort voorbij. Vakanties vallen in het water, de thuiszorg is overbelast, de politie kan het werk niet meer doen en noem maar op.
Hoe merken jullie dat er overal personeelstekort is? En wat zouden we als oplossing ervoor kunnen doen?
lientje69
23-05-2022 om 17:07
Friezinnetje schreef op 23-05-2022 om 17:05:
heb niet alles gelezen, maar zie veel staan: Betere salarissen. Maar dit moet ook allemaal weer betaald worden door de consument/verzekering enz. Dus een hoger salaris klinkt goed, maar ergens moet het opgehoest worden.
Dat is idd een groot probleem. Waar moet dat geld vandaan komen?
Bakblik
23-05-2022 om 17:15
lientje69 schreef op 23-05-2022 om 17:07:
[..]
Dat is idd een groot probleem. Waar moet dat geld vandaan komen?
Zorgen dat de zorg geen verdienmodel meer is voor de zorgverzekeraars. Patiënten geven waar ze recht op hebben: goede zorg!
Heb de afgelopen jaren heel wat dure zorg verspild, iets dat voorkomen had kunnen worden als ze mij niet steeds op het goedkopere medicijn hadden laten overstappen. Maar goed dat is een ander topic.
absor
23-05-2022 om 17:57
zo even een stok in het hoenderhok hoor; maar nu de leerkrachten meer gaan verdienen mss kan de lesdag dan gewoon naar oa frans model. Dus een hele dag. Geeft heel veel ruimte om te werken
Verder ik ben verpleegkundige maar probleem in de zorg is dat ook daar mensen zo snel mogelijk willen opklimmen, geen onregelmatigheid(is ook ongezond), en meer verdienen en helaas er zijn vooral in dr zorg heeeel veel bulshit management banen. Noodgedwongen hoor want financiering en kwaliteitskeurmerken en geldstromen zijn zo ingewikkeld dat het heel veel werk is
Er is een personeelstekort in de zorg ja maar er ook ook een heel groot zorgvraagoverschotprobleem en het is ook niet werkbaar als straks 50% van de nl een zorgbaan zou moeten dus we moeten wat gaan verzinnen vooral af van het idee dat het leven maakbaar is en we eindeloos doorbehandelen
ProfitableMantis53
23-05-2022 om 18:09
Al dat geroep om betere salarissen helpt ook weinig. Volgens mij zou de oplossing juist zijn dat mensen eens genoegen zouden nemen met wat minder. Waarom moet je meer krijgen omdat je meer verantwoordelijkheid hebt of omdat je iets harder werkt dan de ander? Mij interesseert alleen maar dat ik genoeg heb om van te leven eigenlijk. Ik weet niet wat ik zie bij sommige bedragen die mensen maandelijks verdienen.
redbulletje
23-05-2022 om 18:10
Het is ook een probleem dat 55-plussers niet worden aangenomen:
https://eenvandaag.avrotros.nl/item/arbeidsmarkt-krapper-dan-ooit-maar-55-plussers-als-frank-vinden-nog-altijd-moeilijk-een-baan/
Friezinnetje
23-05-2022 om 18:13
In de zorg ben je zo bezig met alles te verantwoorden, dat je geen tijd meer hebt voor de patiënt. Als dat nou eens anders zou gaan, dan zou ten eerste het werk weer leuker worden en heb je minder mensen nodig.
Ik moet op mijn werk nl 2 keer ergens melden dat deelnemer is geweest. Daarbij moet ik elke dag rapporteren over iedereen die bij me komt. Ook degene die elke dag komen en waar weinig 'spannends' mee gebeurt. Werk van het werk dus. Deelnemers klagen dat ik weinig echt tijd voor ze heb en ik snap het helemaal. Want naast die administratie is er zo vaak nog wat anders, wat je 'even' tussendoor moet doen, hier achter aan, dat even regelen.
Ik zit momenteel echt in dubio, of ik nog in de zorg wil blijven werken. Het wordt er momenteel niet leuker op. En om dan nog maar te zwijgen van elke verandering die er elk jaar wel weer is, zodat alles weer anders moet. Bleh
bieb1963
23-05-2022 om 18:22
Ysenda schreef op 23-05-2022 om 07:45:
[..]
En je partner moet die dan niet ook meer opvang afnemen?
Ik blijf het altijd vreemd vinden dat vrouwen altijd de opvang afnemen en mannen niet. De kosten van opvang worden ook afgemeten naar het inkomen van de vrouw, niet tov het gezinsinkomen of inkomen van de man.
Als mannen er al over spreken is het vaker in 'wij' vorm.
Kortom zorg voor kinderen wordt nog steeds als een primaire vrouwen taak gezien.
Emancipatie is nog niet klaar.
Je betaalt dat toch gewoon van het gezinsinkomen? Als je samen x verdient en er een x bedrag aan opvang tegenover staat en vervolgens wordt er in het gezin x en een beetje verdient doordat er een beetje meer gewerkt worden, en de verhouding tot de grotere bso vraag, dus kosten, komt negatief uit, dan heeft dat toch niks te maken met wie man en wie vrouw is?
MildredRatched
23-05-2022 om 18:28
Nera schreef op 23-05-2022 om 18:09:
Al dat geroep om betere salarissen helpt ook weinig. Volgens mij zou de oplossing juist zijn dat mensen eens genoegen zouden nemen met wat minder. Waarom moet je meer krijgen omdat je meer verantwoordelijkheid hebt of omdat je iets harder werkt dan de ander? Mij interesseert alleen maar dat ik genoeg heb om van te leven eigenlijk. Ik weet niet wat ik zie bij sommige bedragen die mensen maandelijks verdienen.
Maar hoeveel denk je dat een gemiddelde zorg-medewerker verdient? Een gewone, mbo opgeleide medewerker. Als je het dan hebt over meer verdienen, gaat het ook over bedragen die daadwerkelijk nodig zijn om in je eigen levensonderhoud te voorzien.
Bellejolie
23-05-2022 om 18:29
Miepjecody schreef op 23-05-2022 om 16:07:
[..]
Daar gaan we weer.
Dat gaat niet, want ik werk nu al 5 of 6 dagen per week, vanwege de kutdiensten
Willem gewoon negeren. Die komt alleen maar zeuren.
Bellejolie
23-05-2022 om 18:30
Rockstar schreef op 23-05-2022 om 16:15:
[..]
Ja. Maar ik vind een stel onzichtbare bacteriën op mijn eigen toetsenbord van een hele andere orde dan een ondergescheten wild vreemde persoon.
Nogmaals, als ik ooit werkloos raak en er niks anders is ga ik dat werk heus doen hoor. Maar zolang de zorg slecht betaald blijft, peins ik niet over een carrière switch zolang ik de keus heb en dat is nou net het probleem want ik ben niet de enige.
Nou doe maar niet
Bellejolie
23-05-2022 om 18:35
Rockstar schreef op 23-05-2022 om 16:42:
[..]
Maar daar moet je toch ook een bepaald type voor zijn, om dat interessant te vinden? Ik vind kinderne, baby's, mensen met mentale problemen namelijk helemaal niet interessant of leuk om mee te werken. Net zoals er waarschijnlijk veel mensen zijn die computers totaal niet interessant vinden. Ik denk dat ze zorg best een specifieke doelgroep is qua interessegebied, dus om dat wat breder aantrekkelijker te maken zou er meer salaris tegenover moeten staan. Als IT ineens net zoveel gaat verdienen als de zorg moet je eens kijken hoe snel het dan leeg stroomt. Sowieso zijn er nu al zware kraptes in veel gebieden, want zelfs mét hoog salaris is de toestroom maar mondjesmaat.
Ik vind computers best interessant. Ben ook digi vraagbaak voor mijn collega's.
Maar goed, we zeggen over IT toch ook niet: jaaaa daar moet je een bepaald type mens voor zijn. Beetje nerdy en autistisch. Het is een roeping hè, IT-werk. Zo dankbaar ook, als Janneke van Inkoop toch weer kan printen door jouw inspanningen.
Zie je hoe kleinerend dat klinkt? Ik word eigenlijk altijd pissed als mensen zo over mij en mijn werk praten.
redbulletje
23-05-2022 om 18:47
Bellejolie schreef op 23-05-2022 om 18:35:
[..]
Ik vind computers best interessant. Ben ook digi vraagbaak voor mijn collega's.
Maar goed, we zeggen over IT toch ook niet: jaaaa daar moet je een bepaald type mens voor zijn. Beetje nerdy en autistisch. Het is een roeping hè, IT-werk. Zo dankbaar ook, als Janneke van Inkoop toch weer kan printen door jouw inspanningen.
Zie je hoe kleinerend dat klinkt? Ik word eigenlijk altijd pissed als mensen zo over mij en mijn werk praten.
Dat is toch ook gewoon zo? En zorgen is ook meer een vrouwending. Dat bij t onderwijs verplicht met kleuters gewerkt moet worden tijdens de opleiding vind ik raar,zeker als daardoor mannen massaal afhaken. Kleuters is toch echt een heel andere wereld dan vanaf een jaar of 8.
Libertine
23-05-2022 om 18:53
redbulletje schreef op 23-05-2022 om 18:47:
[..]
Dat is toch ook gewoon zo? En zorgen is ook meer een vrouwending. Dat bij t onderwijs verplicht met kleuters gewerkt moet worden tijdens de opleiding vind ik raar,zeker als daardoor mannen massaal afhaken. Kleuters is toch echt een heel andere wereld dan vanaf een jaar of 8.
Zorgen ís niet een vrouwending. We hebben geen afwijkend gen dat maakt dat wij vrouwen beter of liever kunnen zorgen.
absor
23-05-2022 om 18:55
lijkt alsof we het nu alleen over personeelstekort hebben in de zorg en alsof hoger salaris het zou oplossen maar het tekort is OVERAL. Politie defensie onderwijs bouw zorg horeca ict techniek detailhandel en ga zo maar door
Enige waar we meer dan genoeg van hebben zijn influencers, youtubers en allerhande coaches
redbulletje
23-05-2022 om 18:56
Libertine schreef op 23-05-2022 om 18:53:
[..]
Zorgen ís niet een vrouwending. We hebben geen afwijkend gen dat maakt dat wij vrouwen beter of liever kunnen zorgen.
Volgens mij toch echt wel, het is toch grotendeels een vrouwelijke interesse ondanks dat ikzelf dat gen niet heb.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.