Nieuws en actueel
MidasWolf
04-07-2022 om 21:45
Opnieuw fatale arrestatie in VS: zwarte man doorzeefd met 60 kogels
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/buitenland/artikel/5318902/fatale-arrestatie-vs-zwarte-man-60-kogels-jayland-walker
”Het is niet duidelijk hoe vaak er op Walker is geschoten, maar hij had in ieder geval 60 wonden aan zijn lichaam, zegt de politie. Acht agenten zouden op hem geschoten hebben tijdens de achtervolging.”
Zorroo
04-07-2022 om 21:55
Verschrikkelijk. Dit stop nooit. Wat is het toch een vreselijk land, in veel opzichten.
MidasWolf
04-07-2022 om 21:58
Echt bizar dit, vooral ook de mate van geweld en agressie bij de arrestatie. 8 agenten die op de man schieten, zelfs al zou hij wel bewapend zijn dan is dit alsnog grof geweld. Ik geloof niet dat er hier ook maar iets van protocollen gevolgd zijn.
Bij extremiteiten waarbij bijvoorbeeld meerdere gewapende daders op agenten schieten begrijp ik wel dat er van eventuele protocollen wordt afgeweken, hoewel gewapend optreden begrijpelijk is vind ik wederom de mate waarin echt te ver gaan.
Zoveel ernstig geweld bij arrestaties(donkere mensen) en er lijkt maar niets te veranderen, net zoals bij shootings en wapenbezit. Tragische gebeurtenis wat echt ook anders had gekund.
Zilver_gray
04-07-2022 om 21:59
"Na een paar seconden achtervolging begonnen de agenten te schieten. Zes of zeven seconden lang werden kogels afgevuurd. Een agent probeerde een taser te gebruiken, maar zonder succes"
Eerst 6 of 7 seconden schieten en dan ook nog taseren? Iemand is na zo'n kogelregen toch allang uitgeschakeld?
Malibu2
04-07-2022 om 22:07
Zilver_gray schreef op 04-07-2022 om 21:59:
"Na een paar seconden achtervolging begonnen de agenten te schieten. Zes of zeven seconden lang werden kogels afgevuurd. Een agent probeerde een taser te gebruiken, maar zonder succes"
Eerst 6 of 7 seconden schieten en dan ook nog taseren? Iemand is na zo'n kogelregen toch allang uitgeschakeld?
Ik lees nergens dat dat de volgorde was, eerst schieten en dan taseren. Sowieso is het bereik van een pistool veel groter, voor de taser mag de afstand niet te groot zijn.
Ik weet natuurlijk niet wat eraan vooraf is gegaan, maar 60 kogels lijkt me sowieso wel erg extreem.
Zilver_gray
04-07-2022 om 22:16
Malibu2 schreef op 04-07-2022 om 22:07:
[..]
Ik lees nergens dat dat de volgorde was, eerst schieten en dan taseren. Sowieso is het bereik van een pistool veel groter, voor de taser mag de afstand niet te groot zijn.
Ik weet natuurlijk niet wat eraan vooraf is gegaan, maar 60 kogels lijkt me sowieso wel erg extreem.
Ik heb het precies zo gekopieerd, weet niet of het inderdaad in die volgorde geweest is.
Maar dat er buitensporig geweld is gebruikt zijn we in elk geval met elkaar eens.
Afschuwelijk!
Zusterclivia
04-07-2022 om 22:17
In de VS duurt een politieopleiding 10-36 weken gemiddeld 21 weken voor ze de straat op mogen. Daarnaast leren ze weinig over het deëscaleren van situaties en communicatie. De opleidingen zijn erg gericht op force (weet effe geen goede vertaling, iets als fysieke uitschakeling?), waardoor ze dit in de praktijk ook meer zullen toepassen.
Het handelen is het gevolg van de beperkte opleidingen. De USA bungelt qua opleidingsduur onderaan in de westerse landen. Daarnaast moet je in veel landen ongeveer hbo hebben of middels de opleiding dit niveau bereiken. In de USA is highschool al voldoende.
Het is dus niet raar, maar puur een gevolg van hoe zaken geregeld zijn in de USA, waardoor je dit soort afschuwelijke situaties krijgt.
Malibu2
04-07-2022 om 22:38
Van de BBC:
Police say they believe Jayland Walker, 25, opened fire first and officers feared for their lives during the night-time traffic stop on 27 June.
Mr Walker was not armed when he ran away from his car but police say a pistol was later found inside it.
...
Police body cameras show a person in a ski mask getting out of the car and running towards a car park, chased by officers for about 10 seconds before they open fire.
One officer tried first to use a stun gun but that was unsuccessful, police say.
https://www.bbc.com/news/world-us-canada-62032964.amp
Er staat ook een filmpje op die site, zo te zien van een bodycam. Er wordt veel geschoten, meerdere seconden lang. Best heftig om te horen, het beeld is dan bevroren.
BrightEchidna89
04-07-2022 om 23:18
Een idioot die wegvlucht bij een verkeerscontrole en vervolgens op de politie schiet.
60 schotwonden lijken misschien veel, maar met enkele personen vol adrenaline is dit in enkele seconden afgevuurd.
Leuk dat sommigen dit automatisch klasseren onder politiegeweld terwijl deze personen handelden in een situatie waarbij ze aannamen dat hun eigen leven bedreigd werd.
DS1971
05-07-2022 om 00:24
Veel conclusies terwijl er nog zo weinig bekend is en helaas ook weer de suggestie dat het met huidskleur te maken heeft, terwijl uit onderzoek blijkt dat de kans om te worden gedood bij een confrontatie met de politie even groot is ongeacht de huidskleur (en deze man had nog een bivakmuts aan, dus was de politie waarschijnlijk niet eens op de hoogte van zijn huidskleur).
Dat de politie in de VS overmatig bewapend is, is bekend. Maar als je vlucht, dan roep je in de VS ellende op je af, zeker als je eerder al op de politie hebt geschoten.
redbulletje
05-07-2022 om 08:44
Als blanke toerist is mij meermaals door meerdere blanke Amerikanen op het hart gedrukt dat in geval ik aangehouden zou worden door politie ik altijd stil moet blijven zitten met de handen op het stuur. Geen verdachte bewegingen maken en al helemaal niet wegvluchten. Dit is dus geen racistische handelswijze van de politie, houd je gewoon aan de normen en waarden van het land.
Malibu2
05-07-2022 om 08:52
redbulletje schreef op 05-07-2022 om 08:44:
Als blanke toerist is mij meermaals door meerdere blanke Amerikanen op het hart gedrukt dat in geval ik aangehouden zou worden door politie ik altijd stil moet blijven zitten met de handen op het stuur. Geen verdachte bewegingen maken en al helemaal niet wegvluchten. Dit is dus geen racistische handelswijze van de politie, houd je gewoon aan de normen en waarden van het land.
Jep, dat is mij ook op het hart gedrukt. Gewoon beide handen op het stuur houden en vooral niet ongevraagd naar je tas of iets anders grijpen.
Moosey
05-07-2022 om 09:20
DS1971 schreef op 05-07-2022 om 00:24:
Veel conclusies terwijl er nog zo weinig bekend is en helaas ook weer de suggestie dat het met huidskleur te maken heeft, terwijl uit onderzoek blijkt dat de kans om te worden gedood bij een confrontatie met de politie even groot is ongeacht de huidskleur
Uit welk onderzoek? Als ik even snel zoek zie ik dat ongeveer een derde van de door politie gedode Amerikanen in 2021 zwart was, terwijl de zwarte populatie maar 17% van de totale Amerikaanse bevolking uitmaakt. Dat kan ik niet rijmen met wat jij zegt.
Biebel
05-07-2022 om 09:28
redbulletje schreef op 05-07-2022 om 08:44:
Hier ook. Plus een goed gesprek met een agent die rondom de luchthaven reed en die speciaal getraind was in Europese toeristen, want die willen altijd uitstappen en een praatje maken.
Dan nog is 60 kogels wel heul veul en suggereert dat minimaal een hoge schietbereidheid, zonder te kijken of effect al bereikt is. Plus; rechtvaardigt vluchten excessief geweld? Als iemand op je afstapt, dat je dan iets doet om jezelf te verdedigen- dat is nog voor te stellen. Al zou een schot in de knie of een taser afdoende moeten zijn. Bij vluchten kun je je afvragen of schieten nodig is.
redbulletje
05-07-2022 om 09:37
Biebel schreef op 05-07-2022 om 09:28:
[..]
Hier ook. Plus een goed gesprek met een agent die rondom de luchthaven reed en die speciaal getraind was in Europese toeristen, want die willen altijd uitstappen en een praatje maken.
Dan nog is 60 kogels wel heul veul en suggereert dat minimaal een hoge schietbereidheid, zonder te kijken of effect al bereikt is. Plus; rechtvaardigt vluchten excessief geweld? Als iemand op je afstapt, dat je dan iets doet om jezelf te verdedigen- dat is nog voor te stellen. Al zou een schot in de knie of een taser afdoende moeten zijn. Bij vluchten kun je je afvragen of schieten nodig is.
Juist bij vluchten lijkt me, je wil niet dat zo iemand weg komt en gevaarlijke verkeerssituaties veroorzaakt.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.