Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Opmerkelijk maar waar nieuws

Ik zag in dit nieuwsbericht een foto van een kerkhof waar 'kris kros' met gele verf een kruis op de grafstenen was geverfd. 'Vandalen' dacht ik nog. Maar nee, de gemeente. Zo respectloos.

https://www.limburger.nl/cnt/dmf20241119_96056872
...........
Reuring op de grote begraafplaats in de Sittardse wijk Vrangendael. Op vele tientallen graven zijn gele kruizen geverfd ten teken dat ze worden geruimd. De opzichtige ‘markeringen’ blijken aangebracht door de gemeente, eigenaar en beheerder van het kerkhof.
....................
Op de bewuste graven en grafstenen zijn niet alleen gele kruizen aangebracht. In een eerder stadium – een jaar voor het verstrijken van de grafhuur - hebben medewerkers van de begraafplaats er al gele stickers op bevestigd, als vooraankondiging van de maatregel. ‘Dit graf staat vermeld op de lijst van te ruimen graven’, zo valt te lezen op de plakkers.
..................

Meisje ingeschreven als jongen bij geboorte, fout valt niet recht te zetten: ’Ik ben er helemaal kapot van’

Sutton-in-Ashfield - Een pasgeboren meisje in het Engelse Sutton-in-Ashfield zal door het leven gaan met het verkeerde geslacht op haar geboorteakte. Dat is het gevolg van een administratieve fout bij het aangeven van de geboorte, zo schrijft The Guardian. En die vergissing is niet recht te zetten.

De enige optie, volgens Binnenlandse Zaken, is een aantekening in de kantlijn op het originele document. Maar dat is niet genoeg, zegt Bingham. „Mensen die een geboorteakte lezen, kunnen een kleine opmerking in de kantlijn makkelijk over het hoofd zien. Dat betekent dat Lilah als man beschouwd kan worden wanneer ze solliciteert voor een opleiding, haar paspoort, een baan - voor alles waarvoor ze een volledige geboorteakte nodig heeft.”

https://www.telegraaf.nl/nieuws/661479592/meisje-ingeschreven-als-jongen-bij-geboorte-fout-valt-niet-recht-te-zetten-ik-ben-er-helemaal-kapot-van

Rogue schreef op 20-11-2024 om 15:41:

Meisje ingeschreven als jongen bij geboorte, fout valt niet recht te zetten: ’Ik ben er helemaal kapot van’

Sutton-in-Ashfield - Een pasgeboren meisje in het Engelse Sutton-in-Ashfield zal door het leven gaan met het verkeerde geslacht op haar geboorteakte. Dat is het gevolg van een administratieve fout bij het aangeven van de geboorte, zo schrijft The Guardian. En die vergissing is niet recht te zetten.

De enige optie, volgens Binnenlandse Zaken, is een aantekening in de kantlijn op het originele document. Maar dat is niet genoeg, zegt Bingham. „Mensen die een geboorteakte lezen, kunnen een kleine opmerking in de kantlijn makkelijk over het hoofd zien. Dat betekent dat Lilah als man beschouwd kan worden wanneer ze solliciteert voor een opleiding, haar paspoort, een baan - voor alles waarvoor ze een volledige geboorteakte nodig heeft.”

https://www.telegraaf.nl/nieuws/661479592/meisje-ingeschreven-als-jongen-bij-geboorte-fout-valt-niet-recht-te-zetten-ik-ben-er-helemaal-kapot-van

Ik las het ook. Er moet altijd ruimte zijn om een menselijke fout te kunnen stellen óf de kans erop moet erop zo verkleind worden dat het niet voor kan komen. Dat laatste door kwaliteitsmaatregelen zoals vierogenprincipe en of conceptversie die expliciet goedgekeurd moet worden ook door de ouders.

Maar waarom zou je het niet kunnen veranderen? Je maakt een nieuwe geboorte-akte en gooit deze in de versnipperaar/prullebak. Meer is het toch niet? 

Helaas werkt dat ook in Nederland niet zo. Die versnipperaar zou fijn zijn, maar helaas worden hier ook stukken aangehecht. 

In de BRP staan wel de 'laatste' gegevens, die verondersteld worden de juiste te zijn.

Hier kan je toch ook je geslacht van man naar vrouw  laten veranderen?  Heeft mijn oudste gedaan. Bovendien  moet zoiets  toch gewoon  rechtgezet worden?  Het is nota bene een fout van de instantie.

Poezenmeisje schreef op 20-11-2024 om 17:39:

Helaas werkt dat ook in Nederland niet zo. Die versnipperaar zou fijn zijn, maar helaas worden hier ook stukken aangehecht.

In de BRP staan wel de 'laatste' gegevens, die verondersteld worden de juiste te zijn.

ik heb er geen verstand van, maar hoezo stukken aangehecht, die er niet bij weg kunnen? En idd, zij maken de fout, is een minuut later ontdekt, en dan kun je het niet meer aanpassen? 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.