Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Opmerkelijk maar waar nieuws


Een van de onderzoekers, universitair hoofddocent dr. Johanna Zetterstrom-Sharp heeft al eens eerder verklaard dat melk een ’Noord-Europese obsessie’ is die aan de hele wereld wordt opgedrongen. 

Nou snap ik eindelijk de slogan, Melk moet doet je goed.

4ef401a03145528deafd03f4cf52f327.jpg

Masaai drinken al eeuwen buffelmelk. 

Noordeuropeanen drinken al eeuwen koeienmelk.

Noordafrikanen drinken al eeuwen kamelenmelk (ook gewoon in Nederland te koop in pakjes).

Over de hele wereld (m.u.v. de Poolgebieden?) wordt melk gefermenteerd tot yoghurt, kefir, kaas.

Wat is er racistisch aan melk?

Poezenmeisje schreef op 24-06-2024 om 16:11:

Masaai drinken al eeuwen buffelmelk.

Noordeuropeanen drinken al eeuwen koeienmelk.

Noordafrikanen drinken al eeuwen kamelenmelk (ook gewoon in Nederland te koop in pakjes).

Over de hele wereld (m.u.v. de Poolgebieden?) wordt melk gefermenteerd tot yoghurt, kefir, kaas.

Wat is er racistisch aan melk?

Het is wit? Ik snap het ook niet hoor, het is een lichaamsvloeistof. Moedermelk is bij alle mensen ook wit, en bloed is bij iedereen rood….waar stopt dit…

madee schreef op 24-06-2024 om 17:34:

[..]

Het is wit? Ik snap het ook niet hoor, het is een lichaamsvloeistof. Moedermelk is bij alle mensen ook wit, en bloed is bij iedereen rood….waar stopt dit…

nou idd, je moet je tegenwoordig voor te veel verantwoorden. 

Cleopatra baadde in ezelinnenmelk, dus denk niet dat melk pas van de laatste eeuw is

madee schreef op 24-06-2024 om 17:34:

[..]

Het is wit? Ik snap het ook niet hoor, het is een lichaamsvloeistof. Moedermelk is bij alle mensen ook wit, en bloed is bij iedereen rood….waar stopt dit…

Ik snap het ook niet helemaal maar het heeft niet met de kleur te maken maar met de geschiedenis. 

Voor wie denkt dat melk waardevrij is, ondat het overal ter wereld gedronken wordt, er zojn wel de nodige bedrijven die melkproducten promoten. Misschien niet meer zo openlijk als in de jaren 70 met flesvoeding, toch kan het geen kwaad om dat in de gaten te blijven houden*. Er zal altijd wel de neiging blijven om subsidies te geven om overproductie van melk op de één ofandere manier in de wereld af te zetten.
* https://www.bnnvara.nl/joop/artikelen/nestle-hanteert-dubbele-standaard-voor-armere-landen-en-stopt-babyvoeding-er-vol-met-suiker

Dan zijn Frankrijk en Nederland óók armere landen. 

Eenentwintig jaar geleden ontdekten we "pyjamapapje" in Frankrijk, dat was toen volgens mij nog niet in Nederland. Zoon vond het heerlijk, maar ik vond dat hij wel behoorlijk in de breedte groeide. (10 maanden oud).

Waar kan dat toch aan liggen? Hij kreeg gewoon flesjes en lekkere Franse babyprutpotjes zoals eend met doperwtjes en schelvis met worteltjes..

Achterop de verpakking gekeken. Okee, dat pyjamapapje ging dus op rantsoen... 

Je had toen op de grote parkeerplatsen langs de Franse snelwegen ook de "Relais Nestlé". Grote ruimtes met airconditioning, verschoonhokjes en gratis hapjes en drankjes voor baby's en dreumesen. Supergoede promotie van Nestléproducten. En ja, we maakten er graag gebruik van.

In het verleden (en misschien nog wel) werd het kunnen drinken van koeienmelk gezien als een teken waarom blanken superieur waren.
Maar ook 'zuivelhulp' heeft in het buitenland voor problemen gezorgd. Ontwikkelingshulp wordt vaak gezien als koloniaal en daardoor rasistisch.

Zusterclivia schreef op 24-06-2024 om 20:30:

In het verleden (en misschien nog wel) werd het kunnen drinken van koeienmelk gezien als een teken waarom blanken superieur waren.
Maar ook 'zuivelhulp' heeft in het buitenland voor problemen gezorgd. Ontwikkelingshulp wordt vaak gezien als koloniaal en daardoor rasistisch.

maar zoals zo vaak: Wat kan ik daar aan doen? IK ben niet racistisch wanneer ik melk drink. 

Ik steun de boer er mee door mijn melk daar rechtstreeks te kopen. Heerlijke melk, alleen maar gepasteuriseerd (rauw kopen is ook mogelijk) en er drijft een dikke laag room op.

Zusterclivia schreef op 24-06-2024 om 20:30:

In het verleden (en misschien nog wel) werd het kunnen drinken van koeienmelk gezien als een teken waarom blanken superieur waren.
Maar ook 'zuivelhulp' heeft in het buitenland voor problemen gezorgd. Ontwikkelingshulp wordt vaak gezien als koloniaal en daardoor rasistisch.

Okee, dus ontwikkelingshulp geven is racistisch en ontwikkelingshulp verminderen of stopzetten is racistisch.

Ik snap het nu, geloof ik...

Poezenmeisje schreef op 24-06-2024 om 21:03:

[..]

Okee, dus ontwikkelingshulp geven is racistisch en ontwikkelingshulp verminderen of stopzetten is racistisch.

Ik snap het nu, geloof ik...

We waren niet voor niets meer dan 50 jaar geleden al gestopt met ontwikkelingshulp en overgegaan op ontwikkelingsamenwerking.

Beter goed gejat dan slecht bedacht.
Ik vind hem leuk. 😄

https://www.rtvnoord.nl/cultuur/1180116/amersfoort-maakt-van-de-eierbal-de-keierbal-eerst-vonden-we-het-een-7-nu-een-8


...De Amersfoortse snackbarhouder zegt het wel even anders te gaan doen dan wij. 'In Groningen wordt er kerrie toegevoegd aan de ragout van de eierbal. Wij zijn op basis van vadouvan (Indiaas kruidenmengsel, red.) de smaak aan het testen.' ...

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.