Nieuws en actueel
Daglichtlamp
19-11-2021 om 20:36
Nu doorzetten met afschaffen vuurwerk?
Ook dit jaar mag er geen vuurwerk afgestoken worden. Van vorig jaar weten we al dat dat ruim 70 % minder slachtoffers oplevert.
https://www.veiligheid.nl/organisatie/actueel/forse-afname-vuurwerkslachtoffers
Wat mij betreft zetten we nu door. De argumenten van de branche dat er als je het verbied juist meer slachtoffers vallen door illegaal vuurwerk zijn inmiddels ontkracht.
Peiling
Vuurwerk definitief verbieden?
Lollypopje
10-01-2023 om 10:46
Yumi schreef op 10-01-2023 om 10:10:
[..]
Onvoorstelbaar, ik schrijf niet dat iedereen de auto noodzakelijk gebruikt...Maar vaak!
Moet ik echt uitleggen, dat het anders is om autorijden te verbieden of vuurwerk? Zonder auto hebben sommige mensen geen baan meer, zonder vuurwerk heb jij het niet leuk....
Nouja zonder baan hebben veel mensen het ook niet leuk. Dus best een logische vergelijking
Cookielover
10-01-2023 om 10:49
Epic88 schreef op 10-01-2023 om 09:27:
[..]
Nogal denigrerend dit. Je kan ook gewoon zeggen. Ik zie het anders.
Hoezo?! Geronimo gebruikte een vergelijking. Lees nog eens wat er staat.
Cookielover
10-01-2023 om 10:52
Epic88 schreef op 10-01-2023 om 09:27:
[..]
Misschien kan er beter voorlichting komen? Ik zie Bijv niemand met beschermbrillen op, dit zou waarschijnlijk een enorm verschil maken.
Auto rijden wordt toch ook niet verboden, omdat het zo gevaarlijk is. Mensen dragen gordels er zijn ingebouwde airbags en mensen krijgen les hoe de moeten rijden.
Vuurwerk afsteken met autorijden vergelijken is werkelijk appels met peren vergelijken.
Cookielover
10-01-2023 om 11:08
Lollypopje schreef op 10-01-2023 om 09:40:
[..]
Autorijden heeft veelal een bepaalde noodzaak, namelijk van a naar b komen. Auto's verbieden zou betekenen dat we zo'n 100 jaar teruggaan in de tijd op het gebied van vervoer, wat bijvoorbeeld op het gebied van werk voor grote problemen zal zorgen. De ns kan namelijk niet meer treinen in zetten, alleen al vanwege gebrek aan personeel, meer bussen wordt ook lastig en dus zullen veel mensen niet meer naar hun werk kunnen.
overigens ben ik een groot voorstander van het verbeteren en stimuleren van het openbaar vervoer, maar autorijden volledig verbieden zou desastreuze gevolgen hebben.
Het enige wat vuurwerk oplevert is dat het voor een bepaalde groep mensen leuk is. Leuk is geen noodzaak, want er zijn ook heel veel andere dingen leuk die nog wel kunnen.
Ik was al begonnen met het typen van een post, maar ik ben het hier helemaal mee eens! Vooral met de dikgedrukte zin.
De enige functie die vuurwerk heeft is idd vermaak. Ik kan ipv vuurwerk afsteken (wat ik nooit doe) een boek gaan lezen, tv gaan kijken, een serie gaan bingen op Netflix/Videoland/HBO/Prime, gaan wandelen in het dorp of door het bos. Ik kan naar de AH, Plus, Lidl, Jumbo, Spar en Hoogvliet. Contact leggen via social media. Kleding bestellen bij Zalando of Wehkamp. Geitenkaas halen bij de kaasboer en een lekkere Chardonnay bij de slijterij.
We mogen ook helemaal niets meer
Netherfield
10-01-2023 om 11:57
Epic88 schreef op 10-01-2023 om 09:37:
[..]
Niet alle kosten komen voor rekening van de overheid.
Daarom noemde ik ook alleen die die wel voor de rekening van de overheid zijn.
Yumi
10-01-2023 om 13:32
Lollypopje schreef op 10-01-2023 om 10:46:
[..]
Nouja zonder baan hebben veel mensen het ook niet leuk. Dus best een logische vergelijking
Het is afgelopen met alles wat leuk is, mag niet eens meer werken
ShowyHummingbird30
10-01-2023 om 13:57
Epic88 schreef op 10-01-2023 om 09:44:
[..]
Je rukt het nu wel heel erg uit z’n verband. Er is een lijst met negatieve gevolgen, maar die zijn er ook voor andere dingen. Die doen we ook gewoon, omdat het ons gemak geeft of omdat we het leuk vinden.
Mensen fietsen, dit levert gemak op, maar ook veel ongelukken.
Het is een beetje raar om te verwijten dat die andere fietsers dan voor mij onder collateral damage vallen. Net of ik daar persoonlijk bij betrokken ben en er invloed op kan uitoefenen.
Ehm, dat is een drogreden. Geen argument om vuurwerk dan maar toe te staan.
Welk voordeel levert vuurwerk volgens jou op (en dan niet alleen voor jou, maar voor onze samenleving)? Ik zie tot nu toe maar 1 ding steeds terugkomen: jij en een aantal anderen vinden het leuk.
SlushyAlbatross55
10-01-2023 om 14:07
Coreopsis schreef op 10-01-2023 om 13:57:
[..]
Ehm, dat is een drogreden. Geen argument om vuurwerk dan maar toe te staan.
Welk voordeel levert vuurwerk volgens jou op (en dan niet alleen voor jou, maar voor onze samenleving)? Ik zie tot nu toe maar 1 ding steeds terugkomen: jij en een aantal anderen vinden het leuk.
Vuurwerk is gewoon toegestaan hè! De vraag is moet er een verbod komen. Blijkbaar vinden meer mensen het leuk dan niet leuk en zit hier een klein groepje op het forum die het niets vinden. Wat natuurlijk mag, je hoeft het niet met alles eens te zijn.
Lollypopje
10-01-2023 om 14:23
Epic88 schreef op 10-01-2023 om 14:07:
[..]
Vuurwerk is gewoon toegestaan hè! De vraag is moet er een verbod komen. Blijkbaar vinden meer mensen het leuk dan niet leuk en zit hier een klein groepje op het forum die het niets vinden. Wat natuurlijk mag, je hoeft het niet met alles eens te zijn.
65% is voor een verbod blijkt uit het laatste onderzoek, dus jouw argument klopt niet.
https://www.ioresearch.nl/actueel/vuurwerkverbod-stemt-meestal-tot-tevredenheid/
Maar eigenlijk is dit ook gewoon een zinloze discussie, omdat je bij een discussie tussen onderbouwde argumenten en argumenten vanuit emotie uiteindelijk toch altijd weer verzand in een zinloos wellus/nietus, omdat we niks kunnen met de argumenten die de andere partij aandraagt. Ik kan die van mij wel veel meer valide of sterker vinden, dan argumenten die niet met cijfers te staven zijn (en viceversa), maar als de ander dat niet vind houdt het toch aardig op.
Cookielover
10-01-2023 om 14:37
[..]
En waar baseer je dit op dan?
SlushyAlbatross55
10-01-2023 om 15:00
Cookielover schreef op 10-01-2023 om 14:37:
[..]
En waar baseer je dit op dan?
Her vuurwerk verkoop en hoeveel mensen er vuurwerk afsteken en de reacties vanuit mijn eigen omgeving op het vuurwerk.
ShowyHummingbird30
10-01-2023 om 15:02
[..]
Kun je mijn vraag ook beantwoorden? Welk voordeel levert vuurwerk volgens jou op (en dan niet alleen voor jou, maar voor onze samenleving)?
Je doet in bovenstaand citaat overigens een beweging die niet klopt, zoals anderen ook al aangeven. De meerderheid van de Nederlanders is inmiddels voor een verbod. Dat is wel iets meer dan "een klein groepje op het forum".
ShowyHummingbird30
10-01-2023 om 15:05
Epic88 schreef op 10-01-2023 om 15:00:
[..]
Her vuurwerk verkoop en hoeveel mensen er vuurwerk afsteken en de reacties vanuit mijn eigen omgeving op het vuurwerk.
Heb je cijfers? Of is dit alleen op basis van jouw subjectieve waarneming in je eigen omgeving?
Ik ben heel benieuwd welk percentage van de Nederlandse bevolking daadwerkelijk vuurwerk koopt en afsteekt. Volgens jou dus meer dan 50%?
Daglichtlamp
10-01-2023 om 15:06
Epic88 schreef op 10-01-2023 om 15:00:
[..]
Als het gaat om de hoeveelheid mensen die vuurwerk afsteken, dan is dat maar 11 procent van de bevolking.
SlushyAlbatross55
10-01-2023 om 15:07
Coreopsis schreef op 10-01-2023 om 15:02:
[..]
Kun je mijn vraag ook beantwoorden? Welk voordeel levert vuurwerk volgens jou op (en dan niet alleen voor jou, maar voor onze samenleving)?
Je doet in bovenstaand citaat overigens een beweging die niet klopt, zoals anderen ook al aangeven. De meerderheid van de Nederlanders is inmiddels voor een verbod. Dat is wel iets meer dan "een klein groepje op het forum".
Dat is niet terug te zien in het vuurwerk verkoop. Peilingen kunnen er ook naast zitten.
Het voordeel. Sociale cohesie, het is gezellig, het is een traditie. Het spekt de schatkist.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.