Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Nu doorzetten met afschaffen vuurwerk?

Peiling

Vuurwerk definitief verbieden?
256 stemmen
75%
25%

Pippi45 schreef op 07-01-2023 om 14:59:

[..]

Ik vind eerder de reactie die jij geeft triest. Zo weinig oog en respect voor mensen die ergens anders over denken bah. Volgens mij kunnen we volgens veel mensen beter stoppen met leven en ademhalen want alles is slecht voor de aarde. Maar de aarde herstelt het evenwicht zelf wel. Wij hoeven niet te proberen om voor god te spelen.
Leuke dingen doen is helemaal uit den boze tegenwoordig. VInd je vuurwerk leuk, prima. Vind je het niks dan doe je er niet aan mee en blijf je binnen. En mensen die zich misdragen hard aanpakken.

En opnieuw negeer je als een struisvogel compleet al het dierenleed, de milieuschade, de vele gewonden (inclusief kinderen) en de economische schade.

Want het gaat niet om het "niks vinden en binnen blijven". (Hoewel alle mensen die op oudejaarsavond niet naar buiten durven vanwege het vuurwerk daar misschien anders over denken.)

Elaine68 schreef op 07-01-2023 om 11:27:

Inderdaad, ik vond als kind vuurwerk ook nog leuk, toen kon je ook nog redelijk veilig naar de buren om gelukkig nieuwjaar te wensen. Nu loop je kans dat je een ledemaat verliest onderweg.

Ik denk dat als wij een totaalverbod hebben mensen met illegaal vuurwerk gewoon sneller gepakt worden. Wat die agent op het journaal zei: Meteen auto inleveren als ie vol ligt met illegaal vuurwerk.

Helemaal eens. Ik vond vuurwerk met oud en nieuw altijd leuk en gezellig (horen welke dag t is door de knallen) totdat mijn vader geraakt werd door een verdwaalde vuurpijl terwijl hij onschuldig buiten liep om buren Nieuwjaar te wensen.

Hij kwam er vanaf met kapotte kleding en brandwond. Het is inmiddels een jaar of 15 geleden, maar het is er niet rustiger op geworden dus wij gaan sindsdien niet meer naar buiten met o&n, en missen  er niks aan. Dat plus impact op natuur en milieu maakt dat ze van mij direct mogen verbieden.

Ik was tot vorig jaar niet tegen maar eerlijk gezegd kunnen we onze koppen niet meer in het zand steken en het is onze eigen schuld. Door steeds grootser en zwaarder vuurwerk, met alle overlast, is het feestelijke van vuurwerk er af.

Rondstruiner schreef op 07-01-2023 om 18:02:

[..]

Alleen btw op het in Nederland gekochte vuurwerk.

Wat denk je dat de inzet van alle politie, brandweer en ME door het hele land de overheid kost? Wat denk je dat het opruimen van al het vuurwerk dat de aso's achterlaten kost? Wat denk je dat de kosten van de zorg zijn voor vuurwerkletsel en de kosten van uitkeringen voor mensen die (gedeeltelijk) arbeidsongeschikt zijn omdat ze een oog of hand missen?

Er is maar een heel klein deel van de mensen die zich misdraagt met oud en nieuw. Die moet je gewoon harder aanpakken dmv zware straffen. Kan heel eenvoudig worden geregeld. Daar moet je niet de restvan Nederland voor afstraffen.

Er is ieder jaar wel weer letsel bij mensen ja. De kans op letsel is vele malen groter bij het gebruik van illegaal vuurwerk. Door een verbod stimuleer je dat juist.

Mensen blijven toch wel vuurwerk afsteken. Men kan mensen beter goed voorlichten hoe vuurwerk veilig te gebruiken via bv tv spotjes ofzo. Zo hebben mensen het idee dat ze nog wat mogen en het wordt er ook wat veiliger op. 

en vuurwerk slecht voor het milieu? Ach er is zoveel slecht voor het milieu, zoals bv autorijden of sowieso leven op aarde. Ik vind het maar overdreven gedoe allemaal.

Pippi45 schreef op 09-01-2023 om 15:41:

[..]

Er is maar een heel klein deel van de mensen die zich misdraagt met oud en nieuw. Die moet je gewoon harder aanpakken dmv zware straffen. Kan heel eenvoudig worden geregeld. Daar moet je niet de restvan Nederland voor afstraffen.

Er is ieder jaar wel weer letsel bij mensen ja. De kans op letsel is vele malen groter bij het gebruik van illegaal vuurwerk. Door een verbod stimuleer je dat juist.

Mensen blijven toch wel vuurwerk afsteken. Men kan mensen beter goed voorlichten hoe vuurwerk veilig te gebruiken via bv tv spotjes ofzo. Zo hebben mensen het idee dat ze nog wat mogen en het wordt er ook wat veiliger op.

en vuurwerk slecht voor het milieu? Ach er is zoveel slecht voor het milieu, zoals bv autorijden of sowieso leven op aarde. Ik vind het maar overdreven gedoe allemaal.

Mensen die denken zoals jij, ik heb er geen woorden voor..

Er is 10 miljoen de lucht ingegaan!
10 miljoen aan rotzooi

SlushyAlbatross55

SlushyAlbatross55

09-01-2023 om 17:00

noas_1993 schreef op 09-01-2023 om 16:21:

[..]

10 miljoen aan rotzooi

Mensen mogen een andere visie of mening hebben toch? 

Jij vindt vuurwerk rotzooi. Ik vind het een mooi verschijnsel.

Rusland fakkelt de gas af, wat denk je dat dit kost voor het milieu? En wij maar zeggen dat we goed bezig zijn door van het gas af te gaan. En de groene windmolens meppen massaal vogels en insecten uit de lucht en hebben invloed op het zee leven en zelfs op de wind, daarnaast hebben ze ook niet het eeuwige leven. 

Een oorlog is ook verwoestend voor land en milieu. 

Geef mij maar een avondje vuurwerk. 

Epic88 schreef op 09-01-2023 om 17:00:

[..]

Mensen mogen een andere visie of mening hebben toch?

Jij vindt vuurwerk rotzooi. Ik vind het een mooi verschijnsel.

Rusland fakkelt de gas af, wat denk je dat dit kost voor het milieu? En wij maar zeggen dat we goed bezig zijn door van het gas af te gaan. En de groene windmolens meppen massaal vogels en insecten uit de lucht en hebben invloed op het zee leven en zelfs op de wind, daarnaast hebben ze ook niet het eeuwige leven.

Een oorlog is ook verwoestend voor land en milieu.

Geef mij maar een avondje vuurwerk.

Zeg dan gewoon dat het je niet kan schelen wat de gevolgen zijn, voor jou is het belangrijkste dat jij het leuk vindt. Dat mag. Wat dan weer jammer is dat je een rommeltje van argumenten er achteraan gooit.

Wat jij eigenlijk zegt is dat als een boot aan het zinken is, jij er nog een gat bij slaat. Niet omdat het verstandig is of sociaal, maar gewoon omdat je het leuk vindt. Of je het leuk vindt of niet, ons klimaat is er slecht aan toe en zeker boven Nederland is de concentratie CO2 veel te hoog, dan is het toch niet logisch om het nog maar wat erger te maken "want het maakt toch niet uit".

SlushyAlbatross55

SlushyAlbatross55

09-01-2023 om 21:24

Geronimo3 schreef op 09-01-2023 om 21:06:

[..]

Zeg dan gewoon dat het je niet kan schelen wat de gevolgen zijn, voor jou is het belangrijkste dat jij het leuk vindt. Dat mag. Wat dan weer jammer is dat je een rommeltje van argumenten er achteraan gooit.

Wat jij eigenlijk zegt is dat als een boot aan het zinken is, jij er nog een gat bij slaat. Niet omdat het verstandig is of sociaal, maar gewoon omdat je het leuk vindt. Of je het leuk vindt of niet, ons klimaat is er slecht aan toe en zeker boven Nederland is de concentratie CO2 veel te hoog, dan is het toch niet logisch om het nog maar wat erger te maken "want het maakt toch niet uit".

Ik krijg het idee dat er een soort nieuwe religie ontstaan is rondom het klimaat. Vroeger werd je bang gemaakt voor de brandende hel, tegenwoordig maken ze je bang voor de brandende aarde. Er komen soms echt idiote artikelen voorbij waar ze dan ook nog het kaartje wetenschap aan hangen.

Hier zal de co2 vast wat hoger zijn ja, we leven ook in een vrij dichtbevolkt land. In een land werken mensen en dat zorgt voor vervuiling. 

Een gat in een boot slaan lijkt mij vrij dom, ik zou dat zelf niet beschrijven als iets wat ik leuk vind.

Vuurwerk kan ik wel van genieten. En dat mag. En zolang de overheid er ook goed aan verdient zal het echt niet zo snel verboden worden. 

Epic88 schreef op 09-01-2023 om 21:24:

[..]

Ik krijg het idee dat er een soort nieuwe religie ontstaan is rondom het klimaat. Vroeger werd je bang gemaakt voor de brandende hel, tegenwoordig maken ze je bang voor de brandende aarde. Er komen soms echt idiote artikelen voorbij waar ze dan ook nog het kaartje wetenschap aan hangen.

Klopt, het heeft alle karakteristieken van een religie, hoewel ze het zelf ontkennen.

De nieuwe god is Gaia (moeder aarde.)

De nieuwe zonde is alles wat impact heeft op Gaia (stikstofuitstoot, consumptie, bevolkingsgroei, kapitalisme en noem maar op..).

Je hebt de geboden: gij zult geen stikstof uitstoten, gij zult geen vlees eten, gij zult niet vliegen, gij zult niet stoken boven 19 graden enz. 

Je hebt ook een hel, maar nu is het een klimaathel. Ze hebben zelfs het vuur uit de bijbel gejat, kijk maar eens bij de berichten over hel en verdoemenis. Heb er regelmatig afbeeldingen van branden en vuur bij gezien.

Je hebt profeten zoals Greta Thunberg. 

Je hebt de priesters die het woord verspreiden.

En tenslotte de gelovigen in allerlei gradaties: van streng orthodox tot de relaxtere gelovigen. 

SlushyAlbatross55

SlushyAlbatross55

09-01-2023 om 22:46

Malibu2 schreef op 09-01-2023 om 22:09:

[..]

Klopt, het heeft alle karakteristieken van een religie, hoewel ze het zelf ontkennen.

De nieuwe god is Gaia (moeder aarde.)

De nieuwe zonde is alles wat impact heeft op Gaia (stikstofuitstoot, consumptie, bevolkingsgroei, kapitalisme en noem maar op..).

Je hebt de geboden: gij zult geen stikstof uitstoten, gij zult geen vlees eten, gij zult niet vliegen, gij zult niet stoken boven 19 graden enz.

Je hebt ook een hel, maar nu is het een klimaathel. Ze hebben zelfs het vuur uit de bijbel gejat, kijk maar eens bij de berichten over hel en verdoemenis. Heb er regelmatig afbeeldingen van branden en vuur bij gezien.

Je hebt profeten zoals Greta Thunberg.

Je hebt de priesters die het woord verspreiden.

En tenslotte de gelovigen in allerlei gradaties: van streng orthodox tot de relaxtere gelovigen.

En vergeet niet, degene die de regels opstellen mogen het allemaal lekker zelf wel. Als de rest van de bevolking zich maar aan de regels houdt.

Ik ken de bijbel vrij goed, ik zie veel overeenkomsten inderdaad. Het is volgens mij gewoon het gebrek aan religie en houvast dat mensen hier zo heilig in geloven. 

Kijk bijv. naar dit artikel. Schandelijk dat ze dit als wetenschap mogen brengen.

https://www.ad.nl/wetenschap/nasa-beperk-co2-uitstoot-om-oorlog-met-buitenaardse-wezens-te-voorkomen~ad5e3e6e/

Epic88 schreef op 09-01-2023 om 22:46:

[..]

En vergeet niet, degene die de regels opstellen mogen het allemaal lekker zelf wel. Als de rest van de bevolking zich maar aan de regels houdt.

Ik ken de bijbel vrij goed, ik zie veel overeenkomsten inderdaad. Het is volgens mij gewoon het gebrek aan religie en houvast dat mensen hier zo heilig in geloven.

Kijk bijv. naar dit artikel. Schandelijk dat ze dit als wetenschap mogen brengen.

https://www.ad.nl/wetenschap/nasa-beperk-co2-uitstoot-om-oorlog-met-buitenaardse-wezens-te-voorkomen~ad5e3e6e/

Is dat artikel een vervroegde 1 april grap? 

Ik kom wel vaker dat soort ehhm bijzondere berichten tegen. Of opmerkingen als "the science is settled". Mensen of media die dat verkondigen kan ik niet meer serieus nemen. Dat je iets zeker denkt te weten, maakt het nog niet per definitie waar. Kijk maar hoe lang er is gedacht dat het universum altijd heeft bestaan. Ook een Albert Einstein, niet bepaald de domste, was daar heilig van overtuigd. En nu weten we dat het universum een begin heeft gehad. Wie weet wat we later over honderd jaar nog meer hebben ontdekt? 

Ook met betrekking tot het klimaat zijn er wetenschappers die een tegengeluid laten horen op de plekken waar ze hun boodschap wel kunnen vertellen. En dan wordt zo'n artikel wel in het AD geplaatst...

noas_1993 schreef op 09-01-2023 om 16:21:

[..]

10 miljoen aan rotzooi

Noas er is 110 miljoen aan vuurwerk de lucht ingegaan 

Pippi45 schreef op 09-01-2023 om 15:41:

[..]

Er zijn verschillende onderzoeken geweest, o.a door 1vandaag en daaruit blijkt dat 80% van de ongelukken wordt veroorzaakt door legaal vuurwerk

Cookielover schreef op 09-01-2023 om 22:26:

EBF7-E75-A-6-A48-4672-87-DD-65-D2045-AA293.jpg

Dit ja. Ik voel me soms bijna bezwaard in deze discussies, omdat ik als voorstander voor een verbod gewoon werkelijk alle feiten, cijfers en argumenten aan mijn kant heb, en de andere kant niets heeft dan "ik vind het leuk, en pak me mijn traditie niet af". 

Jammer dat ze daarom met drogredenen komen als: " ja maar auto's/overbevolking/huisdieren/vul-maar-iets-willekeurigs-in dan"? 

En nu is het benoemen van feiten blijkbaar een religie Je zult toch echt met iets beters moeten komen joh.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.