Nieuws en actueel
Daglichtlamp
19-11-2021 om 20:36
Nu doorzetten met afschaffen vuurwerk?
Ook dit jaar mag er geen vuurwerk afgestoken worden. Van vorig jaar weten we al dat dat ruim 70 % minder slachtoffers oplevert.
https://www.veiligheid.nl/organisatie/actueel/forse-afname-vuurwerkslachtoffers
Wat mij betreft zetten we nu door. De argumenten van de branche dat er als je het verbied juist meer slachtoffers vallen door illegaal vuurwerk zijn inmiddels ontkracht.
Peiling
Vuurwerk definitief verbieden?
NippyDunlin42
07-01-2023 om 11:20
Epic88 schreef op 07-01-2023 om 10:57:
[..]
Daar heb je oud en nieuw niet voor nodig hoor. Een wedstrijd winnen zorgt daar ook al voor.
Ik woon in een vrij grote gemeente en hier waren 0 incidenten met oud en nieuw. Maar gewoonlijk hebben we hier ook geen last van rellen
Maar dan is er bij wedstrijden ook geen vuurwerk meer.
Of dat is er misschien nog wel, maar er is eenvoudiger te handhaven met gewoon een totaalverbod. Dan gooi je vuurwerk naar een politiepaard en heeft dat grote consequenties. Klaar.
Voor wat betreft huisdieren ben ik het overigens met je eens hoor. Ik heb altijd huisdieren gehad en wil er ook graag weer een, maar die moeten ook allemaal vlees eten enzo dus daar denk ik best over na.
watertoren
07-01-2023 om 11:23
Hoe dat het in mijn jeugd was vond ik vuurwerk leuk en erbij horen met oud en nieuw. Toen was het ook beperkt tot oudjaarsdag en nieuwjaarsdag. Nooit gedacht dat ik voor een vuurwerkverbod zou zijn maar hoe het er in deze tijd aan toe gaat ben ik wel voor een verbod. Dit is geen normaal vuurwerk meer maar het zijn complete bommen. Zo veel vernielingen en hulpverleners die bekogeld worden. De meeste narigheid komt wel door vuurwerk uit Belgie en Duitsland. Deze landen zouden moeten stoppen met de verkoop van zulk gevaarlijk vuurwerk. Ik ben bang dat anders het allemaal weinig zin heeft. In deze landen is het hele jaar door vuurwerk te koop.
SlushyAlbatross55
07-01-2023 om 11:27
Elaine68 schreef op 07-01-2023 om 11:20:
[..]
Maar dan is er bij wedstrijden ook geen vuurwerk meer.
Of dat is er misschien nog wel, maar er is eenvoudiger te handhaven met gewoon een totaalverbod. Dan gooi je vuurwerk naar een politiepaard en heeft dat grote consequenties. Klaar.
Voor wat betreft huisdieren ben ik het overigens met je eens hoor. Ik heb altijd huisdieren gehad en wil er ook graag weer een, maar die moeten ook allemaal vlees eten enzo dus daar denk ik best over na.
Dat lijkt mij een illusie. Wapens zijn ook verboden, toch lopen enorm veel jongeren met wapens op zak.
NippyDunlin42
07-01-2023 om 11:27
Inderdaad, ik vond als kind vuurwerk ook nog leuk, toen kon je ook nog redelijk veilig naar de buren om gelukkig nieuwjaar te wensen. Nu loop je kans dat je een ledemaat verliest onderweg.
Ik denk dat als wij een totaalverbod hebben mensen met illegaal vuurwerk gewoon sneller gepakt worden. Wat die agent op het journaal zei: Meteen auto inleveren als ie vol ligt met illegaal vuurwerk.
NippyDunlin42
07-01-2023 om 11:29
Epic88 schreef op 07-01-2023 om 11:27:
[..]
Dat lijkt mij een illusie. Wapens zijn ook verboden, toch lopen enorm veel jongeren met wapens op zak.
Ja maar ja, jij WIL het er gewoon niet mee eens zijn.
Jammer de bammer. We zijn ook gewoon met teveel mensen (en huisdieren) in een klein landje. Dan moet je grenzen stellen om vredig samen te leven. Best een moeilijk probleem hoor.
Lollypopje
07-01-2023 om 11:31
Epic88 schreef op 07-01-2023 om 11:27:
[..]
Maar het aantal incidenten en gewonden door wapens zijn aanzienlijk lager dan in een land als de VS waar zo'n beetje iedereen een wapen mag dragen.
En om verder te gaan op wapens. In Nieuw Zeeland is er na een schoolshooting een veek strengede wapen wet gekomen, daar mocht je ook vrij makkelijk een wapen dragen, sindsdien zijn ook het aantal incidenten daar aanzienlijk afgenomen.
Dus als je een vergelijking met wapens wilt maken dan tonen die juist aan dat een verbod een zeer positief effect zal hebben.
SlushyAlbatross55
07-01-2023 om 11:55
Lollypopje schreef op 07-01-2023 om 11:31:
[..]
Maar het aantal incidenten en gewonden door wapens zijn aanzienlijk lager dan in een land als de VS waar zo'n beetje iedereen een wapen mag dragen.
En om verder te gaan op wapens. In Nieuw Zeeland is er na een schoolshooting een veek strengede wapen wet gekomen, daar mocht je ook vrij makkelijk een wapen dragen, sindsdien zijn ook het aantal incidenten daar aanzienlijk afgenomen.
Dus als je een vergelijking met wapens wilt maken dan tonen die juist aan dat een verbod een zeer positief effect zal hebben.
Bij ons groeit het geweld en het dragen van wapens door de jeugd, ondanks een verbod.
Dus ik zie op dit moment geen positief effect, maar wel een groeiend probleem. Maar dat is compleet off topic.
SlushyAlbatross55
07-01-2023 om 11:57
Elaine68 schreef op 07-01-2023 om 11:29:
[..]
Ja maar ja, jij WIL het er gewoon niet mee eens zijn.
Jammer de bammer. We zijn ook gewoon met teveel mensen (en huisdieren) in een klein landje. Dan moet je grenzen stellen om vredig samen te leven. Best een moeilijk probleem hoor.
Dan moeten de de wetten die er al zijn misschien eens naleven. Want volgens mij komen veel raddraaiers er makkelijk vanaf, maar betrokkenen ze wel veel schade.
Het geweld tegen hulpverleners is volgens mij ook vooral in de steden. Ik ken meer dorpen waar het goed gaat, dan waar de pleuris uitbreekt met oud en nieuw. Moet ene groep die zich netjes aan de regels houdt dan boeten voor de groep die er een zooi van maakt ?
NippyDunlin42
07-01-2023 om 12:03
Epic88 schreef op 07-01-2023 om 11:55:
[..]
Bij ons groeit het geweld en het dragen van wapens door de jeugd, ondanks een verbod.
Dus ik zie op dit moment geen positief effect, maar wel een groeiend probleem. Maar dat is compleet off topic.
Kun je nagaan wat er zou gebeuren als wapens legaal waren.
NippyDunlin42
07-01-2023 om 12:04
Epic88 schreef op 07-01-2023 om 11:57:
[..]
Dan moeten de de wetten die er al zijn misschien eens naleven. Want volgens mij komen veel raddraaiers er makkelijk vanaf, maar betrokkenen ze wel veel schade.
Het geweld tegen hulpverleners is volgens mij ook vooral in de steden. Ik ken meer dorpen waar het goed gaat, dan waar de pleuris uitbreekt met oud en nieuw. Moet ene groep die zich netjes aan de regels houdt dan boeten voor de groep die er een zooi van maakt ?
Ja. Helaas. Het leven is niet eerlijk.
SlushyAlbatross55
07-01-2023 om 12:14
Elaine68 schreef op 07-01-2023 om 12:03:
[..]
Kun je nagaan wat er zou gebeuren als wapens legaal waren.
Maar dat is de discussie toch niet.
Ik zie een verbod overigens niet snel plaatsvinden. Weet je hoeveel de overheid op het vuurwerk verdient. Het is voor de overheid ook een melkkoe.
Pippi45
07-01-2023 om 14:59
Rondstruiner schreef op 06-01-2023 om 18:32:
"We mogen dan ook niks meer"
Als je ouder bent dan 6, zou je dat toch niet meer als argument moeten willen gebruiken.
Triest dat sommige mensen werkelijk niets geven om het milieu en de dieren. Als ze hun pleziertje maar kunnen houden, onder het mom van "traditie".
Ik vind eerder de reactie die jij geeft triest. Zo weinig oog en respect voor mensen die ergens anders over denken bah. Volgens mij kunnen we volgens veel mensen beter stoppen met leven en ademhalen want alles is slecht voor de aarde. Maar de aarde herstelt het evenwicht zelf wel. Wij hoeven niet te proberen om voor god te spelen.
Leuke dingen doen is helemaal uit den boze tegenwoordig. VInd je vuurwerk leuk, prima. Vind je het niks dan doe je er niet aan mee en blijf je binnen. En mensen die zich misdragen hard aanpakken.
Maar goed ik merk dat er weer weinig respect is voor anders denkenden hier. 1 mening mag blijkbaar maar. Wijkt dat af dan ben je dom, wappie, racist, etc. Dus ik ben weg hier.
Lollypopje
07-01-2023 om 15:01
Pippi45 schreef op 07-01-2023 om 14:59:
[..]
Maar goed ik merk dat er weer weinig respect is voor anders denkenden hier. 1 mening mag blijkbaar maar. Wijkt dat af dan ben je dom, wappie, racist, etc. Dus ik ben weg hier.
Er is echt niks mis met een andere mening hebben. Dat kan ik zeer waarderen, maar ik vind het wel prettig als de ander dan met steekhoudende en onderbouwde argumenten komt, anders kun je er ook goede discussie over hebben. En helaas ontbreekt dat nog weleens.
Rondstruiner
07-01-2023 om 17:52
Epic88 schreef op 07-01-2023 om 10:57:
[..]
Maar huisdieren hebben toch ook Invloed op het milieu? Huisdieren zorgen 365 dagen per jaar voor overlast. En hoezo is “ik vind het leuk” geen goed argument? Moet alles nut hebben in het leven? Want dan kunnen we heel veel dingen gaan afschaffen. Want veel doen mensen omdat ze het leuk vinden of omdat iets lekker is.
Je gaat weer nergens inhoudelijk op in en gooit er weer een drogreden tegenaan. Dit topic gaat niet over de overlast van huisdieren, maar over vuurwerk.
De overlast die vuurwerk geeft gast overigens niet alleen over leed van huisdieren, maar alle dieren, dus ook wilde dieren als vogels.
Het gaat over dierenleed, over milieuschade, over economische schade, over letsel.
Blomke82 schreef op 07-01-2023 om 08:51:
[..]
Het ging toch over o.a. schade door uitstoot? Daar dragen 8 miljard mensen (onbewust) zeker aan bij. De aarde is niet berekend op 8 miljard mensen en de daarbij horende consequenties. Daar doet 2 uur per jaar vuurwerk niets aan af.
Nee, het gaat over veel meer, zie hierboven.
Het wijzen naar iets anders (bij jou overbevolking, bij een ander huisdieren) is een afleidingsmanoeuvre. Er zijn altijd andere dingen om je óók druk over te maken, maar dat is geen enkele reden om hier dan maar niets aan te doen.
Rondstruiner
07-01-2023 om 18:02
Epic88 schreef op 07-01-2023 om 12:14:
[..]
Maar dat is de discussie toch niet.
Ik zie een verbod overigens niet snel plaatsvinden. Weet je hoeveel de overheid op het vuurwerk verdient. Het is voor de overheid ook een melkkoe.
Alleen btw op het in Nederland gekochte vuurwerk.
Wat denk je dat de inzet van alle politie, brandweer en ME door het hele land de overheid kost? Wat denk je dat het opruimen van al het vuurwerk dat de aso's achterlaten kost? Wat denk je dat de kosten van de zorg zijn voor vuurwerkletsel en de kosten van uitkeringen voor mensen die (gedeeltelijk) arbeidsongeschikt zijn omdat ze een oog of hand missen?
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.