Nieuws en actueel
Daglichtlamp
19-11-2021 om 20:36
Nu doorzetten met afschaffen vuurwerk?
Ook dit jaar mag er geen vuurwerk afgestoken worden. Van vorig jaar weten we al dat dat ruim 70 % minder slachtoffers oplevert.
https://www.veiligheid.nl/organisatie/actueel/forse-afname-vuurwerkslachtoffers
Wat mij betreft zetten we nu door. De argumenten van de branche dat er als je het verbied juist meer slachtoffers vallen door illegaal vuurwerk zijn inmiddels ontkracht.
Peiling
Vuurwerk definitief verbieden?
noas_1993
06-01-2023 om 19:47
Pippi45 schreef op 06-01-2023 om 18:16:
Ik vind dat vuurwerk gewoon moet blijven. Het is traditie en het is niet zo dat al onze tradities eraan mogen gaan. We migen dan ook niks meer. Mensen die zich misdragen met nieuwjaar extra hard straffen, maar voor de rest mogen mensen gewoon hun lol hebben. Vuurwerk hoort er gewoon bij.
Ik vind dit soort berichten altijd zo dom overkomen. Je lees geen nieuws?
SlushyAlbatross55
06-01-2023 om 20:10
Het is ook belangrijk dat er leuke dingen zijn in het leven. Als je alle dingen moet verbieden die schadelijk zijn, kunnen we beter direct stoppen met ademhalen. Dan zijn alle problemen opgelost.
Rondstruiner
06-01-2023 om 20:17
Epic88 schreef op 06-01-2023 om 20:10:
Het is ook belangrijk dat er leuke dingen zijn in het leven. Als je alle dingen moet verbieden die schadelijk zijn, kunnen we beter direct stoppen met ademhalen. Dan zijn alle problemen opgelost.
Nog zo'n drogreden. Stop jij maar met ademhalen dan. Voor mij blijven er zat leuke dingen over die niet zulke schade aan het milieu en onze gezondheid toebrengen, die niet zo'n enorme overlast veroorzaken voor zowel wilde als huisdieren en die niet vele miljoenen aan schade veroorzaken. En dat allemaal op een avond hè.
Lollypopje
06-01-2023 om 20:30
Ik heb volgens mij alleen toen ik 16 was een keer wat vuurwerk afgestoken dat mijn vader had gekocht. Daarna stopten mijn ouders met kopen, want ze deden het omdat vuurwerk voor ons leuk was, maar wij vonden het zelf zonde van het geld om er aan bij te dragen
Dus heb ik al heel wat jaren leuke vuurwerkloze oud&nieuw vieringen gehad. Ja, ik keek wel naar buiten, maar de keren dat ik ergens was waar amper vuurwerk te zien was miste ik het ook totaal niet. Gewoon omdat er zoveel meer leuke manieren zijn om oud en nieuw te vieren zonder dat er ongelukken gebeuren, het millieu vervuilt wordt of dieren dagen lang in paniek zijn.
SlushyAlbatross55
06-01-2023 om 20:34
Rondstruiner schreef op 06-01-2023 om 20:17:
[..]
Nog zo'n drogreden. Stop jij maar met ademhalen dan. Voor mij blijven er zat leuke dingen over die niet zulke schade aan het milieu en onze gezondheid toebrengen, die niet zo'n enorme overlast veroorzaken voor zowel wilde als huisdieren en die niet vele miljoenen aan schade veroorzaken. En dat allemaal op een avond hè.
Ook die huisdieren zorgen voor overlast. Alles kan je z’n beetje wegzetten als overlast of schadelijk. Dat is inherent aan het leven.
Dus van mij mag deze viering blijven zoals hij is. Maar wat strengere handhaving op illegaal vuurwerk.
NippyDunlin42
06-01-2023 om 20:37
Epic88 schreef op 06-01-2023 om 20:34:
[..]
Ook die huisdieren zorgen voor overlast. Alles kan je z’n beetje wegzetten als overlast of schadelijk. Dat is inherent aan het leven.
Dus van mij mag deze viering blijven zoals hij is. Maar wat strengere handhaving op illegaal vuurwerk.
Mensen zorgen over het algemeen voor de meeste overlast in de wereld.
SlushyAlbatross55
06-01-2023 om 20:41
Elaine68 schreef op 06-01-2023 om 20:37:
[..]
Mensen zorgen over het algemeen voor de meeste overlast in de wereld.
Klopt. Maar nu zijn er een paar mensen die het ene na het ander willen verbieden onder het mom schadelijk. Zelfs water is schadelijk, het is maar net welk onderzoek je pakt. Maar dat is natuurlijk weer een heel andere discussie.
Lollypopje
06-01-2023 om 20:45
Epic88 schreef op 06-01-2023 om 20:41:
[..]
Klopt. Maar nu zijn er een paar mensen die het ene na het ander willen verbieden onder het mom schadelijk. Zelfs water is schadelijk, het is maar net welk onderzoek je pakt. Maar dat is natuurlijk weer een heel andere discussie.
Dan ben ik benieuwd naar de onderzoeken waaruit blijkt dat vuurwerk niet schadelijk is. Ik ben ze namelijk nog niet tegen gekomen.
SlushyAlbatross55
06-01-2023 om 20:49
Lollypopje schreef op 06-01-2023 om 20:45:
[..]
Dan ben ik benieuwd naar de onderzoeken waaruit blijkt dat vuurwerk niet schadelijk is. Ik ben ze namelijk nog niet tegen gekomen.
We doen dit maar 1 keer per jaar hè! Het is niet dat we dagelijks zoveel ton vuurwerk de lucht in knallen. Soms drinken mensen ook een glaasje alcohol. Zolang je dat niet de hele dag doorkomt is het een plezierige onderbreking.
CharlieB
06-01-2023 om 20:57
Epic88 schreef op 06-01-2023 om 20:10:
Het leven van veel mensen en dieren wordt leuker met een vuurwerkverbod. En nu?
Rondstruiner
06-01-2023 om 20:59
Epic88 schreef op 06-01-2023 om 20:49:
[..]
We doen dit maar 1 keer per jaar hè! Het is niet dat we dagelijks zoveel ton vuurwerk de lucht in knallen. Soms drinken mensen ook een glaasje alcohol. Zolang je dat niet de hele dag doorkomt is het een plezierige onderbreking.
En die ene keer per jaar is de uitstoot van vuurwerk net zo groot is als die van 7 maanden van alle gemotoriseerde verkeer!
Hoe hard jij ook probeert je kop in het zand te steken en het te bagatelliseren door met onzinnige vergelijkingen te komen, het is volslagen idioot dat dit nog geaccepteerd wordt.
SlushyAlbatross55
06-01-2023 om 21:03
CharlieB schreef op 06-01-2023 om 20:57:
[..]
Het leven van veel mensen en dieren wordt leuker met een vuurwerkverbod. En nu?
Huisdieren bezorgen veel mensen 365 dagen per jaar overlast. En nu?
CharlieB
06-01-2023 om 21:06
Epic88 schreef op 06-01-2023 om 21:03:
[..]
Huisdieren bezorgen veel mensen 365 dagen per jaar overlast. En nu?
Jij bent degene die vuurwerk koppelt aan 'leuk'. Vuurwerk moet blijven 'want leuk'. Maar vuurwerk is voor heel veel mensen niet leuk, dus wiens leuk wint dan?
Lollypopje
06-01-2023 om 21:11
Epic88 schreef op 06-01-2023 om 20:49:
[..]
Ahhh dus je hebt geen onderzoeken. Dus in plaats van je vorige argument te onderbouwen, kom je met een nieuw argument omdat je geen inhoudelijke reactie kunt geven op mijn vraag.
Ik voer graag een inhoudelijke discussie over vuurwerk, maar dat gaat dit zo niet worden.
SlushyAlbatross55
06-01-2023 om 21:11
CharlieB schreef op 06-01-2023 om 21:06:
[..]
Jij bent degene die vuurwerk koppelt aan 'leuk'. Vuurwerk moet blijven 'want leuk'. Maar vuurwerk is voor heel veel mensen niet leuk, dus wiens leuk wint dan?
Het is maar 1 keer per jaar. Als je het niet leuk vind , doe je er niet aan mee. Jezelf twee uur verbijten kan vast wel.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.