Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces

Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.

Daglichtlamp schreef op 08-11-2024 om 19:19:

Eigenlijk hebben jullie ook gelijk. Ik zie alleen geen verschil in mening hier. Wilders vraagt een spoeddebat, ik weet niet zo goed wat dat moet opleveren. Behalve dan dat hij deze gebeurtenis direct lijkt te gebruiken voor zoveel mogelijk politiek gewin. Ik baal ervan, ik denk dat iedereen wil dat dit nooit meer voorkomt, dat dit zwaar wordt bestraft. Halsema heeft van te voren gesproken met de NCTV, die had op dat moment geen signalen van een concrete dreiging.

Ja dat vind ik eigenlijk onbegrijpelijk als je kijkt naar hoe de sfeer in Amsterdam was tijdens de herdenking van 7 oktober, de dodenherdenking en alle andere demonstraties die er geweest zijn. En dat was nog zonder Israëlische burgers in de stad. Ik vind het vrij naïef eerlijk gezegd. Dus ik snap dat hier een debat over gevoerd moet worden.

In Frankrijk zijn straks 8000 politiemensen op de been met een wedstrijd tegen Israël, nu is het in Frankrijk misschien sowieso al erger met geweld, maar dit had je kunnen voorspellen bijna. Naar mijn mening heeft de gemeente Amsterdam wel steken laten vallen ja.

De burgemeester van Den Haag is afgetreden om de vreugdevuren destijds, ik denk dat wat hier gebeurd is wel een tandje erger is. Dus jazeker, hier moet over gesproken worden.

Ik heb begrepen dat de aanvallen een 'hit and run' waren. Groepjes van 2 of 3 mannetjes op een scooter die bij 3x zoveel politie op de been óók niet hadden kunnen worden tegengehouden.

Herfstappeltaart schreef op 08-11-2024 om 19:33:

Ik heb begrepen dat de aanvallen een 'hit and run' waren. Groepjes van 2 of 3 mannetjes op een scooter die bij 3x zoveel politie op de been óók niet hadden kunnen worden tegengehouden.

Ik zit nu naar het journaal te kijken, uiteraard gaat het over de rellen. Ik vraag me af hoe het voor die agenten/ ME moet zijn om daar in Amsterdam je beroep te moeten uitoefenen. Lijkt me echt hel!

Zilver_gray schreef op 08-11-2024 om 19:36:

[..]

Ik zit nu naar het journaal te kijken, uiteraard gaat het over de rellen. Ik vraag me af hoe het voor die agenten/ ME moet zijn om daar in Amsterdam je beroep te moeten uitoefenen. Lijkt me echt hel!

Nou inderdaad.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

08-11-2024 om 19:43 Topicstarter

Ik denk dat de vergelijking met de vreugdevuren echt een kromme vergelijking is. Die vreugdevuren waren toegestaan, terwijl de gemeente had kunnen en moeten weten dat vuren van die grote gevaarlijk waren.
Wat hier gebeurd is met deze hit en run acties was voor het eerst in Nederland. Ik weet niet of je had kunnen verwachten dat dit te voorzien was.

Daglichtlamp schreef op 08-11-2024 om 19:19:

Eigenlijk hebben jullie ook gelijk. Ik zie alleen geen verschil in mening hier. Wilders vraagt een spoeddebat, ik weet niet zo goed wat dat moet opleveren. Behalve dan dat hij deze gebeurtenis direct lijkt te gebruiken voor zoveel mogelijk politiek gewin. Ik baal ervan, ik denk dat iedereen wil dat dit nooit meer voorkomt, dat dit zwaar wordt bestraft. Halsema heeft van te voren gesproken met de NCTV, die had op dat moment geen signalen van een concrete dreiging.

En je hebt overigens gelijk dat Wilders dit weer kan gebruiken voor politiek gewin, maar de beelden hebben ook heel duidelijk laten zien uit welke hoek deze relschoppers kwamen. Daar moet de politiek ook niet voor wegkijken. Want er gaat overduidelijk iets mis in de samenleving met een groeiend antisemitisme, moslimhaat en polarisatie. Als Nederland kunnen en mogen we dit niet accepteren. Iedereen die in Nederland woont of verblijft moet hier veilig kunnen zijn. Een oorlog duizenden kilometers weg van hier mag nooit aanleiding zijn voor geweld hier. 

Daglichtlamp schreef op 08-11-2024 om 19:43:

Ik denk dat de vergelijking met de vreugdevuren echt een kromme vergelijking is. Die vreugdevuren waren toegestaan, terwijl de gemeente had kunnen en moeten weten dat vuren van die grote gevaarlijk waren.
Wat hier gebeurd is met deze hit en run acties was voor het eerst in Nederland. Ik weet niet of je had kunnen verwachten dat dit te voorzien was.

Ja op deze manier is inderdaad co.pleet nieuw in Nederland. Maar de ongeregeldheden en onrust is hier al sinds 7 oktober vorig jaar. En dan nog zonder Israëlische burgers. 

Ze hadden die supporters via afgesloten uitgangen het stadion met bussen moeten laten verlaten en niet zomaar "vrij" door de stad laten zwerven terwijl er verderop een pro Palestijnse demonstratie was. Dit gebeurd ook bij risico wedstrijden in de eredivisie. Maar eigenlijk te gek voor woorden dat zoiets heeft kunnen gebeuren. Ik heb er geen woorden voor.

Daglichtlamp schreef op 08-11-2024 om 19:43:

Ik vind de vergelijking ook mank gaan en denk dus niet dat deze hit and run acties hadden kunnen worden voorkomen. Achteraf is het makkelijk praten.

En met het risico nu heel het forum over me heen te krijgen: De Israëlische supporters hebben ook lopen scanderen: dood aan alle Palestijnen en een Palestijnse vlag weggehaald en  kapotgemaakt.

En natuurlijk: geen excuus, absoluut niet, het is afschuwelijk en verwerpelijk wat er is gebeurd. Daarnaàst zijn er nog wel wat andere feiten en gedragingen om te bekritiseren.

Kortom:  alleen maar verliezers, het is om te janken.

Herfstappeltaart schreef op 08-11-2024 om 19:48:

[..]

Ik vind de vergelijking ook mank gaan en denk dus niet dat deze hit and run acties hadden kunnen worden voorkomen. Achteraf is het makkelijk praten.

En met het risico nu heel het forum over me heen te krijgen: De Israëlische supporters hebben ook lopen scanderen: dood aan alle Palestijnen en een Palelstijnse vlag weggehaald en kapotgemaakt.

En natuurlijk: geen excuus, absoluut niet, het is afschuwelijk en verwerpelijk wat er is gebeurd. Daarnaàst zijn er nog wel wat andere feiten en gedragingen om te bekritiseren.

Kortom: alleen maar verliezers, het is om te janken.

Leuzen op de Dam

Dat is de volgende dag anders. Om 13.00 uur 's middags verzamelden Maccabi-supporters zich al bij het Nationaal Monument op de Dam. Op sociale media gaan beelden rond fans in Maccabi-kleuren die leuzen scanderen. Volgens het Amsterdamse BIJ1-raadslid Jazie Veldhuyzen, die de teksten zou hebben laten vertalen door iemand die Hebreeuws spreekt, zongen ze dat het Israëlische leger moest winnen en "fuck de Arabieren". Ook zou in het lied zijn geroepen dat er geen scholen meer in Gaza zijn, "omdat er geen kinderen meer over zijn".

Inderdaad om te janken ja!

Zilver_gray schreef op 08-11-2024 om 19:59:

[..]

Leuzen op de Dam

Dat is de volgende dag anders. Om 13.00 uur 's middags verzamelden Maccabi-supporters zich al bij het Nationaal Monument op de Dam. Op sociale media gaan beelden rond fans in Maccabi-kleuren die leuzen scanderen. Volgens het Amsterdamse BIJ1-raadslid Jazie Veldhuyzen, die de teksten zou hebben laten vertalen door iemand die Hebreeuws spreekt, zongen ze dat het Israëlische leger moest winnen en "fuck de Arabieren". Ook zou in het lied zijn geroepen dat er geen scholen meer in Gaza zijn, "omdat er geen kinderen meer over zijn".

Inderdaad om te janken ja!

Dit is net zo goed schandelijk gedrag. Als je in een land te gast bent dien je je te gedragen. Helaas is dat voor voetbalsupporters heel erg moeilijk.

Doet niets af aan het feit dat er gisteren georganiseerd tuig erop uit was om zoveel mogelijk slachtoffers te maken. En dat dit vooraf afgesproken was. Dus de stelling dat de voetbalhooligans dit over zichzelf hebben afgeroepen is onjuist, dit was al lang het plan van dit tuig.

Miraval schreef op 08-11-2024 om 20:06:

[..]

Dit is net zo goed schandelijk gedrag. Als je in een land te gast bent dien je je te gedragen. Helaas is dat voor voetbalsupporters heel erg moeilijk.

Doet niets af aan het feit dat er gisteren georganiseerd tuig erop uit was om zoveel mogelijk slachtoffers te maken. En dat dit vooraf afgesproken was. Dus de stelling dat de voetbalhooligans dit over zichzelf hebben afgeroepen is onjuist, dit was al lang het plan van dit tuig.

Ik neem nergens een bepaalde stelling in.

Maar ook mag er benoemd worden dat de Israëlische supporters zich niet voorbeeldig hebben gedragen.

Zilver_gray schreef op 08-11-2024 om 20:18:

[..]

Ik neem nergens een bepaalde stelling in.

Maar ook mag er benoemd worden dat de Israëlische supporters zich niet voorbeeldig hebben gedragen.

Natuurlijk. Dat moet ook benoemd worden. Ik bedoelde ook niet dat jij stelling neemt maar dat was vanmorgen een beetje de tendens die ik meekreeg elders. Dus het was zeker niet persoonlijk naar jou bedoeld. 😁

Miraval schreef op 08-11-2024 om 20:19:

[..]

Natuurlijk. Dat moet ook benoemd worden. Ik bedoelde ook niet dat jij stelling neemt maar dat was vanmorgen een beetje de tendens die ik meekreeg elders. Dus het was zeker niet persoonlijk naar jou bedoeld. 😁

Ok 

Daglichtlamp

Daglichtlamp

08-11-2024 om 20:28 Topicstarter

Vast achter een betaalmuur voor degenen die geen abonnement hebben op een DPG-krant, maar ik deel hem toch, met een paar citaten.
https://www.volkskrant.nl/columns-opinie/na-een-gitzwarte-nacht-mag-het-debat-nu-niet-worden-teruggebracht-tot-de-vraag-of-er-wel-genoeg-politie-was~b8e33cdd/
Een land waarvan de politieke leiders bij een uitslaande brand niet toesnellen met water maar met benzine, mag zich grote zorgen maken over de nabije toekomst.
--------------------
Dat is niet los te zien van de onderzoeken waaruit blijkt dat inmiddels een kwart van de Nederlandse jongeren en jongvolwassenen de Holocaust bagatelliseert. Op sociale media en op een populair Instagramaccount als Cestmocro wemelt het van de antisemitische uitingen.
----------
Om de trend te keren en mensen weer met elkaar in gesprek te brengen, zullen langdurige inspanningen nodig zijn. En als het debat wordt gedomineerd door politici die op hun beurt aandringen op deportaties van mensen, komt het land geen stap verder. Dit is het moment waarop minister-president Dick Schoof – de zelfverklaarde ‘premier van alle Nederlanders’ – zal moeten laten zien wat hij waard is.

Herfstappeltaart schreef op 08-11-2024 om 19:48:

[..]

En met het risico nu heel het forum over me heen te krijgen: De Israëlische supporters hebben ook lopen scanderen: dood aan alle Palestijnen en een Palestijnse vlag weggehaald en kapotgemaakt.

Kortom: alleen maar verliezers, het is om te janken.

Klopt, dat was volgens journaal de harde kern. En volgens mij heb je die bij supporters van heel veel clubs. Zag een interview van een man die met zijn puberzoon de wedstrijd kwam bekijken en na afloop werd achtervolgd en belaagd. Gewoon, omdat het kon.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.