Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Nederlander negeert basisadviezen tegen fietsendiefstal . Hoeveel sloten gebruiken jullie ?

dief.jpg


Weinig Nederlanders beschermen hun fiets goed tegen diefstal.
Slechts 36 procent maakt gebruik van minimaal twee sloten. Minder dan
vijf op de tien eigenaren (47 procent) verankert zijn of haar tweewieler
aan de vaste wereld. Slechts een kwart zet een fiets in het licht neer.

Wij gebruiken nu zelfs 3 ! sloten voor onze e-bikes na recente diefstal.
Hoe ver moet je gaan ?
Hoeveel sloten gebruiken  jullie ?

https://www.ad.nl/auto/een-slot-is-wel-genoeg-nederlander-negeert-basisadviezen-tegen-fietsendiefstal~a5f9ce41/


( artikel zit niet achter een betaalmuur   )


2. Het slot dat er vast op zit, door het wiel. En dan een ketting om de fiets ergens aan vast te zetten. Zet hem meestal ook in het licht. Maar dat is meer omdat ik me zelf prettiger voel als ik hem in het licht los moet maken. Vooral als ik alleen ben. 

2. Gewoon het ringslot en een stevig kettingslot. Met m'n kettingslot zet ik altijd m'n fiets aan iets vast en gaat door het voorwiel en om het frame.

2 Sloten. Het ringslot op het achterwiel en met een ketting leg ik het frame en het voorwiel ergens aan vast. Dit om te voorkomen dat ze de fiets in een busje laden of alleen het voorwiel demonteren.
Als het kan zet ik mijn fiets in een fietsenstalling.

Ja, ik ben schuldig. Ik heb mijn fiets jarenlang met twee sloten vastgezet, waarvan één dik kettingslot. (Erfenis van mijn studententijd)  Meestal ook verankerd. Maar sinds een paar jaar niet meer. Eigenlijk toen het eerste kinderzitje kwam, ging het kettingslot steeds minder vaak mee. 
Het scheelt wel dat ik mijn fiets wat ouder is en meestal op een ‘veilige’ plek staat. In de stad ga ik bijvoorbeeld altijd naar de bewaakte fietsenstalling. 

Oei...
Tot mijn schaamte beken ik dat ik soms maar 1 slot gebruik (het ringslot).

Nou moet ik zeggen dat ik meestal op een wat oudere fiets rijd, dus hij is minder aantrekkelijk voor dieven.
Het hangt ook ervan af of ik even naar de winkel in het dorp ga, of dat de fiets 12 uur op het station staat.

Als ik een kettingslot gebruik, maak ik de fiets altijd aan de stalling vast.

wild-flower

wild-flower

11-04-2022 om 09:09 Topicstarter

Wij hadden zo'n AXA slot als op de foto , maar met een of andere tool ( vertelde de politie ) tikken ze het slot er zo uit .

slot.jpg

Gewoon 1 slot met mijn sleuteltje.

Ik heb een stadsfiets met vast slot en een heel dik kettingslot. Die laatste gebruik ik alleen als de fiets ergens lang staat. Voor een winkel doe ik het niet zo snel, ook omdat hij dan in een drukke winkelstraat staat. 
Hiervoor gebruikte ik alleen een flink kettingslot. Wel maak ik die altijd vast aan iets door frame en voorwiel. Anders nemen ze gewoon je fiets mee zonder voorwiel  

Ligt eraan wat ik ga doen.  Bij de supermarkt zet ik mijn karretje in het rek alleen met het slot dat erop zit dicht. Dat is voldoende voor die 20 minuten dat ik binnen ben in een karretje vol te gooien. 
Als ik ga sporten probeer ik een plekje aan het rek te bemachtigen of aan die ene boom die daar staat maar soms is alles wat een fiets aan vastgelegd kan worden bezet en dan neem ik de gok. Het is overdag en tot nu toe altijd goed gegaan. 
Als ik in de avond 2-3 uur op mijn hobbyclub ben dan staat de fiets altijd vast aan stukje binnen of betonnen palen.

De fietsen die hier dagdagelijks op het station staan gaan aan een zware ketting.  Van man vermoed ik dat zijn kabel meer waard is dan de 25 jaar oude fiets. In de straling in de stad waar hij werkt heeft hij ook een fiets daarvan is de kabel zeker meer waard dan de 30 jaar oude fiets. 

Bij de winkel e.d. alleen het ringslot, bij het station ook een kettingslot eraan. En die gaat door het frame aan de stalling vast. 

Ik gebruik 1 slot waarmee ik mijn fiets aan een hek/paal bevestig. In de stad zoveel mogelijk in het zicht parkeren of in beveiligde garage.

In principe altijd twee sloten en altijd verankerd, met als uitzondering overdag bij de supermarkt, in de bewaakte fietsenstalling op het station en bij de manege, dan vind ik 1 slot genoeg.

Het is gelukkig al zo'n 15 jaar geleden dat er een fiets van me is gejat (even afkloppen), die was ik vergeten op slot te zetten. Was zo'n fijne fiets, een heel oude Gazelle.

Mijn fiets was een jaar of 5 geleden gejat op het station. Mooi excuus om mezelf weer een mooie nieuwe fiets cadeau te doen. Deze was al zeker 20 jaar oud. 

Vroeger in de stad altijd ringslot + kettingslot door frame en voorwiel en ergens aan vast. Nu in het dorp hoogstens ringslot, of niet eens op slot. 

ik gebruik alleen een AXA standaard ringslot en zet m’n fiets nergens aan vast. Ik ben nog nooit een fiets verloren door diefstal. Geen aantrekkelijke fiets denk ik.. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.