Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

LostJellyfish83

LostJellyfish83

11-10-2022 om 10:44

Monarchie, ja of nee?

De populariteit van ons koningshuis is flink gedaald de afgelopen jaren en nog slechts 51% heeft de voorkeur voor deze staatsvorm. 

Dat vraagt om een Via-peiling!  Ben jij nog voorstander van de monarchie, ja of nee? 

Peiling

Monarchie
121 stemmen
37%
59%
4%

redbulletje schreef op 12-10-2022 om 16:22:

[..]

Ik vind het eigenlijk best verwerpelijk dat burgemeesters niet gekozen worden door het volk. Een burgemeester hoort primair zijn dorpelingen te dienen dus hoort gekozen te zijn ipv aangesteld dmv de baantjes carrousel.

Een burgemeester wordt geselecteerd door een vertrouwenscommissie van de gemeenteraad. Ze bevelen na sollicitatiegesprekken een kandidaat voor aan die gemeenteraad, die ja of nee kan zeggen. Bijna altijd zeggen ze overigens ja omdat alle fracties in de VC vertegenwoordigd zijn. Een burgemeestersvacature wordt gewoon opengesteld: iedereen kan erop solliciteren. Dat je politieke ervaring hebt en een bepaalde reputatie wordt als een pre ervaren. Politieke kleur is nauwelijks doorslaggevend. 

Best een democratisch proces, zij het indirect. 

Mick87 schreef op 12-10-2022 om 15:04:

[..]

Het gewone volk zijn jij en ik. Mensen niet behorend tot het koninklijk huis zonder privileges zoals geen belastingge betalen etc.

Van mij mag de monarchie blijven. Maar wel tandje minder allemaal. Dus gewoon belasting betalen, iets minder salaris en een hoop eigendommen zoals paleizen etc. In bezit van de staat. En kroondomein het Loo gewoon het hele jaar open voor iedereen.

Van wie zijn al die paleizen dan denk je?

Ik zal je helpen.

Paleis Noordeinde, Huis ten Bosch en paleis op de Dam zijn eigendom van de staat. Volgens mij roep je ongefundeerde dingen vanuit de onderbuik. Maakt mij niet uit, maar het staat zo dom.

Bakblik schreef op 12-10-2022 om 14:31:

[..]

Nee, het hele idee van erfopvolging staat me niet aan en is niet van deze tijd, het kost handen vol geld, geld dat beter besteed kan worden in deze tijden. Bovendien vind ik WA, anders dan zijn moeder, niet betrokken bij het volk althans dat laat hij onvoldoende zien. Dat dagje vrijwillig de handen uit de mouwen steken in het kader van dat oranjefonds dat stelt natuurlijk weinig voor. Zou zomaar kunnen dat hij meer werk maakt dan doet.

Iedere staatsvorm kost handen met geld. Bovendien, wat is handen met geld? 50 miljoen kost het ongeveer. Maar dacht je dat we zonder koningshuis die kosten niet hadden?

Bovendien, dat totale bedrag is 2,75 per Nederlander. Nou nou zeg.

Mija schreef op 12-10-2022 om 16:22:

[..]

Ik kende in mijn omgeving ook verschillende mensen die hun kinderen naar feestjes lieten gaan. Hier waren op een gegeven moment ook best een heel aantal ouders die hun kinderen meer ruimte gaven dan toegestaan. Daar vond ik iets van. Ik vond het ook zeker teleurstellend en ondermijnend voor mijn eigen moraal van ‘met z’n allen volhouden’ maar evengoed ga ik na zo’n ontboezeming niet fulmineren tegen die mensen. Het is niet anders. Niemand houdt zich 100% aan de regels en zo gaat het dus. Mensen houden het gewoon niet vol. Misschien was het ook gewoon niet gezond voor jongeren, wat we ze hebben opgelegd. En ik vind wel dat een koning een voorbeeldfunctie heeft maar dat hij maar zou moeten vertrekken omdat hij zijn dochter een tuinfeest heeft laten geven en op vakantie ging terwijl dat van regeringswege werd afgeraden, dat vind ik echt te gortig. Er zijn zoveel mensen die veel meer de hand hebben gelicht met de regels. Iedereen moet zich toch ook eens een fout kunnen veroorloven, zelfs een koning.

Hij hoeft van mij ook niet weg puur om alleen dat feestje.  Het is het geheel van dingen die hij doet en laat dat maakt dat ik denk dat hij de verbinding met zijn volk kwijt is. En ja ik heb dat feestje genoemd om aan te geven wat voor soort dingen ik bedoel. 

Bij Trix en Juul had ik meer het gevoel dat ze de moeder/ oma van het vaderland waren. 

Beatrix had beter koningin kunnen blijven net als Elizabeth. 

Weg ermee, en liever vandaag dan morgen. Mensen die de titel koning(in) of prins(es) dragen, onderdanen hebben, in paleizen wonen, zich door lakeien laten bedienen, zich in koetsen rond laten tijden en soms kronen dragen horen thuis in sprookjes, niet meer in onze maatschappij. Ik ben WA dankbaar dat hij de populariteit van deze poppenkast eigenhandig om zeep helpt. 

Bakblik schreef op 12-10-2022 om 16:40:

[..]

Hij hoeft van mij ook niet weg puur om alleen dat feestje. Het is het geheel van dingen die hij doet en laat dat maakt dat ik denk dat hij de verbinding met zijn volk kwijt is. En ja ik heb dat feestje genoemd om aan te geven wat voor soort dingen ik bedoel.

Bijj Trix en Juul had ik meer het gevoel dat ze de moeder/ oma van het vaderland waren.

Dan krijg je zo'n systeem als in Groot Brittannië, waar het ene na het andere warhoofd als prime minister krijgt.

Of zoals in Duitsland waar de president steeds weer opnieuw gekozen wordt maar niemand hier die man/vrouw bij naam weet te noemen zonder Google te gebruiken.

Of zoals in Frankrijk waar de uiteindelijke keuze tussen twee kandidaten wordt gemaakt en er goedbeschouwd geen meerderheid is.

Of zoals in de VS, waar je alleen president wordt na miljoenen miljarden kostende verkiezingsprogramma's en degene met het meeste sponsorgeld wint.

Nee, geef mij dan maar ons koningshuis. LEVE DE KONING !!!

Bakblik schreef op 12-10-2022 om 16:40:

[..]

Hij hoeft van mij ook niet weg puur om alleen dat feestje. Het is het geheel van dingen die hij doet en laat dat maakt dat ik denk dat hij de verbinding met zijn volk kwijt is. En ja ik heb dat feestje genoemd om aan te geven wat voor soort dingen ik bedoel.

Bijj Trix en Juul had ik meer het gevoel dat ze de moeder/ oma van het vaderland waren.

Ik heb eigenlijk best dat gevoel bij Willem-Alexander en Máxima. Niet die vader- en moederrol maar dat is ook gewoon passé, denk ik. Ik vraag me af of zij met zoiets oubolligs zouden wegkomen. Wat in mij opkomt als ik aan die twee denk is het woord ‘interesse’. Ze bezoeken allerlei projecten, ook heel klein en lokaal, en spreken daar mensen, ook ‘gewone burgers’ over wat er daar speelt. Ik zie dat geregeld in het nieuws. Ze gaan dan ergens kijken en luisteren. Dat zijn heel uiteenlopende onderwerpen, waar ze dan aandacht aan geven. Een buurthuis, een natuurgebied, een bijzonder bedrijf, een ziekenhuis, een vrijwilligersorganisatie, mentale gezondheid, suïcidepreventie en openheid over de suïcide van Máxima’s zus, nou ja, zo wat van die dingen. Ik weet niet of dat ‘genoeg’ is, heb geen idee hoeveel ze werken. Maar ik heb in ieder geval geen negatief beeld van wat ze zoal doen. 

Schaf maar af dat Koningshuis en ik zeg dat voor die mensen zelf. Amalia wordt ernstig bedreigd en woont niet meer in Amsterdam. Te gek voor woorden toch. Die leuke jonge meid zou de tijd van haar leven moeten hebben als studente. 

watertoren schreef op 13-10-2022 om 18:14:

Schaf maar af dat Koningshuis en ik zeg dat voor die mensen zelf. Amalia wordt ernstig bedreigd en woont niet meer in Amsterdam. Te gek voor woorden toch. Die leuke jonge meid zou de tijd van haar leven moeten hebben als studente.

Serieus? Wellicht kan ze dan beter in een of ander buitenland gaan studeren, aan Harvard ofzo ipv in Europa. Misschien heeft ze dan meer vrijheden dan in Nederland. 

watertoren schreef op 13-10-2022 om 18:14:

Wat verschrikkelijk! Ik zou daar als ouder op een gegeven moment ook wel klaar mee zijn en samen met je kind kijken of je zo wel door wil en moet gaan. Misschien komt het afschaffen van de monarchie wel van binnenuit in plaats van van buiten. Ik zou daar veel begrip voor hebben als je als troonopvolgster en/of familie niet eens meer naar buiten kan omdat je leven bedreigd wordt. En die drugspsychopaat zou je toch onderhand een nekschot willen geven. Wat een horror, zo’n hondsdol figuur in je land. Daar zijn we mooi klaar mee. 

Maar echt serieus bedreigd of gewoon last van het boegeroep van ontevredenen naar de koning? 

redbulletje schreef op 13-10-2022 om 18:31:

[..]

Serieus? Wellicht kan ze dan beter in een of ander buitenland gaan studeren, aan Harvard ofzo ipv in Europa. Misschien heeft ze dan meer vrijheden dan in Nederland.

https://nos.nl/artikel/2448235-prinses-amalia-kan-het-huis-niet-uit-en-woont-niet-meer-in-amsterdam

Daar zullen ze inderdaad wel over gaan nadenken. Het is alleen maar zeer de vraag of dat wel veilig is. 

Het stond net op AD.nl. Amalia komt alleen het huis nog uit voor haar studie en verder blijft ze thuis. Ook Rutte wordt bedreigd. Ik vind dit zo sneu voor deze meid, dat is toch geen leven. Ik denk dat ze al haar geld en luxe in zou willen leveren voor een normaal en vooral veilig leven.

watertoren schreef op 13-10-2022 om 18:36:

Het stond net op AD.nl. Amalia komt alleen het huis nog uit voor haar studie en verder blijft ze thuis. Ook Rutte wordt bedreigd. Ik vind dit zo sneu voor deze meid, dat is toch geen leven. Ik denk dat ze al haar geld en luxe in zou willen leveren voor een normaal en vooral veilig leven.

Ik vind dit echt triester dan triest. Dan heb je een 18 jarige uit haar thuis gepest. Nou nou, wat een figuur ben je dan. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.