Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

LostJellyfish83

LostJellyfish83

11-10-2022 om 10:44

Monarchie, ja of nee?

De populariteit van ons koningshuis is flink gedaald de afgelopen jaren en nog slechts 51% heeft de voorkeur voor deze staatsvorm. 

Dat vraagt om een Via-peiling!  Ben jij nog voorstander van de monarchie, ja of nee? 

Peiling

Monarchie
121 stemmen
37%
59%
4%

Ik ben voor. Als traditie, symbool en voor de buitenlandse betrekkingen. Het instituut an sich is natuurlijk wel wat bijzonder, erfelijke opvolging, maar de invloed op het binnenlands bestuur is natuurlijk zeer beperkt.

redbulletje schreef op 11-10-2022 om 18:50:

Met Elisabeth is de echte monarchie gestorven.

Daar zit zeker een kern van waarheid in. Monarchieën zijn druk bezig te moderniseren om relevant te blijven, of liever gezegd; om in de gunst van een meerderheid van de bevolking te blijven. Of het lukt is een tweede. Wat Groot-Brittannië betreft, heel wat landen zullen uylit debGemenebest gaan stappen om de laatste koloniale banden door te snijden.

yette schreef op 11-10-2022 om 21:11:

[..]

Klopt ook. Maar datzelfde geldt natuurlijk ook voor een koning of koningin. Daar heeft zelfs helemaal niemand voor gekozen. Een deel van de bevolking vind zo'n koningshuis gewoon leuk, ongeacht of de troonopvolger geschikt is. Nu zal Amalia wel meevallen, maar wie weet zet zij wel een kind met een IQ van 90 en extremistische ideeën op de wereld.

Dat koningshuis bestaat in deze tijd alleen nog maar bij de gratie van welwillendheid van gekozen politici en het volk. Vorsten moeten het spelletje spelen zoals ze dat wordt voorgeschreven. Echt macht hebben die echt niet, alleen gezag en invloed, en dat zolang ze dat kunnen waarmaken. Willem-Alexander en Maxima doen echt wel hun best en zijn helemaal geen rare of slechte types. En zelfs dan klinkt de roep om ze eruit te gooien. Als er echt koppig een ongeschikte, wanpresterende troonopvolger naar voren geschoven zou worden, zou dat koningshuis binnen een vloek en een zucht om de zeep worden geholpen. 

ik vind hun wel leuke mensen dus dat ze mogen blijven

Isalinde schreef op 11-10-2022 om 21:40:

Dan sluit je die uit van de erfopvolging of verklaar je diegene buiten staat het koninklijk gezag uit te oefenen.

Weet je hoe ingewikkeld het is om de grondwet te veranderen? 

ik ben pro koningshuis, dan vooral in de ceremoniële functie. Dus het land vertegenwoordigen. Een gekozen president zal echt niet goedkoper zijn. Kijk eens naar landen zoals Frankrijk en Italië. Daar is het ook constant hommeles. Ik vraag me af of het daadwerkelijk zo rooskleurig is.

Ik ben voor een monarchie,  het alternatief staat me echt minder aan.  Ik zie, zeker sinds corona,  teveel mensen waarvan ik denk: oh  verrek, die mogen ook stemmen 😬. En ik heb een Trump-trauma, president Baudet, stel je voor zeg 😖.

Wieder schreef op 12-10-2022 om 08:52:

Ik ben voor een monarchie, het alternatief staat me echt minder aan. Ik zie, zeker sinds corona, teveel mensen waarvan ik denk: oh verrek, die mogen ook stemmen 😬. En ik heb een Trump-trauma, president Baudet, stel je voor zeg 😖.

Tja, helaas helpt een monarchie hier niet tegen......

Herfstappeltaart schreef op 12-10-2022 om 09:19:

[..]

Tja, helaas helpt een monarchie hier niet tegen......

Nee, heb je ook weer gelijk in. Het is alleen maar het idee.

yette schreef op 12-10-2022 om 07:44:

[..]

Weet je hoe ingewikkeld het is om de grondwet te veranderen?

De Grondwet hoeft hiervoor niet veranderd te worden. Deze voorziet al in de procedure. Uitsluiting gebeurt bij wet, wel is tweederde meerderheid nodig. Buiten staat verklaren kan bij gewone meerderheid. Daarvoor is geen wet nodig. Beide is dus makkelijker dan wijziging van de Grondwet (bij wet, in twee lezingen, waarvan de tweede met tweederde meerderheid).

Mug schreef op 11-10-2022 om 13:01:

[..]

Ik heb de indruk dat Amalia hier wel heel goed in zou kunnen zijn. In tegenstelling tot haar vader die van blunder naar blunder strompelt en zich werkelijk niks aantrekt van 'het volk'.

Ja. Ik heb dus het idee dat Amalia veel slimmer en empathischer is dan haar vader. En bovendien meer affiniteit met het gewone volk heeft. Ze is dan ook in een heel ander tijdperk opgegroeid met oa. Social media. Dus denk dat zij meer in de realiteit leeft dan haar vader ooit heeft gedaan. 

Mick87 schreef op 12-10-2022 om 12:16:

[..]

Ja. Ik heb dus het idee dat Amalia veel slimmer en empathischer is dan haar vader. En bovendien meer affiniteit met het gewone volk heeft. Ze is dan ook in een heel ander tijdperk opgegroeid met oa. Social media. Dus denk dat zij meer in de realiteit leeft dan haar vader ooit heeft gedaan.

Zou heel goed kunnen. 

Ginevra schreef op 11-10-2022 om 21:04:

[..]

volgens mij gaat het dan ook niet om “voorbeeld” maar om het boegbeeld, het baken, de rots in de branding en wat creatieve schrijvers er nog meer voor weten te verzinnen.
Dat is niet een rationele gedachtengang, of een behoefte aan een instructie voor “hoe het moet”, maar een emotionele behoefte aan support.

Het is “oh God we worden gebombardeerd, maar zelfs de koning blijft hier bij ons in Londen, we zijn niet alleen in onze ellende”.

Of “de koningin is zelfs komen kijken bij de overstroming en ze had helemaal natgeregend haar, maar ze nam alle tijd om te zien hoe erg het was”

Dat emotionele aspect werkt veel meer bij vorsten dan bij presidenten. Want een president representeert de politiek, zoals hier boven al staat, en een vorst representeert een soort diffuus wij-gevoel.
We hebben net de dramaserie over de bijlmerramp kunnen zien. Wiens bezoek en wiens geschokte hand voor de mond werden iconisch? Niet die van de burgemeester, de premier of de minister, maar die van Beatrix.

O maar daar ben ik het honderd procent mee eens. Ik ben zelf ook vóór monarchie.  Maar ik had het idee dat daar meer de voorbeeldfunctie qua gedrag werd bedoeld: hij houdt zich niet aan de regels, dus ik mag dat ook. Misschien heb ik dat verkeerd begrepen. 

Het zal denk ik (en hoop ik voor haar) nog even duren, maar ik kijk wel uit naar Amalia als koningin.

Ik ben tegen de monarchie, maar ook tegen een presidentschap. Ik geloof dat macht gedeeld moet worden, zodat misbruikers gecontroleerd kunnen worden. Misschien een bestuurlijk orgaan van gekozen leden met daaronder een gerechtelijk orgaan, ofzo? 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.