Nieuws en actueel
LostJellyfish83
11-10-2022 om 10:44
Monarchie, ja of nee?
De populariteit van ons koningshuis is flink gedaald de afgelopen jaren en nog slechts 51% heeft de voorkeur voor deze staatsvorm.
Dat vraagt om een Via-peiling! Ben jij nog voorstander van de monarchie, ja of nee?
Peiling
Monarchie
Bakblik
11-10-2022 om 14:43
Madamecannibale schreef op 11-10-2022 om 14:35:
Welke COVID regels heeft WA eigenlijk allemaal gebroken? Die vliegvakantie naar Griekenland was niet tegen de regels toen geloof ik toch. Ik weer in ieder geval nog wel dat de helft van mijn collega’s toen ook op vakantie ging.
Het "feestje" voor Amalia haar 18e verjaardag, die vakantie naar Griekenland terwijl iedereen was opgeroepen thuis te blijven en een bezoek aan een straat in Den Haag vanwege een voetbalwedstrijd waarbij de 1,5 meter niet bestond en er ook handen werden geschud.
Na 1 keer op de vingers te zijn getikt moet je toch als man in een voorbeeldfunctie beter weten.
redbulletje
11-10-2022 om 14:44
Mija schreef op 11-10-2022 om 14:34:
Het maakt mij niet zoveel uit of we een Koning (m/v) of een President (m/v) hebben. Ik vind het koningschap wel wat hebben, qua ceremonieel. En ik vind het voordeel van een koning dat die écht boven de partijen staat omdat hij/zij aan geen enkele politieke gemeenschap verbonden is (geweest). Erfopvolging is daarentegen totaal krankzinnig natuurlijk. Je moet er toch niet aan denken dat je kind maar één pad op kan? Maar goed, dat is niet mijn probleem. En qua financiën: En een Republiek kost ook geld. Ik zou het kostenplaatje wel eens willen zien. Als de monarchie echt heel veel duurder is dan een republiek, moeten we maar een republiek worden. Maar als dat elkaar niet veel ontloopt, kan Willem wat mij betreft gewoon blijven zitten.
De koning tekent gewoon braaf bij het kruisje als Rutte hem een wet voor legt. Hij komt niet op voor Nederland en het volk door bepaalde wetten af te wijzen of zelf iets in te brengen. Hij volgt helemaal mee in de globalistische agenda van de hedendaagse politiek. Daarmee stelt hij zijn riante inkomen waarschijnlijk het meest veilig. Kortom hij heeft geen enkele toegevoegde waarde meer.
Mija
11-10-2022 om 15:24
redbulletje schreef op 11-10-2022 om 14:44:
[..]
De koning tekent gewoon braaf bij het kruisje als Rutte hem een wet voor legt. Hij komt niet op voor Nederland en het volk door bepaalde wetten af te wijzen of zelf iets in te brengen.
Tja, dat zie ik nou als een voordeel. Want wat jij 'opkomen voor Nederland' vindt, vind ik waarschijnlijk totaal van de pot gerukt, en andersom. Daar hebben we nou politiek voor, om die strijd met elkaar te voeren. Ik vind het juist een pré dat een staatshoofd daar helemaal buiten blijft. Ik moet er niet aan denken om een situatie te krijgen zoals in de VS waarin per definitie de ene helft van het land het eigen staatshoofd haat en wantrouwt. Nou is daar meer aan de hand, namelijk totaal verziekte politieke verhoudingen maar echt een aanlokkelijk voorbeeld voor een president als staatshoofd is dat land niet.
Ginevra
11-10-2022 om 15:49
Madamecannibale schreef op 11-10-2022 om 14:35:
Welke COVID regels heeft WA eigenlijk allemaal gebroken?
Afgezien van de formele regels die gebroken zijn, je hebt als koning ook een bepaalde taakopvatting en rol en daar horen privileges bij.
In mijn ogen is dat: je hebt een mega-bevoorrechte positie, je mag mooie kleren en mooie auto's en mooie paleizen en vliegles en schilderijen en wat niet al. Mensen kijken tegen je op en je kunt alle beroemdheden ontmoeten en evenementen bezoeken als VIP waar gewone stervelingen nooit van durven dromen.
Daar staat tegenover dat je bepaalde publieke taken en verplichtingen hebt, dat er waardigheid van je verwacht wordt en een bepaalde betrokkenheid bij je volk. Je hoeft er geen boterham minder om te eten, maar als er een ramp gebeurt dan spéél je tenminste dat je het je vreselijk aantrekt en als het land in een crisis zit dan gedraag je je zelf ingetogen.
Op vakantie gaan naar Griekenland is misschien formeel niet tegen de regels, maar wel volstrekt tegen de geest van het koningschap. Je burgers zitten al twee jaar achter glas naar hun familieleden te zwaaien, en jij gaat de gebraden haan uithangen op een zonnig eiland met je jacht en je jetski's.
Elizabeth II werd zo gerespecteerd vanwege haar 'sense of duty'. Ook een vreselijk geprivilegieerd mens natuurlijk, maar wel een die de indruk wist te wekken zeer gedisciplineerd met haar taak en rol om te gaan. Precies dat lijkt WA te ontbreken. Wel de privileges, niet de "I serve my country" houding. Dat gaat hem opbreken.
Zonnebloem17
11-10-2022 om 16:04
Ik ben tegen. Ik heb niet veel tegen het huidige koningshuis op zich. Maar ik ben tegen een monarchie, omdat ik het ondemocratisch vind. En ik vind het raar dat in een samenleving die zogenaamd gelijkwaardig is en met gelijke kansen (of dit ook daadwerkelijk 100% zo is laat ik even in het midden), er mensen worden geboren die volledig op een voetstuk staan, zonder hier iets voor te hoeven doen. Die in een rol worden gedrukt zonder dat ze hierom vragen of ervoor hoeven te werken. Overigens is dat voor deze mensen niet alleen maar voordelig, het lijkt me persoonlijk ook afschuwelijk om zonder privacy en met uitgestippeld levenspad op te groeien.
Wollstonecraft
11-10-2022 om 17:28
Ginevra schreef op 11-10-2022 om 12:51:
[..]
Spijker, kop. Een goeie vorst kan best nut hebben, qua symboliek en PR en verbinding en troosten bij rampen en zo.
Maar WA heeft zich wat dat betreft nog niet bewezen.
Precies. Beatrix kon dat beter en Juliana had helemaal zo'n lieve, moeder des vaderlands uitstraling. WA spreekt me helemaal niet aan.
yette
11-10-2022 om 18:44
Zonnebloem17 schreef op 11-10-2022 om 16:04:
Ik ben tegen. Ik heb niet veel tegen het huidige koningshuis op zich. Maar ik ben tegen een monarchie, omdat ik het ondemocratisch vind. En ik vind het raar dat in een samenleving die zogenaamd gelijkwaardig is en met gelijke kansen (of dit ook daadwerkelijk 100% zo is laat ik even in het midden), er mensen worden geboren die volledig op een voetstuk staan, zonder hier iets voor te hoeven doen. Die in een rol worden gedrukt zonder dat ze hierom vragen of ervoor hoeven te werken. Overigens is dat voor deze mensen niet alleen maar voordelig, het lijkt me persoonlijk ook afschuwelijk om zonder privacy en met uitgestippeld levenspad op te groeien.
Eens.
Ik vind die 'visitekaartje-redenatie' ook nogal vreemd. Op een visitekaartje staat wie je bent. Een gekozen staatshoofd geeft dan in elk geval een beeld van waar we met z'n allen op uit zijn gekomen. En als hij/zij het niet goed genoeg doet, dan kiezen we de volgende keer anders. Echt raar om één lid van een familie die in een compleet andere wereld leeft, 'het gezicht' van 17 miljoen doodnormale mensen te laten zijn.
En tsja, natuurlijk zijn er nadelen aan het geboren worden in zo'n koninklijke familie, maar me dunkt dat de voordelen daar wel tegenop wegen.
Cle0
11-10-2022 om 20:06
Bakblik schreef op 11-10-2022 om 14:43:
[..]
Het "feestje" voor Amalia haar 18e verjaardag, die vakantie naar Griekenland terwijl iedereen was opgeroepen thuis te blijven en een bezoek aan een straat in Den Haag vanwege een voetbalwedstrijd waarbij de 1,5 meter niet bestond en er ook handen werden geschud.
Na 1 keer op de vingers te zijn getikt moet je toch als man in een voorbeeldfunctie beter weten.
Ik vind dat van de voorbeeldfunctie altijd een beetje dubbel. Niemand kijkt naar die man voor het goede gedrag. Al doet hij 100 dingen goed, niemand volgt zijn voorbeeld. Maar wat vinden we het lekker om met het vingertje te wijzen als hij iets verkeerd doet. Terwijl we volgens mij allemaal prima weten, dat óns gedrag echt niet anders was geweest als hij "foutloos" door de Coronatijd was gegaan.. We hadden nog steeds dezelfde "foute" dingen gedaan, nu kunnen we het alleen lekker rechtlullen voor onszelf.
Rutte gaf volgens mij prima het goede voorbeeld tijdens Corona, maar als we dan moeten kiezen wiens voorbeeld we volgen, kiezen we liever degene uit die past bij onze eigen behoeftes en wensen.
Mija
11-10-2022 om 20:13
yette schreef op 11-10-2022 om 18:44:
[..]
Eens.
Ik vind die 'visitekaartje-redenatie' ook nogal vreemd. Op een visitekaartje staat wie je bent. Een gekozen staatshoofd geeft dan in elk geval een beeld van waar we met z'n allen op uit zijn gekomen. En als hij/zij het niet goed genoeg doet, dan kiezen we de volgende keer anders. Echt raar om één lid van een familie die in een compleet andere wereld leeft, 'het gezicht' van 17 miljoen doodnormale mensen te laten zijn.
En tsja, natuurlijk zijn er nadelen aan het geboren worden in zo'n koninklijke familie, maar me dunkt dat de voordelen daar wel tegenop wegen.
Democratie is voor heel veel dingen goed maar je kunt niet zeggen dat een gekozen leider iemand is ‘waar we met zijn allen op uitgekomen zijn’. Ik denk dat heel veel mensen Rutte bijvoorbeeld helemaal niet beschouwen als ‘onze’ premier maar als een loser die door een stel landverraders iedere keer maar weer aan de meeste stemmen wordt geholpen. Er kan van alles mis zijn met een koning(in) en als het te gortig wordt is de monarchie natuurlijk niet te handhaven maar iets politiek maken is niet alle gevallen beter. Mensen denken dat politiek betekent dat ze er iets over te zeggen hebben. Maar politiek betekent ook heel veel onderhandelen met mensen die anders over dingen denken en heel veel compromissen sluiten en toegeven. Dat wordt niet meer goed begrepen en veel mensen kunnen het ook niet meer goed. Een president van een andere politieke partij dan de jouwe is dan geen staatshoofd meer maar die eikel van die andere partij die niks met mij te maken heeft.
Mija
11-10-2022 om 20:19
Cle0 schreef op 11-10-2022 om 20:06:
[..]
Ik vind dat van de voorbeeldfunctie altijd een beetje dubbel. Niemand kijkt naar die man voor het goede gedrag. Al doet hij 100 dingen goed, niemand volgt zijn voorbeeld. Maar wat vinden we het lekker om met het vingertje te wijzen als hij iets verkeerd doet. Terwijl we volgens mij allemaal prima weten, dat óns gedrag echt niet anders was geweest als hij "foutloos" door de Coronatijd was gegaan.. We hadden nog steeds dezelfde "foute" dingen gedaan, nu kunnen we het alleen lekker rechtlullen voor onszelf.
Rutte gaf volgens mij prima het goede voorbeeld tijdens Corona, maar als we dan moeten kiezen wiens voorbeeld we volgen, kiezen we liever degene uit die past bij onze eigen behoeftes en wensen.
En Rutte wordt om heel andere redenen intens gehaat en gewantrouwd. Daar is nog veel minder steun voor dan die riante 51% voor Wim en Lex. Bericht van een krappe maand geleden: “Een schamele 15 procent van de panelleden heeft nog vertrouwen in het kabinet Rutte IV” Zijn kabinet kreeg een 3,3 en 65% van de onderzoeksgroep wilde binnen zes maanden verkiezingen.
MidasWolf
11-10-2022 om 20:40
Van mij mag de monarchie wel afgeschaft worden, wanneer politici slecht presteren dat zitten daar consequenties aan in de zin van zetelverlies en bij niet goed functioneren kan een politicus uit z’n ambt worden gezet. Bij het koningshuis is dat toch een veel langere weg.
Ook best gek dat we een niet gekozen geprivilegieerde familie zoveel sociale macht geven zonder enig vorm van democratische invloeden. Alles ontstaan ruim 200 jaar geleden in hele andere tijden als waar we nu in leven. Landen met een premier kunnen ook prima functioneren.
Ginevra
11-10-2022 om 21:04
Cle0 schreef op 11-10-2022 om 20:06:
[..]
Ik vind dat van de voorbeeldfunctie altijd een beetje dubbel. Niemand kijkt naar die man voor het goede gedrag.
volgens mij gaat het dan ook niet om “voorbeeld” maar om het boegbeeld, het baken, de rots in de branding en wat creatieve schrijvers er nog meer voor weten te verzinnen.
Dat is niet een rationele gedachtengang, of een behoefte aan een instructie voor “hoe het moet”, maar een emotionele behoefte aan support.
Het is “oh God we worden gebombardeerd, maar zelfs de koning blijft hier bij ons in Londen, we zijn niet alleen in onze ellende”.
Of “de koningin is zelfs komen kijken bij de overstroming en ze had helemaal natgeregend haar, maar ze nam alle tijd om te zien hoe erg het was”
Dat emotionele aspect werkt veel meer bij vorsten dan bij presidenten. Want een president representeert de politiek, zoals hier boven al staat, en een vorst representeert een soort diffuus wij-gevoel.
We hebben net de dramaserie over de bijlmerramp kunnen zien. Wiens bezoek en wiens geschokte hand voor de mond werden iconisch? Niet die van de burgemeester, de premier of de minister, maar die van Beatrix.
yette
11-10-2022 om 21:11
Mija schreef op 11-10-2022 om 20:13:
[..]
Democratie is voor heel veel dingen goed maar je kunt niet zeggen dat een gekozen leider iemand is ‘waar we met zijn allen op uitgekomen zijn’. Ik denk dat heel veel mensen Rutte bijvoorbeeld helemaal niet beschouwen als ‘onze’ premier maar als een loser die door een stel landverraders iedere keer maar weer aan de meeste stemmen wordt geholpen. Er kan van alles mis zijn met een koning(in) en als het te gortig wordt is de monarchie natuurlijk niet te handhaven maar iets politiek maken is niet alle gevallen beter. Mensen denken dat politiek betekent dat ze er iets over te zeggen hebben. Maar politiek betekent ook heel veel onderhandelen met mensen die anders over dingen denken en heel veel compromissen sluiten en toegeven. Dat wordt niet meer goed begrepen en veel mensen kunnen het ook niet meer goed. Een president van een andere politieke partij dan de jouwe is dan geen staatshoofd meer maar die eikel van die andere partij die niks met mij te maken heeft.
Klopt ook. Maar datzelfde geldt natuurlijk ook voor een koning of koningin. Daar heeft zelfs helemaal niemand voor gekozen. Een deel van de bevolking vind zo'n koningshuis gewoon leuk, ongeacht of de troonopvolger geschikt is. Nu zal Amalia wel meevallen, maar wie weet zet zij wel een kind met een IQ van 90 en extremistische ideeën op de wereld.
Isalinde
11-10-2022 om 21:40
Dan sluit je die uit van de erfopvolging of verklaar je diegene buiten staat het koninklijk gezag uit te oefenen.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.