Nieuws en actueel
LostJellyfish83
11-10-2022 om 10:44
Monarchie, ja of nee?
De populariteit van ons koningshuis is flink gedaald de afgelopen jaren en nog slechts 51% heeft de voorkeur voor deze staatsvorm.
Dat vraagt om een Via-peiling! Ben jij nog voorstander van de monarchie, ja of nee?
Peiling
Monarchie
Muurbloem1985
11-10-2022 om 13:14
ik heb ja geantwoord, ja het kost veel geld maar het geeft mensen ook iets om naar uit te kijken, een soort houvast en ik heb er geen last van.
Bakblik
11-10-2022 om 13:28
Ik heb er geen last van in de zin dat ze mij persoonlijk irriteren naar ik heb er ook geen klik mee.
Toen Beatrix nog koningin was had ik er ook minder moeite mee. Bij haar had ik nog het idee dat ze zich op een oprechte manier interesseerde voor het volk en hun moeilijkheden. Haar werkbezoeken na de Bijlmerramp, de overstromingen in Limburg, ze leek zich het leed van die mensen echt aan te trekken. Bij WA heb ik het idee dat de gewone burgers heel ver van hem af staan. Keer op keer die misinterpretaties van de coronaregels en dan weer die het stof moeten, ik begrijp het niet meer. Weg ermee.
Herfstappeltaart
11-10-2022 om 13:47
Ik heb lang gedacht dat het koningshuis iets toevoegde in de zin van PR voor ons land. Maar de laatste jaren ben ik anders gaan denken. Van mij mag het koningshuis weg. Het kost veel geld en inderdaad: het instituut is middeleeuws. Ik heb niets tegen op de mensen zelf overigens, ik gun ze juist een normaler leven.
ShowyHummingbird30
11-10-2022 om 14:04
Bakblik schreef op 11-10-2022 om 13:28:
Ik heb er geen last van in de zin dat ze mij persoonlijk irriteren naar ik heb er ook geen klik mee.
Toen Beatrix nog koningin was had ik er ook minder moeite mee. Bij haar had ik nog het idee dat ze zich op een oprechte manier interesseerde voor het volk en hun moeilijkheden. Haar werkbezoeken na de Bijlmerramp, de overstromingen in Limburg, ze leek zich het leed van die mensen echt aan te trekken. Bij WA heb ik het idee dat de gewone burgers heel ver van hem af staan. Keer op keer die misinterpretaties van de coronaregels en dan weer die het stof moeten, ik begrijp het niet meer. Weg ermee.
Hier staat een artikel over in het AD. Een korte quote die goed uitlegt waarom ik minder moeite had met Beatrix dan met WA. Beatrix was betrokken en zeer professioneel, maar probeerde niet te doen alsof ze "een van ons" was. Al is dat verder voor mij geen argument voor of tegen, want dat moet niet gaan om het poppetje maar om het instituut.
"Willem-Alexander wordt geadviseerd zich jovialer op te stellen, te laten zien dat hij dicht bij het volk staat. Daar neemt hij risico’s mee. Want soms is hij één van ons, maar in andere gevallen meent hij zich te kunnen onttrekken aan gedragingen en dan ligt een gevoel van machtsmisbruik op de loer. Echt, deze koning balanceert op een heel smal koord."
https://www.ad.nl/royalty/dreigt-onze-monarchie-uit-te-doven-koning-balanceert-op-heel-dun-koord~aaa1ed2f/
Dutchgirly
11-10-2022 om 14:05
Van mij mag het wel blijven als ambassadeursfunctie. Maar niet als onderdeel van de besturing van ons land.
Ik denk ook niet dat we perse beter af zijn met een ceremoniële president zoals bijvoorbeeld in Duitsland. Dat kost ook klauwen met geld en wordt meteen weer een politiek ding.
ShowyHummingbird30
11-10-2022 om 14:09
Dutchgirly schreef op 11-10-2022 om 14:05:
Van mij mag het wel blijven als ambassadeursfunctie. Maar niet als onderdeel van de besturing van ons land.
Ik denk ook niet dat we perse beter af zijn met een ceremoniële president zoals bijvoorbeeld in Duitsland. Dat kost ook klauwen met geld en wordt meteen weer een politiek ding.
Dat in ieder geval, het is bizar dat onze koning nog staatsrechtelijke macht heeft. Dan liever het Zweedse model.
Of een gekozen danwel benoemd staatshoofd beter of goedkoper is, betwijfel ik ook. Maar het is in ieder geval wel een stuk transparanter en past m.i. beter in een democratie. En, je kunt zo iemand tenminste om te paar jaar wegstemmen (al heb ik daar met het huidige stemgedrag weinig vertrouwen in..). Rutte for president?
Monika_Geller
11-10-2022 om 14:12
Bij Beatrix had ik daadwerkelijk de indruk dat ze het als haar taak zag om het volk te vertegenwoordigen en er voor het volk te zijn. Bij Willem-Alexander krijg ik toch een sterke corps indruk waarbij hij vooral op basis van afstamming privileges meent te hebben, maar dat hij vergeet dat daar ook taken en verantwoordelijkheden bij horen.
Dat gezegd hebbende: ik heb nog voor het koningshuis gestemd omdat ik het eens ben met anderen in dit topic dat het alternatief ook niet geweldig is. Dan liever continuïteit met een slappe hap.
Netherfield
11-10-2022 om 14:15
Ik ben voor het koningshuis omdat het een stabiele factor is in ons land en daarmee ook invloed heeft op onze relatie met andere landen. Wel vind ik dat Maxima beter is dan Willem-Alexander.
LostJellyfish83
11-10-2022 om 14:18
Coreopsis schreef op 11-10-2022 om 14:09:
[..]
Dat in ieder geval, het is bizar dat onze koning nog staatsrechtelijke macht heeft. Dan liever het Zweedse model.
Of een gekozen danwel benoemd staatshoofd beter of goedkoper is, betwijfel ik ook. Maar het is in ieder geval wel een stuk transparanter en past m.i. beter in een democratie. En, je kunt zo iemand tenminste om te paar jaar wegstemmen (al heb ik daar met het huidige stemgedrag weinig vertrouwen in..). Rutte for president?
😂 ik stem nu vast voor een maximale periode. Na 8 jaar wieberen graag!
Monika_Geller
11-10-2022 om 14:21
Netherfield schreef op 11-10-2022 om 14:15:
Ik ben voor het koningshuis omdat het een stabiele factor is in ons land en daarmee ook invloed heeft op onze relatie met andere landen. Wel vind ik dat Maxima beter is dan Willem-Alexander.
Vrouwen doen het sowieso beter. Misschien een aanpassing op de monarchie: alleen vrouwen mogen gekroond worden.
SophieHowl
11-10-2022 om 14:32
Ginevra schreef op 11-10-2022 om 12:51:
[..]
Spijker, kop. Een goeie vorst kan best nut hebben, qua symboliek en PR en verbinding en troosten bij rampen en zo.
Maar WA heeft zich wat dat betreft nog niet bewezen.
Eens.
Ook stabiliteit kan een factor zijn in roerige politieke tijden.
Maar het is tijd voor WA en consorten om een geheel andere weg in te slaan.
Door bijvoorbeeld (eenmaal per jaar) op vakantie te gaan in eigen land (zoals het Spaanse, Belgische en Britse vorstenhuis).
Door zich meer betrokken op te stellen bij hun burgers.
Doordat de regering het koningshuis in financieel slechte tijden geen verhoging van het budget toekent.
Door te zorgen dat ze de feeling met hun achterban niet verliezen (Corona-vakanties etc.)
Stoppen met in Nederland wellicht meer gevoelig liggende zaken (in vergelijking met Groot-Brittannië) als jacht op de koninklijke domeinen, waarvoor deze niet toegankelijk zijn voor het publiek. Wildbeheer indien noodzakelijk uitbesteden aan professionals.
Wat betreft representatie te kiezen voor Nederlands design en ook voor meer voor het mixen met “goedkopere”, voor de gewone Nederlander bereikbare merken. Doen veel buitenlandse royals. Recyclen doen ze geloof ik al.
Kortom, er valt nog veel winst te behalen voor de Oranjes.
Mija
11-10-2022 om 14:34
Het maakt mij niet zoveel uit of we een Koning (m/v) of een President (m/v) hebben. Ik vind het koningschap wel wat hebben, qua ceremonieel. En ik vind het voordeel van een koning dat die écht boven de partijen staat omdat hij/zij aan geen enkele politieke gemeenschap verbonden is (geweest). Erfopvolging is daarentegen totaal krankzinnig natuurlijk. Je moet er toch niet aan denken dat je kind maar één pad op kan? Maar goed, dat is niet mijn probleem. En qua financiën: En een Republiek kost ook geld. Ik zou het kostenplaatje wel eens willen zien. Als de monarchie echt heel veel duurder is dan een republiek, moeten we maar een republiek worden. Maar als dat elkaar niet veel ontloopt, kan Willem wat mij betreft gewoon blijven zitten.
Madamecannibale
11-10-2022 om 14:35
Welke COVID regels heeft WA eigenlijk allemaal gebroken? Die vliegvakantie naar Griekenland was niet tegen de regels toen geloof ik toch. Ik weer in ieder geval nog wel dat de helft van mijn collega’s toen ook op vakantie ging.
wild-flower
11-10-2022 om 14:38
Herfstappeltaart schreef op 11-10-2022 om 13:47:
Ik heb lang gedacht dat het koningshuis iets toevoegde in de zin van PR voor ons land. Maar de laatste jaren ben ik anders gaan denken. Van mij mag het koningshuis weg. Het kost veel geld en inderdaad: het instituut is middeleeuws. Ik heb niets tegen op de mensen zelf overigens, ik gun ze juist een normaler leven.
Mee eens .
SophieHowl
11-10-2022 om 14:41
Madamecannibale schreef op 11-10-2022 om 14:35:
Welke COVID regels heeft WA eigenlijk allemaal gebroken? Die vliegvakantie naar Griekenland was niet tegen de regels toen geloof ik toch. Ik weer in ieder geval nog wel dat de helft van mijn collega’s toen ook op vakantie ging.
Of die vliegvakantie nu tegen de regels was (het waren altijd dringende adviezen toch? Of het werd afgeraden? ); het is als staatshoofd gewoon onverstandig.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.