Nieuws en actueel
wild-flower
19-04-2022 om 13:04
Minimum leeftijd fastfood een goed idee ?
" Als fastfoodrestaurants niet snel hun producten gezonder maken, moet een
verbod op de verkoop van fastfood aan kinderen overwogen worden.
Dat stelt het Wetenschappelijk Instituut voor het CDA in een rapport dat vandaag verschijnt.
De CDA'ers vinden dat voor fastfood een minimumleeftijd moet worden overwogen ,
bijvoorbeeld van 18 jaar. "
Een minimumleeftijd voor fastfood van 18 jaar .
Betutteling of een goed idee ? Wat vinden jullie hiervan ?
https://nos.nl/artikel/2425678-te-jong-dan-geen-hamburger-denktank-cda-bepleit-minimumleeftijd-voor-fastfood
irmama
24-04-2022 om 19:08
Pejeka1 schreef op 24-04-2022 om 18:46:
[..]
Dit dus. Door de week kregen we heus wel een snoepje/koekje/chocolaatje, maar dat was er dan 1, en dan ging de trommel dicht en was het over. En dat vond je heel normaal.
De cafetaria in de buurt, daar werd inderdaad bij hoge uitzondering een keer friet en een kroket gehaald, zeg 2-3 keer per jaar. Verder kwam je er nooit.
Als het heel warm was, kreeg je soms een ijsje in de stad, of een limlolly van een kwartje bij Jamin. Maar ook dat was maar bij uitzondering.
En inderdaad, op de middelbare school had iedereen gewoon zijn brood bij zich, gewone boterhammen met vleeswaar of kaas erop, en in de kantine kon je er dan een glas melk bij kopen, of een kop thee. Kan me niet herinneren dat klasgenoten dan naar de friettent gingen, of snaai gingen halen in de supermarkt.
En toch was het ook toen allemaal aanwezig. De snackbar, de supermarkt, de friettent, het benzinestation tegenover onze school waar chips en snoeprepen en koeken te koop waren, maar op de één of andere manier deed je dat niet. En niet eens omdat je er geen geld voor had, want die paar dubbeltjes en kwartjes had je ook toen wel in je zak, maar die bewaarde je dan liever voor iets anders, denk ik.
Ik weet niet hoe oud jij bent, ik herken het meeste niet. Wij aten elke week friet, haalden snoep in de kiosk op het zwembad of friet.
Wel bewogen we meer en aten we thuis niet luxe.
Ik ben van 1972
Pejeka1
24-04-2022 om 19:10
watertoren schreef op 24-04-2022 om 18:52:
[..]
Ik herken werkelijk niks in wat jij schrijft over vroeger. Wat karig was het vroeger bij jou.
Was helemaal niet karig. We hadden het goed, maar gewoon met mate. We hadden gewoon een koekje van de banketbakker bij de koffie, maar geen heel pak koeken op tafel. Chips waren er in het weekend, dan werd een zak verdeeld en kregen mijn broer en ik ieder een soepkommetje chips, en de rest aten mijn ouders op bij de TV. En daar waren we blij mee, dat was een traktatie. Maar dus niet elke dag chips. Of een hele zak voor je alleen. Ook in het weekend: in plaats van een gewoon koekje, kreeg je dan een grotere koek bij de koffie/thee, een gevulde koek of een cocoskoek, en dat was dan echt een extraatje.
Soms haalden we Chinees, of friet. Bij uitzondering. Bijvoorbeeld als we een dagje weg waren geweest, of als het in de zomer heel warm was en mijn ouders geen zin hadden om te koken. Ook dat was dan echt een extraatje in de zin van: bij uitzondering.
Naar school nam je boterhammen mee en die at je ook op. Het kwam niet in je hoofd op om die weg te gooien en zelf snaai te gaan kopen in een supermarkt. Je kwam sowieso niet in een supermarkt, hooguit als je je moeder hielp met de zaterdagse boodschappen of als je doordeweek even een pak melk of iets dergelijks ging halen voor thuis.
Als jij dat karig vind, prima.
watertoren
24-04-2022 om 19:11
Herfstappeltaart schreef op 24-04-2022 om 18:59:
Op school in de seventies hadden wij een automaat waaruit je kon tappen: koffie, chocomel (die smaakte naar koffie) en bouillon (die smaakte ook naar koffie)
En dat was het. Geen koeken, niks.
Bij mij op school verkochten ze roze koeken en gevulde koeken. Ik werd nogal eens de klas uit gestuurd en dan ging ik naar de kantine naar de concierge. Dan kreeg ik gratis van hem een roze koek en koffie of warme chocomel.
Dorestad
24-04-2022 om 19:22
ik herken het verhaal van Pekeja juist helemaal. Ik ben van 1966. Uit school was er een kopje thee met 2 meelkoekjes. Op zondag 1 soepkommetje chips. De ijsjes waren aangelegde limonade in zo'n tupperware ding ingevroren. Géén frisdrank. Ik herinner me dat mijn ouders tweedrank hadden, een fles met kroonkurk en een grote witte dop. Dat was voor bezoek.
De frituurpan ging misschien 6 x per jaar aan. Hooguit 2 x per jaar werd er chinees gehaald.
Herfstappeltaart
24-04-2022 om 19:37
Ik ben van '57 en bij ons thuis kwamen er zéker niet elke dag grote koeken op tafel. Zelfs niet elk weekend. Een gewoon koekje wel. Ik weet nog dat ik als kind na de zwemles een koek mocht uitzoeken bij het 'zwembad' (dat was gewoon het kanaal met een stenen pierenbadje ernaast. Er waren twee soorten koek te koop: pennywafels en spritskoeken. Een traktatie voor mij.
Ik herken wel het één in ander in Pejeka's verhaal eigenlijk hoor.
bieb1963
24-04-2022 om 19:40
irmama schreef op 24-04-2022 om 19:08:
[..]
Ik weet niet hoe oud jij bent, ik herken het meeste niet. Wij aten elke week friet, haalden snoep in de kiosk op het zwembad of friet.
Wel bewogen we meer en aten we thuis niet luxe.
Ik ben van 1972
Ik herken het ook niet (ben van 1963). Wij kochten gewoon overal en nergens lekkers. Thuis was een ander verhaal, daar was het ' gewoon' normaal. Dus ja, alleen op zaterdag een bakje chips. En verder na school gewoon 2 koekje of snoepje. En met ouders naar een friettent was ook zelden. En als we op pad gingen meestal ook gewoon bammetjes mee. Een van kant en klare pannenkoeken tussen de middag was natuurlijk al helemaal geen sprake. Gewoon brood. En een toetje alleen op zaterdag. Maar buitenshuis konden we gewoon, van ons gewone zakgeld alles en overal kopen. En dat deden we ook vaak. Dat was heel normaal. Als er nu thuis veel meer koek en snoep geserveerd wordt, regelmatig pannenkoeken als lunch enz enz, dan denk ik dat eerst maar eens de ouders opgevoed moeten worden. Dat dan ze dan toch echt zelf. Niet omdat het moet
Herfstappeltaart
24-04-2022 om 19:43
Als ik diep ik mijn geheugen graaf kan ik me nog wel herinneren dat ik zakgeld kreeg waar ik bij de drogist in de buurt dropjes of zakjes salmiak van kocht. Maar de snackbar...nee. Dat kwam pas toen ik naar de kroeg ging en na afloop dus de friettent.
Wilgenkatje-
24-04-2022 om 20:35
Herfstappeltaart schreef op 24-04-2022 om 18:59:
Op school in de seventies hadden wij een automaat waaruit je kon tappen: koffie, chocomel (die smaakte naar koffie) en bouillon (die smaakte ook naar koffie)
En dat was het. Geen koeken, niks.
Hahaha ja heerlijk he die automaat. Ik ben van ‘59. Bij ons op school waren er roze koeken en tegen Sinterklaas speculaaspoppen.
Mlah!
24-04-2022 om 22:35
Wilgenkatje- schreef op 24-04-2022 om 20:35:
[..]
Hahaha ja heerlijk he die automaat. Ik ben van ‘59. Bij ons op school waren er roze koeken en tegen Sinterklaas speculaaspoppen.
Onze automaat had gelukkig geen koffie smaak in de warme chocolademelk en de tomatensoep. Kostte een kwartje 😁
Op school was geen eten te krijgen. Er zat een bakkertje iets verderop, maar daar gingen we zelden heen. Supermarkt en snackbar waren te ver weg om in de pauze heen te gaan.
Rockstar
24-04-2022 om 23:24
Wij hadden een snoep automaat op school en een kantine. Daar haalde ik bijna nooit wat uit want ik vond het maar duur, €0.80 voor een roze koek of zo, thuis had ik zat lekkers wat gewoon gratis was dus ik hoefde dat niet. Maar ik was bevriend met iemand met overgewicht, die ging dus rustig in de lunchpauze naar de AH om een hele berg lekkers te halen (echt misselijkvreet gehalte).
Ik denk dat het gewoon aan de persoon ligt. Er zijn nou eenmaal mensen met de zelf discipline van een pinda wat eten betreft, die vreten zich gewoon dik met meuk, of er nou veel keus is of weinig. Kun je wel met een schuin oog naar de supermarkten kijken, maar tsja het is toch echt de persoon zelf die zich dik vreet. We gaan alcohol ook niet verbieden omdat er mensen zijn die dat elk weekend perse naar binnen willen tikken (en nog erger: Daarna iemand in elkaar timmeren of achter het stuur kruipen)? Ik vind dat veel kwalijker dan de dik zakjes eerlijk gezegd.
Beerlover
25-04-2022 om 00:07
Even terugkomend op die snoepautomaten in ziekenhuizen. Ik bezocht in de jaren 90 een aantal Belgische ziekenhuizen voor marktonderzoek en verbaasde mij over de daar aanwezige frituur en bierpompen!
watertoren
25-04-2022 om 09:19
Pejeka1 schreef op 24-04-2022 om 19:10:
[..]
Was helemaal niet karig. We hadden het goed, maar gewoon met mate. We hadden gewoon een koekje van de banketbakker bij de koffie, maar geen heel pak koeken op tafel. Chips waren er in het weekend, dan werd een zak verdeeld en kregen mijn broer en ik ieder een soepkommetje chips, en de rest aten mijn ouders op bij de TV. En daar waren we blij mee, dat was een traktatie. Maar dus niet elke dag chips. Of een hele zak voor je alleen. Ook in het weekend: in plaats van een gewoon koekje, kreeg je dan een grotere koek bij de koffie/thee, een gevulde koek of een cocoskoek, en dat was dan echt een extraatje.
Soms haalden we Chinees, of friet. Bij uitzondering. Bijvoorbeeld als we een dagje weg waren geweest, of als het in de zomer heel warm was en mijn ouders geen zin hadden om te koken. Ook dat was dan echt een extraatje in de zin van: bij uitzondering.
Naar school nam je boterhammen mee en die at je ook op. Het kwam niet in je hoofd op om die weg te gooien en zelf snaai te gaan kopen in een supermarkt. Je kwam sowieso niet in een supermarkt, hooguit als je je moeder hielp met de zaterdagse boodschappen of als je doordeweek even een pak melk of iets dergelijks ging halen voor thuis.
Als jij dat karig vind, prima.
Wij kregen vroeger thuis wel wat meer dan jij beschrijft. Regelmatig werd er friet of Chinees gehaald. Chips en nootjes kregen wij ook alleen in het weekend maar een glaasje fris als je uit school kwam kregen we wel.
Brood heb ik nooit mee nar school genomen want ik ging tussen de middag altijd thuis eten. Dan bakte mijn moeder ook wel eens pannenkoeken of tosties. Een gebakken ei at ik ook vaak tussen de middag. Als we naar het zwembad gingen kregen we wat geld mee om wat te kopen bij het snoepwinkeltje. In de vakantie met heel mooi weer mochten we blijven tot sluitingstijd (8 uur) en dan kregen we geld mee voor een frietje.
redbulletje
25-04-2022 om 09:22
Beerlover schreef op 25-04-2022 om 00:07:
Even terugkomend op die snoepautomaten in ziekenhuizen. Ik bezocht in de jaren 90 een aantal Belgische ziekenhuizen voor marktonderzoek en verbaasde mij over de daar aanwezige frituur en bierpompen!
Niets zo goed voor de ziekenhuisstress als comfortfood. Al ben ik er liefst zsm weg en ga dan in een gezelligere gelegenheid iets lekkers eten. Maar voor mensen die van stressvolle afspraak naar andere stressvolle afspraak moeten is het wel een uitkomst.
redbulletje
25-04-2022 om 09:26
watertoren schreef op 25-04-2022 om 09:19:
[..]
Wij kregen vroeger thuis wel wat meer dan jij beschrijft. Regelmatig werd er friet of Chinees gehaald. Chips en nootjes kregen wij ook alleen in het weekend maar een glaasje fris als je uit school kwam kregen we wel.
Brood heb ik nooit mee nar school genomen want ik ging tussen de middag altijd thuis eten. Dan bakte mijn moeder ook wel eens pannenkoeken of tosties. Een gebakken ei at ik ook vaak tussen de middag. Als we naar het zwembad gingen kregen we wat geld mee om wat te kopen bij het snoepwinkeltje. In de vakantie met heel mooi weer mochten we blijven tot sluitingstijd (8 uur) en dan kregen we geld mee voor een frietje.
Wij aten ook elke zondag friet van de snackbar met snack erbij in de jaren 70. Mijn ouders hielden zelf niet van chips (die waren van de kaas, nootjes en chocola) maar toen ik daar bij oma kennis mee maakte moest mijn moeder dat voor mij ook kopen. Dan had ik de hele zak voor mezelf in 't weekend. Bij 't zwembad kocht ik ook altijd een klein zakje chips, liever dan een ijsje.
Helaas kon ik alleen op de lagere school thuis eten, middelbaar nam ik brood mee, maar het meeste had ik vaak in de ochtendpauze al op (was uur fietsen)
watertoren
25-04-2022 om 09:32
Op de middelbare school ging ik ook thuis eten want ik woonde vlakbij. Wel weet ik van klasgenoten dat ze hun brood weg gooiden en dan iets gingen halen. De prullenbakken bij school zaten er vol mee.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.