Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Minimum leeftijd fastfood een goed idee ?

niet_rechts schreef op 24-04-2022 om 10:12:

Niemand beweert dat "vroeger" iedereen op gewicht was, maar wel dat het percentage mensen met overgewicht toeneemt, het percentage mensen met ernstig overgewicht toeneemt en het percentage kinderen met overgewicht toeneemt. Alsmede dat overgewicht een gevaar is voor de volksgezondheid.

Goed artikel, MidasWolf.

Ik denk niet dat kinderen in die tijd minder snoepte en snaaide, maar wél beter maaltijden hadden, want we was meer tijd. En dat men niet veel dikker is, komt omdat er minder bewogen wordt. En dan bedoel ik niet zozeer het uurtje sport, maar het gewone dagelijkse bewegen.... Niet naar de supermarkt, maar laten bezorgen, niet zelf stofzuigen en de badkamer doen, maar de hulp. Terwijl jij op je werk achter de laptop zit. En nee, dan is geen ander, maar een simpel feit anno nu. Kinderen worden overal gebracht en gehaald enz. Daar worden we allemaal fatsig van...

Ik weet nog dat er ‘gedoe’ was op mijn middelbare school (lang geleden) toen het idee werd geopperd een snoepautomaat in de hal van de school te plaatsen. Hij kwam er wel, ondanks protest. En echt wel dat er meer gesnoept werd daardoor. Zelfs in het ziekenhuis staan die dingen op elke verdieping!

Ik denk dat men echt niet door heeft hoe weinig wij tegenwoordig 'natuurlijk' bewegen, omdat we alles laten doen. Niet alleen de boodschappen laten bezorgen en huis laten poetsen door de hulp, maar ook de bezorging van ae andere spullen: je hoeft zelden de deur uit om kleding te kopen of een cadeautje of whatever. Ook dát zijn beweegmomemten t.o.v. achter je laptop bestellingen doen. En wat dacht je van de tuin: liefst een tuin waarin je zo min mogelijk hoeft te doen. Naar de brievenbus lopen hoeft niet meer, want je hebt email en whatsapp

SophisticatedCaribou75

SophisticatedCaribou75

24-04-2022 om 10:34

https://www.loketgezondleven.nl/gezondheidsthema/overgewicht/cijfers-en-feiten-overgewicht#:~:text=De%20belangrijkste%20oorzaken%20van%20overgewicht,en%20daarnaast%20weinig%20te%20bewegen.

"De belangrijkste oorzaken van overgewicht en obesitas zijn een te hoge energie-inname via voeding en te weinig lichamelijke activiteit. Een reden voor deze ongezonde leefstijlkeuzes is de obesogene omgeving. Een obesogene omgeving stimuleert mensen om te veel en te calorierijk te eten en daarnaast weinig te bewegen. Ook weinig slaap kan invloed hebben op iemands eetlust en mogelijk daardoor op het lichaamsgewicht. Hier zijn aanwijzingen voor, maar een precieze verklaring is er nog niet."

bieb1963 schreef op 24-04-2022 om 10:33:

Ik denk dat men echt niet door heeft hoe weinig wij tegenwoordig 'natuurlijk' bewegen, omdat we alles laten doen. Niet alleen de boodschappen laten bezorgen en huis laten poetsen door de hulp, maar ook de bezorging van ae andere spullen: je hoeft zelden de deur uit om kleding te kopen of een cadeautje of whatever. Ook dát zijn beweegmomemten t.o.v. achter je laptop bestellingen doen. En wat dacht je van de tuin: liefst een tuin waarin je zo min mogelijk hoeft te doen. Naar de brievenbus lopen hoeft niet meer, want je hebt email en whatsapp

Klopt helemaal. Heel veel mensen pakken de auto voor afstandjes in de buurt die ze makkelijk zouden kunnen lopen of fietsen, maar tóch weer in die auto. Maar ook gezond koken neemt af: geen tijd voor, geen zin in, dan toch maar een pakje of zakje of kant en klaar. 

https://www.npostart.nl/pointer/13-12-2021/KN_1727124

Voor wie interesse heeft om deze aflevering te zien, vooral de twee interviews vind ik veelzeggend.
Over de komst van een 3e MC Donald in Deventer.

In een domino’s pizza over gezonde keuzes op de menukaart.

niet_rechts schreef op 24-04-2022 om 10:34:

https://www.loketgezondleven.nl/gezondheidsthema/overgewicht/cijfers-en-feiten-overgewicht#:~:text=De%20belangrijkste%20oorzaken%20van%20overgewicht,en%20daarnaast%20weinig%20te%20bewegen.

"De belangrijkste oorzaken van overgewicht en obesitas zijn een te hoge energie-inname via voeding en te weinig lichamelijke activiteit. Een reden voor deze ongezonde leefstijlkeuzes is de obesogene omgeving. Een obesogene omgeving stimuleert mensen om te veel en te calorierijk te eten en daarnaast weinig te bewegen. Ook weinig slaap kan invloed hebben op iemands eetlust en mogelijk daardoor op het lichaamsgewicht. Hier zijn aanwijzingen voor, maar een precieze verklaring is er nog niet."

Dat begrijp ik wel. Als ik moe ben grijp ik eerder naar makkelijk eten. Ik heb in mijn vriezer geen pizza of zo, want dat past niet. Dus een makkelijke maaltijd is dan een boterham, eventueel met een gebakken ei. Of potje groente met een vegaburger. De supermarkt is dichtbij hoir, maar dan ben ik te lui om daar heen te gaan. 🙈 Wel beter voor de lijn, dat wel.

Iedere keer als ik op mijn werk de trap van de fietsenkelder neem naar mijn werkverdieping (twaalf trappen van twaalf treden) zie ik halverwege de koffiecorner met hele lekkere latte, zalige taart, lekkere vegetarische broodjes. Net na de Coronacrisis, toen ik mijn traploop-conditie weer op peil moest brengen, stopte ik wel eens op die verdieping om even te rusten in mijn klim. De wilskracht die ik dan nodig heb om dan géén latte te nemen, maar voor de gratis zwarte automaten-koffie te gaan, is enorm. In het begin ging ik nog wel eens voor de bijl, nu loop ik er weer langs, maar hoor nog steeds de lokroep...

Pejeka1 schreef op 24-04-2022 om 09:04:

[..]

Los fruit is altijd moeilijk. Ten eerste betaal je daar buiten de deur de hoofdprijs voor, ten tweede vind ik (maar dat is mijn mening) fruit iets dat ik eerder thuis zou pakken dan dat ik een appel zou kopen in een kantine of horeca. In een sportkantine kom je om een biertje te drinken, of een frisdrank, en daar eet je nou eenmaal niet gauw een appel of banaan bij.

Precies dat. Als we buitenshuis iets eten/snacken /drinken willen we wat gezelligs. Geen appel en geen snacktomaatjes.

Wilgenkatje- schreef op 24-04-2022 om 13:54:

[..]

Precies dat. Als we buitenshuis iets eten/snacken /drinken willen we wat gezelligs. Geen appel en geen snacktomaatjes.

En het aanbod is ook gigantisch. 

Ja, vroeger (in de 80's) zaten die Mac en Febo er ook al. En op de hoek een ijszaak waar je softijs kon krijgen. Ergens zat nog een Drop-Inn. Vast ergens een Ammerlaan. De rest bestond uit winkels. 

Ik ben vandaag in dezelfde stad geweest. Mac, Febo zitten er nog. Bram Ladage. 3 ijszaken. Dunkin Donuts. Stroopwafelshop. Chocoladewinkel (geen bonbonwinkel, maar om direct op te eten) Cinamon Rollswinkel. Dit is wat ik me zo 123 herinner toen ik op een bepaald punt even stond te wachten. Allemaal winkeltjes waar je iets to go haalt. Die to go cultuur was er voor zover ik me herinner vroeger niet? Vooruit, dat softijsje wel. 

En dan was ik vandaag winkelend met dochter, vriendin en diens dochter. Dochters hadden gisteren een feestje net taart en patat, dan komt er vandaag geen ongezonde snack bij. Maar het werd me tot 3 x gevraagd door mijn vriendin. Zullen we een ijsje doen met de meiden? Hier is de cheesecake echt heel lekker, is gezellig. Met dit topic in mijn achterhoofd heb ik mijn poot heel stijf gehouden. Shoppen wil ik niet koppelen aan "wat lekkers hoort erbij". En ook als je gisteren patat en taart hebt gehad, de volgende dag even op de rem.

Als ik terugdenk aan mijn jeugd zaten er hooguit 1 à 2 te dikke kinderen in mijn klas, die nog niet eens obees waren. Ook al mijn ooms/tantes/ neefjes en nichtjes waren slank.
Alleen mijn oma was "dik", dat zou je nu zien als een beetje overgewicht.

In de supermarkt lag er alleen potato en paprika chips. (Op een dag lag er ineens Nibbit bij.) Alleen in het weekend kregen we een beker aanmaaklimonade en een bakje chips of twee of drie snoepjes.
Een snackbar was er wel, maar daar gingen we bij hoge uitzondering eten halen. (Meestal als we net met de vouwwagen terugkwamen van vakantie in Zuid-Frankrijk.)

Op de middelbare school nam iedereen zijn eigen boterhammen mee, en een kwartje omdat je daar een bekertje grenadine, tomatensoep, chocomelk, thee of koffie mee kon kopen. In de buurt was wel een snoepwinkeltje, maar die was zo klein dat niet iedereen de kans kreeg om daar in de pauze wat te kunnen kopen.

Als je thuis tussendoor trek/honger had dan moest je maar een appel nemen of een boterham smeren. 

Poezie schreef op 24-04-2022 om 18:32:

Als ik terugdenk aan mijn jeugd zaten er hooguit 1 à 2 te dikke kinderen in mijn klas, die nog niet eens obees waren. Ook al mijn ooms/tantes/ neefjes en nichtjes waren slank.
Alleen mijn oma was "dik", dat zou je nu zien als een beetje overgewicht.

In de supermarkt lag er alleen potato en paprika chips. (Op een dag lag er ineens Nibbit bij.) Alleen in het weekend kregen we een beker aanmaaklimonade en een bakje chips of twee of drie snoepjes.
Een snackbar was er wel, maar daar gingen we bij hoge uitzondering eten halen. (Meestal als we net met de vouwwagen terugkwamen van vakantie in Zuid-Frankrijk.)

Op de middelbare school nam iedereen zijn eigen boterhammen mee, en een kwartje omdat je daar een bekertje grenadine, tomatensoep, chocomelk, thee of koffie mee kon kopen. In de buurt was wel een snoepwinkeltje, maar die was zo klein dat niet iedereen de kans kreeg om daar in de pauze wat te kunnen kopen.

Als je thuis tussendoor trek/honger had dan moest je maar een appel nemen of een boterham smeren.

Dit dus. Door de week kregen we heus wel een snoepje/koekje/chocolaatje, maar dat was er dan 1, en dan ging de trommel dicht en was het over. En dat vond je heel normaal.

De cafetaria in de buurt, daar werd inderdaad bij hoge uitzondering een keer friet en een kroket gehaald, zeg 2-3 keer per jaar. Verder kwam je er nooit.

Als het heel warm was, kreeg je soms een ijsje in de stad, of een limlolly van een kwartje bij Jamin. Maar ook dat was maar bij uitzondering.

En inderdaad, op de middelbare school had iedereen gewoon zijn brood bij zich, gewone boterhammen met vleeswaar of kaas erop, en in de kantine kon je er dan een glas melk bij kopen, of een kop thee. Kan me niet herinneren dat klasgenoten dan naar de friettent gingen, of snaai gingen halen in de supermarkt.

En toch was het ook toen allemaal aanwezig. De snackbar, de supermarkt, de friettent, het benzinestation tegenover onze school waar chips en snoeprepen en koeken te koop waren, maar op de één of andere manier deed je dat niet. En niet eens omdat je er geen geld voor had, want die paar dubbeltjes en kwartjes had je ook toen wel in je zak, maar die bewaarde je dan liever voor iets anders, denk ik.

Pejeka1 schreef op 24-04-2022 om 18:46:

[..]

Dit dus. Door de week kregen we heus wel een snoepje/koekje/chocolaatje, maar dat was er dan 1, en dan ging de trommel dicht en was het over. En dat vond je heel normaal.

De cafetaria in de buurt, daar werd inderdaad bij hoge uitzondering een keer friet en een kroket gehaald, zeg 2-3 keer per jaar. Verder kwam je er nooit.

Als het heel warm was, kreeg je soms een ijsje in de stad, of een limlolly van een kwartje bij Jamin. Maar ook dat was maar bij uitzondering.

En inderdaad, op de middelbare school had iedereen gewoon zijn brood bij zich, gewone boterhammen met vleeswaar of kaas erop, en in de kantine kon je er dan een glas melk bij kopen, of een kop thee. Kan me niet herinneren dat klasgenoten dan naar de friettent gingen, of snaai gingen halen in de supermarkt.

En toch was het ook toen allemaal aanwezig. De snackbar, de supermarkt, de friettent, het benzinestation tegenover onze school waar chips en snoeprepen en koeken te koop waren, maar op de één of andere manier deed je dat niet. En niet eens omdat je er geen geld voor had, want die paar dubbeltjes en kwartjes had je ook toen wel in je zak, maar die bewaarde je dan liever voor iets anders, denk ik.

Ik herken werkelijk niks in wat jij schrijft over vroeger. Wat karig was het vroeger bij jou. 

redbulletje schreef op 24-04-2022 om 10:14:

[..]

Kaas, worst, gevulde eieren, augurk en borrelnootjes kan ik mij herinneren uit m'n kindertijd

Ja hier (door mijn ouders in de seventies) werd op een verjaardag geserveerd: blokje kaas met daarop een druif of stukje ananas, plakje ham met daarin een augurk of een asperge uit blik gerold, nootjes (zo'n schaal met kleine bakjes erbij, toastje met plakje hardgekookt ei en een druppel tomatenketchup erop, toastje met smeerleverworst. En naturel chips. En een glas sigaretten....

Op school in de seventies hadden wij een automaat waaruit je kon tappen: koffie, chocomel (die smaakte naar koffie) en bouillon (die smaakte ook naar koffie)
En dat was het. Geen koeken, niks.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.