Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Minimum leeftijd fastfood een goed idee ?

Herfstappeltaart schreef op 24-04-2022 om 08:14:

[..]

Ja willen doen we dat allemaal als volwassenen. Maar de commerciële belangen lijken groter. Vet en ongezond verkoopt beter.

Mijn kinderen hebben op een school gezeten waar de kantine werd gedaan door een bedrijf dat propageerde gezonde kantines te exploiteren. De gezonde bakjes fruit waren het duurst, hoe ongezonder hoe goedkoper. 

Pejeka1 schreef op 23-04-2022 om 22:41:

[..]

Inderdaad gek. En op school zou ik alleen gezonde dingen in de kantine willen zien, geen vette happen. Gezond kan ook lekker zijn.

Waarom wel op school en niet in het bedrijfsrestaurant? 

Verbeter de wereld begin bij jezelf. Doen we niet.

Scholen besteden de kantine uit aan een commerciële partner want de conciërge met wat leerlingen met corvee past niet meer met de huidige hygiëne regels. 

Ysenda schreef op 24-04-2022 om 08:31:

[..]

Waarom wel op school en niet in het bedrijfsrestaurant?

Verbeter de wereld begin bij jezelf. Doen we niet.

Scholen besteden de kantine uit aan een commerciële partner want de conciërge met wat leerlingen met corvee past niet meer met de huidige hygiëne regels.

Ik vind het sowieso vreemd dat in een schoolkantine eten te koop moet zijn. Bij ons op het lyceum kon je in de pauze een kop koffie/thee kopen, of een glas melk, of een glaasje Fanta of Cola, en dat was het wel. Brood en fruit e.d. nam je gewoon mee van huis en op school kocht je dan het drinken erbij.

Pejeka1 schreef op 24-04-2022 om 08:44:

[..]

Ik vind het sowieso vreemd dat in een schoolkantine eten te koop moet zijn. Bij ons op het lyceum kon je in de pauze een kop koffie/thee kopen, of een glas melk, of een glaasje Fanta of Cola, en dat was het wel. Brood en fruit e.d. nam je gewoon mee van huis en op school kocht je dan het drinken erbij.

Ja, maar jij groeide op in de middeleeuwen. 

In de jaren 80 was het al aangevuld met gevulde koeken,  roze koeken, soep en witte bolletjes ham en kaas. Frisdrank was er bij mijn scholengemeenschap niet te koop.

Toen was er ook minder variatie in het bedrijfsrestaurant, de supermarkt en restaurants. 

Ysenda schreef op 24-04-2022 om 08:51:

[..]

Ja, maar jij groeide op in de middeleeuwen.

In de jaren 80 was het al aangevuld met gevulde koeken, roze koeken, soep en witte bolletjes ham en kaas. Frisdrank was er bij mijn scholengemeenschap niet te koop.

Toen was er ook minder variatie in het bedrijfsrestaurant, de supermarkt en restaurants.

Klopt, ik had een dinosaurusje als huisdier. Maar toch. Waarom moet er eten te koop zijn op school? Wat is er mis met het aloude broodtrommeltje?

In Amerika heb je fastfoodrestaurants IN high schools en uiversiteiten. Probeer dan maar eens de verleiding te weerstaan om niet iedere dag daar wat te halen.

Ook in sportkantines loopt de verkoop van gezonde dingen niet en daar komen toch mensen van alle leeftijden. Wij hebben een tijdje fruit verkocht maar dat konden we allemaal weer weg gooien. Als fruit dan nog goed was maar te oud voor de verkoop wilden we het gratis weg geven maar zowel jong en oud pakten het niet aan.

watertoren schreef op 24-04-2022 om 08:59:

Ook in sportkantines loopt de verkoop van gezonde dingen niet en daar komen toch mensen van alle leeftijden. Wij hebben een tijdje fruit verkocht maar dat konden we allemaal weer weg gooien. Als fruit dan nog goed was maar te oud voor de verkoop wilden we het gratis weg geven maar zowel jong en oud pakten het niet aan.

Los fruit is altijd moeilijk. Ten eerste betaal je daar buiten de deur de hoofdprijs voor, ten tweede vind ik (maar dat is mijn mening) fruit iets dat ik eerder thuis zou pakken dan dat ik een appel zou kopen in een kantine of horeca. In een sportkantine kom je om een biertje te drinken, of een frisdrank, en daar eet je nou eenmaal niet gauw een appel of banaan bij.

Pejeka1 schreef op 24-04-2022 om 09:04:

[..]

Los fruit is altijd moeilijk. Ten eerste betaal je daar buiten de deur de hoofdprijs voor, ten tweede vind ik (maar dat is mijn mening) fruit iets dat ik eerder thuis zou pakken dan dat ik een appel zou kopen in een kantine of horeca. In een sportkantine kom je om een biertje te drinken, of een frisdrank, en daar eet je nou eenmaal niet gauw een appel of banaan bij.

Dat klopt helemaal. 

Veegeet niet dat men vaak vindt dat er iets lekkers is verdiend. Je hebt gesport, dus dan heb je wel wen patatje verdiend. Je hebt gewonnen, dan ook. Sportkantines draaien vooral op de verkoop van alcohol. Dat is absoluut ongezond, maar ja, anders geen vereniging.

Pejeka1 schreef op 24-04-2022 om 09:04:

[..]

Dat is toch eigenijk raar dat je in de sportkantine komt om een biertje te drinken? Je zojuist verbrandde calorieën aanvullen met ongezonde calorieën uit bier en bitterballen?

Moet onze mindset niet anders worden?  Dat de derde helft ook gezellig kan zijn met koffie en een broodje gezond? 

Wij zijn het voorbeeld voor de volgende generatie wij (ik niet) leren onze kinderen dat bier na het sporten normaal is! Dat is toch raar! De sportclub waar mijn jongste sport verkoopt geen alcohol tijdens de jeugdwedstrijden en daar is iedereen aan gewend maar sommige ouders die spelers van andere clubs komen brengen voor wedstrijden zijn zeer verbaasd. Helaas is de frituur wel aan en ook de chips en AA drink verkoopt goed. 

Tja, sowieso lun je je afvragen waarom alcohol zo acceptabel is. Maar zolang bijna iedereen het oké vindt, doe je er weinig aan. 
Ik geloof gewoon niet dat als gezond eten heel goedkoop zou zijn, men daarvoor gaat. Want de meesten willen vooral lekker eten en dat is toch vaak een combinatie van vet/suiker en minder gezond. 🤷‍♀️

Je moet dingen onderscheiden, denk ik. Een terras, een sportkantine, een vereniging, zijn gelegenheden waar je incidenteel komt om te ontspannen en daar eet/drink je iets lekkers bij. Een school- of bedrijfskantine vormt echter deel van je dagelijkse voedingsvoorziening en daar is een gezond aanbod m.i. belangrijker.

Als ik op een terrasje zit, lekker in de zon met een biertje, bestel ik ook eerder een schaaltje bitterballen dan een appel. Maar in de bedrijfskantine pak ik wél die appel voor na mijn boterham.

watertoren schreef op 24-04-2022 om 09:09:

[..]

Dat klopt helemaal.

Eigenlijk waren we eind jaren '70 helemaal gezond. Weliswaar was het toen een trend en lag er geen gezondheidsidee aan ten grondslag, maar ik weet nog dat het toen helemaal hip was om bij de borrel rauwe bloemkoolroosjes, wortelen, bleekselderij, reepjes paprika, enz. te serveren, en daar zette je dan magere dipsausjes bij, gemaakt van halfvolle yoghurt e.d. En dan zat iedereen braaf heel de avond rauwkost te knauwen bij de Apostel Rosé

Nou, zo gezond waren de jaren 70 ook niet hoor. Genoeg mensen met overgewicht, ook toen al. En toen wist men veel minder van gezond eten dan nu.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.