Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Minimum leeftijd fastfood een goed idee ?

Herfstappeltaart schreef op 23-04-2022 om 19:03:

[..]

Kinderen van nu hebben ook gewoon meer te besteden en de hele maatschappij is nu anders dan toen.

Ik woon vlak bij een school en zie de zorgvuldig gesmeerde boterhammetjes van mama regelmatig door de lucht vliegen voor de meeuwen terwijl de kinderen terugkomen met zakjes met broodjes van Lidl of gezinszakken chips.

Nu is er ook echt veel aanbod zeker in steden kun je op zoveel plekken(ongezond) voedsel kopen/bestellen dat maakt de stap voor een aantal mensen ook kleiner om gebruik te maken van deze diensten. Neem stations van grote steden als je alleen daar al ziet wat je allemaal kan krijgen aan diverse happen, op ieder perron zit soms al z’n kiosk winkel .

In veel oude winkelpanden zit nu veelal horeca het aanbod is overweldigend.

Voor een deel zit eten ook in onze patronen we kunnen wel zeggen dat je gezond moet eten en veel mensen weten het ook wel, maar oude patronen zijn moeilijk te doorbreken dat zie je ook op andere thema’s.

SophisticatedCaribou75

SophisticatedCaribou75

23-04-2022 om 19:55

Doordat fast food zo belachelijk overdadig beschikbaar is, lijkt het nuttigen ervan ook te worden genormaliseerd. 

niet_rechts schreef op 23-04-2022 om 19:55:

Doordat fast food zo belachelijk overdadig beschikbaar is, lijkt het nuttigen ervan ook te worden genormaliseerd.

Beschikbaar en betaalbaar. 🤷‍♀️

En toch, toen ik kind en puber was, jaren 70, was het geen enkele moeite om lekkers te kopen. Supermarkt, bakker, snackbar, winkels als Jamin, Hema, kruidenierswinkels als de Vegé, drogisterijen, V&D, ijssalon enz enz. Ik woon wel in de Randstad, mss iets anders dan een plattelandsdorp, maar echt net zo makkelijk als nu en overal. 

Ik kocht als kind wel af en toe een zak kaaschipito's of kleine zakjes paprika chips. Dus ook in de tijd dat er nog lang zoveel niet beschikbaar was en mijn ouders zelf geen chips liefhebbers zijn had ik al jong daar een enorme voorliefde voor. 

SophisticatedCaribou75

SophisticatedCaribou75

23-04-2022 om 21:05

bieb1963 schreef op 23-04-2022 om 20:35:

En toch, toen ik kind en puber was, jaren 70, was het geen enkele moeite om lekkers te kopen. Supermarkt, bakker, snackbar, winkels als Jamin, Hema, kruidenierswinkels als de Vegé, drogisterijen, V&D, ijssalon enz enz. Ik woon wel in de Randstad, mss iets anders dan een plattelandsdorp, maar echt net zo makkelijk als nu en overal.

Subway was er niet, Mc was er nauwelijks, Febo was er nauwelijks, Burger King was er niet, Pizza Hut was er niet. En over de supermarkt gesproken: daar lagen geen voorverpakte pizzabroodjes, frikandelbroodjes, saucijzenbroodjes, kaascroissantjes en andere troep.

De Hema had nog geen restaurant, La Place bestond nog niet eens.

Je begint echt schromelijk te overdrijven om maar je gelijk te halen.

niet_rechts schreef op 23-04-2022 om 21:05:

[..]

Subway was er niet, Mc was er nauwelijks, Febo was er nauwelijks, Burger King was er niet, Pizza Hut was er niet. En over de supermarkt gesproken: daar lagen geen voorverpakte pizzabroodjes, frikandelbroodjes, saucijzenbroodjes, kaascroissantjes en andere troep.

Ligt er aan hoe oud je bent.

In mijn jeugd gingen we na het winkelen naar de La Place of de Hema. 

Maar in mijn dorp had je weinig snackopties anders dan de supermarkt en de snackbar. En dat is nog steeds zo.

Maar in de stad waren er altijd al meer opties en nu nog meer. Jeugd heeft meer geld, dus dat maakt het ook makkelijker.

niet_rechts schreef op 23-04-2022 om 21:05:

[..]

Toen ik op de middelbare school zat (1984-1990) hadden we een Febo dichtbij en later nog een Mac (naast de Febo, dus misschien weten mensen nu waar dit was). Aan de overkant van school was een benzinestation die ook goede zaken deed qua snoep- en koekverkoop.

Mijn eigen puber komt nu langs een Mac als ze naar school fietst. Dat is ook de favoriete hangplek van haar en haar vriendengroep. Bijna allemaal magere pubers, van die jongens van 1,90 lang en 55 kilo en tengere meisjes. Het is niet zo anders als vroeger.

We hadden gewoon 2 snackbars in ons kleine dorpje in de jaren 70.

In deze discussie ben ik het niet vaak eens met Bieb maar hier (midden Randstad) ook genoeg snaai en fastfood te koop hoor. Niet bij de Mac maar ons dorp had toen nog geen 20.000 inwoners en 4-5 snack-bars een Jamin en een paar supermarkten.  Toen ik begon jaren 80 in Haarlem op school zat mochten we tijdens tussenuren niet naar de supermarkt dichtbij vanwege de angstige bejaarden. We gingen met grote groepen. 

Herfstappeltaart schreef op 23-04-2022 om 19:03:

[..]

Kinderen van nu hebben ook gewoon meer te besteden en de hele maatschappij is nu anders dan toen.

Ik woon vlak bij een school en zie de zorgvuldig gesmeerde boterhammetjes van mama regelmatig door de lucht vliegen voor de meeuwen terwijl de kinderen terugkomen met zakjes met broodjes van Lidl of gezinszakken chips.

Ik zou niet weten waarom kinderen van 10-12-14 meer te besteden hebben. Waar verdienen ze dat geld dan mee?

SophisticatedCaribou75

SophisticatedCaribou75

23-04-2022 om 22:38

Pejeka1 schreef op 23-04-2022 om 22:33:

[..]

Ik zou niet weten waarom kinderen van 10-12-14 meer te besteden hebben. Waar verdienen ze dat geld dan mee?

Ze krijgen meer, ook in verhouding. Meer zakgeld plus hun telefoonabonnement, op z'n minst. En al blijven ze op school, dan kunnen ze ook daar genoeg ongezonde, goedkope, warme snacks krijgen. Kind zit op dezelfde middelbare als ik ooit. Toen was het summum een pistolet kaas, nu liggen er warme wafels, frikandelbroodjes, kipburgers, saucijzenbroodjes. En pistoletjes kaas. Die laatste zijn wel het duurst, gek genoeg. 

niet_rechts schreef op 23-04-2022 om 22:38:

[..]

Ze krijgen meer, ook in verhouding. Meer zakgeld plus hun telefoonabonnement, op z'n minst. En al blijven ze op school, dan kunnen ze ook daar genoeg ongezonde, goedkope, warme snacks krijgen. Kind zit op dezelfde middelbare als ik ooit. Toen was het summum een pistolet kaas, nu liggen er warme wafels, frikandelbroodjes, kipburgers, saucijzenbroodjes. En pistoletjes kaas. Die laatste zijn wel het duurst, gek genoeg.

Inderdaad gek. En op school zou ik alleen gezonde dingen in de kantine willen zien, geen vette happen. Gezond kan ook lekker zijn.

Pejeka1 schreef op 23-04-2022 om 22:33:

[..]

Ze krijgen meer zakgeld. Kinderen van 14 hebben vaak al kleine baantjes of klussen voor familie (betaald).

Pejeka1 schreef op 23-04-2022 om 22:41:

[..]

Inderdaad gek. En op school zou ik alleen gezonde dingen in de kantine willen zien, geen vette happen. Gezond kan ook lekker zijn.

Ja willen doen we dat allemaal als volwassenen. Maar de commerciële belangen lijken groter. Vet en ongezond verkoopt beter.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.